Jump to content

Ingen kvittering på våpenskap= ingen søknad....?


John H

Recommended Posts

En venn av meg var og skulle levere inn søknad på håndvåpen i dag.

Han har pr i dag ingen våpen.

Sikkerhetskurs , oppmøte uttalelse og alt var på stell.

Men fikk så beskjed fra betjenten at så lenge han ikke kunne fårevise kvittering på

våpen skap ville ikke politiet ta imot søknaden hans?

Er dette riktigt?

Kjøp først våpenskap og få så avslag på søknaden?

Aner at dette kan føre til en del våpenskap til salgs som aldri har vert brukt... :roll:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:) Så vidt jeg vet holder det med serienummer på skapet. Et vedlegg i form av et bilde av skapet bør vel også holde?

Det er mange skap på bruktmarkedet, så å forlange en kvittering er jo bare tåpelig. (Jeg har forøvrig ikke kvittering på mitt gamle skap.. Må jeg da kjøpe nytt for å eventuelt søke på nytt våpen? Neppe!)

 

Ooops! Missforstod innlegget ditt ja!

Denne saken gjelder førstegangs-søkere ettersom de som har håndvåpen har våpenskap fra før. Jeg vet ikke om hvor mange som får avslag på sine søknader, men mange er det vel ikke. Jeg vil tro at forhandlere av våpenskap ikke er negative til å ta tilbake et nytt skap hvis utfallet av en søknad blir negativt. Dette er det jo bare å få en skriftlig avtale om hos forhandler?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det at du må vise kvitering på skapet er bare tull fra saksbehandlers side. Du krysser av på oppbevaring i skap på søknaden og kanskje også sånn det fungerer her at du skriver under på en egenerklæring om oppbevaring i skap.

 

Om politiet har ett sterkt ønske om å sjekke at du har skap, så har de den muligheten ved hjemmebesøk med 48 t varsel(tror jeg det er) ihht forskriften.

 

Har du ikke skap da så har du ljugd på søknadskjema og blir da i tilleg tatt for dok.forfalsk./uriktige opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Syns dette høres ut som bullshit fra politiet sin side.

 

Kjøp våpenskapet til kameraten din for 3000 kr og selg det øyeblikkelig tilbake for samme sum, lag en papirlapp med håndskrift:

"1 stk FG-godkjent våpenskap solgt for 3000 kr av NN til NN, dato, sted."

Den kvitteringa er like god som de du får i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg fikk samme beskjed for to uker siden på mitt politikammer.

 

Jeg har våpenskap men manglet kvittering. Jeg tok bilde av mitt skap med FG godkjenningen inne i skapet, sendte dette via epost. Den ble godtatt.

 

Et annet alternativ om en ikke kunne dokumentere fg godkjenning var å tilkalle en forsikringsmann for å godkjenne skapet.

 

mvh

tore

Link to comment
Share on other sites

Hm. Fikk nettop godkjent min søknad på ruger 10/22 og var da ingen problemer med våpenskapet. Krysset bare under på at jeg har og ikke noe mer spørsmål. Må da være grenser for hvor mye som skal dokumenteres? Skal jeg ta bilde av skogen for å vise at den skal brukes til jakt? :shock: Men kanskje det er anderledes med håndvåpen, ikke vet jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men fikk så beskjed fra betjenten at så lenge han ikke kunne fårevise kvittering på

våpen skap ville ikke politiet ta imot søknaden hans?

Er dette riktigt?

 

Nei, dette er nok bulls**t. Søker krysser av for at våpen OPPBEVARES i FG godkjent skap, ikke at man HAR skap. Det er dette man signerer for litt lenger ned på søknadspapirene. Gjør man en "selvpåført-brøler" her, og krysser av for at man skal oppbevare våpen i godkjent skap, og så dropper å kjøpe skap, DA kan man ha et stort problem.

1. Man kan bli frastjålet våpen

2. uvedkommende, feks barn i huset kan få tilgang til våpen

3. du får problemer ved evt besøk av de lokale uniformerte

4. du har fått innvilget søknaden på feil grunnlag, som da igjen er grunn nok for å tilbakekalle våpenkortet = ingen våpen.

5. i tilfelle punkt 4, så mister man retten til å eie våpen for en periode over noen år. Tror det er 5 år ved brudd på våpenloven, og lenger dersom det blir sett på som grove brudd på loven.

 

Jeg har ikke vist noen kvittering, og jeg har nettop fått innvilget 2 håndvåpen og en halvauto i 223rem. Så at de ikke vil behandle søknaden uten noen kvittering på at man har kjøpt skap er jo helt sinnsykt.

 

Dersom noen mangler skap, så kan jeg selge mitt for noen timer. 350.- inkl porto, så eier du skapet mitt i 4 timer. Det burde vel være nok til å få skrevet en kvittering og tatt noen bilder for å vise til de lokale myndighetene? :mrgreen:

(PS! Du får ikke skapet fysisk, men du får kvittering for at du har kjøpt det av meg og jeg sender med et par bilder av skap + FG godkjenning)

Send PM for opplysning om kontonummer hvor du kan overføre pengene! :mrgreen:

 

Noe sier meg at enkelte våpenkontor rundt om i landet har enkelte ansatte som er svin-redde for å gjøre noen feil, og derfor pålegger søkeren urimelige (uten hjemmel) krav.

 

For de som ikke skjønte det, så var salget av skapet mest ment for å vise hvordan det "tåpelige" kravet om å fremvise kvittering egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte våpenskap, men på kvitteringen stod det bare rekvisita 3000 kr, men jeg regner med det skal bli godkjent.

 

Syntes ikke glenn sitt innlegg passer inn på forumet. Å tjene penger på å hjelpe folk med å forfalske våpensøknad er ikke en heldig ting. Husk at vi må regne med at POD blar gjennom forumet de også..

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke glenn sitt innlegg passer inn på forumet
Men kanskje POD (i motsetning til du og jeg) klarer å lese det som stod med liten skrift i innlegget til glenn? 'Litt' humor må det være lov å ha. Sterkt forstørret:
For de som ikke skjønte det, så var salget av skapet mest ment for å vise hvordan det "tåpelige" kravet om å fremvise kvittering egentlig er
Link to comment
Share on other sites

Tror nok at Enten Falsk forklaring (bøter eller inntil 5 års fengsel) eller Dokumentfalsk (bøter eller normalt inntil 2 års fengsel med 5 års fengsel som max i enkelte tifeller). Er det som gjelder ved å med vitende vilje krysse feil på en våpensøknad.

 

Merk at det ikke er feil å krysse av for at våpenet skal lagres i godkjent våpenskap, så lenge våpenskapet annskaffes før en anskaffer våpenet ved førstegangskjøp. Har en våpen fra før, er jeg derimot nokså sikker på at man må dokumenter at man faktisk innehar ett godkjent våpenskap, når man søker på nye våpen (viss ikke er det jo falsk forklaring, se §163 og §166).

 

Så med dagens anbefalinger om at man ikke skal få mulighet til å få godkjent våpensøknader før etter ca 5 år (tror jeg det var det sto i ett rundskriv), etter at en har sonet ferdig en dom. Så ligger en dårlig an om en blir færsket for noe så banalt som å trikse med våpenskap statusen sin.

 

15de Kapitel. Falsk Forklaring.

 

§ 163. Den som for retten gir falsk forklaring under avgitt forsikring, straffes med fengsel inntil 5 år.

 

På samme måte straffes den som utenfor retten gir falsk forklaring under avgitt forsikring i tilfeller hvor bruk av forsikring er lovhjemlet.

 

Endret ved lov 14 juni 1985 nr. 71.

 

 

 

§ 164. (Opphevet ved lov 14 juni 1985 nr. 71.)

 

 

 

§ 165. Som i § 163 bestemt straffes også den som bevirker eller medvirker til at en ham vitterlig usann forklaring under avgitt forsikring avgis av en annen i et tilfelle som der nevnt.

 

Endret ved lov 14 juni 1985 nr. 71.

 

 

 

§ 166. Med Bøder eller med Fængsel indtil 2 Aar straffes den, som afgiver falsk Forklaring for Retten eller for Notarius eller i Fremstillinger, han som Part eller Retsfuldmægtig i en Sag fremlægger for Retten, eller som mundtlig eller skriftlig afgiver falsk Forklaring til nogen offentlig Myndighed i Tilfælde, hvor han er pligtig til at forklare sig til denne, eller hvor Forklaringen er bestemt til at afgive Bevis.

 

Paa samme Maade straffes den, der bevirker eller medvirker til, at en ham vitterlig usand Forklaring i noget af de ovennævnte Tilfælde afgives af en anden.

 

 

 

§ 167. Straf efter §§ 163 og 166 kommer ikke til Anvendelse paa den, der som sigtet for en strafbar Handling har afgivet falsk Forklaring.

 

Det samme gjelder hvis noen gir falsk forklaring når han ikke kunne forklare sannheten uten å utsette seg eller noen av sine nærmeste for straff eller tap av borgerlig aktelse. Den som har gitt falsk forklaring under avgitt forsikring i et slikt tilfelle, straffes likevel med bøter eller fengsel inntil 2 år. Hadde vedkommende plikt til å forklare seg trass i at det kunne utsette ham eller noen av hans nærmeste for tap av borgerlig aktelse, gjelder §§ 163 og 166 på vanlig måte.

 

§ 166 kommer ikke til Anvendelse paa Opgaver angaaende Omstændigheder, der danner Grundlag for Skat.

 

Endret ved lover 8 april 1981 nr. 7, 14 juni 1985 nr. 71.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at lovteksten sier at man skal lagre våpnene i et våpenskap. Mener å huske at du faktisk må få en safe godkjent av Politienheten du skal søke våpen hos, før du evt. kan bruke denne til lagring av våpen.

 

Sånn rent logisk burde jo en fastboltet safe være vel så bra til oppbevaring av våpen som et våpenskap, men mener at det står "FG godkjent våpenskap" i lovteksten.

 

Hvis du skal bruke skapet både som safe og oppbevaring av våpen, kunne du jo f.eks. kjøpt et våpenskap og en brannkoffert tilpasset skapet for oppbevaring av verdisaker/papirer? Bjørke Agentur har i hvert fall slike kofferter hvis ikke plassbehovet er så stort..

 

/op

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at du faktisk må få en safe godkjent av Politienheten du skal søke våpen hos

 

Nope, forskriften spesifiserer kun kravene til oppbevaring som er FG-godkjenning (Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1). For håndvåpen har dette vært et krav i mange år uten at man har laget noe stort sirkus av det, ser ikke noen grunn til at dette skulle endre seg nå.

Link to comment
Share on other sites

[Våpenforskriften vedtatt den 11.07.08]

Sitat: Videre sier § 83 følgende om oppbevaringsenheten: "Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå jf. «

 

--

Da burde jeg ha sjekket bedre mao..

 

Men da vet vi i hvert fall at en "brannsafe" kan brukes. Husk bare å bolde den fast hvis den veier mindre enn 300kg (Det har jeg sjekket i hvert fall) :)

 

 

/op

Link to comment
Share on other sites

Men da vet vi i hvert fall at en "brannsafe" kan brukes.
NEI! Et brannsikret skap er et skap godkjent for oppbevaring i høye tempraturer i et visst tidsrom. At det kan motstå forsøk på åpning i en bestemt tidsperiode (som det kreves av et godkjent våpenskap) står det ikke nødvendigvis noe om. Sjekk at skapet har nødvendig godkjenning!
Link to comment
Share on other sites

Har en våpen fra før, er jeg derimot nokså sikker på at man må dokumenter at man faktisk innehar ett godkjent våpenskap, når man søker på nye våpen (viss ikke er det jo falsk forklaring, se §163 og §166).

 

Fikk nettopp (denne uka) godkjenning på to langvåpen, Onkel Blå krevde ikke kvittering på våpenskap, krysset bare av på vanlig måte. Har kortvåpen fra før, hjemmehørende i Trondheim.

Så dette virker som det er sterkt avhengig av hvilket kontor du sender inn søknaden til?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt forskjell på om man har våpen fra før av eller om det er førstegangsvåpen?

 

Og at Onkel Blå har blitt litt streng på det synes jeg egentlig bare er bra med tanke på innbrudd osv.

Men det jeg stusser litt på er at våpenskap ikke er brannsikker, siden det lagres ammo i skapet.

 

Bor i et borettslag i 2.etg. Jeg lurer litt på om jeg må ha våpenskapet "inne" hos meg eller om jeg kan ha det i bua mi som er i kjelleren (som er låsbart)

Link to comment
Share on other sites

Du må nok ha skapet hos deg selv. Du kan selvsagt søke om å få ha skapet i boden, men...

Et våpenskap's viktigste funksjon er å forhindre tyveri / missbruk. Det er ikke egnet til ammo-oppbevaring, selv om du kan lagre et visst antall skudd i våpenskapet.

(Ammo lagret i et tett solid skap omgjør jo skapet til en stor bombe hvis ammoen anntennes.. Da er det bedre om du lagrer ammoen i et låst treskap...)

Link to comment
Share on other sites

Og nå er det jeg skal si "Oksedrit". :wink:

 

Dagens FG godkjente våpenskap, har så store luftespalter (er altså langt fra tette), at det må inn usansynlige mengder amo, før det blir noe problem ved brann. I tillegg kan jeg nevne at amo som brennes, IKKE avfyres i en salve. Skuddene går mer som bang....bang,, bang,bang, bang. rattttatat..bang (har testet :lol: ). Altså i en usammenhgendene salve, og overtrykket har plenty plass til å luftes ut (det vil sågar sikkre den som måtte være i nærheten mot tomhylser i fri dressur).

Selv med dagens max på 2000 patroner, har jeg ingen betenkligheter med lagring av amo i normale FG godkjente våpenskap.

 

Å lagre krutt i ett skap som er så sterkt som ett våpenskap er, det er nok derimot en smule mere hassardiøst (anbefales ikke). Og rimligt uberegnligt, så krutet lagrer man i svake skap, gjerne med lufting så det kun freser ut, og man ikke risikerer å ha lagd en bombe.

 

Edit: OBS! hadde glemt en smily :oops:

Takk til Woff som tok det for det det var. :D (hvor F er den thumbs up smilyen?) :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt enig vingemutteren.

Ammo lagret i et tett solid skap
Det jeg svarte på var et brann-sikret skap. De er normalt endel tettere enn et våpenskap, selv om jeg neppe tror de heller er noen store bomber.. Men å oppbevare ammo i trekiste / treskap er iallefall ganske ufarlig. Derfor er alternativet nevnt her.....
Link to comment
Share on other sites

Har en våpen fra før, er jeg derimot nokså sikker på at man må dokumenter at man faktisk innehar ett godkjent våpenskap, når man søker på nye våpen (viss ikke er det jo falsk forklaring, se §163 og §166).

 

Fikk nettopp (denne uka) godkjenning på to langvåpen, Onkel Blå krevde ikke kvittering på våpenskap, krysset bare av på vanlig måte. Har kortvåpen fra før, hjemmehørende i Trondheim.

Så dette virker som det er sterkt avhengig av hvilket kontor du sender inn søknaden til?

Man dokumenterer jo ved å krysse av på søknaden. :wink:

 

Med det mener jeg at man ikke kan krysse for at våpnene er lagret i våpenskap, uten at man faktisk har våpenskap.

 

Altså, har man ikke våpen fra før, burde man kunne krysse av for at våpenet lagres i FG godkjent våpenskap. Uten å inneha ett slikt skap, men man må kjøpe skapet, før en kjøper våpenet når man sitter der med innvilget søknad.

 

Har man våpen fra før, er man pliktig til å lagre disse i FG godkjent våpenskap. Og må ha FG godkjent våpenskap, før en sender inn ny våpensøknad. Dette da en ny våpensøknad, slik jeg ser det. Opphever ens rett til utsettelse av innkjøp av våpenskap til 1/7.2010 (husk at man ikke har denne utsettelsen på nye søknader).

 

 

 

@Woff Så det (glemte foresten en smily på den kometaren), så vi er nok helt på linje. Ville bare ha frem at dagens våpenskap er rene tesilene hva luft og trykk angår (og det er vel egentlig veldigt bra med tanke på luftsirkulasjon for å ungå rust, og minket eksplosjonsfare). Hadde ikke villet lagret noe som helst av amo eller krutt i tette skap.

Link to comment
Share on other sites

Fikk innvilget våpensøknad på tre våpen nylig og ble da spurt om jeg hadde våpenskap, forklarte da at jeg har våpen fra tidligere og har da frist til 2010 med å kjøpe skap. Saksbehandler var enig med denne tolkningen og innvilget søknadene uten anmerkinger om våpenskap.

Bruker nå ett FG godkjent sikkerhetskap der jeg oppbevarer sluttstykke, forskjefte og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

 

Bor i et borettslag i 2.etg. Jeg lurer litt på om jeg må ha våpenskapet "inne" hos meg eller om jeg kan ha det i bua mi som er i kjelleren (som er låsbart)

 

Nei, det er IKKE lov, satt akkurat og leste rundskriv fra Politiet her nå og fant dette:

 

Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_368.pdf Punkt 3.10

Link to comment
Share on other sites

En kammerat hadde liknende erfaring.

 

Dersom du er førstegangskjøper av våpen må du i dag levere med kvitering på våpenskap for å få innvilget søknad. Dette selv om kravet om våpenskap fra første våpen kommer i 2010. I min kamerats tilfelle fikk han søknaden innvilget med et skriv om at kvitering måtte ettersendes. Dersom kviteringen er kastet, kunne han ta bilde av skapet og forklare situasjonen.

 

Virker som dette er praksis for førstegangskjøpere. I mitt hode er det å krysse av på at man har våpenskap like dokumenterende som å sende inn et bilde av et våpenskap. men men hva skal man gjøre....

Link to comment
Share on other sites

[...] I mitt hode er det å krysse av på at man har våpenskap like dokumenterende som å sende inn et bilde av et våpenskap. men men hva skal man gjøre....

 

Det er det nok en jurist som har fulet ut: Å "bare ha krysset av feil", er mye vanskeligere å straffe og mye lettere å bortforklare enn "krysse av feil med vilje, og så gå å ta bilde av naboens våpenskap i den hensikt å unnlate å følge våpenforskriftens krav til oppbevaring.".

Link to comment
Share on other sites

Som ett ekstra appropo til det woff skriver, så er der ingen utsettelse for førstegangskjøpere for rifle eller hagle. Utsettelsen er ene og alene der for de som allerede har våpen. Ved ny anskaffelser, må man anskaffe våpenskap fra dag 1.

 

Hvordan den juristen kom til at der ikke er generelt krav til våpenskap i dag, er for meg en gåte. Men det illustrerer også ganske godt at disse juristene gjør mye rart (det virker desverre som om at en god del av de sløveste knivene i skuffen, jobber for påtalemakta), lovteksten er rimlig klar på dette området.

 

Jeg gjentar, man kan ikke på lovligt vis, søke om nytt våpen idag. Uten at våpenskap er i hus før det nye våpenet.

 

Men har man våpen fra før som ikke krevde våpenskap (gjelder ikke enhåndsvåpen), så kan man la det skure og går til 1/7-2010. Før våpenskapet må være i hus, om man ikke har mere våpen enn hva den gamle foreskriften satte til grunn for å slippe våpenskap.

 

Teskje modus:

 

Jeg gjentar på nytt!:

Søker man på nye våpen i dette tidsrommet, bortfaller tidsfristen på den 1/7-2010 (som kun gjelder for færre enn 5 tohåndsvåpen i husstanden). i det øyeblikket en krysser av for oppbevaring i våpenskap på søknaden.

 

Edit: korreksjoner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I tillegg kan jeg nevne at amo som brennes, IKKE avfyres i en salve. Skuddene går mer som bang....bang,, bang,bang, bang. rattttatat..bang (har testet :lol: ).

Omtrent som popcorn altså...

Forbløffende god sammenligning, akkurat slik ja. I tillegg er det normalt hylsen som blir skutt ut, ikke kulen (kommer ann på hvilken som er tyngst og hvordan eventuell motstand påvirker patronen. Kraften er ikke i nærheten av det en kule har ut av løpet, og ett FG godkjent våpenskap holder med letthet disse fragmetene inne i seg ved en brann. En annen ting er at siden patronene brennes/avfyres som poppkorn. Så vill mengden av kruttgass være betydlig lavere enn ved en samlet salve, noe som igjen gir luftespaltene i ett normalt våpenskap, enda mindre belastning enn hva man umiddelbart ville tro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...