Jump to content

30-06 Ackley Improoved


8mm-06

Recommended Posts

Du vinner noen fot og introduserer også en del ulemper...

 

 

Det er det som er litt av poenget, det skal litt til før det egenlig er noen vits i det hele tatt, for ulemper følger med uansett. Det fornuftigste er å bruke 30-06en som den er, eller kjøpe magnum :D

 

Men vi hadde ikke hengt inne på dette forumet hvis vi lyttet til fornuften :lol:

Link to comment
Share on other sites

Formålet for de fleste med 30-06 AI er økt ytelse. Ved å blåse ut hylsa, øker du volumet og i teorien ytelsen. Litt av spørsmålet ved 30-06 AI er om økningen i volum er nok til å gi noen praktisk betydning innenfor trykkstandarden for 30-06.

I teorien og i følge Ackley himself, vil denne hylseformen kunne tåle høyere trykk da hylsa kleber bedre til kammerveggene og således avlaster bolt og låsemekanisme noe. At det kan ha en betydning i bøylemekanismer som Acley testet dette på er mulig. I moderne boltrifler er jeg ikke sikker på om det har like stor betydning. Må i så fall være Blasere da :P:oops: .

Enkelte har jo hatt så stor tro på og villet så gjerne at ytelsen skulle øke, at de har sett bort fra trykkdelen og ladet til de får forventet hastighet. Det sier seg selv at dette er en noe usikker praksis.

Derfor hadde det vært morro med noen real life resultater fra Etterbrenner. Dette vil være resultater som kan stoles på.

 

Ellers er det morrofaktoren med å ha noe å eksperimentere med. Hylsene holder også lenger med denne formen, men det betinger også at kammeret har korrekt patronspill så du ikke strekker hylsa under skyteformingen.

 

Du kan også se det slik at messing i hylser er Guds gave til folk som liker å eksperimentere. Du kan strekke, krympe, blåse ut og krympe. Hadde det ikke vært en dypere mening med dette hadde alle hylser blitt laget av stål eller hylseløs ammo :roll::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg tenkte dette kunne passe under denne tråden.

Jeg har bestilt et løp i 30-06AI som jeg venter på og ser frem til å begynne å lade og testskyte. Mens jeg venter funderer jeg litt.

Det gjelder skyteforming av hylser. Det er sikkert noen her som har en del erfaringer.

Vil det fungere bra å bare skyte vanlig fabrikkammo, f. eks. Norma Jaktmatch, i kammeret og bruke de hylsene? Eller vil resultatet bli bedre med å bruke metoden der en setter kula så langt ut at den har kontakt med bommene i løpet, og bruker en mild 30-06-ladning? Det å bare bruke Jaktmatch istedenfor handle inn nye Norma-hylser og lade opp disse er jo både enklere og billigere (i utgangspunktet).

Andre synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Enkelte har jo hatt så stor tro på og villet så gjerne at ytelsen skulle øke, at de har sett bort fra trykkdelen og ladet til de får forventet hastighet. Det sier seg selv at dette er en noe usikker praksis.

Derfor hadde det vært morro med noen real life resultater fra Etterbrenner. Dette vil være resultater som kan stoles på.

 

Vi får se om jeg får lurt Etterbrenneren med meg ut, og får ristet ut noen strekklapper av ham når sola begynner å varme, så får vi ta en AI-aften og se hva som er hva av noen av disse Ackley'ene... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det å bare bruke Jaktmatch istedenfor handle inn nye Norma-hylser og lade opp disse er jo både enklere og billigere (i utgangspunktet).

AI 'en er slik at fabrikkammo kamrer akkurat i overgang hals/skulder. Dette punktet er likt på begge hylsene, altså før og etter formskyting. Derfor trenger du ikke ha noe annet å kamre mot. Bare skyt og kos deg med nytt utseende på tomhylsene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det st?ogs?itt historikk og ladedata i Nosler sin siste ladebok.

Jeg har vel ogs?laner p??arten ?kru inn pipa mi og se om det jeg fikk av ladedata for mange ?tilbake var bare optimimistik eller rellt.

 

Blir det noen testing av denne AI'en? Har faktisk arkivert artikkelen,med de gamle dataene :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Nå er det kaldt og liten vits i å bruke tid på å trykkteste.

Nå er det også isklatressesong, det blir klart prioritert fremfor skyting til all bratt is er falt ned og smeltet.

 

Vi kan ta opp tråden igjen til våren :D

 

 

 

Har våren kommet snart? :? Venter på fortsettelse med lengsel, håp og spenning :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Var tenkt å bestille meg et løp i 6,5-06AI , men er det ser egentlig ut til at er lite å hente på

AI ?

 

Nå viser det seg, fra de testene jeg har lest fra andre(da jeg kun har erfaringer med standard 6,5-06 selv), at det er ganske lite å hente på nettopp 6,5-06AI. Grunnen er nok at volumet i hylsa allerede begynner å nærme seg maks vettug volum for et 6,5mm prosjektil. Noen m/s mere får man, men ikke så mye som med mange andre.

Men en annen ting man får, er: lengre levetid på hylsene dine pga mindre strekk i messingen, og ei hylse som overhode ikke forteller deg hvor høyt trykket er før hetta faller ut. :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg gikk for vanlig 6,5-06 ,får det nye løpet i neste uke. bestilte det 65cm langt ,17mm munning og fluta hos Ragnar Hansen.

Skal ha det i en "ombygd" sauer 200 str med en slanka TS stokk.

Blir kjekt å prøve, har handla inn 140grs nosler accubond til hjortejakta i høst . Har ikkje prøvd den kula før,men regner med hjorten dauer alikavel :D

Link to comment
Share on other sites

Har testet 6.5x55 ai med disse resultatene.Har montert 6.5-06 Ai løå så snart blit det trykkskyting med den også

 

Vith560 Scenar 123 Gr 55.5 Fed 990M\s 64000 Psi 66cm løp,78.5mm Col alle

Vith560 Scenar 139 Gr 53.5 Fed 915M\s 64200 Psi

 

N15 Scenar 139 53.5 Fed 900M\s 64700 Psi Obs! min lot med N15!

N15 Scenar 123 54.5 Fed 925 60000 Best presisjon

Link to comment
Share on other sites

Interessang tråd:) Fekk brosja opp et gammelt sauer str 308løp, som har over gått over 10000 skudd til 3006Ai. Farten jeg fikk på 180grs sierra mk var mer enn forventet. Fikk 930ms med 65grs R-22 bak kula. Løpet er 65cm langt. Med denne farten i et godt brukt løp ser jeg potensialet og har bestemt meg få tak i et nytt løp til tikka t3. Løps lengden har jeg vurdert til 63cm. Må bare finne penger i budsjettet og et løps emne og leke med:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Er det noen som har noe mer å fortelle om denne patronen er det som allerede er tilført i tråden her?

Vurdere og kammre om ei ganske ny pipe eg har i 3006 til 3006AI men løpslengden er bare 55cm, hva kan eg forvente av hastigheter? lader i dag 180grs accubond til 800m/s men det er litt under max. Kruttet eg bruker er N-15.

Er det mulig å nå 900m/s med 165grs kule?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har noen flere synspunkter på dette? Lurer litt i grunnen på det samme selv som "Carl" spør om ift AI og korte løp. Det virker som om det blir mindre og midre vits i å "improve" kammeret dersom en har et kort løp på 55 cm eller kortere i 30-06en. Eller kan en regne med 5% høyere hastigheter nærmest uansett? (En vil jo selvsagt da også få mer ut av å improve et langt løp, men 5% til 800 ms ++ er en jo fort oppe i en forbedring på 50m/s

Link to comment
Share on other sites

Vitsen med en ai er vell ikke til stede ved 40cm løp. Har vurdert å gjøre ai av min 3006 med 65cm pipe. Litt er det jo å hente. Blir gøy å prøve. Noen som har realistiske selvprøvd data til 3006ai og 6.5x55ai. Ikke noe fantasi å naboen har gjort osv. Men egen erfart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en 30-06 AI i nesten 15 år og har brukt den mest med spisse jaktkuler i 165/180grs vekt.

 

165 Scirocco og 180 AB er de mest brukte. Pipa mi er 70cm lang og er friboret for å senke trykket så dataene mine er høyere enn det du skal putte i ei vanlig rifle med maks patronlengde på 84mm. Mine patroner er fra 86,5-88mm lange.

 

Favorittladningen var i mange år 165 Swift Scirocco foran 65 grs med N-160. Hastighet i den lange pipa er ca 950m/s. Skyter langt, flatt og presist nok til det meste jeg skal ha livet av. Presisjonen på 411m er i området 9-11cm avhengig av dagsformen til skytteren.

 

Til elg og større ting er 180 TSX og 180 AB blitt brukt endel. Her er favorittkruttet MRP og 65-63grs. Gir ca 885m/s med TSX til snaut 910m/s med 180 AB.

 

200 Grs kuler har jeg prøvd, men når en kommer opp i de tyngste kulene for kaliberet er der hylsevolum kommer til sin rett og det er vesentlig bedre å gå for en 300 Mag av en eller annen type. Får ikke mer enn ca 840m/s med 200 grs kuler.

Med middels tunge kuler for kaliberet gir en AI så og si identiske hastigheter som en 300 Win, omtrent samme som en ser med en 6,5x47 vs 6,5x55 - med 123 grs kuler er de svært like.

 

Du vinner 7-8% volum ved å Ackleyfisere en 30-06. Gir 4-5% ekstra hastighet med normale trykk eller røflig 35-60m/s avhengig av kulevekt med trykk rundt 60' psi (Oehler 43 målt)

 

Jeg har hovedsaklig brukt 30-06 Lapua hylser i både 30-06/280 AI. Har litt mindre volum enn Winchester/Norma men er mye hardere i hodet og tåler mer juling før en får problemer med hettelommene. Kammeret mitt er ikke perfekt og er litt for romslig i ræva så høyt trykk viser seg kjapt med ekspansjon på hylsehodet.

 

Eirik Etterbrenner har brukt minst de samme dataene som meg i sin gamle 98 - de datene er (alt) for tøffe for meg - i pipa mi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet Tikkaen min til 52 cm da jeg satte på demper. Noen nesten-magnum vil det nok aldri bli selv om en modifiserer. Men det virker som en fristende tanke å hente inn igjen de sekundmeterne jeg tapte, pluss kanskje nesten like mye til.

 

Om det egentlig er noen vits er nå en annen ting, men det hadde vært litt skøy å gjort det. Ulempen er selvsagt at en kan komme til å angre og finne ut at det egentlig bare har gjort det hele mer tungvint, samt sikkert redusert annenhåndsverdien betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...