Kriegh Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Får jeg ta disse med meg ombord, eller vil tyttebærne stoppe meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 har hatt med forskjeftet til hagla på flyet før, men leste at det ikke var lov å ha med våpendeler på flyet, så ville ikke tatt sjansen. Har hvertfall sluttet. Siktet burde gå bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
madsemann Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Jeg tror den beste løsningen er å sjekke inn to kolli og dele våpnet mellom de to kolliene. Norwegian sier dette om våpentransport: Norwegian frakter våpen til sportsbruk (jakt, konkurranser etc.), men stiller som krav at sluttstykket (eller forskjeftet for hagler) transporteres atskilt fra våpenet. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er sikkert og fast pakket (ikke bevegelig innhold) i original lukket emballasje. Våpen kan kun sendes i innsjekket bagasje, og det skal gjøres oppmerksom på at det sendes våpen under innsjekkingen Sas har, så vidt jeg kan se, ikke noe spesiell info om hvordan våpnet skal pakkes. Det er nok lurt å prate med personen i innsjekkingsskranken slik at du er sikker på at sluttstykker og Zeissen til 15k kommer frem på jaktturen.. Mads Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Sluttstykke er våpendel om må sammen med innsjekket bagasje, i et separat kolli av selve våpnet (eller en annen vital del). Optikk er ikke en våpendel og kan has med i håndbagasjen. Har reist med håndkikkert i sekken ombord på flyet før... De var stusset no jævlig på scanning av sekken min på samtlige mellomlandinger, Swaroen hadde et veldig fint skjelett i røntgen! EDIT: Ovenfornevnte praksis er det jeg har blitt fortalt når jeg har reist med SAS. Om de ikke har spesifirsert noe, så skal du uansett fjerne en vital del av våpnet når det transporteres uten ditt tilsyn, ifl våpenloven (etter egen fri tolkning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimveg Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Jeg har prøvd med sluttstykket på fly, å det går IKKE. sendte våpenet i våpenkoffert, amunisjonen lå i en annen koffert, samt at jeg hadde en liten sekk som håndbagasje med sluttstykket inni. Men det var ikke lov, jeg skulle ha puttet sluttstykket i kofferten sammen med amunisjonen, Hadde god tid til innsjekkingen så jeg sto å diskuterte hva som var mest sikkert med de lenge. Hvis jeg har sluttstykket i håndbagasjen kan iallefall ingen få et komplett våpen med sluttstykket og amunisjon, alt står jo registrert på samme navn i innsjekken. ( Det er foresten ikke lov med strips i håndbagasjen heller, men det er en annen historie med tollere i canada ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Veldig OT, men da jeg så tittelen på dette innlegget, tenkte jeg på helt andre ting enn dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Og det var du ikke alene om, lurte på om det hadde noe med en miter eller noe å gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corvus Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 hovedregelen her er at det som kan skjære seg på innsjekk, gjør det. Jeg har flydd rundt i hele teigen vår med avsindig mange forskjellige tolkninger fra flyplassansatte. Noen ganger med rette, andre ganger kunne jeg med letthet kaldkvelt arrogante svensker med deilige pupper, med en viss fare for å tråkke dyktige svensker på tærne. På en av mine rypesafarier i nord på midten av 90-tallet hadde ikke vekterne kommet på jobb på langenes da flyet skulle gå, og på grunn av dårlig tid måtte jeg ta spettet med inn i kabinen. På fornebu halvannen time seinere ble det hurlumhei fordi hagleammoen min "lå hultertilbulter" i en transportkasse av tre for 9mm pistol. Jeg hadde da flydd i flere år og fraktet ammo i denne og var strålende fornøyd med konseptet; det var tom to små håndtak på siden for enkel bæring Det endte med at jeg, våt på ryggen av stress, måtte ut og ordne opp i det som en hadde definert som "hultertilbulter og følgelig ikke i henhold" med det til følge at jeg måtte ditsje ca hundre s&b billigpatroner, slik at jeg fikk med meg de svinedyre expressene...i s&b- embalasjen. Alt dette skjedde mens 240 passasjerer satt og ventet på bedre tider, halvparten av disse som øyenvitner. Jeg har ammodepot i kirkenes, tromsø og gudvetikkehvor. I fjor nådde jeg såvidt en norwegianavgang fra gardermoen fordi en halvsjef med nok myndighet, og dessuten innsikt, kunne informere svenskepuppen om at joda, han har lov å ha med seg tiuren hjem i bagasjen. Det var kun snakk om minutter. Moralen er at noen ganger hjelper det ikke en gang å ha gjort hjemmeleksene sine; man er prisgitt både solide forhåndsregler og en god porsjon flaks. Alt som kan monteres på et våpen går i sendebagasjen, det samme gjelder pyrorelaterte saker. Øvrig opptikk, samband og kamerastæsj tar jeg med inn på flyet. Og så har jeg konsekvent valgt bort norwegian! Rett og slett fordi jeg holdt på å sprekke som et lemen oftere enn hva sunt er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blue Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Våpnet skal vel sende som "spesialbaggasje" koster ca 200kr, og sluttstykket/ forskjeftet skal vel ligge i sekken/baggen (ikke håndbagasjen). Og nå må du også vise fram leg/biletten for å hente ut våpnet igjenn når du kommer fremm.(det er jo egentlig en bra ting) For et par år sida hadde jeg å min bror med forskjeftet i håndbagsjen, jeg gikk gjennom sikkerhetssjekken først, og ble ikke stoppa mens broren min som kom rett bak ble stoppa.. Men var ikke verre en at de fant fram "storsekken" å putta det i den. btw: har man lov å ha fugler i håndbagasjen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wadcutter Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Sluttstykket er våpendel og fyfy som håndbagasje. Optikk kan du ta med. Har flydd flere ganger i USA og til/fra USA med kikkert i håndbagasjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Litt OT her: Nå er det en stund siden jeg har sjekka inn et våpen, men følger de fremdeles den intelligente standarden med å merke kofferten med et digert "Firearm"-merke og sende den uovervåket ut på transportbåndet? Husker jeg var nokså "pushy" med å komme meg kjapt ut av kabinen og ned til bagasjemottaket først av alle og ihvertfall før kofferten havna på båndet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HyprJinta Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Norwegian sier dette om våpentransport: Norwegian frakter våpen til sportsbruk (jakt, konkurranser etc.), men stiller som krav at sluttstykket (eller forskjeftet for hagler) transporteres atskilt fra våpenet. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er sikkert og fast pakket (ikke bevegelig innhold) i original lukket emballasje. Våpen kan kun sendes i innsjekket bagasje, og det skal gjøres oppmerksom på at det sendes våpen under innsjekkingen Hva er original emballasje for hjemmelaget ammo....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tell Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Litt OT her: Nå er det en stund siden jeg har sjekka inn et våpen, men følger de fremdeles den intelligente standarden med å merke kofferten med et digert "Firearm"-merke og sende den uovervåket ut på transportbåndet? Husker jeg var nokså "pushy" med å komme meg kjapt ut av kabinen og ned til bagasjemottaket først av alle og ihvertfall før kofferten havna på båndet... Jepp det gjør de. Ganske så skremmende hvordan de behandler våpen ved ankomst Gardermoen. Ikke nok med at våpenet kommer "unattended" på båndet, men det kommer også ofte på et annet bånd enn det annen reisebagasje kommer på. Er ofte i Tyskland og jakter og der er det helt annerledes. Der bærer stueren børsa inn til tolleren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blaser_338wm Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Norwegian sier dette om våpentransport: Norwegian frakter våpen til sportsbruk (jakt, konkurranser etc.), men stiller som krav at sluttstykket (eller forskjeftet for hagler) transporteres atskilt fra våpenet. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er sikkert og fast pakket (ikke bevegelig innhold) i original lukket emballasje. Våpen kan kun sendes i innsjekket bagasje, og det skal gjøres oppmerksom på at det sendes våpen under innsjekkingen Hva er original emballasje for hjemmelaget ammo....? Ammunisjonen skal være i orginal emballasje eller tilsvarende. Dvs ammobokser som vi hjemmeladdere bruker er greit. Patronbelte er ikke tilsvarende så den får du ikke sendt med patroner i. Sas sier det samme som norwegian. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Litt OT her: Nå er det en stund siden jeg har sjekka inn et våpen, men følger de fremdeles den intelligente standarden med å merke kofferten med et digert "Firearm"-merke og sende den uovervåket ut på transportbåndet? Husker jeg var nokså "pushy" med å komme meg kjapt ut av kabinen og ned til bagasjemottaket først av alle og ihvertfall før kofferten havna på båndet... Husker du da vi skulle dra på tiurjakt i fjor, og du hentet meg på Værnes? Jeg hadde pakket drillingen ned i en stor Samsonite hardplast kuffert. Vi sto og prata sammen da en fyr kom trillende med en kuffert helt lik min, med en stor grønn lapp på som lyste FIREARM. Heldigvis fikk jeg stoppa fyren... Han hadde lik kuffert som min. Spesialbagasje merket våopen blir fremdeles sendt rett ut på båndet, til fri plukk fra alle interesserte. Bare flaks at ikke han trillet avgårde med min drilling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Har reist flere ganger iår med våpen, alle ganger med Norwegian. Våpen som spesialbagasje, koster 200,- hver vei Ammo og sluttstykke i innsjekket bagasje. Spesialbagasje kom sist ved bånd #1 på OSL (Gardemoen), når vi kom fra Scotland kom det på rullebåndet sammen med alt annet. I Scotland ble også koffert merket med stor rød lapp "Firearm" Norwegian frakter våpen til sportsbruk (jakt, konkurranser etc.), men stiller som krav at sluttstykket (eller forskjeftet for hagler) transporteres atskilt fra våpenet. Inntil fem kilo ammunisjon kan sendes så fremt den er sikkert og fast pakket (ikke bevegelig innhold) i original lukket emballasje. Våpen kan kun sendes i innsjekket bagasje, og det skal gjøres oppmerksom på at det sendes våpen under innsjekkingen. Min utheving Hos Norwegian.no om spesialbagasje[LINK], kan du få problemer (jeg går å venter på dette) da de skriver "Orginal ammoboks" og ikke åpner f.eks MTM ammoboks Pistoler og skytevåpenMerk: Skytevåpen sendt som innsjekket bagasje skal være pakket på forsvarlig måte, uten ammunisjon, og hvis mulig, skal sluttstykket være atskilt fra våpenet. Ammunisjon (våpenpatroner) til sportsbruk. Håndvåpenammunisjon til privat bruk må være forsvarlig pakket i fiber-, tre- eller metallbokser eller annen emballasje spesielt utformet for å frakte små mengder ammunisjon. Mengden må ikke overskride 5 kg bruttovekt per person for vedkommendes private bruk. Min utheving Hos SAS.no om spesialbagasje [LINK] har de altså fått med seg at man kan bruke f.eks en MTM ammo boks Det skal også finnes noen internasjonale regler omkring dette, uten at jeg spesifikt vet hvor og hva som står ordrett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Poacher, sist jeg fløy Norwegian lurte de på om sånn grønn hardplast boks var original ammoboks, og det er det jo. Den er utrolig original, og definitivt en ammoboks, så det svarte jeg ja til uten å nøle . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 ja, men dette åpner for en som syntes våpen er veldig skummelt og farlig, samt ikke er praktisk anlagt overhodet... Så sier vedkommende NEI, slik får du det ikke med deg. Og brutalt sagt, når det gjelder org.ammoboks så tolker jeg det som en slik patroneske eller tilsvarende fra en produsent. Og da har man et problem når man er på vei til jakt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Ja det er mulig. Men den personen som er redd for våpen vil vel ikke vite hva en fabrikkammoboks er for noe? Jeg tenker sånn at om en person har nok kompetanse til å se forskjell, vil personen se at dette er en boks spesielt konstruert for å frakte ammunisjon. Hardplastboksene er jo det, og altså originale ammobokser. Det er jo det som står i reglene? Ikke at det skal være en boks som fabrikkammunisjonen kom i originalt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Vi er enig i hva som er greit, men jeg går å venter på en diskusjon omkring dette på vei ombord i et fly fra en eller annen vriompeis.. Hadde vært enklere for alle parter om det sto det samme som hos SAS.no, da er det ikke tvil om at en MTMboks er tillatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blaser_338wm Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Vi er enig i hva som er greit, men jeg går å venter på en diskusjon omkring dette på vei ombord i et fly fra en eller annen vriompeis.. Hadde vært enklere for alle parter om det sto det samme som hos SAS.no, da er det ikke tvil om at en MTMboks er tillatt. Da ville jeg spurt pent etter hennes overordne. Kan ikke regne med at alle har fått med seg alt på noen dagers kurs og ikke alle vet hva en sluttstykke er og hva er et vital del på en hagle? osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Er redd det heller ikke hjelper. Hver gang vi skal reise fra EDI (Scotland) så er det "ny" rutine... Like spennende hver gang Den i disken tør ikke gjøre noe når våpen er involvert, og ringer etter sin "supervisor"... som kommer og sier sånn & slik. Dette forandrer seg fra gang til gang Iår skulle de ikke se min ammo, siden jeg hadde "hardcase" koffert med lås. Fordi at dette endrer seg fra gang til gang har jeg kjøpt en liten Pelikase (15x20x10cm) for ammoeske. Denne er i tillegg låsbar med hengelås. Dette er selvsagt HELT unødvendig i.h.t forskrifter... Men jeg orker ikke surr, plunder og heft i skranken. Mildot hadde softcase koffert og måtte åpne for inspeksjon etc. etc... Mitt råd er bruk hardcase koffert, sett hengelås på alt som kan låses. Og hvis du må åpne sørg for å pakk ammo enkelt tilgjengelig, så du ikke må "brette" ut alt innhold foran skranken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Hva er original emballasje for hjemmelaget ammo....? Husker du da vi skulle dra på tiurjakt i fjor, og du hentet meg på Værnes?Nei, den hadde jeg faktisk glemt, gitt Den praksisen er jo fullstendig vanvittig. Jeg kan ikke fatte at de får lov, hvis en våpeneier hadde blitt frastjålet et våpen etter å ha vært så sloppy med å holde våpenet under oppsyn, ville jeg blitt forbauset om h*n ikke fikk etpar nokså ubehagelige spørsmål fra Onkel Blå.Hadde vært enklere for alle parter om det sto det samme som hos SAS.no, da er det ikke tvil om at en MTMboks er tillattFor meg er det enkelt: Med mindre prisforskjellen er helt ekstrem, reiser jeg med SAS. Som en bonus kan jeg komme meg direkte til Vestlandet eller Nord-Norge uten å måtte til Oslo for å bli sittende i Gardemoentåke på timevis først... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lille Arne Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Husker du da vi skulle dra på tiurjakt i fjor, og du hentet meg på Værnes?Nei, den hadde jeg faktisk glemt, gitt Den praksisen er jo fullstendig vanvittig. Jeg kan ikke fatte at de får lov, hvis en våpeneier hadde blitt frastjålet et våpen etter å ha vært så sloppy med å holde våpenet under oppsyn, ville jeg blitt forbauset om h*n ikke fikk etpar nokså ubehagelige spørsmål fra Onkel Blå.... Slapp av, så snart et våpen forsvinner, eller noen får tenkt seg om, vil nok våpen bli håndtert av spesialtrente vektere fra innsjekk til utlevering mot godkjent legitimasjon, fingeravtrykk og irisscanning. Og et gebyr på -1500NOK hver vei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Det finnes flyplasser i utlandet der man bare får med seg bagasjen vekk fra bagasjebåndet ved å forevise gjenpart av den tag'en som sitter på kofferten. Den gjenparten man får som kvittering når man sjekker inn, vet du. Det trenger ikke å være vanskeligere enn som så, og en slik løsning burde lett kunne implementeres for spesialbagasje. Såfremt spesialbagasjen faktisk får spesialbehandling, da, og ikke pælmes inn hulter til bulter med alle de andre koffertene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poacher Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 Ifjor krevde de på EDI at ammo skulle være i låsbar container i kofferten Etter mye om og men så lot ting seg løse... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sirhitalot Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 er jo ulogisk å ikke la deg bruke aftermarket bokser på ammo, som er mye sikrere enn orginal-bokser i mine øyne... Hvertfall gjeller det hagleammobokser, som gjerne ender med en bag full av løse patroner.... Men sikkerhetskontrollen på flyplassen er jo ikke nødvendigvis logiske etter mine erfaringer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted December 7, 2009 Share Posted December 7, 2009 That's the understatement of the year sirhitalot... For øvrig synes jeg det er ganske forkastelig ås ikte på fly, selv om det bare er med sluttstykket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
corvus Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Jeg tenker at mye bra nå er sagt om trygge nok forholdsregler, det viktigste, når usikkerheten brer seg hos unge flyplassansatte, er for mitt vedkommende at jeg har tatt høyde for denne usikkerheten før jeg begir meg ut på nye eventyr. I klartekst betyr det lav puls, vilje & evne til samarbeid, smidighet og bare glemme at det faktisk er jeg som er kunden. Legg inn en tidsbuffer, det skjer fan meg alltid noe uforutsett med en gang vi kommer dinglende med stæsjet vårt. Så får heller rettmessig harme og ymse hat-telefoner komme til sin fulle rett etter endt eventyr. Marerittet mitt er at gutta får dra, mens jeg må sitte igjen fordi rullegardinen gikk ned Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Det finnes flyplasser i utlandet der man bare får med seg bagasjen vekk fra bagasjebåndet ved å forevise gjenpart av den tag'en som sitter på kofferten. Den gjenparten man får som kvittering når man sjekker inn, vet du. Det trenger ikke å være vanskeligere enn som såI helga fant jeg ut at nettopp en slik løsning pr. nå er implementert på Værnes. Jeg sto ved bagasjebåndet og hadde akkurat rukket å begynne å hisse meg opp over en våpenkoffert som ikke kom opp da jeg ble tilsnakket av en hyggelig dame i SAS-klær. Hun lurte på om jeg sto og ventet på en våpenkoffert? Hvis hun bare kunne få se bagasjekvitteringen min, så skulle jeg få den av henne Det hender at verden går framover. Men i små skritt og nok ikke like fort alle steder. Den samme kofferten ble sendt uovervåket ut på bagasjebåndet på Sola etpar dager tidligere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lille Arne Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Vadå? Sunn fornuft på flyplassen i stedet for dyrt og tungvint? Da ble jeg faktisk positivt overrasket. På den andre siden har jeg faktisk god erfaring med Værnes fra før i en "våpensak". (Våpendel sjekket inn på innenriksflight som ved en feil var blitt ekspedert utenlands.. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Har samme erfaring som deg Sako 30-06 når det gjelder feks. Flesland. De gangene jeg har reist med våpen til Bergen har de kommet til egen skranke og måtte hentes der mot visning av bagasje tag. På Gardermoen har våpen kommet på et annet bånd enn den vanlige bagasjen. Sist på vei hjem fra Sør Afrika måtte jeg spørre i info-luka da våpenkofferten aldri dukket opp. Da hadde den ligget en halv time på et annet bånd i ankomsthallen uten tilsyn... Slike ting blir det ikke opplyst om i det heletatt...Eller kanskje som en liten bistetning på Avinor sin nettside...hva vet jeg? På Værnes har jeg opplevd at sluttstykket måtte sendes adskilt fra ammoen. Den unge damen i skranken var svært påståelig. Heldigvis hadde jeg to bagger i tillegg til våpenkoffert så det gikk greit den gangen. På spørsmål til damen om hva som ville skje hvis jeg ikke hadde hatt to bagger, svarte hun at sluttstykket ville blitt sendt i en egen liten koffert som de hadde tilgjengelig...? Det er dette som er så frustererende, og som flere nevner, reglene tolkes og praktiseres forskjellig fra gang til gang, avhengig av hvem som er på jobb. Til englandsturen i februar er det anskaffet en liten låsbar alukoffert fra Clas Olson til ammoen, den skal i baggen sammen med sluttstykket. Håndkikkert og avstandsmåler tar jeg i håndbagasjen, det har gått helt greit tidligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.