Jump to content

Beretta 71


TexasRanger

Recommended Posts

Har dukket opp noen på letohallen

 

Regner med at Evert dukker opp i denne tråden snart og kan svare på mer tekniske spørsmål.

 

Beretta sine serie 70 pistoler er jo fantastiske!

Har en 74 selv, med 6" løp og det lange grepet, men vi har slaktet en annen så jeg har et kort løp og kort grep også!

Eneste ulempen er at det er med trykk sikringen og ikke den "vanlige"...

Link to comment
Share on other sites

Tuning av avtrekket gjøres som vanlig, altså endring av inngrepsvinkel på sear/hammer. Korter man ned krypet risikerer man at sikringen ikke fungerer pålitelig, det skjedde på min og jeg måtte derfor få TIG-sveiset på litt materiale på sear for å fikse dette. Dette krever en kompetent sveiser.

Link to comment
Share on other sites

jeg har noen magasiner som har dukket opp hist og her, men de sitter jeg MEGET hardt på, originale er omtrent umulig å skaffe.

om noen vil betale 2000kr for et magasin, kan jeg selge ETT.

 

eneste aftermarketmagasinet jeg har forsøkt er dette:

 

http://www.e-gunparts.com/product.asp?c ... 9&mySort=1

 

kom greit i posten i sommer, men endte på 500spenn etter frakt og tull.

fungerer bra, men har bunn i plast, ikke alu.

 

avtrekksjustering slik fulmen beskriver skal IKKE forsøkes om man ikke er godt vant med bryning av avtrekksdeler.

enkleste måten å justere avtrekksvekt på er å bøye returfjæra for avtrekket, men dette har antagelig bedre innvirkning på "matchdeler" enn på std m-71 deler. min pistol er bygget opp på en M-76 ramme, som er den større konkurranseutgaven, og jeg måtte faktisk øke avtrekksvekten ved å bøye på denne fjæra. avtrekksdelene her er bedre satt opp en delene på m71, m76 er beregnet på de vanlige finpistolprogrammene med en avtrekksvekt rundt 1000gram.

denne returfjæra er festet med en skrue, og sitter under den ene skjefteplaten.

selvom 71-avtrekk ofte er meget bra, har de litt slep, og kan være litt mer "rufsete". skyt det heller til enn å begynne å file- berettaen min klarte 3plass i NM 2007 i original utførelse, uten noen andre inngrep enn litt siktefiling og en liten stripe griptape på frontstrapen... det er faktisk ikke så vanskelig å "skvise" seg igjennom det vesle krypet som finnes.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode tips! Har ikke fått pangen i hus enda,venter spent på papirene fra "onkel"... Får kjøpe den av en i klubben å test skjøt den for første gang på sist trening. Fantastisk presisjon for en så liten pistol,jeg og en kompis samla lett 5 skudd i niern på 25meter uten å ha prøv den før! Love at first bang...

Det var kun ett potesiellt problem, den hang seg ikke opp i bakre stilling etter siste skuddet. Eieren sa den hadde vert slik siden han kjøpte den på en politi auksjon på -70 tallet. Det følger bare med ett magasin av typen uten lillefinger hviler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk Berettaen igår! :lol: Veldig fornøyd så langt,men det var en del mer hylsterslitasje å ned slitt blånering enn jeg trodde. Vurderer sterkt å duracote den... Men første pri er å få den til låse seg opp i bakre stilling etter siste skudd. Er det noen som vet hvordan eller om den i det hele skal låse opp etter siste?

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i ett "erstatningsmagasin" fra USA. Magasinfjøra var av for dårlig kvalitet, slik at den "satte seg". Hadde altså ikke nok energi igjen da magasinet var tomt og tilbringeren skulle skyve opp slide-stopen. Løsningen ble å slakte et Ruger Mk2 magasin og ta den fjøra. En kan vel si at det blei et dyrt magasin! Men det fungerer like godt som det originale nå.

Ellers er det riktig at tilbringeren i plast er for dårlig. Den lille skuldra som skal skyve opp slidestopen blir skrå etterhvert. Løsningen i mitt tilfelle ble å tilpasse en "krage" av blikk, og lime den fast til tilbringeren med epoxylim. Har bare brukt dette magasinet på feltskyting de siste to åra for å spare originalmagasinet.

En må jo ta vare på den beste lommepistolen i .22 som er å få tak i!

Link to comment
Share on other sites

...den beste lommepistolen i .22 som er å få tak i!

 

de som ikke er enige i dette, er de som ikke har fått tak i en egen 70-serie beretta!!

Hmmph, har faktisk en på tur, men at den danker ut min PPK i .22...ALDRI!(har vel noe med alder og modningsprosess å gjøre, la gjerne barna få leke med aluminium :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

Pffff, PPK er oppskrytte og overprisede. Som en lommepistol i 7,65 til forsvar har de kanskje noe for seg, men snakker vi om en .22 til sport og hygge er M71 overlegen. Lett og nett (jeg er vanligvis glad i stål, men her er det unødvendig) og med et avtrekk som lett tunes til det perfekte.

Link to comment
Share on other sites

... la gjerne barna få leke med aluminium :twisted: )

 

...jeg er vanligvis glad i stål, men her er det unødvendig.

 

nu vil jeg faa paapeke til de ærede herremænd, at trods mine ennu relativt faa læveaar, er min m71-ramme skutt temmelig slarket, og udbyttet med den fotræffelige m76 stålramme... av dette følger det faktum at pistolen nu er meget slidestærk, og egner sig ennu bedre at for at concurrere!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått fikset opphengningsproblemet! Det magasinet som følgte med har gått i gjennom litt av hvert frem til d havnet i mitt eie... Medbringeren var knekt,limt sammen igjen,smidd på og voldtatt med en treskru! Å i bunnen under den improviserte bunnplata lå en bit(tuppen)av en gammel klesklype av tre typen for å sjimse/holde fjøra på plass... I motsetning til den første eieren har jeg en kompis med veldig god teknisk innsikt å maskineringstalent! Han brukte den gamle medbringeren som mal å freste ut en ny i plast,å etter litt finjustering funker den perfekt. Han dreiet så en fjørstopper som også fungerer som bunnplate låsing ala Glock osv. Den begrenser også kapasiteten til seks skudd i stede for åtte som er orginalt. Nå mangler kun en custom bunnplate med lillefinger hviler så er magasinet 100% funksjonellt igjen,og tør jeg si til og med bedre enn når det var nytt :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En digresjon - men ikke trådvelter:

 

Aha, det er altså fler som har en TPH her! Og PPK i .22... Er det noen som vet hvor man får tak i et ekstramagasin til en TPH?

 

Mvh gg

 

PS: Interarms i Porsgrunn er en forretning som virkelig kan anbefales!

 

Opptil flere av oss. :D

 

Magasiner til TPH i 22 er ikke hverdagskost. Jeg sikret meg et par fra Tyskland sammen med et Nillgrep gjennom egun.de. Det er bare å trekke opp en stol, stirre inn i skjermen og trykke F5 med jevne mellomrom (uker). Det dukker opp noe før eller siden. Bruk den tyskspråklige menyen. Det er noe kluss med den engelskspråklige. Jeg har enda tilgode å få et anvendelig resultat fra søk der. De har og en sveitsisk side, egun.ch. Der er trafikken vesentlig mindre men det kan finnes gull i bekker og ikke bare i elver.

 

Som på ebay, bare fordi det står at de ikke sender internasjonalt er ingen grunn til ikke å spørre. De fleste har et positivt bilde av nordmenn og sender likevel.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Siden jeg kom over tråden til TR, så kan jeg nevne at der nå er maskinert til og montert en saftig magasinforlenger på 71'n.

Denne er frest slik at den glir på samme spor som den originale alu bunnen, og er låst med samme låsing som forige utgave.

 

Magasinforlengeren ligner ikke på original magasinavsluttning, da denne er laget i samme størrelse som grepet på 71'n.

Dette gir bedre støtte for tohånds grep, og holder lillefingeren på plass.

Materialet er av en eller annen solid nylon type.

 

Om dette er deres endlige versjonen vet jeg ikke, men disse karene er ikke akkurat tomme for ideer.

 

Memo til TR, se til å få justert hullet for magasinbunn låsingen før vi skal trene mere, vedder på at det fortsatt er ett i kammeret og 5 i magasinet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I dag kom min egen Beretta 71 i hus, den er noe nyere enn TR sin. Da den har sikkringen som på en 1911.

 

Det jeg lurer på, er om noen kan hjelpe meg med produksjonsåret på denne.

 

Våpen nr er A75xxxU (xxx er de tre siste siffrene som jeg har sladdet ut), så dette er ett våpen høyt i A75000U serien.

 

Hjelp og tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...