Jump to content

W-Com jaktradio


pappa

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

W-com er veldig lik Icom F34GS utseendemessig. Der stopper likheten.

 

Vil ikke snakke negativt om W-com, men å si at det er en Icom-kopi innvendig, er en drøy påstand. Etterlikning er et bedre ord. Hadde det vært en ren kopi ville også radioen blitt stoppet.

Radioen er ekstremt lik når det kommer til batterifester osv, for å kunne bruke Icom-kopierte batterier. All elektronikk innvendig er ulik. Det ser man utvendig ved at display er helt forskjellig.

 

Så spørs det da, om hva som virker om 2-3 år? Japansk kvalitet utviklet for proffe brukere som politi, brannvesen og militære? Eller et produkt fra et lavkostland kjent for billig elektronikk. Jeg vet hvor jeg ville satt pengene mine. Men så har jeg har jobbet med forbrukerelektronikk i 15-20 år...

Forøvrig heter W-com "Genzo Royal" i Sverige.

Icom er et varemerke likt over hele verden...

 

Ville du kjøpt flat-TV fra Sony, Panasonic, JVC,

eller fra Z-ony, Padnasodnic, JCV?

 

Lykke til med jaktradiovalget!

Link to comment
Share on other sites

PS:

Levetid på tørrbatterier er vanskelig å si uansett radiomerke. Ikea-batterier varer neppe like lenge som dyrere Energizer, Philips eller Duracell. De er dog så mye billigere at de kan være smarte, dog ikke når du har sekken full og vil bære på minst mulig. Og ikke minst er batterier ferskvare.

Likeså hvis det ikke er enighet mellom produsentene om en standard for test, vil selvsagt hvor mye du prater og sendeeffekt avgjøre mye på et "testresultat". De fleste radioer kan redusere sendeeffekten (med svakere senderekkevidde som resultat). Det hjelper mye å sette ned til 1 watt og ofte er det helt greit.

Dette gav ikke noe svar, men forklarer kanskje hvorfor du ikke har sett reelle tall på dette.

Link to comment
Share on other sites

Å halvere sende effekten, vil ikkje sei det samme som å halvere rekkevidden. Tvert om så er dei fleste radioer med ei godt tilpassa antenne mulig å bruke milevis i luftlinje med 0,5-1 watt. Men alt har med hindringer, høgdeforskjell og det viktigaste av alt ei tilpassa antenne med litt størrelse..

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i innlegget ovenfor.

Generelt kan man si at en dobling av antennehøyden kan gi opp mot en firedobling av rekkevidden.

Så sendeeffekten alene behøver ikke si mye om rekkevidde. Derimot kan man spare mye strøm ved å ikke sende på full effekt.

Jordplan, lengden på antenne osv. er andre faktorer som påvirker rekkevidden.

 

En annen ting er: Trenger du ikke bruke lang antenne, bruk kort. Trenger du ikke full sendeeffekt, gå ned og spar strøm.

Om alle jegere fulgte dette, ville det vært færre som irriterte seg over jaktlag som kommer dårlig inn på radioen og forstyrrer.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke dette en viss likhet og funksjonalitet som icom f34.

 

Ved første øyekast ser den veldig lik ut pga. det oransje dekselet, men ser du nærmere på den har den mer til felles med F3022 - den er bortimot til forveksling lik.

 

I jaktlaget mitt har vi en som bruker W-Com, en som har F3022, og selv har jeg F34GS. W-Com radioen har fungert upåklagelig så langt, men vi har ikke fått testet den over tid ennå.

Link to comment
Share on other sites

Blandt vanlige batterier så er Duracell stort sett vinnaren blandt batterier med høg kapasitets som grunnlag. Ein av grunnene til at Forsvaret her til lands har brukt desse i mange år. Men dette er ein samla vurdering av pris/effekt så er Ikea eit hestehode foran. Men effekt messig så når dei kun Duracell opp til knærne.. Skal du ha med få batterier som skal holde lenge, kjøpe Duracell, skal du ha med mest batteri for pengene og har god lommeplass til batteriene, kjøp Ikea.. Skal du ha ekstra kapasitet til ein ustyrtelig høg pris, kjøper du Energizer Lithium batterier..

 

http://www.dinside.no/824405/billigbatteri-like-bra-som-dyre

 

Har sett tester på dette tidligere også, med stort sett alltid Duracell som vinner av kapasitet.

Det var dagens Offtopic, beklager dette... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 4 months later...
  • 8 months later...

Hei. Har brukt radioen i flere år på jakt, og den er helt ok. Gikk ute en hel dag (10 timer) i -10*c og batteriet fungerte fortsatt. Da befant radioen seg i radiolomma på en norønnajakke. Den har tålt å blitt våt så det holder og den har tålt kulde og varme og den har fungert utmerket. Har også erfaring med både motorola, icom og lafayette jaktradioer, og w-com sin fungerer fint den også - akkurat som de andre ;) Den jeg har nå er 2 år gammel, og avløste en w-com førsteutgave. Den tålte ikke et fall på rundt 60 m ned i ei steinur - forstå det ;) hehehe .....men micken og klinka" overlevde ;)

Link to comment
Share on other sites

Hallo. Måtte bytte inn min V-COM II etter en 2 dagers bruk. Fuktskader i radioen, som de mente var brukerfeil. Fikk ny etter en tordentale. Det viste seg at radioen hadde blitt montert feil. De ga meg den nyeste utgaven uten vederlegg. De holder til i Hokksund.

Liker brukervennligheten, batterilevetiden og rekkevidden. Anbefales

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Jeg synes også min W-com er veldig bra, spesielt i forhold til pris. Jeg synes også som forrige taler at skruefestingen av mic/øremusling er en av sterke sidene til W-com (men kunne gjerne vært på toppen av radioen og ikke nede på siden...). Det samme med batterikapasiteten, meget bra. Vekt og størrelse er av de negative tingene, men det henger selvsagt sammen med god batterikapasitet. Min har holdt en uke på jakt med normal bruk uten at jeg trengte å gå over på tørrbatterikassetten. W-com er jo ikke vanntett slik som Lafayet, men synes likevel min W-com har tålt sin del av regnvær og klamt tøy veldig bra. Jeg kjøpte W-com fordi jeg hadde lyst på en sikringsradio og ikke ville legge alt for mye penger i det. Jeg har Hunter F1 fra før (uten sikringsradio), som også er en ok radio, men etter at jeg fikk W-com'en er det den som blir med på tur.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min w-com i 2 år og er strålende fornøyd. Skrufestet for ørepluggen er genial, men som GeoRob skriver så kunne den sittet på toppen...

Rekkevidden er også meget bra (Skogsantenne). De 5 andre på elgjaktlaget har Lafayet, og de sier at w-comen gruser Lafayeten på rekkevidden.

Billaderen er også et stort pluss.

 

Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Å halvere sende effekten, vil ikkje sei det samme som å halvere rekkevidden. Tvert om så er dei fleste radioer med ei godt tilpassa antenne mulig å bruke milevis i luftlinje med 0,5-1 watt. Men alt har med hindringer, høgdeforskjell og det viktigaste av alt ei tilpassa antenne med litt størrelse..

 

Det stemmer. Under ellers indentiske forutsetninger (samme mottakerfølsomhet, samme senderantenne/antennematch osv). Så sier tommelfingerregelen at en 4-deling av effekten (6 dB reduksjon) halverer rekkevidden. Dette vil dog variere noe med terreng, reflekser osv. Det er helt korrekt at en ikke skal se seg blind på sendeeffekt, og at enkelte reklamerer med at 6W ut i stedet for 5W skal gi den store forskjellen blir bare dumt... Terreng osv. har som du sier langt større innvirkning enn litt mere sendeeffekt. Og husk at det er like viktig å se på mottakerfølsomhet som sendeeffekt, den har samme utslag i linkbudsjettet.

Og Icom vs W-com: Hadde kjøpt Icom 100 av 100 ganger. Anerkjent merke gjennom laaaaang tid. W-com er en kina-kopi, og jeg har jammen sett nok av "kvalitetssikring" på slike re-brand produkter... Spør gjerne en radiamatør i stedet for en jeger når du skal kjøpe jaktradio. Kan garantere at vedkommende vil anbefale merker som Icom, Yaesu osv. W-com har han neppe hørt om...

Link to comment
Share on other sites

Ingen av disse er det som jeg vil kalle "anerkjente merker", og begge disse utgavene er nok modeller som fort kan dukke opp med andre navn i andre markeder. Har ikke detaljkunnskap om kvaliteten på disse, men med kinesisk-produserte "unbranded-produkter" så er en langt mer avhengig av at norsk importør gjør jobben med kvalitetskontroll enn om det er anerkjente merker som har bevist kvaliteten sin over tid. Det er selvsagt ikke noe i veien med produksjon i kina i seg selv, men om f.eks Icom velger å produsere en rimelig modell i Kina så kan en være langt sikrere på at de følger opp produksjonskvaliteten enn en norsk importør som importerer et "unbranded" produkt med sitt navn på...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det er jo ett merke som heter W-com og ett merke som heter V-com. Mener å ha sett i en annonse

at V-com skulle være "orginalen"?

Er det noe kvalitets forskjel på disse to?

 

Roar

 

V-com er Icom sin egen "kina kopi" som de fikk laget for å konkurere prismessig med W-com.

 

JEg skjønner ikke hvorfor folk må kjøpe slike billige kopier, når annerkjente merker som Icom og Hunter selger radioer til samme pris, og som har vært prøvd og testet oppimot 20år.

 

Nei, jeg er ikke radioforhandler

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

hei.

jeg har bare hatt gode erfaringer med min W-com. sånn jeg har forstått historien bak dette merket er at noen tidligere ansatte hos i-com brøt seg ut av i-com og lagde w-com, da svarte i-com med å lage v-com for å "forvirre" oss som er kunder. om dette stemmer er jeg ikke 100% sikker på.

men radioen er kjempe bra, spør du meg :)

Link to comment
Share on other sites

JEg skjønner ikke hvorfor folk må kjøpe slike billige kopier, når annerkjente merker som Icom og Hunter selger radioer til samme pris, og som har vært prøvd og testet oppimot 20år.

Eg er prinsippielt einig med deg, eg er vel i grunn Icom mann av full hals, men... Eg har brukt ein W-com WH3 i 1 år, og likar radioen veldig godt. Større og meir lettlest display enn dei fleste andre, med visning av batteristatus, den har ein veldig følsom mottaker, kompatibel med andres utstyr, bra batterikapasitet ( og det følger med 2 batteri standard ) og den er utrulig liten og snerten.. Den har nesten samme størrelse som Icom sin IC-F51, men til under halve prisen.. At den er like god kvalitetsmessig, nei sikkert ikkje.. Men den holder i massevis, dei fleste som ødelegger radioen sin, gjer det pga sløvskap, utsetter den for vann, kjører over den, knekker antennefeste, osv.. Pakk radioen inn i ein brødpose og knyt den igjen rundt antenna, stapp den så i lomma så har du radioen uansett lenge, sjølv om den skal tåle litt vatn, og du har Goretex, så kan dampen frå deg og svetten din, være nok til å ødelegge radien..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...