Jump to content

338 WM i korte løp


fat_dog86

Recommended Posts

Skal sies at jeg fant en annen tråd om temaet gjennom å søke, men med så håpløs trådtiffel (og derav også uten svar) velger jeg å opprette en ny en...

 

Noe inni meg har lyst på et prosjekt basert på en Tikka T3, da dette er ei av de få linksbørsene som har en god nok synthstokk fra fabrikk, og atpåtil et bra avtekk. Den har en del ankepunkter som den slaktes på, men disse har jeg uansett tenkt å utbedre før børsa løser sitt første skudd.

 

Tanken er:

Tikka T3 light SS links kal ??

45 cm pipe, seks fluter og gjenger for demper

Rekylklakk og boltmuffe byttes fra org alu og plast til stål og stål.

 

Velger å beholde 5 cm ekstra på løpet i forhold til hva ny forskrift tillater å kappe, da söta bror ikke er fult så liberal, og jeg vil gjerne kunne ta børsa over grensen lovlig.

 

Kalibrene jeg står mellom er 9,3x62 og 338 win mag. Førstnevnte er kjent for å være gidt i korte løp, men sistnevnte er ikke akkurat den man vanligvis tar baufila frem for.

 

Hvordan er 338 win mag i korte løp (45 cm)? Generell kulepris og tilgang på lettere kuler enn det 9,3en kan vise til er grunnene til at jeg vurderer denne.

 

Jeg klarer heller ikke slå helt ifra meg tanken på 35 whelen, men da er tikkaen ugunstig som utgangspunkt, og det blir med en gang et mye større prosjekt. Donorbørse, stokkbytte, mest sannsynlig pipebytte, avtrekksjobb/bytte og retting av kasse... I tillegg til at det er et helvete å finne donorer i links, som atpåtil har tilgang på lette synthstokker, som ikke koster skjorte.

...og det blir det fort en del dyrere enn de ca 15.000 jeg må ut med for tikkaen.

Link to comment
Share on other sites

Enig 338WM 45cm pipe, vil gi et unødig bidrag til globaloppvarming. 9,3 derimot skulle gi brukbart, evt. 35Whelen, men da må det lades selv, siden ammon, om det fins her, er slakt ladd.

 

Alt 2

Slank den feite bikka, så du klarer å portere et normalt våpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ville uten tvil valgt Federal fremfor WM i et custombygg (eller som det nå kanskje blir, cutsom bygg og 35 whelen), i ei anna børse enn Tikka T3. Siden det er samme lengde på kassa uansett kaliber, så er det i grunn ikke så mye å spare på kortere hylser. Ser også at hjemmeladere sliter med å oppnå gode hastigheter med 338 federal, da man ikke kan bruke samme krutt som Federal selv.

Da kommer en fordel med win magen, nemlig at man KAN kjøpe fabrikkammo i langt bedre utvalg, og langt flere steder her på berget.

 

Om man evt beholder fem cm ekstra på løpet (50 cm altstå), så er ikke talla for win magen så alt for gæli. (G. Larson: artikkelen var meget opplysende!)

 

9,3x62 er vel egentlig den som er mest aktuell i en Tikka, men en andelse billigere og tilgang på lettere kuler gjorde meg nysen på winmagen. Skal jeg ha noe som ikke kommer ferdig kamret fra fabrikk, så er det andre enn alle nevnte jeg har mer lyst på (les under:)

 

Men det som også luktes på er et Varbergerbygg i 35 Whelen. Vært i kontakt med P-O Stenmark, så drar trolig opp til Skellefte på fredag og ser hva som kan gjøres... Under 3 kg med demper burde være meget mulig, men kikkert og montasje kommer jo i tillegg da. Får man lette pistolkuler som går brukbart ut til 150 m, så er ei jaktifle til alt norsk ett faktum.

Link to comment
Share on other sites

Prut ned denne et par tusenlapper,http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10800&prodid=13331 sett inn et rustfritt 50 cm gjenget 9.3 løp, limbsaver rekylkappe og juster magasinet. Du får det det perfekte jaktvåpen til ditt bruk. :wink:

J&F fikser sikkert alt dette, og prisen burde komme godt under ditt budsjett. I tillegg får du også en mye bedre børse enn T3en.......

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke sprøyte-støpt plastikkstokk på A-bolten da? Sånn som Rem 700 SPS, Savage mfl.? Det er det største dritten som finnes! Ikke er det pent, ikke er det stivt og ikke er det lett!! Skal de bytte løp, så blir det i alle fall 35 whelen og ikke 9,3...

T3en er ikke så gæli etter litt jobb på stokken og ny boltmuffe og rekylklakk.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 338-06, om du absolutt må ha 338 kaliber? Har en slik i et kort Blaserløp med demper. Lader slappe ladninger med 56grs N150 bak en 200 grs Hornady kule, dette gir 780m/s, dvs 9,3x62 nivå. Jaktammoen er 59 grs N150, Nosler Accubond 200 grs, hastighet 850m/s. Funker på det meste.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent kommer ikke T3en i 338-06... :wink:

Hvis du leser litt nøyere nedover tråden, så kommer det fram at jeg egentlig vil ha 35 Whelen ("358-06"), grunnet kulepris og litt sånn. Men da i ei anna børse. Så det er absolutt ikke at jeg MÅ ha noen 338.

Men om valget skal falle på en T3, så vurderer jeg 338 WM og 9,3x62 pga at den kommer ferdig kammret i de kalibrene.

 

Merkostnaden i ammo skyter jeg lenge med før merkostnaden av nytt løp og kammring av det er dekket...

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke sprøyte-støpt plastikkstokk på A-bolten da? Sånn som Rem 700 SPS, Savage mfl.? Det er det største dritten som finnes! Ikke er det pent, ikke er det stivt og ikke er det lett!! Skal de bytte løp, så blir det i alle fall 35 whelen og ikke 9,3...

T3en er ikke så gæli etter litt jobb på stokken og ny boltmuffe og rekylklakk.

For å si det slik, er du førnøyd med en T3-stokk blir du nok bli storfornøyd med en Browningstokk...og hvis hovedargumentet for å velge et .35 kaliber i stedet for ett .366(9.3) kun er en 50-øring på en kule..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tips til krutt som passer bedre i pipelengder på 50-55cm i 338? Ser av div artikler at hastighetstapet ligger på ca 3 m/s - cm kappet løp. Men hva med munningsflamme? KAn N150 være et alternativ til 250grs kule, eller er jeg på veldig tynn is da? Bruker pr i dag N160..

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, men jeg solgte helstokken min til en kompis.

Den hadde 50cm løp. Kompisen kronograferte noen ladninger, med 275grains A-frame og 65grain N-160, kom han opp i en hastighet opp mot 900m/s.

 

Det jeg mener er, at du trenger ikke være redd for å ikke få opp nok hastighet med kort løp.

 

Selv har jeg 60cm løp, og lader samme kula med 69grains N-160. Har ikke rukket å kronografere den ladninga enda, men regner med jeg ligger godt over 900m/s. 275grains kula senker bare 10cm ut til 300meter når den er innskutt på en 9èr på 100meter.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med klokt valg! Vil gjerne bruke tråden litt til. Jeg har nå bestemt meg for å kappe løpet på min .338WM. Bruker i dag 69grs N160-krutt bak en 250grs kule, men er bekymret for økning i munningsflamme/trykk som ødelegger demper/nattesyn osv. Noen som har synspunkter på om dette blir et problem? Bør vel gjerne gå over til et annet, raskere krutt for å få akseptable hastigheter og funksjon?

Link to comment
Share on other sites

Kompisen kronograferte noen ladninger, med 275grains A-frame og 65grain N-160, kom han opp i en hastighet opp mot 900m/s.........

....Selv har jeg 60cm løp, og lader samme kula med 69grains N-160. Har ikke rukket å kronografere den ladninga enda, men regner med jeg ligger godt over 900m/s. 275grains kula senker bare 10cm ut til 300meter når den er innskutt på en 9èr på 100meter.

 

Her beskrives både 69 grain N-160 og 275 grains Swift A-frame.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT kanskje, men jeg solgte helstokken min til en kompis.

Den hadde 50cm løp. Kompisen kronograferte noen ladninger, med 275grains A-frame og 65grain N-160, kom han opp i en hastighet opp mot 900m/s.

 

Det jeg mener er, at du trenger ikke være redd for å ikke få opp nok hastighet med kort løp.

 

Selv har jeg 60cm løp, og lader samme kula med 69grains N-160. Har ikke rukket å kronografere den ladninga enda, men regner med jeg ligger godt over 900m/s. 275grains kula senker bare 10cm ut til 300meter når den er innskutt på en 9èr på 100meter.

:lol: Imponerende, selv en 338 Lapua magnum sliter nok med slike hastigheter- selv med lange løp :lol: Å fyren er i live ennå?? :? Noen bedre?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er 338winmag. det snakkes om lenger oppe i tråden her, så gir 69gr. N-160 bak 275gr. swift a-frame SOLID overtrykk.

 

Nope, ingen tegn til overtrykk i min Sako Finnlight. Bruker Federal 215 hetter og Federal hylser.

 

Sliter heller ikke med munningsflamme uten demper.

Bruker til daglig en standard Hausken demper med ekstra bak-kammer, men IKKE Titan demper. Har heller ikke problemer med demper uten Titan.

Link to comment
Share on other sites

Kjøreregler for ladebua – riflelading
Forumet skal være en kilde til god og trygg informasjon, til glede for alle deltakere.

 

I Ladebua skal vi skal ha fokus på sikkerhet først og sist. Derfor gjelder noen absolutte regler:

 

Det skal alltid oppgis kilde for ladedata! Dersom kilden er egen utvikling skal det komme klart frem.

 

Vær forsiktig med å oppgi egenutviklede data, det skal kun formidles data på forumet som er helt trygge. Bajasladninger tar vi på PM!

 

Fra vv's tabell.

17,8 275 A-Frame Swift 86,51) 3.406 N160 3,55 54.8 634 2080 4,15 64.0 717 2352

 

@Finnlight 338WM, Du presenterer altså data som ligger 5 grains over tabellens maks, uten så mye som å antyde noe annet en at dette er heeelt fiint.

 

Vennligst bruk hodet, og les kjørereglene for ladebua før du poster flere ladedata her inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...