Jump to content

Rypejakt, tips til helt fersk jeger


daca

Recommended Posts

Hagle kjøpes i morgen og så er jeg klar når jakta begynner. Jeg skal jakte fjellrype uten hund.

 

Har noen noen tips til hvordan man skal lese terrenget i forholdet til hvor det er mest sannsynlig å finne ryper osv.

Hvordan man skal bevege seg, (gå rett oppover, nedover, diagonalt??)

klær og utstyr

 

Jeg er helt grønn her så alle gode tips tas imot med takk

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har gått litt etter fjellrype, og mine erfaringer er at det er lettest å jakte oppover i terrenget. Husk å bruke synet /kikkert mye. Stoppe ofte. Passe på at det ofte kan sitte igjen en til to ryper etter at en flokk har lettet.

Finner du ryper er det ofte flere ryper i samme høgde.

Dette er noen av mine erfaringer, her er sikkert flere meninger.

Link to comment
Share on other sites

Gode Støvler...

 

Kanskje det viktigste når det gjelder fjellrypejakt, siden det blir mye gåing.

Hvor du finner rypa under hvilke værforhold er det mange og svært varierte meninger om... De pleier som regel å føle seg sikrere når du kommer på dem nedenfra.

 

Og et lite stalltips til slutt; Ha børsa ladd, avsikret og i klarstilling når du begynner å gå etter en rast. Det er forbausende ofte at jeg og rypa har sittet veldig nær hverandre, men når jeg så begynner å røre på meg igjen...ja, da letter den :wink:

 

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Finn riktig høyde å jakte i. Fjellypene befinner seg oftest et stykke over den øverste buskvegetasjonen opp mot snøleier og blokkmark. I mange terreng er nordhellinger bedre enn sørhellinger pga vegetasjonen passer bedre hva fjellrypene liker å beite (bl.a musøre): Generelt er det bra å gå i skar eller kupert terreng. Lettere å overraske fuglen da.

:arrow: Når fuglen har lettet kan de noen ganger komme tilbake i samme område etter en tid. Se evt om du ser hvor fuglen lander.

:arrow: Sitter ofte flere fugler igjen etter noen har lettet. Vær obs.

:arrow: Det er lov å skyte sitende fugl på bakken. Bør ikke skyte over maks 30 meter på sittende fugl (kommer an på trangboring og haglstørrelse)

:arrow: Lær av situasjonene du ser fugl - eller steder der det ikke sitter fugl. Prøv å finne lignende områder igjen.

:arrow: Ser du fugl på bakken er det lettest å komme på skuddhold nedenfra. Gå jevnt og skrått mot fuglene og skyt når du kommer på hold.

:arrow: Gå lengst mulig. Ofte er antall kilometer (i rett terreng) det som teller.

:arrow: Les all info du kommer over på nettet eller lån bøker om emnet på biblioteket.

:arrow: Senere på høsten er det lurt å bruke kikkert for å speide etter fugl på bakken.

:arrow: Lykke til med en spennende jaktform. Husk at det ikke er antall fugl som teller med opplevelsen! (det lærer du nok etter noen år... :D )

Link to comment
Share on other sites

Mit tips er veldig enkelt og jeg er ikke frekk.

Finn deg noe annet å jakta på, det er ikke mer rype igjen.

 

Seriøst ment.

 

Kanskje dette gjelder der du jakter. Det finnes fremdeles terreng med greie/gode bestander av fjellrype.

Klart man skal ta ut antall fugl etter bestanden (og noen steder vil det si ingen fugl), men å slutte å jakte overalt etter fjellrype er totalt meningsløst. Høstbart overskudd kan man beskatte med god samvittighet :!:

Link to comment
Share on other sites

Mtp klær så bør du ha flere lag og god ventilasjon + poncho og en ullgenser i sekken.

Flere lag er veldig lurt da du beveger deg mye, og etter en bratt bakke kan det være deilig å slippe ut litt damp.

Tjukk genseren er god å ha når du tar deg fem minutter. Poncho fint for plutselige regnskyll :)

Jeg anbefaler ullundertøy, også boxershorts i ull. Da slipper du snåle gnagesår på steder du helst vil slippe.

Shelljakka bør være vindtett.

mao kle deg som om du skulle vandre langt i fjellet, du skal jo på langtur for å lufte hagla :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis været er varmt og rypa trykker, du svetter og ta en rast for å ta av den innerste ulla. Da flyr rypa garantert. :x Alltid vær beredt. :lol:

Ellers kan det være et veldig bra triks og gå innom alle lave bjørkekratt med blåbær/kreklinglyng under. Der har rypa et godt gjemmested og matmatmat. Skråninger eller steinrøyser med bær er også populært etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Gode Støvler...

 

Og et lite stalltips til slutt; Ha børsa ladd, avsikret og i klarstilling når du begynner å gå etter en rast. Det er forbausende ofte at jeg og rypa har sittet veldig nær hverandre, men når jeg så begynner å røre på meg igjen...ja, da letter den :wink:

 

Skitt jakt

 

Nei, man bør ikke lære blodferske jegre å begynne å gå med avsikret hagle. Man er akkurat like klar til skudd selv om sikringen er PÅ. Dette kan fort bli begynnelsen på en uvane, ikke så kjekt den dagen man glemmer at man har avsikret....

 

Enig Raudnakke :wink::?:

Link to comment
Share on other sites

Gode Støvler...

 

Og et lite stalltips til slutt; Ha børsa ladd, avsikret og i klarstilling når du begynner å gå etter en rast. Det er forbausende ofte at jeg og rypa har sittet veldig nær hverandre, men når jeg så begynner å røre på meg igjen...ja, da letter den :wink:

 

Skitt jakt

 

Nei, man bør ikke lære blodferske jegre å begynne å gå med avsikret hagle. Man er akkurat like klar til skudd selv om sikringen er PÅ. Dette kan fort bli begynnelsen på en uvane, ikke så kjekt den dagen man glemmer at man har avsikret....

 

Enig Raudnakke :wink::?:

 

Som regel letter slike ryper innen du har gått 10 skritt.. Har den ikke det, så kan man heller sikre da...

Forøvrig er det bedre å innarbeide en vane med å sjekke at sikringa fremdeles er på med jevne mellomrom enn å stole blindt på at den har vært det siden du lukket hagla....

 

Enig :wink::?:

Link to comment
Share on other sites

Å avsikre ei hagle er så raskt (ferdig lenge før hagla kommer i skuldra), tom. å spenne hanen på M37en er over før hagla er i skuldra.

Jeg er IKKE enig i at en skal gå et skritt med hagla avsikret, jeg ville kvie meg for å gå på jakt sammen med folk som har slike vaner. Særlig om man er av typen som ikke kan brekke hagla når en møtes, i tilfelle det kommer fugl :roll:

Mistenker en fugl kan en jo gå med børsa i ferdigstilling og tommelen på sikring - pekefinger pekende framover.

 

At en bør sjekke sikringa ofte er jeg nok enig i, selv en uansett behandler våpenet som om det var avsikret.

 

Ellers har vel Cold Zero slått inn spikeren her.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha rastet sammen med rypa et par ganger i unge år, så lærte jeg meg å "sikre området før jeg satte meg.

Når det skal rastes så finner vi plassen vi skal sitte, så blir det gått en runde på i hvertfall 50m fra sitteplassen i alle retninger.

 

Satt en gang å spiste en halvtime ved /inni et kratt. Da vi skulle gå fløy det opp ryper fra alle kanter. Vi tømte haglene i hytt å pine, å rypan vart vættaskræmt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er IKKE enig i at en skal gå et skritt med hagla avsikret, jeg ville kvie meg for å gå på jakt sammen med folk som har slike vaner. Særlig om man er av typen som ikke kan brekke hagla når en møtes, i tilfelle det kommer fugl :roll:

 

At en bør sjekke sikringa ofte er jeg nok enig i, selv en uansett behandler våpenet som om det var avsikret.

 

 

 

K

 

Grei nok instilling det M67.... At jeg skisserte en slik løsning i akkurat denne gitte situasjonen er ikke ensbetydene med at jeg går slik hele tiden vet du :wink: Forøvrig skal alltid våpen behandles som om de er ladd og avsikret og munningen skal peke i sikker retning....

Link to comment
Share on other sites

kke ensbetydene med at jeg går slik hele tiden vet du :wink:

Trodde nok ikke det.

 

Jeg har opplevd litt for mye på småviltjakt, så jeg er nok litt i overkant hårsår.

- selv "glippet" hanen i båten -> Bang, gikk like over ripa, herre min hatt som sånne skudd smeller... Og for en puls en får

- Blitt "skutt", stod midt i svermen når han på andre sia av vannet skjøt etter endene som fløy opp mellom oss, gikk hagl i vegetasjon og vann på alle sider :shock: Heldigvis langt hold

- Blitt oversprutet av grus og stein fra ny Beretta som kompisen smelte igjen men vi stod og pratet, skuddet traff bakken mellom oss

- Kamerat sprengte hagla da han trynte i myra med litt for mange fingre på sikring og avtrekker, det skuddet gikk 30cm foran ansiktet hans

- selv trynt i myra, og fisket opp en avsikret hagle

- Stått "nære da det smalt" når kameraten sklei idet han svingte opp etter ei rype, jeg vet ikke hvor det skuddet gikk, men det var nært, og det var ikke etter rypa, kolben knakk forøvrig da hele ekvipasjen raste ned lia.

- Blitt skutt over, i båt, han bak kunne ikke holde seg og brente ivei rett over hodet på meg der jeg satt og pekte etter gåsa - ikke traff han heller. MEn det piper ennå når jeg tenker på det...

- kjenner to som har skutt av seg fingre, en med hagle under kajakkjakt.

- sett, og hørt.. mer enn en smelle idet han avsikrer fordi han holder så hardt i avtrekkeren.

- og ikke minst :roll: funnet egen hagle ladd ved "tøm våpen" på vei inn i våpenskap etter jakttur, og etterfølgende biltur..

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Klok bruk av sikringen er lett å lære - det å skyve den frem mens bøssa er på vei opp er det like greit å begynne med fra dag 1.

Jeg håper du har øvd hagleskyting med et annet våpen, siden du mottar din hagle idag. Om ikke, bør du helst ta minst 17/18 av 25 duer på jegertrap, før du er rypeklar.

Og gjør deg selv en tjeneste - gjør deg opp en helt klar forestilling om hvor 30m sirkelen går rundt deg. Skudd på lengre avstand er ikke å anbefale, og du blir overrasket over hvor tett på 30m er.

Når det er sagt, så ikke brenn løs på rypa straks hun letter. I gamle dager sa man at man skal hilse på fuglen før man skyter, da rakk den å komme så langt ut at du slapp å sette blyfyllinger i tennene. I våre dager skal man heller være bekymret for å knekke tennene på stålhagl.

 

Noen praktiske råd:

Vurdér terrenget før du begynner å gå inn i det.

Ryper skal ha mat, vann og muligheter for å skjule seg.

De liker ikke å fly, siden det avslører dem for rovfugl.

De trykker noe inn i helvete, og er i stand til å dypdykke med redusert hjertetakt og åndedrettstakt.

De regner med at du går forbi - og at du ikke ser dem. For faen, de legger egg på bakken, og regner med at kamuflasjen skal ordne saken. Men det funket for dinosaurene og det funker for fugl.

Ikke gå i rett linje. Finner du en plass med beitespor eller fersk rypelort, er det verdt å veve omkring i dette området lenge. Et eller annet sted sitter det sannsynligvis en rype.

Er det rovfugl på himmelen så trykker de ekstra hardt, og noen ganger skal de da nærmest sparkes opp.

Stamfuglen vil forsøke å trekke deg vekk fra resten av kullet - skjer ikke så ofte når jaktsesongen begynner, men går steggen i en retning, kan det godt lønne seg å kikke ekstra godt i terrenget i motsatt retning.

 

Og ja, når du reiser deg etter en rast så løfter også rypene som har rastet sammen med deg. Hvorfor skjer dette?

Jo, til vanlig regner rypene med at du går forbi. De trykker og dypdykker, og når du er langt unna (de vet ikke at du har luktesans som en våt sokk) så slapper de av igjen.

Men når du setter deg midt i rypeflokken, så må de på et tidspunkt komme ut av dypdykket. Men da holder de seg helt stille, inntil du reiser deg opp, da fyker de avgårde i alle retninger.

 

Ellers er det mengder av tips, råd, overtro og fabuleringer omkring rypene. Vår minst forståtte fugl - og mest jaktede.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har synspunkter på grad av kamuflasjebekledning hos jegeren? Går som regel i vanlige jaktklær, men hvis regnbygene kommer er det meget fristende å slenge på seg en ordentlig skalljakke (har en svart og en blå). Har dette noen særlig betydning? Har hørt begge versjoner, så skjønner at det ikke er noe lett spørsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Ryper kamuflerer seg vha å (1) ligge stille, (2) gli inn i landskapet vha fjærdrakten, (3) luktfri fjærdrakt som plukker opp duftstoffer fra vegetasjonen, (4) "dykking" med reduksjon av åndedrettet. I tillegg kan de redusere hjertetakt og dermed oksygenforbruk.

Kombinasjonen gjør at de føler seg usynlige og uluktelige. Det er utpusten som hundene registrerer, ikke duft fra fjærdrakten. (Dette er grunnen til at hunder ofte ikke finner nyskutt fugl, selv om den ligger klart i dagen. Så lenge det ikke kommer blod fra fuglen, og dens åndedrett er stanset, så er det meget vanskelig for hunder å se døde ryper.)

 

Kamuflasjeegenskapene gjør at de stoler i slik utstrekning på sine evner til å forsvinne at de egentlig ikke bryr seg noe videre om hva som rører seg i terrenget. Steggen vil varsle, men da for at kullet skal gå i skjul, ikke for at de nødvendigvis skal stikke av. Dette er jo årsaken til at rypejakt blir kalt "sosial jakt," noe man vil ha erfart om man er så uheldig å jakte sammen med noen som på liv og død skal prate hele tiden, "fordi det bryr jo ikke rypene seg om."

 

Men selvsagt kan man muligens utsette at steggen varsler ved å gli inn i terrenget. Vanlig jaktgrønt holder lenge. Noe annet på vinterjakt, avhengig av når det er på vinteren, så kan rypene være meget sky, og lette på god avstand. Så der er det et poeng å kle seg i hvitt -- men nå trykker rypene som skrudd inn i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Det eg har tjent mest på av erfaring på rypejakta er å slutte å gå som ein gal mann, for å dekke over størst mulig område i kilometer.. Det er antal kvadrat kilometer som teller, gå i fint tempo, ta litt småpauser av og til, gå sikksakk i terrenget, spesielt i liene etter lirypa.. Har hatt fleire fuglar i sekken etter å tatt det litt med ro, og trålt over områder på kryss og tvers.. Du går lett rett forbi masse ryper som trykker...

 

På toppene, så gjelder det ofte å ha ein god kikkert på lur, kome seg opp ein plass der du har godt oversyn, bruke kikkerten godt og leiter etter rypene, som ofte sitter og lurer i det skjulte..Prøve å kome opp bak rypene, og ta eit par stykker, i det dei letter.. Så gjeld det å få overblikk over kor det blei av den skutte fuglen, samtidig som du bruker tid på å finne ut kor rypene lander igjen.. Så er det å gå til neste topp..

 

Lykke til med jaktinga iallefall, masse gode tips her i tråden, og som det har blitt sagt, gå på jakt, så blir du erfaringene rikere til neste tur..

Link to comment
Share on other sites

Til dette med kamuflasje:

 

Jeg har de siste årene jaktet i knallrød grilljakke. Og fuglene trykker like godt.

 

En fordel med farger på klærne, er at jaktkompisene lettere ser hvor jeg er slik at de ikke skyter i min retning. En annen ting, er at jeg blir lettere å finne om jeg blir liggende med brukket ben i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Det eg har tjent mest på av erfaring på rypejakta er å slutte å gå som ein gal mann, for å dekke over størst mulig område i kilometer.. Det er antal kvadrat kilometer som teller, gå i fint tempo, ta litt småpauser av og til, gå sikksakk i terrenget, spesielt i liene etter lirypa.. Har hatt fleire fuglar i sekken etter å tatt det litt med ro, og trålt over områder på kryss og tvers.. Du går lett rett forbi masse ryper som trykker...

 

Det er rett at man kan gå forbi mange ryper som trykker. Dette gjelder mest lirype. På fjellrype er ikke dette like stort problem. Etter mange turer trener man opp evnen til å se fugl på bakken og det er påfallende når man går på jakt med "nyere" jegre. Man kan si at "den sitter rett til venstre for den store steinen med den hvite flekken. Like bortenfor, litt lavare sitter det en fugl til", mens jaktkameraten ikke har sjanse å se fuglen. Denne evnen trener man opp etterhvert.

Mener bestemt at det på jakt etter fjellrype lønner seg å gå lengst mulig, men det handler selvfølgelig å gå mest mulig i rett terreng. Det vil si at man kan bruke lang tid å gå innenfor relativt få kilometer, men man får sjelden skuddsjanser av å stå lenge i ro.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Gode Støvler...

 

Og et lite stalltips til slutt; Ha børsa ladd, avsikret og i klarstilling når du begynner å gå etter en rast. Det er forbausende ofte at jeg og rypa har sittet veldig nær hverandre, men når jeg så begynner å røre på meg igjen...ja, da letter den :wink:

 

Skitt jakt

 

No skal ikkje eg vere vanskeleg, men syns no ikkje en skal råde en fersk jeger til å gå med børsa uladd!

 

Ellers einig i mykje. God kikkert og god tid er mine tips!

Link to comment
Share on other sites

Angående farge på klær, foretrekker jeg røde klær for da ser jeg mine venner og mine venner ser meg. Støkk jakt innebærer at du kan bruke alle farger!(untatt Rosa som ikke er en guttefarge :D )

 

Mitt tips er å stoppe ofte og gå i rolig/behaglig tempo. Rypene letter i mine tilfeller oftere når jeg stopper. De tror vell at jeg(rovdyret) har oppdaget dem. Rolig tempo gjør også at du har en puls som gjør at du skyter bedre.

 

God jakt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Til dette med kamuflasje:

 

Jeg har de siste årene jaktet i knallrød grilljakke. Og fuglene trykker like godt.

 

En fordel med farger på klærne, er at jaktkompisene lettere ser hvor jeg er slik at de ikke skyter i min retning. En annen ting, er at jeg blir lettere å finne om jeg blir liggende med brukket ben i fjellet.

 

Har i det siste sett bilder i diverse aviser at man bruker alt av kamuflasje til Revjakt og Rådyrjakt.

 

Hvorfor kan man da spørre seg?

 

Kjenner man så lite til de viltarter man jakter på at man ikke vet at Hjortevilt, Rev, ( katter og hunder for den saks skyld ) er fargeblinde?

 

På hunder bør en alltid bruke ett dekken med varselfarge, slik at også andre kan se hunden.

 

Dette nevnt i tilknytning til alle de skadeskytinger og feilvurderinger som har skjedd i det siste med fatale følger.

 

Ikke nok med det...når man da har tatt på seg kamuflasjedress, ansiktsmaske, kamuflert våpen gjerne med lyddemper i tillegg, så har man med seg sin tobakk, samtidig som man dunster deoderant og svette kilometere avgårde, noe som er lett avslørende for ett dyr som Rødrev og Rådyr.

 

Ved rypejakt kan dette foregå ved åpnet eller tildels åpent terreng med hagle som har begrenset bruksområde særlig ved de haglstørrelser som brukes ved rypejakt.

Men å "kle" opp hunden slik at andre jegere ser den er rett og slett det å ta vare på sin jakthund.

 

Det å kle seg selv slik at andre jegere kan ha mulighet til å se at du ikke er ett vilt er å ta vare på seg selv og gi andre jegere et hint om at her er det andre jegere i området.

 

 

Det de fleste viltarter reagerer på er siluetter, bevegelser, lyd og ikke minst lukt når det gjelder pattedyr, selv om farge kan ha en viss betydning.

Men man er som oftes for lengst avslørt før man får ( eller forhåpentligvis for jeger med denne fjonge kamuflasjedress ) ikke avslørt før man kommer på skuddhold.

Bruk i det minste ett hodeplagg med sterk farge slik at man gir andre jegere en mulighet for å kunne vite at det finnes flere jegere i området.

 

Uhell kaller man det når noe gåernt skjer, men ett uhell kommer aldri alene...

Det er flere momenter som fører til at ett uhell skjer, dårlige vurderinger før uhellet er ett faktum, enten man har gått med hagla ladd og usikret over glatte svaberg, sitter med hagla ladd i båten uten å være klar til å avfyre skudd, eller det å ikke vite med 100% sikkerhet hva det er man skyter på, man ser bare noe som rører seg i krattet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...