Jump to content

Bør de gamle henge lenger?


MortenGB

Recommended Posts

På denne tida av året, med de utetemperaturene vi har nå for tida, er surning etc. pga. for høy temperatur under modningen ikke et særlig aktuelt problem. Heldigvis er rådyr i utgangspunktet relativt mørt kjøtt, så det er nok ikke like kritisk med lang mørning som hvis det hadde vært en gammal ælj eller noe slikt. Men så lenge slaktet ikke fryser, ville jeg for min del hengt gammer'n minst 40 døgngrader. De 40 er bare et utgangspunkt og bør justeres etter temperatur, type dyr, alder på dyret, hvor mye smak man vil ha og hvor dårlige tenner man har. Vær obs. på at frysing stanser modningsprosessen, og at kjøtt som har vært frosset ikke blir mørere.

 

Ellers er jeg enig med forrige taler i at de gamle generelt bør henge lenger... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Stemmer i med forrige talere, du lar den "gamle" henge så lenge du føler for. Med 40 døgngrader som et utgangspunkt.

 

Off topic så er min soleklare påstand at de fleste gamlinger blir fryseforkorta rundt de 50. Etter den tid er de seige (eller var det sta) uansett hva som gjøres og kan henge til de faller ned uten at det hjelper :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Me hengte den hjortebukken vår på ca 160 kg, i 2.5 veke i haust. Total så blei det mellom 80-90 døgngrader, og eg kødder ikkje, den biffen eg har spist av den, kunne eg latt være å bruke kniv på. Den kunne spisast med skjei, det er første gongen me har modna den så lenge, og eg angrer ikkje på det. Normalt, så har me hatt mellom 40-60 døgngrader.

 

Så lenge temperaturen er lav, som den er på denne tida av året normalt, så er det ein fordel å la dei henge kanskje 60-80 døgngrader. Det er den tida før 1 Oktober, som kan være litt skummel, dersom det er temperaturer på mellom 10-15 grader. Gamle dyr er fordel å henge lenger enn ungdyr, uansett kva det måtte være. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så et program på BBC Lifestyle for noen måneder siden. De skulle teste den beste biffen i New York (om den nå ikke var regnet for den beste i verden også, husker ikke) Det ble servert av alle steder i en strippebar. De kjøpte inn kjøtt, og modnet biffstykkene (hele) i eget kjølelager i 3 måneder før de var klare. Nøye overvåket klima så klart.

Link to comment
Share on other sites

1 spissbukk som datt i forrige månejakt hang i 9 døgn med skinnet på.

Flåinga gikk greit. Ene bogen var rimelig knust/ganske nye blodslag mellom begge bogfjølene.

Men det var overhodet ingen surlukt, så jeg ble gledelig overasket.

Temperturen varierte fra 8-10 grader ned til 3-4 og så 12-15grader de 2 siste dagene.

I mellomEuropa er vel mørning med skinnet på standarden.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

Kjølerom er et must tidlig i jakta. Husker september i fjor, hvor vi faktisk hadde 20 grader enkelte dager. Slikt blir det ingen god mørning av, uten kjøling.

 

Ellers er jeg enig med Mauser. På denne tiden kan de henge godt over de "vanlige" 40 døgngrader. Uten at jeg hadde regna sammen skikkelig, så vil jeg anta jeg hengte et rådyr, nærmere 70 døgngrader. Fantastisk kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...