Jump to content

Å nei! Dobbeltrifle i 45-70 til undr 8k, Nå er den her


Hassel

Recommended Posts

Sendte sporenstreks en mail og lurte på om de vil ta Browning BAR rifla (9,3 x 62) i bytte...

fant ikke den gamle tråden :oops:

liker baikal meget godt selv, skulle ønske jeg hadde både min første (en 16 kaliber SxS ) som jeg fikk på 13årsdagen og et ekstra løpsett til o/u jeg heldigvis kjøpte i tide.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stod i butikken i går med en innvilget søknad på .45-70 govt i hendene. Mens jeg ventet på å bli ekspedert kikket jeg på en slik dobbeltrifle fra Baikal. I et kort øyeblikk ble denne vurdert fremfor den Marlinen som jeg egentlig skulle ha. Heldigvis besinnet jeg meg og kjøpte den fornuftige riflen med bøyle.

 

Til dere som kjøper en slik dobbeltrifle: Dere kommer til å få myyye avtrekk for pengene :wink: !

Link to comment
Share on other sites

snakker om avtrekk for pengene, ingen av dere her som har skutt en gammel ruger K 77? om ikke det er avtrekk for pengene så vet ikke jeg. målte avtrekket til tremeningen min til 4.8 kilo! :shock:

 

må egentlig si at denne var rimelig elegant å se til, med tanke på at det er baikal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stod i butikken i går med en innvilget søknad på .45-70 govt i hendene. Mens jeg ventet på å bli ekspedert kikket jeg på en slik dobbeltrifle fra Baikal. I et kort øyeblikk ble denne vurdert fremfor den Marlinen som jeg egentlig skulle ha. Heldigvis besinnet jeg meg og kjøpte den fornuftige riflen med bøyle.

Den er jo selvsagt allerede i boks

 

Til dere som kjøper en slik dobbeltrifle: Dere kommer til å få myyye avtrekk for pengene :wink: !

Nå er avtrekket på mine baikaler ok (Og stort sett lett å fikse) Og ei dobbelrifle er ikke nødvendigvis det man trenger finest avtrekk på...

Link to comment
Share on other sites

Sei ikkje det VestlandsJeger, hugs på prisen :lol: !

 

Nettopp derfor. Sei at avtrekket er 4 kg (ja, det er mykje, men trur ikkje rifleavtrekket på Baikal-kombien min er langt unna). Og børsa kosta 8 laken.

Då er det 0,5 g avtrekk per NOK. Noko som må seiast å vere ganske imponerande, viss ein feks samanlikna med ei jaktrifle til 15 høvdingar med avtrekk på ein kilo. :mrgreen:

 

Trur jammen eg skal spørre oftare etter avtrekk per krone nesten gang eg ser på børser :P

 

Sorry litt OT :oops:

Link to comment
Share on other sites

Nå er avtrekket på mine baikaler ok (Og stort sett lett å fikse) Og ei dobbelrifle er ikke nødvendigvis det man trenger finest avtrekk på...

 

Et godt poeng, men jeg må poengtere at avtrekket ikke bare var tungt (jeg trodde sikringen stod på), men også uhorvelig langt. Det går sikkert an å fikse ved å slipe bort en 2-3 kilo stål fra avtrekket.

 

Men nok skitspreiing. Jeg lot meg som sagt friste et kort øyeblikk. Det var en snerten liten børse som jeg kunne ha tenkt meg dersom det ikke var for den fantastiske ideen om å innføre våpengarderobe. I følge vår alles kjære knut har jeg ikke behov for en slik rifle. Tenke seg til...

Link to comment
Share on other sites

Den store fordelen med denne flotte Baikalen fremfor bøyleriflene, må vel være at du her ikke behøver å lade med flatnesekuler. Dermed kan du nok strekke holdet lenger. Jeg ser at det også finnes homogene kuler i dette kaliberet. Det er vel ingen tvil om at denne børsa måtte våre perfekt på villsvinjakt. Men hva med større vilt?

 

Jeg ser i Speer sin ladebok at 45/70 kan lades meget hardere enn fabrikkammoen, så lenge du har en solid børse. Min erfaring med Baikal er nettopp at de er veldig solide. Hvor sterke ladninger tåler denne børsa, og hylsa for den slags skyld? Er det mulig at dette kan være tingen på Afrikajakt også? Jeg tenker da på store og farlige dyr. Isåfall må dette være den mest allsidige rifla som noengang er produsert til en så latterlig lav pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i Speer sin ladebok at 45/70 kan lades meget hardere enn fabrikkammoen, så lenge du har en solid børse. Min erfaring med Baikal er nettopp at de er veldig solide. Hvor sterke ladninger tåler denne børsa, og hylsa for den slags skyld? Er det mulig at dette kan være tingen på Afrikajakt også? Jeg tenker da på store og farlige dyr. Isåfall må dette være den mest allsidige rifla som noengang er produsert til en så latterlig lav pris.

 

Jeg skal ikke uttale meg om hvor hete ladninger en slik børse tåler, men jeg antar at den i det minste tåler ladninger i klasse "moderne bøylerifle". Hvis du googler ".45-70+africa" så vil du finne at denne patronen har blitt bruktmed hell på bla bøffel. At det er en alsidig rifle for store mål på korte hold er det vel ikke tvil om, men at den er mer alsidig enn andre moderne rifler i samme kaliber er jeg mindre sikker på. Men den er, etter min mening, definitivt den mest spennende børsa som kommet fra Baikal.

Link to comment
Share on other sites

har baikal hagle, og meget fornøyd med den! denne dobbel kannonen der her jo helt porr!!

vært gull og hatt me den på elgjakt!

kan da ta me begge børsene også,(kjerringa får være caddy) mauseren til lange poster, og baikalen til bajonett poster;)

 

hva vil si med 280000psi? er det lite eller høyt trykk den tåler da?

lader selv, så hadde vært fristende å kjøpe en sånn:)

Link to comment
Share on other sites

Den er jo å få i 30.06 au, kanskje dette kunne passa nokon betre?

 

Viss du vill at den ska bli slarkete så e da et godt valg.

 

Rifla tåle ikkje trykket til ein 3006.

 

Er ikkje eg som vil det, det er isåfall produsenten og Jakt Partner Elverum :lol:

 

Om dei har laga ei børse som er underdimensjonert i forhold til kalibertrykk, så må det då vere ei reklamasjonssak dersom det skulle bli slark...?

Link to comment
Share on other sites

Dette meine eg at eg har lest på et forum. Meine det var amrikansk. Skal leita og sjå ka eg finne.

 

Baikalen er bygd på ein haglelåskasse. Haglepatroner opererer på et trykk på ca 12000 psi. Variere med kaliber.

 

45/70 har et arbeidtrykk for gamle våpen på 28000 psi, mens 30-06 har et maxtrykk på 58740 psi!!!!.

Link to comment
Share on other sites

45-70 er og blir en lavtrykkspatron

Og baikal er og blir rimelig solide saker...

 

"kjære onkel polit, jeg søker herved på jaktvåpen nr 7, på trass, siden det er så mange som snakker vondt om den stakkar børsa fra russland i det erkeamerikanske kalibret.

mvh

Hassel

 

PS* Jeg tror ikke jeg blir så veldig mye farligere

Ds "

Link to comment
Share on other sites

...Haglepatroner opererer på et trykk på ca 12000 psi. Variere med kaliber....

...45/70 har et arbeidtrykk for gamle våpen på 28000 psi.

 

joda, det er korrekt at haglepatroner er ladet til et lavere trykk en de fleste riflepatroner, men så må du regne på arealet som belastes med dette trykket, for å finne belastningen låsen utsettes for.

 

det har blitt bygget dobbeltrifler i 45/70 på haglelåser tideligere, både her hjemme og på andre siden av havet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

He-he. Denne tråden finner jeg en smule komisk;

 

- å påstå at denne dobbelrifla er den "perfekte rådyrbørse" er i mine øyne hinsides drøyt!!!

 

- hvorfor tror dere det er mulig å levere en dobbelrifle til denne prisen? Stålet koster det samme for alle, det er arbeidstimene det spares inn på...

 

- har dere holdt i dette svinet??? Sett på maskineringsmerkene og tilpasningen???

 

- en som påstår at det skal brukes 600gr kule i denne patronen??? Da får du flatere kulebane om du kaster en stein!

 

- det er riktig at denne kassa ikke tåler større trykk enn 45/70-nivå. Hadde den gjort det ville produsenten levert andre kalibre :winke1:

 

- har noen testet samskytingen?

 

- stokken på denne børsa(hvis den kan kalles det) er nok produsert etter mal fra en som er født like etter Tsjernobyl...

 

- hvis det estetiske betyr null kan nok børsa duge i et knipetak, til feks drivjakt på gris med korte hold. Men, hvordan er mulighetene for å montere kikkert?

 

Glad jeg har andre alternativer, jeg... :)

 

m

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med en. En kompis kjøpte en slik... I forhold til pris: kjempebra. Samskyting fikk vi kjempemessig bra, justeringen fungerer!

I det hele tatt et ok kjøp. Enten må man løfte kolben eller bli lang i masken hvis man skal ha kikkert på, men det lar seg ordne.

Avtrekket derimot er rett og slett en vederstyggelighet i vår herres åsyn. Ikke stort mer å si om den saken.

Dette skal utbedres, men selve stålkvaliteten begrenser litt hvor bra det kan få blitt. Men brukbar det blir de.

 

Ladet med 405 Bulk kuler fra Remington gikk denne børsen ordentlig bra, hjemmestøpte 500 gr ble ikke det helt store dog. Rekylen er fullt håndterbar selv når man drar hardt i spaken på kruttmålet. Heller 45/70 full pupp enn en 3006 med en smal svinerygg som ikke passer meg!

Link to comment
Share on other sites

Jaktpartner i elverum har 2-3 stykker de driver å pusser påavtrekkene på, jeg har prøvd avtrekkene på den ene, de var meget gode, så med litt puss på de så har en et fint våpen med god balanse og futt i . synd at de ikke tas inn hit i andre patronene som russerne også produserer de i som .9,3x74R , 7.62x54R og andre som produseres mest for det indre marked hvis jeg ikke tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Må få kommentere innlegget ditt, til tross for at eg er enig i ein del...

 

He-he. Denne tråden finner jeg en smule komisk;

 

- å påstå at denne dobbelrifla er den "perfekte rådyrbørse" er i mine øyne hinsides drøyt!!!

 

Enig! Muligens den perfekte elgbørsa for hundeføraren i skogsterreng.

 

- hvorfor tror dere det er mulig å levere en dobbelrifle til denne prisen? Stålet koster det samme for alle, det er arbeidstimene det spares inn på...

 

Nja... Tviler på at stålkvaliteten er like god på alle våpen. Derimot så trur eg du betaler mykje meir for "Blaser" stempla på låskassa kontra "Baikal"...

 

- har dere holdt i dette svinet??? Sett på maskineringsmerkene og tilpasningen???

 

Ja. Slettes ikkje gale mtp at det er tidenes desidert billigasete s/s dobbeltrifle.

 

- en som påstår at det skal brukes 600gr kule i denne patronen??? Da får du flatere kulebane om du kaster en stein!

 

Ja, men om du skal skyte på max 50 meter så klarer du deg nok greit. Men 600 grains kuler? Hmmmm :roll:

 

- det er riktig at denne kassa ikke tåler større trykk enn 45/70-nivå. Hadde den gjort det ville produsenten levert andre kalibre :winke1:

Leverast også i .308 og 30-06...

 

- har noen testet samskytingen?

 

Samskytinga og justeringa for å stille denne har fått gode kritikkar i diverse svenske jaktblad som har testa den. Det som trekk ned i dei fleste testane er avtrekket.

 

- stokken på denne børsa(hvis den kan kalles det) er nok produsert etter mal fra en som er født like etter Tsjernobyl...

 

Enig til ein viss grad. Langt, slakt pistolgrep trekk ned. Kolbehøgda syns eg er fin for skyting med åpne sikte.

 

- hvis det estetiske betyr null kan nok børsa duge i et knipetak, til feks drivjakt på gris med korte hold. Men, hvordan er mulighetene for å montere kikkert?

 

Alt kan ha sin sjarm synast eg, og Baikal er intet unntak. Estetikk er eit subjektivt begrep. Standard 11 mm spor for kikkertskinne.

 

Glad jeg har andre alternativer, jeg... :)

 

Eg au, men kunne godt tenke meg å prøve doblingen til Baikal i 45/70.

 

m

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøpte min fra Jakt og Friluft for et års tid siden. Var siste de hadde da og jeg forsto det slik at de måtte kjøpe inn ei kasse? i slengen 8 el 10 stk. Men det går ann å høre med dem, kannskje det er flere som vil ha slik at dere kan legge inn samlet bestilling om det kan hjelpe på. Mulig at andre importører av Baikal kan hjelpe deg, Landrøe hadde bare inne i 30-06 når jeg snakka med dem. Og hadde da ingen planer om å ta inn i 45/70, men de var veldig behjelplige med mine spørsmål om kammertrykk og ladninger. Eller ser det ut som Torsbo Handels, i sverige har denne. Håper du får tak i en, det er ei hysterisk morsom børse. Dårlig maskinereing og elendige avtrekk følger med på handelen. Treverket var igrunn veldig fint på min. Ellers er de åpne sikta som fulgte med laga for ekstremt slappe ladninger. Jeg fikk lagd et nytt på Jakt og friluft, de fiksa også avtrekka. De er til å leve med nå. Er neimen ikke helt sikker på om det er 11mm skinne på denne, min er i allefall 11,2mm og ei skinne til cz 452 passa ikke den var for smal. Men bruker nå en montasje fra Sports Match med faste 30mm ringer, den fungerer supert.

 

001_zps22084da2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja si det, er ikke noe jeg har greie på, men jeg tok et bilde slik at du kan vurdere dette selv. Smalner veldig etter "kammerdelen" denne og pipene er sinnsykt tynne ø 15 mm ca.Fra foran det løpsbåndet du skimter helt til venstre i bildet. Håper dette var til noe hjelp :D

 

 

003_zpscb3c8b0b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...