Jump to content

en sniktitt hos Purdey


Purdey

Recommended Posts

  • 1 month later...

Det ligger i snitt 700timer i et standard våpen. og produksjonskostnadene er ganske høye med en produksjon på kun 70 våpen i året. Det er hendises mye penger, men har du nok er ikke det du tenker på. Og det er en god innvistering. Det var ganske spesielt jo, jeg skal innrømme det og jeg er ganske ydmyk for at jeg fikk sjangsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 7 months later...

Den filmen er fortsatt like god. Personlig blir jeg tatt på senga hver gang reporteren spør Mr. Beaumont "May I try the action?" hvorpå han ikke bare åpner/lukker hagla men kaster opp og klikker på tomt kammer :shock: . Ser ut til at man holder maska men det må da ha gjort vondt langt inni sjela? Filmen klippes umiddelbart etter andre klikk, gad vite om reporteren fikk korreks eller en muntlig ørefik?

Flotte våpen, brukskunst som man kan ha lange drømmer om. Man må ha sine drømmer...og huske å levere inn lottokupongen :mrgreen:

JJ

Link to comment
Share on other sites

Bah. Til den prisen burde man forvente at våpenet tåler å bli klikket med, det er vel ikke bare sminke man kjøper?

 

Jeg klikker med alle mine våpen(*), hvis de ikke tåler det har de ingen plass i skapet mitt.

 

 

 

(*) Jeg tror ikke jeg har klikket med min originale S&W Mod 1 /1/2, men den er jo ikke ment for bruk.

Link to comment
Share on other sites

Men så foretrekker jeg engineering (feks DSR-1) fremfor pynt...

 

Joa, men samtidig har jeg så utrolig respekt for godt håndverk. Om jeg hadde mer penger enn Røkke ville jeg nok kjøpt våpen fra produsenter som Purdey bare for å holde liv i slike fantastiske tradisjoner. Vet ikke om de hadde blitt stående som pynt eller om jeg hadde hatt hjerte til å slite de, ikke umulig at jeg hadde brukt de hardt bare for å redusere verdien til et fornuftig nivå for entusiaster med mindre penger. For så lenge tradisjonene er i live er ikke våpnene mer unike enn at man kan kjøpe nye.

 

Var innom et snekkerverksted tidligere i uka, der holdt de på med en trapp med trinn i massiv eik. Fankern så flott arbeid de gjorde der. Hver gang jeg ser håndverk i den klassen får jeg lyst til å be om en lærestilling bare for å kunne jobbe med skikkelige fagfolk.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt hva som var galt med det han gjorde?

Ikke åpne/lukke? Ikke klikke? Hvorfor ikke?

Nytt for meg dette..jeg er nok helt klart i kategorien uvitende.

 

Men så foretrekker jeg engineering (feks DSR-1) fremfor pynt...

Fordi: gamle sidelåser har sine svakheter ;) Måten konstruksjonen er fremstilt på gjør at tennstiftene blir utsatt for et unormalt stort stress når man skyter uten patron/øvelsespatron ;)

 

Når det er nevnt, så kanskje du heller burde vurdere en gammel børse fra Boss? De var først ute med over/under :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt hva som var galt med det han gjorde?

Ikke åpne/lukke? Ikke klikke? Hvorfor ikke?

Nytt for meg dette..jeg er nok helt klart i kategorien uvitende.

 

Men så foretrekker jeg engineering (feks DSR-1) fremfor pynt...

 

som tidligere nevnt så utsettes tennstiften for unormalt stress da det ikke er en tennhette som den stopper i, men seg selv. Det kan i verste fall føre til at den knekker. Det er derfor slike våpen blir levert med et ekstra sett tennstifter. De er også spesialtilpasset sin side i våpenet. altså Høyre Venstre. Det er ikke sikkert de ryker, men sjangsen er der. Dette gjelder egentliug de aller fleste våpen.

 

Noen syntes dette er pynt, andre ikke, noen våpen ser aldri dagslys igjen andre blir brukt jevnlig. Når man ser på kompleksiteten i dette og vet at dette ble utviklet for 100 år siden så kan du begynne å tenke litt på ingeniørkunst, og tenke litt på hvor avansert dette var/er og hvis dagens maskiner som spytter ut en milliard like deler fortsatt imponerer så velbekomme.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...