Jump to content

Luftfuktighet - hva er best for lagring av våpen.


Jørgen

Recommended Posts

Jeg har tenkt å finne en egnet plass til våpenskapet i det nye huset.

 

Jeg har egentlig to alternativer, enten på teknisk rom, eller på boden innenfor vaskerommet.

 

I teknisk rom er det veldig varmt og veldig tørt. Har ingen ventilasjon i dette rommet.

 

I boden innenfor vaskerommet er det mere normal luftfuktighet da det er ventilasjon på vaskerommet, men her vil det svinge en del siden det dusjes, vaskes og trøkes klær. Selv om det er en skyvedør imellom vil nok luftfuktigheten påvirkes inne på boden også.

 

Har kjøpt meg et hygrometer så jeg skal ta noen målinger ettethvert.

 

Men det som jeg lurer mest på er om det kan blir for tørt å sette det i teknisk rom, er det noen sjanse for at trestokkene tørker skikkelig ut og kan evt sprekke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært mer redd for fukt enn for temperatur¹. Trestokker kan man - som nevnt av andre - olje inn, dessuten hjelper det godt hvis temperaturen er noenlunde jevn. Men til ammo og eventuelle kruttbokser/tennhetteesker ville jeg nok funnet et kjøligere oppbevaringssted. Kjemisk nedbrytning går raskere ved høy temperatur, som en grov tommelfingerregel kan du regne med at Ting™ går sånn omtrent dobbelt så fort hvis du øker temperaturen med ti grader C.

 

¹ Naturligvis forutsatt at vi snakker om temperaturer av type "litt varmt rom" her, ikke badstue ;)

Link to comment
Share on other sites

Det fabrikatet der har eg ikkje prøvd, men Europris har nokon fuktsamlarar som er både billegare og meir effektive enn Jernia sine. Dei er på størrelse med ei lita blomsterpotte. Kan prøve å hugse å måle når eg kjem heim. Kostar ein 50-lapp, om eg ikkje hugsar feil. (Fordelen med Jernia sine er at det er større sjangse for at dei er på lager.)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte på biltema, men fant ikke noe bilde å linke til på sida deres, derfor link til baatnett. Biltema leverer til rundt 50.- og rundt 80.- der den dyreste har større kapasitet. Begge virker i 1-3 måneder før en må skifte krystallpose. Dingsen er 10cm brei, 17cm lang, og 21cm høy. Prosessen starter visst ved 50% luftfuktighet. Vet ikke om den trengs, men siden skapet mitt står ved siden av vaskerommet i en kjellergang uten lufting og vinduer, skader det ikke å prøve.

Link to comment
Share on other sites

I bilen bruker jeg en lukket pose med (seff ubrukt) kattesand. Selve posen er et hjørne av et gammelt dynetrekk. Jeg lar den tørke i en ettermiddag i stekovnen på 80- 90 grader. Når jeg kjenner på den tørkede sanden har den da en litt "skarp" følelse. Denne posen samler opp kondens fra lufta i det helt lukkede bagasjerommet mitt. Gør jeg begynte med dette hadde jeg "alltid" kondensdråper på innsiden av bagasjerommet, moe jeg slipper nå.

 

Torrballene er fine til å trekke vann ut av lufta, men det vannet som de lager er en veldig korrosiv (rustskapende) saltløsning. Jeg ville ikke hatt dette inne i våpenskapet. Jeg ville vært redd for at jeg skulle velte bøtta slik at det salte vannet skulle renne ut i bunnen av skapet.

 

Jeg har hørt mange snakke om at silica-gel og andre tørkemidler er greit å få tak i på bedrifter som pakker ut importvarer, og som produserer tremopanvinduer. Jeg har ikke prøvd men de som kjenner noen som kjenner noen.....

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en genial sak jeg kjøpte for noen år siden.. husker ikke lenger hvor jeg kjøpte den, finnes vel flere steder på internett vil jeg tro.

 

Den til venstre på denne siden http://www.milbinoc.com/silica.htm

 

-den har en farge indikator som gjør at man vet når posen trenger en runde i steikovnen

-dersom du har ett seifuga(?) våpenskap, så passer to stykk av denne typen på millimeteren i bredde, lengde og høyde i en av dørhyllene!

 

Tidligere hadde jeg en slik bøtte sak som nevnt lengre opp i tråden, men syntes den var litt for plass krevende.. dessuten ble min plutselig tom igjen på varme sommerdager.

 

 

Forresten..

Har ett håndvåpen jeg er muligens er litt vèl redd for. Den har fått en sigareske fra ClasOhlson(eller var det Jernia..) med fuktighets måler og ett rom for en svart ventilert boks. Denne skal egentlig fylles med vann, og avgi fuktighet. Men tar man ut innholdet i boksen og legger i små silica gel poser i stedet (5 av den største ikea størrelsen), så har man en fin-fin tørr boks. Den har en hylle tiltenkt sigarer, der har jeg freset ut våpnet i en kloss på størrelse med skuffen og dekket det med stoff. Den har glass i lokket og greier.. (dog bare i lakkert laminat tre:( )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fikk sjokk i kveld, da jeg skulle ta frem drillingen av våpenskapet og gjøre den klar for helgas jakt. Den var nærmest lysebrun av overflaterust på låsen og bakerst på begge hagleløpa. Det hører til historien at blåneringen er temmelig tynnslitt på disse feltene. Jeg har våpenskapet i en bod uten lufting, men bruker fuktsluker fra biltema til å ta det verste av fuktigheten. Har ikke hatt drillingen fremme på tre uker snart, men den var satt inn med olje før jeg satte den fra meg sist.

 

Jeg satte inn en gjennomvåt 1895 guidegun etter siste jaktdag i elgjakt, og tror vel det må være fuktighet herifra som har skylda. Rart uansett, siden ingen av de andre våpna hadde tegn til overflaterust. Inne i løpene var det rent og blankt.

 

Jeg sprayet på verktøy på boks og lot det stå i noen minutter før jeg tørket av. Gjentok det samme et par ganger med noen minutters mellomrom, og nå ser resultatet veldig greit ut. Men allikevel skjønner jeg ikke helt hvordan dette kunne skje. Er det noen som har tips eller kan/vil fortelle hvordan dere behandler våpen før de lagres over lengre tid i skapet ? :P

Link to comment
Share on other sites

Å sette bort vått våpen er helligbrøde. fy skam :!:

 

I skap med fuktighet vil dårligste overflate ruste raskest, nå vet du hva du må passe best på.

 

Tryggeste metode for å få rust på våpen er å legge det vått i futteral, nest beste er våpenskap.

 

Våte våpen må altid tørkes og smøres før lagring.

 

 

Skal du fortsette og bade med børsa di, er rustfritt ett alternativ :wink:

Link to comment
Share on other sites

TIPS! Ta en kikk på denne linken http://search.eim.ebay.no/?esi=silicagelman

Silicagelman selger silicaforpakninger i mange vekter opp til 300g. Jeg har bestilt 4x200g til den nette sum av 127 kroner! Gratis frakt! -> ingen avgifter.

Disse kan både brukes som våpenskapstørkere eller skotørkere (men da vil jeg anbefale 2 poser sydd inn i en strømpe til hver sko.

Jeg har EZdry(?) skotørkerpølser fra før og de suger glatt til seg 1-2dl vann fra omgivelsene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom en "tørrbolle" er en liten bøtte med ei korg over der noe lurium ligger (silica gel?) og ikke bakverk fra en bensin stasjon eller ett skjellsord.. Så har jeg prøvd en slik i stua (vi tørker klær ved ovnen, det blir litt i overkant fuktig noen ganger). Den levde sitt eget liv.. En dag er den nesten full av vann, mens den neste helt knusk tørr. Med mindre man titter innom daglig og tømmer dem, tror jeg disse er ganske/helt ubrukelige.

 

Når det gjelder Silica gel, så er det supert såfremt mengden silica gel stemmer overens med volumet samt at man skifter/tørker dem regelmessig. Gjør man ikke det, vil de virke mot sin hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...