Jump to content

Eloksering (nok et kjøkkenbenkprosjekt)


Fulmen

Recommended Posts

Dagens skrytebilde:

 

Elox.jpg

 

Må si jeg er storfornøyd med resultatet på disse delene. Det gjenstår mye arbeid og utprøving før jeg tør å legge finish på deler som er verdt noe, men jeg har tro på dette prosjektet. Utstyret er selvkomponert med unntak av fargen som er kjøpt fra Gasolin.no

Link to comment
Share on other sites

Roooolig nå folkens, jeg tar IKKE i mot bestillinger enda. Har vel heller ikke planlagt å drive noen storstilt butikk på dette, tanken var mest å kunne behandle egne deler. Det hender jo at vi lager noen deler på bestilling, og eloksering forvandler deler fra "noe man har laget selv" til et reellt produkt.

 

Så nå elokserer jeg alt som ikke er spikret fast i kåken, begynte å eloksere K-bafflene til 22-demperen i kveld. Røde! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par topplokk og vannkappe til bilmotor skulle vært eloksert (VW WBX), regner med at du har badekar å ta dette i? :D

 

Eloksering og anodisering er det samme, ikke? Jeg er også veldig interessert i en beskrivelse av prosessen (egnet for en over middels teknisk interessert jurist med samfunnsfaglinja, kriminologi grunnfag og det nærmeste som ligner teknisk utdannelse et par helger på samfunnet midt på -90 tallet jagende NTH damer.. I know, misspent youth...)

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

det nærmeste som ligner teknisk utdannelse et par helger på samfunnet midt på -90 tallet jagende NTH damer.. I know, misspent youth...)
Døh, det er absolutt ikke bortkasta å jage NTH-damer 8)

 

Men en liten beskrivelse av prosedyren (elokseringsprosedyren, altså, ikke jakt-på-NTH-damer-prosedyren) hadde vært interessant lesing, ja...

Link to comment
Share on other sites

Skal komme med flere bilder når jeg har litt mer å vise frem. En rask beskrivelse av prosessen er som følger:

 

1. Vask/avfetting (om nødvendig)

 

2. Etsing i 10% NaOH. Dette fjerner oksider og evt gammel eloksering, kan også brukes til å etse flaten matt.

 

3. Etsing i 10% HNO3. Lut tar bare oksider og aluminium, så evt. legeringsemner som kobber og silisium vil kunne stå igjen i overflaten og gi en mørk/skitten finish. Et raskt bad i salpetersyre fjerner dette.

 

4. Eloksering. Dette er rett og slett elektrolyse av svovelsyre (15%) hvor delen kobles til anoden (positiv). Katoden (negativ)er en bit aluminium med ca 3x arealet til delen som skal elokseres. Ved elektrolyse av vann dannes det som kjent oksygen (på anoden) og hydrogen (på katoden), dette oksygenet danner et oksidlag som beskytter mot både korrosjon og slitasje (aluminiumoksid er et svært hardt materiale).

 

5. Farging. Oksidbelegget er i utgangspunktet helt klart, men er porøst og kan derfor farges. Dette gjøres rett og slett ved å dyppe delen i et bad med vannløselig farge til ønsket nyanse. Det finnes også elektrokjemiske metoder for farging.

 

6. Forsegling. Dette er siste punkt og tetter porene så ikke fargen kan vaskes ut. Dette gjøres ved å koke delen i vannn i ca 30 minutter. Det finnes også kjemiske bad som gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

Burde kanskje presisere at eloksering kun fungerer på aluminium (og kanskje titan). Beklager så meget Høggern, det hadde sikkert sett fett ut.

Tron: Hvis du spanderer et par liter konsentrert svovelsyre og en større strømforsyning så skal jeg vurdere det :mrgreen:

 

 

Nytt skrytebilde, denne gangen 22-demperen min.

 

Slik så den ut etter at ny innmat var maskinert:

Demontert.jpg

 

Og her er innmaten rett fra forseglingsgryta:

IMG_9147%232.jpg

 

Forskjellen er slående, ser 10ganger så profft ut med litt farge. I tillegg burde de være lettere å holde rene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6. Forsegling. Dette er siste punkt og tetter porene så ikke fargen kan vaskes ut. Dette gjøres ved å koke delen i vannn i ca 30 minutter. Det finnes også kjemiske bad som gjør dette.

 

Kan det også være en ide' å gjøre dette med litt farge i vannet, slik at man kan dempe "blødingen" av fargen? Eller er det ikke noe vits?

Hmmm, ser for meg litt eksprementering på kjøkkenbenken, med å prøve forskjellige farger i de to siste stegene, for å få forskjellige nyanser og dybde i fargene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du skulle ha lagt ghostflames på demperrøret, når du først er i gang...

 

Enig, men jeg ser ikke helt hvordan det skal gjøres. Fargingen gjøres ved å dyppe delen i et fargebad, og siden fargen absorberes i oksidsjiktet er det ikke sammenliknbart med lakkering hvor man kan legge farger i lag. Det er mulig at man kan male med konsentrerte farger, men det er en utfordring jeg må utsette til jeg har fått mer erfaring. Og da tipper jeg at type 3 er mer spennende å forske på.

 

Kan det også være en ide' å gjøre dette med litt farge i vannet, slik at man kan dempe "blødingen" av fargen?

 

Ikke noe poeng. Fargene blør overraskende lite under forseglingen, og det lille man måtte miste kan man enkelt kompenser for ved å la de trekke litt lenger.

Link to comment
Share on other sites

Mjo, mja. Man må i så tilfelle bruke "dobbel maskering", altså at begge fargepartiene må maskeres mot hverandre idet fargene er transparente og dermed vil gi sammenblanding om de påføres oppå hverandre. Det er sikkert mulig å få til, men det involverer en grad av håndverk jeg ikke er fortrolig med og neppe har tålmodighet til å lære.

Link to comment
Share on other sites

Evt så er det noe latexbasert maskering å få kjøpt, som påføres med pensel. Rosemalere bruker sånn...

Skal prøve å finne link!

 

EDIT:

Var vel kanskje aquarellmalinga muttern brukte det under, men uansett:

http://www.kunstnerutstyr.no/Tilbehor%20akvarellfarger.htm

 

Alternativt en variant tiltenkt airbrush:

http://www.airbrush.no/page14.html

Link to comment
Share on other sites

Joa, men jeg tror ikke en enkel maskering vil fungere. For å få et skikkelig resultat må man nok maskere alt som ikke skal ha farge 2, fjerne maskeringen og maskere alt som ble farget med farge 1 så man ikke får sammenblanding med farge 2. Maskeringen må i tillegg ikke etterlate limrester som hindrer fargeopptaket.

 

Mulig? Helt sikkert. Noe jeg vil bruke tid på? Neppe. Vil noen betale meg for å forske frem en metode som fungerer? Enda mindre trolig.

Link to comment
Share on other sites

Tron: Hvis du spanderer et par liter konsentrert svovelsyre og en større strømforsyning så skal jeg vurdere det

 

Du aner ikke hva en lidenskapelig VW T3 Syncro eier vil gjennomgå for å stoppe den helv)/&#I¤/& korrosjonen på topplokk/vannkappe på en ellers skuddsikker motor. Bokserhelvete har jo to topplokk for sikkerhets skyld... Men jeg ble litt deprimert av å lese at katoden måtte ha 3x overflaten til bitene mine, det blir litt det. Kan man bruke et ark aluminimusfolie?? :D

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

er det ikke litt utfordrene å få fargen jevn når man elokserer i flere omganger? jeg har sendt ganske mye deler til eloksering hos profesjonellt firma, og selv her har jeg sett litt nyanseforskjell på delene som ikke er gjort samtidig. spennende prosess, tenkt tanken på å teste dette selv mange ganger.

Link to comment
Share on other sites

Å få fargen til å matche perfekt fra gang til gang er nok en utfordring ja. Selv om man følger samme resept må man nok forvente litt variasjon, spesielt over tid siden fargebadet svekkes ved bruk. Jeg ser ikke på det som noen krise, man må akseptere at kjøkkenbenk-prosjekter har noen svakheter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vekker denne tråden til live igjen. Dette hadde vært et kjempe"nyttig" prosjekt, da det hender at jeg lager deler i aluminium. Er det mulig å få en litt mer nøyaktig oppskrift på forløpet og hva som trengs? Jeg en ikke så insatt i kjemi i det store og hele, hva heter de nødvendige syrene og kjemikaliene i handelen, og hvor får man kjøpt slikt?

Link to comment
Share on other sites

Vekker denne tråden til live igjen. Dette hadde vært et kjempe"nyttig" prosjekt, da det hender at jeg lager deler i aluminium. Er det mulig å få en litt mer nøyaktig oppskrift på forløpet og hva som trengs? Jeg en ikke så insatt i kjemi i det store og hele, hva heter de nødvendige syrene og kjemikaliene i handelen, og hvor får man kjøpt slikt?

 

Jeg jobber med alu til daglig her, og vi hadde et eget elokseringings verksted her, men det ble solgt i fjor. Kan høre litt om oppskriftene, men mengder er nok annpasset etter noen tusen liters kar, så man får vel bare prøve å omregne litt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...