Jump to content

Bruk av motorisert kjøretøy for å skremme vilt.


Palinder

Recommended Posts

Temaet kom opp i en tråd som går nå ("Krypskyting og tjuvjakt"http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=25110&p=279531#p279531)

 

Her beskrives det å kjøre motorbåt mellom noen øyer for å skremme fugl i retning av postskyttere på øyene. Er dette ulovlig? Kan ikke huske å ha diskutert akkurat dette før. Kan jo se at dette kan karakteriseres som jakt fra motorisert kjøretøy hvis man definerer føreren av båten som "på jakt", og jeg kan godt se at det kan være en kontroversiell måte å jakte på.

 

Men altså; er det ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo rent faktisk en jaktutøvelse som inkluderer bruk av et motorisert kjøretøy, og vil således komme inn under ordlyden i forbudet.

 

MEN og der er et men - så tror jeg dette blir et bevismessig problem - båtfører kan gjerne hevde at han er ute på "tur" og at han således er en tilfeldig forbipasserende. Sikrer man derimot bevis for at de involverte "opererer" sammen, f.eks. ved at båtfører kjører ut jegerne først og henter dem etter at de har skutt seg ferdig, så har man en god sak.

 

En litt lignende problemstilling kan tenkes der man jakter i skumring / på natt og får "hjelp" av opplysning av forbipasserne biltrafikk rundt omkring..

Link to comment
Share on other sites

viltloven[/url]"] § 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Fylkesmannen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

 

Departementet kan fastsette forskrifter om største tillatte hastighet under jakt fra fartøy utenfor område nevnt i annet ledd.

 

Her er aktuell lovtekst, min utheving. Da er vel lovligheten av slikt avgjort

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hentet fra økokrim sin sider om motorbåt og jakt:

"Viltlovens § 21 setter imidlertid forbud mot bruk av motorbåt nærmere land, herunder holmer og skjær, enn 2 kilometer. Forbudet innebærer at jegeren ikke lovlig kan felle vilt fra båt påmontert motor. Det er ikke tilstrekkelig at motoren er slått av. Båten skal i det hele tatt ikke være utstyrt med motor. Båter med fastmontert motor kan derfor ikke brukes til jakt innenfor 2 kilometersonen. Er båten utstyrt med utenbordsmotor må denne tas av og settes på land eller i en annen båt før jakten kan begynne. Det er anledning til å bruke motorbåt til og fra det sted jakten foregår. Det er heller ikke lov til å avlive skadeskutt vilt eller hente felt vilt fra motorbåt innenfor 2 kilometersonen. "

 

Når personen i båten aktivt er med på jakten så faller det inn under ordlyden. Du trenger ikke ha hagla i hånden for å være med på jakten. Du kan sammelikne det med nattjakt. Kompisen min er ikke med på jakten, så da kan han gå ved siden av meg med lommelykt og nattbriller?

 

Disse gutta som jakta brukte båten aktivt i jakten, både for transport av jegere (som er lovlig), hente skutt fugl i vannet og jage opp fugl. Vis ikke det er å bruke motorbåt til jakt så er hele bestemmelsen bortkastet.

Måten hele jakten ble gjennomført på var i mine øyne helt vanvittig. Fuglen som fløy var sikkert 30-50 meter over bakken. Likevel tømte alle de 4 jegerne hagla mot fugl. Nå har ikke det en direkte sammenheng med motorbåt, men en slik jakt er noe helt annet en posteringsjakt med lokkefugl, eller jakt fra robåt eller kajakk.

Link to comment
Share on other sites

Tja, så var det dette med bevisets stilling da. Ditt ord som vittne holder ikke utenvidere mot 5 stk.

 

At det å bruke båten til å skremme opp og avlede viltet, ikke er lov får nå så være. Jeg reagerer mye mere på at det blir nevnt at skytterne skjøt på fantasi hold. Rent praktisk så mener jeg motorbåt er best egnet til å innhente skutt og påskutt vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her er aktuell lovtekst, min utheving. Da er vel lovligheten av slikt avgjort

 

 

Hvis jeg ikke husker feil er det vel lovlig å jakte sel fra motorbåt da denne jakta er "fangst" som styres av Fiskeridirektoratet.

 

Lenge siden jeg jaktet på sel så reglene kan være endret?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo rent faktisk en jaktutøvelse som inkluderer bruk av et motorisert kjøretøy, og vil således komme inn under ordlyden i forbudet.

 

 

Det er forbudt under jakt:

 

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

 

 

 

Når ble båt motorkjøretøy?

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg spikke litt fliser. :wink:

 

Når man henger motor på en båt, blir den en motorbåt (nevnt i forskrift). Altså ikke ett motorkjøretøy, da en båt er ett fartøy og ikke ett kjøretøy. :wink:

 

Å definere en båt som kjøretøy, er så vidt jeg kan se det i det minste språklig sett enn umulighet (man kan jo ta seg en tur på t.d Wiki og se hva som dukker opp under kjøretøy, og man finner att alt er landbasert).

 

Således er det i følge Viltlovens§ 21, b. Ikke ett hinder for motorbåt å forfølge eller avlede viltet ved jakt.

 

 

Derimot er det utrykkelig skrevet i § 21 andre ledd, at man innenfor en avstand av 2km fra land (gjelder alt som stikker opp av vannet som ikke er menneskeskapt). Ikke har lov til å jakte fra motorbåt. Dette inkluderer selvfølgelig forfølgelese av vilt, og all annen jaktrelatert oppførsel (med untak av frakt av jegere).

 

Således er det feil å bruke Viltlovens § 21 a-d som underlag for påstanden om at man ikke kan gjøre det ene eller andre fra motorbåt, da dette ene og alene reguleres av § 21 andre ledd. :wink:

 

Merk at dette kun gjelder for jakt, og at fangst derfor ikke rammes av denne loven (det vi kaller "jakt" på sel er definert som fangst, og der kan man skyte fra motorbåt og hente viltet med motorbåt). Det har nok hend at overivrige tilskuere (som t.d jaktoppsyn/naturvernere?) feilaktig har meldt lovlig fangst som ulovlig jakt, så dette er noe man må være obs på.

Link to comment
Share on other sites

Er det lov å kjøre frem til en åker, la bilen stå å gå for så å kryppe frem noen meter for å skyte et rådyr?

Var en som gjorde det uten for huse mitt i går kveld.

Om vedkommende hadde stoppet motoren, er svaret mest sansynlig ja (kommer litt ann på hvor mange meter det var, og om bilen var synlig for dyret. da dette med hva som avleder dyrets oppmerksomhet er en subjektiv gråsone).

 

Som beskrevet med motoren i gang (slik at jegerens egne lyder maskeres/overdøves) er dette klart ulovlig.

 

Men så er det spørsmålet om hva som er målet for jakta, kjøtt i fryseren/regulering av viltbestand og human felling. Eller sporten i jakta med opplevelsen av å overliste viltet på viltets egne premisser (der fellingen i seg selv er ett biprodukt av suksess).

 

Er det det første, ser jeg på loven som for streng og til liten nytte for effektiv og human jakt med størst mulig avskytingspotensiale (altså at man får mulighet til å bruke de hjelpemiddler man har til rådighet).

 

Om det er sporten ved å jakte som er poenget, er slikt selvfølgelig ikke på linje med de grunnverdier man da søker å etterleve.

 

For egen del, skiller jeg mellom hva jeg ønsker å oppnå. Og savner defor til tider muligheten til lovlig å kunne benytte de hjelpemiddel jeg har til rådighet. Dette da jeg finner det tåpelig å handikappe en jeger som primert er ute etter å felle dyr i henhold til de fellingstillatelser som er gitt. På den annen side, kan man heller ikke ha det slik at den som ønsker å jakte for "jaktas" skyld, ikke skal ha mulighet til dette. I dag er det desverre kun de sistnevnte som er prioritert i lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Intressant problemstilling.

 

Jeg har en lignende problemstilling, et slags scenario:

 

En elgjeger kjører på vegen til parkeningsplassen i skogen som er 345 meter fra posten hans, på en hogstflate ser han 2 elg. kan han:

a) stoppe motoren på bilen, gå fra bilen og skyte elgen når han er ca 5 meter fra bilen? (bilmotoren er stoppa, den avleder sannsynligvis ikke viltets oppmerksomhet, å ikke skyter han fra bilen heller)

b) kjøre bilen ut av syne for elgen, stoppe motoren, gå tilbake på hogstflata å skyte elgen? (bilen ute av syne for elgen, den avleder sannsynligvis ikke viltets oppmerksomhet)

c) kjøre videre å la være å tenke mer på de elgene, siden han har sett de fra bilen og han mener det er moralsk forkastelig å skyte elg han har sett fra bilen hans?

 

Hva som er lov, og hva som er moralsk holdbart er vel det som er temaet?

Om man ser en slik sak, at noen jager fugler mot jegere med motorbåt, er det noe man automatisk må anmelde? Anmelder man automatisk naboen om man ser han snakke i mobiltelefonen mens han kjører bil, om han kjører avgårde uten å ha skrapt is av sidevinduene om vinteren eller om han ikke bruker kjørelys og bilbelte. ???

 

Er det mer moralsk holdbart at vi har optikk på riflene, at vi har laser avstandsmålere slik at vi kan skyte elg på 403 lasermålte meter i situasjoner vi kansje ikke ville skutt på i år X før laser osv?, at alle på laget har komunikasjonsutstyr så vi kan operere som et skikkelig team i skogen å omringe viltet.... Synes noen prata om "sporten i jakta med opplevelsen av å overliste viltet på viltets egne premisser". Blir det slik når vi har dagens hjelpemidler?

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom elg-på-land og fugl-til-sjøs er elementær; man kan bevege seg til fots på land, det er såvidt meg bekjent bare en som ifølge historien har gjort dette til sjøs.

Dette betyr at man kan stige ut av motorkjøretøyet og avfyre drepende skudd mot elg fra terreng, eller man kan fortøye og deretter stige ut av båt og avfyre drepende skudd mot fugl fra terreng.

I hvert tilfelle må båtens/bilens plassering i forhold til skytteren vurderes for å avgjøre om dette motorkjøretøyet oppleves benyttet til avledning av viltets oppmerksomhet og det blir igjen skjønn, synsing, tolkning etc.

For meg er fargen grønn grønn fordi jeg har lært at den fargen som ser slik ut er grønn.

Hva om den ser annerledes ut for andre? Det vet jeg ikke da jeg ikke kan se gjennom andres øyne. Det blir et spørsmål om opplevelse og tolkning.

 

Så lenge reglementet er utformet slik det er, kan man ikke da bare ta dette til etterretning og forsøke å etterleve det slik en selv og eventuelt jaktkameratene forstår det?

Er man i tvil kan man ringe NJFF eller lokal utøvende myndighet og få en flott avklaring etter beste skjønn, noe bedre blir det ikke her for å si det slik, særlig ikke om man er ute etter å finne/avdekke "smutthull" som bare fører til ytterligere innskjerpelser.

Det er gøy å diskutere spissfindigheter og på-kanten-fremstillinger, for all del, men oppnår man noe annet enn å stadig opptre helt på kanten av det lovlige, eller å gå rundt og lure på om man er på trygg grunn?

Før internett leste man reglene to ganger, tenkte igjennom dem to ganger og så la man fra seg boka og gikk på jakt.

Eventuelle misforståelser ble vel gjerne oppklart om man støtte på noen som måtte ha innsigelser, og da som regel på en grei måte med mindre man helt tydelig var ute i uredelig ærend.

Er det i ferd med å bli slik at pga internett og opplysningsalderen vi lever i så skal man være 100% oppdatert på alt, det forventes at man er i forkant av regelverk og i motsatt fall skal lovens strengeste virkemidler for gitte forhold umiddelbart effektueres?

 

Offtopic så vil jeg gjerne se en statistikk over lover,regler,forbud,påbud og innskjerpelser/presiseringer og økt håndheving av slike innført de siste 10 årene kontra de foregående 30+...uten å vite noe så har jeg en følelse av at den kunne bli lite pen...

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom elg-på-land og fugl-til-sjøs er elementær; man kan bevege seg til fots på land, det er såvidt meg bekjent bare en som ifølge historien har gjort dette til sjøs.

Dette betyr at man kan stige ut av motorkjøretøyet og avfyre drepende skudd mot elg fra terreng, eller man kan fortøye og deretter stige ut av båt og avfyre drepende skudd mot fugl fra terreng.

I hvert tilfelle må båtens/bilens plassering i forhold til skytteren vurderes for å avgjøre om dette motorkjøretøyet oppleves benyttet til avledning av viltets oppmerksomhet og det blir igjen skjønn, synsing, tolkning etc.

Tja man kan jakte fra båt som ikke har motor. Altså trenger man ikke nødvendigvis ha en motorbåt eller være jesus for å komme seg fram til vanns.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...