Jump to content

NJFF - Omkamp om blyforbud


Bukke

Recommended Posts

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er min mening, og du kan få mene hva du vil, dette er et fritt land :)

Men jeg kjöper heller blypatroner til 6kr skuddet, enn hevishot til 50, og ikke kom å fortell meg at man ikke feller en gås på det forsvarlige hold som man ville gjort med hevishot!

Link to comment
Share on other sites

Testet HS 4 mot 3 bly jeg. (Wingmaster mot weidmannsheil 12/70)

HS hadde større inntrengning på lik avstand.

Sikkert forskjellen på merkene som avgjorde resultatet ditt, men gitt at utgangshastigheten og størrelsen er lik, så vinner jo matrielet med størst masse mtp inntrengning (så lenge det ikke deformeres for mye vil si).

Da er jo HS overlegent bly.

Prisen derimot er jo forjævlig, men for min del som skyter få skudd i året har det ikke noen praktisk betydning.

Hadde jeg jaktet skarv derimot, så hadde jeg ikke tatt meg råd til HS.

Link to comment
Share on other sites

og ikke kom å fortell meg at man ikke feller en gås på det forsvarlige hold som man ville gjort med hevishot!
Ranger, du vet jeg er en som sier ifra når jeg vet jeg har feil. Og du har rett, sier ikke noe på det. Men håper du skjönner hva jeg mener

Ok, jeg skal ikke kverulere, så lenge du forstår at du har mer å gå på med HS enn bly. :) Men bruk det som en sikkerhetsmargin, ikke for å strekke holdene. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er jeg overhode ikke enig i. Jeg har felt mange gås, og jaktet siden jeg hadde lov å være med min far med lånt hagle. Den ammunisjonen jeg la i hagla da, og har jaktet med til blyforbudet kom, er det aller beste jeg har prøvd. INGENTING slår bly når det gjelder haglepatroner. Ingen verdens ting!

 

Det tror jeg er det dummeste jeg har lest på lenge faktisk. Kan jeg spørre om hvor gode kunnskaper du hadde om haglmaterialer og balistikk når du var 14?

Tungstensupershot, Heavyweighthagl, High Density og Hevi shot er alle rått overlegne bly! Med disse materialene er det faktisk mulig å felle dyr ut mot 100m (hvis man vet hva man driver med selvfølgelig), Det funker dårlig med bly. Svermen ville vært 10m stor :roll: Men ja, disse greiene er dyrt og ikke egnet for jakt der det går mye skudd. Her hadde det vært herlig å få tilbake blyet, og det må vi sloss for. Det er aldri enkelt å oppheve forbud :|

 

Kunnskap om haglmatrialer og ballistikk??? Kan du, som har så god peiling på det(tydeligvis helt utrolige skyteferdigheter også, som påstår å kan skyte rev på 100 meter med hagle :lol: ) fortelle meg hvilken patron man får i norge idag, til under 10kr skuddet som närmer seg bly??? Jeg har selv skutt på våte telefonkataloger, först med bly, så med hevishot, stål, vismuth og tungsten, og INGENTING har så god inntrengingsevne som blyet! Man trenger ikke väre rakettforsker for å skjönne at bly er det beste, enkelt og greit. Hvorfor i alle dager tror du va engasjerer oss så sterkt for å få det tilbake??? Ifölge det du sier, kan vi alle legge blysaken på hylla, montere kikkertsikte på hagla og skyte på trekkende gjess 100 meter oppe i lufta! Håplös uttalelse!

 

ivorei: Du er så sykt barnslig i måten du uttaler deg på! Med en gang jeg motsa deg, kom du med "å du er vel verdensmeester du da, som kan skyte rev på 100m"? (ikke direkte sitert, neida vet det)

Jeg sa aldri at jeg gjør det, jeg sa at det er MULIG, og at det er enkelte som har bevist det. (Se de trådene jeg linket til hvor HS precision skyter rev på henholdsvis 80 og 90m. Jeg sa også OPP MOT 100, ikke 100.

Det er uten all tvil at enkelte alternative haglmaterialer er bedre, men mange av dem er også svært underlegne i forhold til bly (Sink, tinn, vismut og stål).

 

Det jeg sier er at hvis man bruker lettere blyhagl enn hevishoten er, så har blyhaglene bedre inntrengingsevne. Det er ikke mot noen naturlov i det hele tatt, det er helt logisk! Men sikkert rett som du sier, at hadde det värt like grove hagl, hadde HS värt bedre. Men ikke kontra pris. Og det er det som er poenget mitt.

 

Det du sier strider mot elementær fysikk. Bly ER lettere enn Hevi, og har dermed forutsatt lik størrelse og hastighet dårligere inntrengning, uansett åssen du vrir og vender på det!.

 

Jeg er faktisk enig med deg på ett punkt, prisen. Det blir for dyrt for meg å kjøpe den beste ammunisjonen, og valget faller da på dårligere materialer som er underlegne bly (på jakt hvor det går litt skudd for min del.) Og HER kommer blyet inn som det beste alternativet pga pris og relativt gode egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Det er også MULIG å skyte rådyr på 3000 meter med en 308, men man prøver ikke på det, ikke sant? Jeg skjønner ikke hvorfor du påstår at jeg er barnslig, du må jo skjønne at folk reagerer når du uttaler deg på den måten.

 

Det poenget mitt er, hvis det ikke har blitt klart tidligere(og er klar over at det finnes materialer som er bedre enn bly, hvis man ser bort ifra prisen), at det er ingen patron som kan sammenligne seg med bly, hvis samtlige faktorer er inkludert:

-Drepeevne

-Pris

-Utvalg(hvor mange butikker har det?)

 

DET er poenget mitt!

Link to comment
Share on other sites

Drepeevne?

 

Rent juridisk er det vel en evne jegeren har/ ikke har.

 

Haglmaterial, ladningsvekt kaliber og en masse andre faktorer gjør at nesten ingen patroner skyter eller yter likt.

 

Om skytteren ikke klarer å sette seg inn i dette og tilpasser avstanden der etter, ja så får man vel redusert drepeevne da?

 

Klinisk sett er det blodtrykkstap, respiratorisk stans og skader på sentralnervesystemet som dreper. Ikke det periodiske system.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg vil komme med den påstanden, at det å resignere med et "Jaja, det nytter nok ikke likevel..." er en typisk Norsk måte å la seg r**kjøre på! :evil:

Nesten en falitterklæring!

Det er ikke rart vi opplever mer og mer frustrerende og ulogiske lover, når det vises slik holdning!

Skal vi bare sitte stille å se på at lover og forskrifter skal bli tredd nedover øra på oss på en slik måte?

Lover og forskrifter som kun er skapt for å vinne noen stemmer til neste valg, for å vise litt "handlekraft"?

 

Jeg er ikke noen god debatant "oppover" mot makta, jeg vil derfor oppfordre de mer skriveføre til ikke å gi opp "kampen" mot blyforbudet!

Link to comment
Share on other sites

en får jo håpe det kommer tilbake, men som det blir sagt med miljøhysteriske politikere så blir det vel ikke lett. men før blyforbudet kom så fikk politikerene utdelt en rapport om alternative haggel typer, utarbeida av ett internasjonalt jeger forbund. den konkluderte med at ingen av alternativene var noe bedre enn bly totalt sett, men denne ble selvfølgelig bare kasta rett i søpla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå er jeg ikke sikker på om brødskive har jakta riktig så lenge at han har skutt med bly jeg da!

 

Merkelig måte å diskutere på der brødskive! Blir litt slik sandkasseopplegg?

 

Kan du ikke heller utbrodere littegrann dine erfaringer, tester, fortelle om hvor mye vilt du har skutt med bly kontra alternativt, samt redegjøre litt for hvordan du ser at effekten er like god med det alternative. Gjerne dele litt med oss om dine kunnskaper om emnet, for det kommer ganske klart fram synes jeg at du har god greie på dette.

 

Kanskje du har forsket endel på dette eller sitter på endel materiale om stoffet som du gjerne vil dele med oss her? Prøv å gjør det litt konstruktivt a! Og lær oss alt du kan om detta her, for du snakker jo midt i mot erfarne jegere, utstoppere som rister hagl ut av pelsen på dyr, rypejegere som smeller salver så fjæra gyver, men ser fuglen bare reiser, rådyrjegere med historier om hvordan de sjokkert flår ned dyr skutt med alternativt, der det har gått i mukker og mesteparten sitter i skinnet på innskuddsiden.

 

Kanskje du fortelle oss om et dyr som blir skadeskutt, og kanskje aldri gjenfunnet lever med blyhagl i kroppen kontra andre alternativer(det kan faktisk skje, selv om det ikke skal!).

 

Gleder meg til innlegg med god ryggdekning, i stedet for en diskusjon der du latterligjør dine med-jegere.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan vi jegere gjøre for å få tilbake blyet (eller lettere sagt, hva kan vi gjøre for å få politikerne til å få tilbake blyet?) Og er vi villig til å gjøre det?

 

Vi (jegerne) har gjort noe med det. Vi har via landsmøtet i NJFF pålagt forbundstyret i NJFF om å gå til omkamp om blyforbudet... Hvor god kamp forbundstyret vil gjøre/gjør kan vel diskuteres, siden de fleste i forbundstyret tydlig vis er for et forbud.

 

Hva vi jegere kan gjøre i neste runde er en annen sak, da er det bare å få ut de som sitter i forbundstyret i dag, og få inn nye som ikke bare et opptatt av fisk og storvilt...

Link to comment
Share on other sites

Brødskive: så finn deg som sagt ei sandkasse å gjøre det i. Akkurat slike utsagn og innlegg som detta i diskusjoner på div forumer som ødelegger voldsomt mye for folk som faktisk har noe vettugt å komme med, samt faktisk er opptatt av emnet de debatterer.

Herved har vel du nå fortalt alle at du er kunnskapsløs, og kun ute etter å starte litt bråk. Fint. Da vet vi det.

 

Så får folk få diskutere saken videre.

Link to comment
Share on other sites

For eksempel irak, verdens største sandkasse :lol: , har fåt testet noe av den alternative ammoen, og funnet noen

patroner som overgår blyet i effekt, eks på noen slike patroner er wingmaster hd og winchester xtended, men de

koster, men heller det en å lete etter skadeskutt vilt. Har også skutt en 5-6 ryper med alpamax vismut hagl nr5, de døde i smellen

de, men det skal sies at det ble skutt på korte hold(10-20mtr), blir lit tynt grunnlagg å vurdere de på. Har også skutt 2 gjess

med rio ventum bb vismut, var 30mtrs hold på begge to, ingen av de var helt døde da jeg gjik får å plukke de opp. Har nå slutet med vismut til hardskutt vilt, stål har jeg testet kun på duer og kråker, det funker ut til 20mtr lengre hold skyter jeg ikke på med stål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...