Fulmen Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Dagens skrytebilde: Må si jeg er storfornøyd med resultatet på disse delene. Det gjenstår mye arbeid og utprøving før jeg tør å legge finish på deler som er verdt noe, men jeg har tro på dette prosjektet. Utstyret er selvkomponert med unntak av fargen som er kjøpt fra Gasolin.no Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Nice - hvor store deler har du plass til ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tunderbrd Posted November 11, 2009 Share Posted November 11, 2009 Neimen steike da mann! Du må jo komme med en tråd hvor du fotograferer og viser prossessen! Siden jeg er kokk og ikke "metallurg" aner jeg ikke hvordan man gjør slikt. Hadde vært artig å sett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 11, 2009 Author Share Posted November 11, 2009 Roooolig nå folkens, jeg tar IKKE i mot bestillinger enda. Har vel heller ikke planlagt å drive noen storstilt butikk på dette, tanken var mest å kunne behandle egne deler. Det hender jo at vi lager noen deler på bestilling, og eloksering forvandler deler fra "noe man har laget selv" til et reellt produkt. Så nå elokserer jeg alt som ikke er spikret fast i kåken, begynte å eloksere K-bafflene til 22-demperen i kveld. Røde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeBoost Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Jamen, kom nå med bilder da mann! Helst litt info om prosessen også, det hadde vært fint... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tron Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Jeg har et par topplokk og vannkappe til bilmotor skulle vært eloksert (VW WBX), regner med at du har badekar å ta dette i? Eloksering og anodisering er det samme, ikke? Jeg er også veldig interessert i en beskrivelse av prosessen (egnet for en over middels teknisk interessert jurist med samfunnsfaglinja, kriminologi grunnfag og det nærmeste som ligner teknisk utdannelse et par helger på samfunnet midt på -90 tallet jagende NTH damer.. I know, misspent youth...) Tron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako 30-06 Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 det nærmeste som ligner teknisk utdannelse et par helger på samfunnet midt på -90 tallet jagende NTH damer.. I know, misspent youth...)Døh, det er absolutt ikke bortkasta å jage NTH-damer Men en liten beskrivelse av prosedyren (elokseringsprosedyren, altså, ikke jakt-på-NTH-damer-prosedyren) hadde vært interessant lesing, ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SSG-67 Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 http://www.eloksal.no/eloksering_prosess.php http://www.bergeneloksal.no/eloksering.htm http://modelenginenews.org/meng/anodizing.html Her er prosessen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Skal komme med flere bilder når jeg har litt mer å vise frem. En rask beskrivelse av prosessen er som følger: 1. Vask/avfetting (om nødvendig) 2. Etsing i 10% NaOH. Dette fjerner oksider og evt gammel eloksering, kan også brukes til å etse flaten matt. 3. Etsing i 10% HNO3. Lut tar bare oksider og aluminium, så evt. legeringsemner som kobber og silisium vil kunne stå igjen i overflaten og gi en mørk/skitten finish. Et raskt bad i salpetersyre fjerner dette. 4. Eloksering. Dette er rett og slett elektrolyse av svovelsyre (15%) hvor delen kobles til anoden (positiv). Katoden (negativ)er en bit aluminium med ca 3x arealet til delen som skal elokseres. Ved elektrolyse av vann dannes det som kjent oksygen (på anoden) og hydrogen (på katoden), dette oksygenet danner et oksidlag som beskytter mot både korrosjon og slitasje (aluminiumoksid er et svært hardt materiale). 5. Farging. Oksidbelegget er i utgangspunktet helt klart, men er porøst og kan derfor farges. Dette gjøres rett og slett ved å dyppe delen i et bad med vannløselig farge til ønsket nyanse. Det finnes også elektrokjemiske metoder for farging. 6. Forsegling. Dette er siste punkt og tetter porene så ikke fargen kan vaskes ut. Dette gjøres ved å koke delen i vannn i ca 30 minutter. Det finnes også kjemiske bad som gjør dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 jeg har et mauser M96 sluttstykke til "styggen" jeg gjerne kunne fått eloksert. du må bare skrike ut. rødt på boltkroppen og svart på resten hadde sikkert vært fint Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Burde kanskje presisere at eloksering kun fungerer på aluminium (og kanskje titan). Beklager så meget Høggern, det hadde sikkert sett fett ut. Tron: Hvis du spanderer et par liter konsentrert svovelsyre og en større strømforsyning så skal jeg vurdere det Nytt skrytebilde, denne gangen 22-demperen min. Slik så den ut etter at ny innmat var maskinert: Og her er innmaten rett fra forseglingsgryta: Forskjellen er slående, ser 10ganger så profft ut med litt farge. I tillegg burde de være lettere å holde rene. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Steike ta. Det der så jo proft ut ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Jeg synes du skulle ha lagt ghostflames på demperrøret, når du først er i gang... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeBoost Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 6. Forsegling. Dette er siste punkt og tetter porene så ikke fargen kan vaskes ut. Dette gjøres ved å koke delen i vannn i ca 30 minutter. Det finnes også kjemiske bad som gjør dette. Kan det også være en ide' å gjøre dette med litt farge i vannet, slik at man kan dempe "blødingen" av fargen? Eller er det ikke noe vits? Hmmm, ser for meg litt eksprementering på kjøkkenbenken, med å prøve forskjellige farger i de to siste stegene, for å få forskjellige nyanser og dybde i fargene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Beklager så meget Høggern, det hadde sikkert sett fett ut. ja den børsa er jo fæl fra før så litt rødt og svart hadde vært rått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 13, 2009 Author Share Posted November 13, 2009 Jeg synes du skulle ha lagt ghostflames på demperrøret, når du først er i gang... Enig, men jeg ser ikke helt hvordan det skal gjøres. Fargingen gjøres ved å dyppe delen i et fargebad, og siden fargen absorberes i oksidsjiktet er det ikke sammenliknbart med lakkering hvor man kan legge farger i lag. Det er mulig at man kan male med konsentrerte farger, men det er en utfordring jeg må utsette til jeg har fått mer erfaring. Og da tipper jeg at type 3 er mer spennende å forske på. Kan det også være en ide' å gjøre dette med litt farge i vannet, slik at man kan dempe "blødingen" av fargen? Ikke noe poeng. Fargene blør overraskende lite under forseglingen, og det lille man måtte miste kan man enkelt kompenser for ved å la de trekke litt lenger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted November 13, 2009 Share Posted November 13, 2009 Kan ikke "detaljfarging" løses med maskeringstape eller noe sånt da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 14, 2009 Author Share Posted November 14, 2009 Mjo, mja. Man må i så tilfelle bruke "dobbel maskering", altså at begge fargepartiene må maskeres mot hverandre idet fargene er transparente og dermed vil gi sammenblanding om de påføres oppå hverandre. Det er sikkert mulig å få til, men det involverer en grad av håndverk jeg ikke er fortrolig med og neppe har tålmodighet til å lære. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Evt så er det noe latexbasert maskering å få kjøpt, som påføres med pensel. Rosemalere bruker sånn... Skal prøve å finne link! EDIT: Var vel kanskje aquarellmalinga muttern brukte det under, men uansett: http://www.kunstnerutstyr.no/Tilbehor%20akvarellfarger.htm Alternativt en variant tiltenkt airbrush: http://www.airbrush.no/page14.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 14, 2009 Author Share Posted November 14, 2009 Joa, men jeg tror ikke en enkel maskering vil fungere. For å få et skikkelig resultat må man nok maskere alt som ikke skal ha farge 2, fjerne maskeringen og maskere alt som ble farget med farge 1 så man ikke får sammenblanding med farge 2. Maskeringen må i tillegg ikke etterlate limrester som hindrer fargeopptaket. Mulig? Helt sikkert. Noe jeg vil bruke tid på? Neppe. Vil noen betale meg for å forske frem en metode som fungerer? Enda mindre trolig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_dog86 Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Hehe, ser den... Men hva angår limrester vil det neppe være et problem med den første i alle fall, da den er laget for maskere på aquarellpapir, uten å skade når den fjernes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tron Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 Tron: Hvis du spanderer et par liter konsentrert svovelsyre og en større strømforsyning så skal jeg vurdere det Du aner ikke hva en lidenskapelig VW T3 Syncro eier vil gjennomgå for å stoppe den helv)/&#I¤/& korrosjonen på topplokk/vannkappe på en ellers skuddsikker motor. Bokserhelvete har jo to topplokk for sikkerhets skyld... Men jeg ble litt deprimert av å lese at katoden måtte ha 3x overflaten til bitene mine, det blir litt det. Kan man bruke et ark aluminimusfolie?? Tron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villmænn Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 er det ikke litt utfordrene å få fargen jevn når man elokserer i flere omganger? jeg har sendt ganske mye deler til eloksering hos profesjonellt firma, og selv her har jeg sett litt nyanseforskjell på delene som ikke er gjort samtidig. spennende prosess, tenkt tanken på å teste dette selv mange ganger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted November 14, 2009 Author Share Posted November 14, 2009 Å få fargen til å matche perfekt fra gang til gang er nok en utfordring ja. Selv om man følger samme resept må man nok forvente litt variasjon, spesielt over tid siden fargebadet svekkes ved bruk. Jeg ser ikke på det som noen krise, man må akseptere at kjøkkenbenk-prosjekter har noen svakheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vassbekken Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Vekker denne tråden til live igjen. Dette hadde vært et kjempe"nyttig" prosjekt, da det hender at jeg lager deler i aluminium. Er det mulig å få en litt mer nøyaktig oppskrift på forløpet og hva som trengs? Jeg en ikke så insatt i kjemi i det store og hele, hva heter de nødvendige syrene og kjemikaliene i handelen, og hvor får man kjøpt slikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vassbekken Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 "bump" Ingen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razorback Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Vekker denne tråden til live igjen. Dette hadde vært et kjempe"nyttig" prosjekt, da det hender at jeg lager deler i aluminium. Er det mulig å få en litt mer nøyaktig oppskrift på forløpet og hva som trengs? Jeg en ikke så insatt i kjemi i det store og hele, hva heter de nødvendige syrene og kjemikaliene i handelen, og hvor får man kjøpt slikt? Jeg jobber med alu til daglig her, og vi hadde et eget elokseringings verksted her, men det ble solgt i fjor. Kan høre litt om oppskriftene, men mengder er nok annpasset etter noen tusen liters kar, så man får vel bare prøve å omregne litt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Du kan jo bruke Google... Og finne en som driver med anodisering som hobby http://astro.neutral.org/anodise-1.shtml Finne DIY kits til salgs, små http://www.diyanodizing.com/diy_basic_anodizing_kit.html http://www.diyanodizing.com/diy_hard_anodizing_kit.html Litt større http://www.platingsales.com/anodizingkits.html K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.