Jump to content

Hva kan man bruke mye tomatpurè til?


slemmo

Recommended Posts

Jeg kjøpte en boks tomatpurè her om dagen fordi jeg trengte to skjeer. problemet var at den eneste boksen de hadde var på størrelse med en lapskausboks. derfor sitter jeg med en åpnet, nesten full, veldig stor boks med tomatpurè som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til annet enn at jeg tenkte å bruke den til lørdagsmiddag.

Nå er det sånn her i huset at på fredager så spiser vi enkel middag, gjerne junk av et eller annet slag og på lørdager lager vi litt mer omfattende greier, så oppskrifter på tacosaus eller pizza trenger jeg ikke.

Jeg kjøpte boksen på en innvandrerbutikk, så det første som slår meg er jo.....hva f¤%& bruker de så mye tomatpurè til?.....men jeg har ingen anelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan blande like deler chilisaus, ketsjap manis (søt soyasaus)/evt honning og tomatpurè. Så har du super barbequesaus/dressing. Putt i bokser og hiv i fryseren, og du er klar til vårens grillsesong.

 

Berre lov at du aldri dyttar det oppi ei god bacalaogryte. Her duger kun flådde tomater/evt ferske. Tomatpure i bacalao burde vore forbudt ved lov. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Du kan blande like deler chilisaus, ketsjap manis (søt soyasaus)/evt honning og tomatpurè. Så har du super barbequesaus/dressing. Putt i bokser og hiv i fryseren, og du er klar til vårens grillsesong.

 

Hmmm....nå begynner det å høres spennende ut her, kanskje jeg kunne bruke den sausen til en fiskerett også.....bruker ofte ketjap manis på stekt fisk.

Link to comment
Share on other sites

Berre lov at du aldri dyttar det oppi ei god bacalaogryte. Her duger kun flådde tomater/evt ferske. Tomatpure i bacalao burde vore forbudt ved lov. :cry:

 

Tiltredes, men savner to ting.

 

Det hører så absolutt med noen soltørkede tomater (helst de som har ligget i olje), samt endel små smakstomater - som legges hele i gryta (eller aller helst i den ildfaste formen).

 

Beklager at dette kanskje var litt OT :P

Link to comment
Share on other sites

Bruk det til gryterett. Sjølv så bruner eg kvalkjøt har dette opp i ei gryte. Fyller på med tomatpurre, fløyte, ein skvett rødvin, masse løk og smaker til med salt og pepper. Serveres med kokte poteter.

 

Kan sikkert bytte ut kvalkjøtet med anna kjøt fra vilt.

Link to comment
Share on other sites

Fin i fiskegryte. Litt lettsalta brosme eller lange, løk, litt kvitløk og poteter. Blir en fjern slektning av bacalao.

 

Skal du lage en veldig enkel kjøttsaus til pastaen kan du steke kjøttdeig, dunke den med masse olivenolje og tilsette et par ss tomatpure. + litt krydder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet boks av samme størrelse i en innvandrerbutikk og fikk følgende gode råd:

 

Når boksen først er åpnet og du skal oppbevare den bør du ha i litt olivenolje, slik at dette legger seg på toppen. På den måten skal visstnok oljen fungere som et lokk, og du skal unngå at innholdet i boksen blir dårlig.

 

Dette kan jo være et relevant tips inntil du får vurdert hvilke(t) du skal gå for av de gode forslagene du får her :)

Link to comment
Share on other sites

Moder'n har en spesialitet - kjøttfarse, løk, potetbiter og tomatpure. Der går det en del tomatpure i allefall. Begynner med et lag løk i bunnen av jerngryta, så et lag potetbiter, så klasker hun på litt tomatpure oppå potetbitene og smører kjøttfarse på toppen, og tomatpure på toppen der igjen. Og så et nytt lag med løk-potet-tomatpure-kjøttfarse, osv. alt etter hvor tykke lagene er, hvor dyp gryta er, og hvor sulten du og dine er...

 

Er faktisk rimelig snaisen søndagsmiddag...

 

Kan vel godt gå under kategorien bondekost... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Eller bacalao kanskje? Fan og, jeg fikk lyst på det nå :)

 

 

Skjerp deg, skikkelig bacalao inneholder IKKE tomatpure selv om husmødrene i Bailsund koker tomatpure med potet og klippfiskslo og kaller det bacalao!

 

 

ha ha,helt enig på punktet om tomatpure..skal du lage bacalao så gjør det heller skikkelig

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sikkert flere hundre oppskrifter på bacalao, så det skulle forundre meg at det ikke var tomatpurre i en av dem. I et land med mye dårlig tomat som oss, gjør det ikke noe om man forsterker smaken med litt tomatpurre.

Ka med å hit en slump tomhyser i boken å la den modne noen dager, blir dem blanke så har du et middel til bruk for den slags.

Link to comment
Share on other sites

He, he, nei det går fint an det, eg bruker ca 1/2 part med ferske tomater, og 1/2 part med hermetiserte tomater, og så har eg som regel ein dæsj med tomatpure og litt soltørka tomater i tillegg.. Alle har sin eigen smak og særpreg på måltidet.. Og så skader det som regel ikkje med ein liten touch med sukker heller, for å runde av smaken, med så masse tomater involvert.

 

Men eg skal legge meg flat for om det kan kalles direkte Bacalao etterpå eg har kokt det, men det er det som eg kaller det, og godt blir det. Trur nok Cheifen er inne på noko her, han har nok ein aldri så liten peiling på det der, kjenner eg han rett.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå er boksen tom for denne gang, men det ble nydelig tomatsuppe med skikkelig heite hjortekjøttboller til, siden dette er den eneste størrelsen på tomatpurébokser den lokale jallabutikken har så blir det nok flere anledninger til å prøve alle tipsene i tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...