Jump to content

Riflekalibere i den norske hæren?


Anonym123

Recommended Posts

Rannem: Det enkleste kaliberet å få tak i av gamle Norske skarpskytterkalibre er nok 6,5x55. Det er også overlegent det kaliberet som norske skarpskyttere har tatt flest fiender med. En annen ting er at kaliberet er det mest "Norske", selv om vi utviklet patronen sammen med svenskene og må gi dem halvparten av æren for denne vellykkede kreasjonen: http://no.wikipedia.org/wiki/6,5_x_55_mm

 

PS: Svenskenes dumping av overskuddsmausere i USA gitt det kallenavnet "swedish", også i mange andre land, men dette er bare et kallenavn slik at dumme amerikanere skulle forstå hva slags ammo de skulle kjøpe til mauserne sine.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Min far hevdet til sin dødsdag at han hadde skutt og drept en tysk soldat på nesten seks hundre meter i Gulsvik i Gudbrandsdalen med en 6,5mm Krag-Jørgensen i aprildagene i 1940. At tyskeren døde, er hevet over tvil, men jeg antok at skrittene til pappa var vel korte. Og da jeg skrittet opp avstanden tredve år senere hadde den krympet til i underkant av 380 meter...

 

Og det er vel heller få "fi" som er blitt truffet av kuler fra andre norske skarpskyttergevær enn Kragen?

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Takk for all infoen folkens! Da har jeg en nogenlunde oversikt over hva som blir mest brukt. Ute etter å kjøpe meg rifle i enten 6,5 x 55 eller 308win. Skal inn i hæren til neste år og synes det er greit med litt erfaring med ett av kilberene hvis jeg skal få skyte med skarpskyterriflene :wink: Takk igjen!

Link to comment
Share on other sites

Skal inn i hæren til neste år og synes det er greit med litt erfaring med ett av kilberene hvis jeg skal få skyte med skarpskyterriflene :wink: Takk igjen!

 

Da er min aller, aller sterkeste anbefaling at du melder deg inn i dit lokale DFS skytterlag og følger oppleget deres. Det er designet for å trene opp unge kjekke menn til å forsvare landet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for all infoen folkens! Da har jeg en nogenlunde oversikt over hva som blir mest brukt. Ute etter å kjøpe meg rifle i enten 6,5 x 55 eller 308win. Skal inn i hæren til neste år og synes det er greit med litt erfaring med ett av kilberene hvis jeg skal få skyte med skarpskyterriflene :wink: Takk igjen!

 

Ikke for å være ekkel, men foregriper du ikke begivenhetene en smule nå? Basic skyteferdigheter er vel og bra, men tatt i betraktning at du som Johnny Enkeltmann trolig kommer til å bruke HK416 i ca et halvt år før du i det hele tatt blir vurdert for skarpskytterutdanning så blir det å kjøpe rifle nå for å - tja - bli god nok til å imponere befalet som skarpskytter aldri så bitte litt forut sin tid.

 

For all del, kjøp deg ei børse og tren avtrekk, pust og stødige grepsfaktorer. Du vil trolig ikke ta skade av det. Men bare vær klar over at du vil imponere flere befal hvis du møter opp på rekrutten med et snev av evne til initiativ, kle på deg, pusse sko og ikke minst ha normal folkeskikk. Klarer du å strekke seng og brette klær i tillegg er det å lære deg å skyte et befals minste bekymring.

 

Så mitt korte og konkrete tips til deg; ikke kjøp deg ei børse basert på hva du har lyst til å gjøre i førstegangstjensten. Men kjøp deg ei børse iht hva du ønsker å bruke den til i dag, i morgen og om noen år. Og ikke minst, i et kaliber du vil kunne skyte mye med uten å bli blakk, og som dekker nevnte ønsker for i dag, i morgen og om noen år.

 

Og selv om jeg ikke kan fordra DFS og Michelin-mann draktene dems :mrgreen: så kan de faktisk det der med basic skyteferdigheter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt laget 12 mm Remington ammo til forsvaret også uten at det vil si at det er nato-ammo.

 

7,62x63 eller 30-06 har eksistert lengre enn Nato. Årsaken til at 7,62x51 blir kalt Nato er at den blei standard som rifleammo i Nato-landa etter at den blei introdusert på 50-tallet. 7,62x63 derimot har aldri vært en standard ammo i Nato.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok,

har lest meg opp masse på dette nå, og har kommet til samme konklusjon som flere av dere. Bakgrunnen for min stahet var en diskusjon vi hadde mens jeg jobbet i Forsvaret, og der ble det standhaftig konkludert av min seksjonssjef at 7,62x63 var natoammo. Dermed stolte jeg på det.

 

Må bare beklage, og ser nå at jeg tok feil. Tror det var sent på 80-tallet sist jeg tok feil, så det var jo på tide igjen :). Spøkmodus av - MagnusEJ, jeg trenger ingen leksjon i elementær engelsk, bare så du vet det til senere.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. at påståelige offiserer kan ta feil er jo ikke noe nytt.

Da jeg var liten sersjant hadde vi engang en fenrik som hardnakka påsto at grunnen til AG3 kula traff midt i på 30 og 200m hadde med en "raketteffekt" å gjøre.

Teorien hans var at kula økte farta fra munningen til den slutta å "gå oppover" og begynte gå nedover. sånn ca på 100-120m. Jeg gidda ikke spøre han om raketteffekten varte lengre om man satte siktet på 3 eller 4 :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Raketteffekt! Den var original, en av mine befal i hiine hårde dager fortalte at kulebanen gikk som en perfekt halvsirkel - regner med at disse supersoldatene ikke var helt samsnakket..? :lol:

 

Mens vi er i OT-modus. Problemet med det gamle Norske mob-forsvaret var aldri de menige soldatene, det var de udugelige sersjantene ("Hærens ryggrad"), som var Akilleshelen vår.

Link to comment
Share on other sites

[

Ikke for å være ekkel, men foregriper du ikke begivenhetene en smule nå? Basic skyteferdigheter er vel og bra, men tatt i betraktning at du som Johnny Enkeltmann trolig kommer til å bruke HK416 i ca et halvt år før du i det hele tatt blir vurdert for skarpskytterutdanning så blir det å kjøpe rifle nå for å - tja - bli god nok til å imponere befalet som skarpskytter aldri så bitte litt forut sin tid.

 

Tror nok ikke det er befalet jeg skal imponere. Skal bli befal selv, så dette har vel lite med saken å gjøre. Men det jeg kan være enig med deg i er at de fleste kommer til å havne opp med en HK16. Jeg har selv ganske klare mål for hva jeg skal utføre under min militærtjeneste. Hvis det er noe jeg ønsker eller vil, får jeg det som regel til.

 

Når det gjelder grunnen til at jeg kanskje velger en jaktrifle i samme kaliber er det blant annet for å trene teknikk. I tillegg ønsker jeg å lade selv for å få mer innsikt. Slik jeg ser det vil en rifle i samme kaliber som hæren bruker være et fint supplement for å tilegne seg egenskaper i tillegg til de jeg føler jeg allerede har (les: ansvar, selvstendighet, re seng, pusse sko, brette, vaske). :wink:

 

Jeg vet godt med meg selv at jeg sterkt missliker slike bessewissere som alltid skal ha rett. Dette er også en av grunnene til at jeg velger befalsutdanningen i forsvaret. Jeg skjønner godt at noen av dere har missforstått meg i ett av mine tidligere innlegg. Formulerte meg kanskje litt feil. Konklusjonen er at jeg slettes ikke ønsker meg en jaktrifle i "hærens kaliber" for å tro at jeg kan bli John Rambo av den grunn. Håper dette var mer forklarende.

 

Dette ble mye utenfor topic. Men lurte egentlig bare på hvilke kalibere som blir brukt og det har jeg fått ett bra svar på nå :D Takk for det!

 

EDIT: Skriveleif!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet godt med meg selv at jeg sterkt missliker slike bessewissere som alltid skal ha rett. Dette er også en av grunnene til at jeg velger befalsutdanningen i forsvaret.

endel av de største besserwisserne jeg vet om er, eller har vært, befal i forsvaret.

 

men før jeg blir ekskludert fra "Bitre Gamle Forbigåtte Løytnanters Forening" må jeg si at det er mange flinke befal og offiserer også(spesielt de i BGFLF!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...