Jump to content

Jämthund; brukande til band,- ettersøkshund?


Nohope

Recommended Posts

HEI HO!

Ja no sitter eg her og er knall sugen på å kjøpe Jämthund.

Jämthunden er vell hels kjent for sine laushund-egenskaper.

Men Er det noken som har erfaring med jämten som bandhund/ettersøkshund??

 

I utgangspunktet er kansje ikkje jämten den mest idielle hunden til mitt jakt bruk. Eg er hjortejeger og har hatt Bayersk i 10år no, Kjempe fornøgd med BAyer'n som jakthund. men har litt lyst på ein meir robust og veirhard hund til vinterturane mine i fjellet/skogen. Og dessuten e jo jämten nydelig!

:)

Link to comment
Share on other sites

Personleg så tykjer eg at jämthunden slett ikkje skal være noen bandhund, finnst da mange raser som er mykje betre egna til spor/ettersøk/bandhund. Men er vel kanskje ikkje umulig å få til, men det er nå ein typisk overværshund, stor og braskete i skogen. Men kanskje jämta her på forumet ikkje har solgt unghunden sin enda? du får sjekke tråden som herter blivande norrmänn/jämthundtråden. Den hunden skulle selges pga dårlig losarbeide tror jeg.

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Kan si det slik- har jämthund selv, og hun har nok ikke mye å gjøre i bånd. Jaktinstinstinket er enormt, og går hun i skogen og får nesen på elg(i bånd) kan hun dra og rykke i båndet TIL TROSS for at gnagsår kommer fortløpende pga rykk i sela. I tillegg beveger jämten seg overalt i skogen, og det kan være, i mitt tilfelle, vanskelig å følge etter bikkja. Det har dermed blitt til at vi har sluppet henne---og hun kan jaggu jobbe i timesvis og på km-vis!

Så MIN erfaring er at jämten er en løshund under jakta!

Men har en kjenning som har tre jämter, og han har en veldig lovende bandhund deriblandt. Så det er vel veldig forskjellig,men jeg har nok hørt om flere løshunder blandt jamtene, enn bandhunder.

De er sterke, sta, jaktlystne, utholdende, og pågående.. Ergo noe vanskelig å holde igjen;)

Link to comment
Share on other sites

kort spørsmål her, kanskje litt OT, men jeg er litt lysten på en Jamthund fordi jeg liker de hundene av både utseende og oppførsel blandt folk ( i all fall de hundene jeg har møtt). for min del så vil den så klart bli brukt til elg, men så er det jo dette at elgjakta ikke er så lang sesong, hvordan virker denne hunden til jakt på annet vilt?

Link to comment
Share on other sites

kort spørsmål her, kanskje litt OT, men jeg er litt lysten på en Jamthund fordi jeg liker de hundene av både utseende og oppførsel blandt folk ( i all fall de hundene jeg har møtt). for min del så vil den så klart bli brukt til elg, men så er det jo dette at elgjakta ikke er så lang sesong, hvordan virker denne hunden til jakt på annet vilt?

 

Jämthunden ble brukt som treskjeller på skogsfugl og ekorn,sikkert på gaupe og mår også, ved siden av å være Elg/bjørnhund

det gamle navnet på den var tror jeg Svensk Bjørnehund.

 

I dag er Jämthunden avlet for elg/bjørnejakt

Link to comment
Share on other sites

Nå er det så at av å te hører en eller leser om en bikkje som av en eller annen grunn har sluttet å jakte. Noen først etter flere førstepriser på jaktprøve. :shock:

 

Dette kan sikkert være et emne for den interesserte til å prøve å gjøre band/spårhund av isteden for å la den gå resten av livet i hundgarden eller verre bli gravd ned. Jag antar at en sådan bikkje kan man få ta over svært billig. :wink:

 

Men å kjøpe valp for å få til en band/spårhund skulle jag ikke rekommandere da det er en hund som skal arbeide fritt. Det meste er vel reden sagt oven. Det er en nydelig rase. :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg veldig peiling på jakt, men har selv gått blodspor med jämten vår, og ser at hun går ikkke med nesa rett i bakken i sporet. Hun kan gjerne gå en meter til siden for sporet, men hun finner da fram til skanken i enden av sporet likevel. Det er vel dette dere kaller for å benytte seg av overvær(vinden)?.

Men enig med flere her inne--ville ikke kjøpt jämt for å satse på en god bandhund. Da tror jeg kanskje norsk elghund egner seg bedre?? TROR jeg. Jämten funker best løs--slik jeg ser det.

Men jämten kan brukes til mye. Kløv, snørekjøring, trekk, elgjakt, bjørnejakt, gaupejakt--, ja den kan faktisk jakte på det meste. Har til og med sett vår reagere på rype. En allsidig hund som trenger MYE trim.

Vår tispe fungerer fint alene, men har mye igjen for å omgåes, være sammen med andre hunder. Da er hun i sitt ess. Derfor vurderer vi en til hund, som hun kan ha selskap i.

Flokkinstinket på vår hund er i allefall stort.. Og DET burde man kanskje også ha i tankene, dersom det er en gjenganger hos andre her inne med jämt?!....

Link to comment
Share on other sites

TAkk for mange gode innlegg :)

 

Sjølv om jämten helst er ein løs hund, fristar det fremdeles å prøve lykken. Dette nettopp pga. utseende, lynnet og at dei har eit stort bruksområde utenom jakttida. Den kan brukast til kløv, trekk, og den kan vere med i vinterfjellet uten å fryse ihjel! Det er få raser som kan skilte med så stort bruksområde. klassiske bandhunder som bayer og svarthund er/kan vere fantastiske bandhunder, men har langt ifrå samme bruksområdet.

Klart eg risikerer å få ein hund som ikkje er brukande til band eller ettersøk, men jakta varer jo egentli i ein kort periode iløp av året, det å kunne bruke hunden og ha den med seg overalt resten av året teller mykje for meg.

 

Dessuten er eg av den oppfatning at ein hund vil tilegne seg mange egenskaper utifrå kva den blir trent til og kva aktiviter fører og hund bedriver.

-Slepp ein bikkja, den får los og det blir felt ein elg for den, JA så klart er det moro og den har lyst å gjer det igjenn ;)

-Går den eit ettersøk og finn igjenn hjorten og får mykje skryt, JA så har den lyst å gjer det igjenn oge.

 

Jämten er nok uten tvil helst ein løshund, det er jo det rasen er blitt avlet opp for, men med konsekvent opplæring og rikelig med positive opplevelser iforbindelse me ettersøk/bandtjenste så burde der absolutt kunne vere muligheter. uening?

 

Som sagt tidligere kan eg jo ende med ein ubrukelig ettersøk, -bandhund (og det kan en jo risikere uansett kva rase en velger), og vist dette sjer blir eg jo berre nødt å skaffe meg ein ny bayersk viltsporhund itillegg ;) der veit eg vertfall kva eg får ;) Tippa det blir ein ny bayer uansett!!!!

 

Og sjølv om eg hovedsakelig pr dags dato er ein reindyrka hjortejeger har eg håp om både ei fast veke med elgjakt i året og forhåpentligvis bjønn og gaupejakt iløp nær framtid, og da er det jo stas å stille med egen hund;)

 

 

kommenter gjerne!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jauda, eg ser at det nok finnst moglegheiter for den som er ivrig og brukar mykje tid for å få det til. Men eg personleg kjem ikkje til å selje ein kvalp til den slags bruk når eg har brukt mykje tid og pengar på å dokumentere at mitt avlsmateriale er bra laushundemner.Samt brukar mykje tid på og leite opp ein bra hanne som har stamtavle og egenskapar som matchar tispa mi. Nei da ville nok eg kjent at eg hadde misslykkast som oppdretter.

Men viss det fyrst og fremst er ein robust turkompis du er ute etter så finnt det jo fleire flotte alternativ blant dei polare rasane. Vil vel også gå an å lære desse ettersøk og sporhundarbeide med ein skikkeleg innsats. Desse rasane har også eit robust gemytt og trygg væremåte. Men uansett så får du ha lykke til med bikkjevalget. :D sjølv om eg håpar det blir noko anna enn jämthund.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

ein ubrukelig ettersøk, -bandhund

Akkurat der trur jag at risken er veldig liten.

Men når først det er sagt så må du regne med en bikkje som ligger på hardt i band, går på bakbeina med godlukt i snuten, har problemer å holde tyst da den oppdager dyr å støkker det på den måten.

 

Men bikkjer er som folk flest, forskjellige, så en vet aldri hva en får.

 

En ting å tenke på med jamt er at de røyter to ganger i året å da er det ikke lite lo som skal av. :(

Link to comment
Share on other sites

Driver å sliter på min tredje jemt godkjentettersøks, har ikke prøvd å få godkjent flere enda, så det fungerer greit både på innlæring og praktisk bruk. Til jakt blir de brukt løse. De trekker noe i bandet, men har forsatt 10 fingre. Jemt avles jo fram som løshunder og det er vel det som skal være hovet bruken, men det fungerer også på ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at Jämt passer deg av andre grunner enn jakt. Som kløv, trekk, etc.

Nå er jo Jämt større enn NEG, og kan nok både bære og trekke mer. Men jeg tviler på at NEG fryser mer enn jämt. Imidlertid er det blandt NEG spesialiserte linjer for bandhund. Hvorfor ikke vurdere disse? Selv om NEG er mindre, så kanskje det hadde vært bedre enn å gå på tvers av det hunden er avlet for?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg liker jämten godt må jeg bare si at dersom hunderasevalget hadde vært bare opp til meg selv, så hadde jeg faktisk valgt en malamute , den gang vi kjøpte valp. Malamuten KAN faktisk gå spor, men er nok ikke noe å bruke på selve jakta. Men dog ELLERS I ÅRET! Oj oj oj! Og for et behagelig vesen disse malamutene er ! Det sies at jämten er rolig, men malamuten virker på meg som enda roligere. Enda mer hengiven og lojal mot sin eier. Jämten er nokså selvstendig, og det er også malamuten, men på meg virker jämten enda hardere enn malamuten.

Nevner bare malamuten ettersom du tenker litt på utseende, trekk, kløv, vinterturer og ellers turkamerat. I tillegg "bråker" de mindre enn jämten,- omtrent tyst. Men jämten kan derimot ha tendenser til å vokte litt, og varsle.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at jämt er mest brukt som løshund, å de blir avlet fram på de premisser. Men jeg vet flere som bruker dem som bandhund i tillegg til løshund å det fungerer bra. En kompis av meg som har jämt bruker den som løshund når det er mest hensiktsmessig og som banhund når han vet at elgen står i vald grensen. Når han bruker den som bandhund så er det ikke alltid med band på den. Han har skutt noen elger med hunden som bandhund løs, når de får skudd mulighet så er det bare et tegn til hunden så legger den seg og blir det til den får ny beskjed. Den er også bra løshund som har skaffet litt kjøtt i fryseren til far. På vinteren brukes den til jakt på gaupe jakt og som trekkhund i påsketider og kløvhund på sommeren når det er båndtvang. Men nå er han kansje litt over normalt flink med hunder, mulig han var heldig med denne hunden.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg liker jämten godt må jeg bare si at dersom hunderasevalget hadde vært bare opp til meg selv, så hadde jeg faktisk valgt en malamute , den gang vi kjøpte valp.

 

Malamute er ein nydelig hund det oge, den er oppe til vurdering.. Men jämten har litt meir muligheter for forskjellig jakt. Malamuten har sikkert litt jaktgener i seg (?), men er jo ingen typisk jakthund akkurat.

Ser meg snart nødt til å kjøpe eit heilt hundespann, er jo så mange flotte raser og forskjellige egenskaper;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvordan får han til å kombinere, altså å bruke den som både bånd og løshund?Vet at noen gjør det..men har også hørt at det nesten er umulig. Har nesten akkurat skaffet meg jamthund selv, og har fått en del tilbakemeldinger som ikke akkurat er positive, eksempel: "ikke innbill deg at du klarer å trene opp hunden til å både være løshund og båndhund", i tillegg til masse negative kommentarer på at jamten ikke skal brukes som båndhund, og at jeg virkelig kommer til å få noe å slite med..Det gjør en selvfølgelig ganske nedtrykt når ingen har tro på deg, og har det nesten på følelsen at fordi jeg er jente og ikke årelang erfaring med jakt så blir enkelte litt fordømmende..Men dette trigger også lysten ytterligere til å få til det jeg har satt meg som mål :). Har en gråhund fra før som blir brukt som båndhund. Har trent den selv og den tegner veldig godt. Vet at det er stor forskjell på gråhund og jamthund, og at jamthund fortrinnsvis er en rase som er avlet for løshundjakt.Men det er vel ikke helt umulig å få til en god båndhund av denne rasen?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

SpJeg har erfaring fra både Jamthund, gråhund og laika. Har hatt jamt de siste 15 år og valget er for meg enkelt når det skal gås ettersøk, stille på været eller spore elg. Da velger jeg uten tvil gråhunden og helst tispa. Den er mer egnet. Mindre roligere enn en jamten. Å kjøpe den største hunden for slik jakt mener jeg er u klokt. Og når en går mot været(vinden) forlater de fleste jamthundneser bakken og går på været. Dette kan vanskelig gjøre ett ettersøk. Spesiellt hvis det er flere elger. Har elgen gått en runde svingt for en post eller lignende og jamten har været av elgen tar ikke jamten den korteste vei. Dette vil være ugunstig under ettersøk. Gjør deg kjent med jamtens og for eksempel grå hundens egenskaper både når det gjelder jakt og ikke jakt. Husk de fleste elghunder blir brukt kun 2-3 uker i året. Det er noen måneder hunden skal være i hus resten av året. Skal foreksempel barn ha glede av hunde holdet kan en stor jamthund hann være feil å begynne med. Husk alle i famillien skal ha glede av ett hunde kjøp og hunden skal fungere som ett famillie medlem i ca 11-13 år. Snakk med erfarne oppdrettere fra ulike raser. det er disse som kan fortelle deg hva som er rett for deg.

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg så er det 2 spisshunderaser som egner seg som bandhunder, og det er svarthund og gråhund. Begge pga størrelsen og svarthunden fordi det vel er det den er avlet fram for.

 

Alle de andre store jaktspetsene er utprega løshunder, og det er løshundmerittene som bør styre avlen.

Gråhunden er også en utprega løshund, men hvordan det er med løshund kontra bandhundlinjer vet jeg ikke.

 

Sikkert noen som er uenige, men den der står jeg beinhardt på :mrgreen:

 

Litt OT fra trådstarters intensjoner kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...