Jump to content

Fiberoptisk sikte til hagle


daca

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Som sylfersk leirdueknuser så har jeg ikke testet denne, men har lest på diverse forum at den kanskje virker best når det er noe krøll med dominerende øye? I.e. høyreskytter med dominerende venstreøye og motsatt.

 

Uansett, farsan monterte en sånn (fra XXL) før jakta nå i høst, og han mente dette var gode greier. Anbefalte meg å prøve den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

kjøpte meg easyhit til hagla idag,men det jeg ikke tenkte på,er at det ikke er sikte skinne på den,så mulig det blir litt vanskelig å sette den på helt bent og pent,men jeg har sett ca samme sikte men med skru til å bytte ut kornet med,noen som vet hva det heter/hvor det kan kjøpes? har googlet og søkt,men ikke funnet noe enda.

 

takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Fiberoptikk er for meg blitt et "must", jeg likte det veldig godt. Føler jeg vinner et millidels sekund når hagla hives opp, øyet fanger den røde prikken lettere enn den tradisjonelle stålfargede kula.

 

Når det gjelder montering er min erfaring at løsningen med dobbelsidig tape som den kommer originalt med fungerer dårlig. Jeg pusset og gnidde med sprit, q-tips og tørr fille for å få vekk gammalt belegg/olje, noe jeg mener jeg klarte. Siktet satt godt, men etter en hard runde etter kråka der løpet hadde blitt godt og varmt, ramlet det rett og slett bare av. (Var riktignok en kald dag, så løpet var kaldt først og så ble det veldig varmt, mulig det har noe å si).

 

Kjørte en nødløsning et par dager etter da jeg fikk hastverk før leirdueskyting og klasket det på med en dæsj superlim fra Chlas Olson. Passet på å få det bent, og nå sitter det som støpt, selv etter flere turer på skogen og et par tusen skudd.

 

Anbefales! :)

Link to comment
Share on other sites

På den forrige hagla mi satte jeg på easyhit. Det funket dårlig. For meg fungerte det ikke å fokusere på det røde "hullet" fremfor fuglen, og resultatet ble rotete. Jeg fikk jo aldri tid til å tenke over at det lyste mer i det røde når jeg pekte riktig. Fokuserte jeg på det, var fuglen borte før jeg kunne trykke av. For meg var det slik at om jeg la merke til det røde, ja da mistet jeg i hvert fall fokus på fuglen. I skogen har man så lite tid, kanskje kun et par tidels sekunder. Da skal man jaggu være god om man skal få med seg både rødt lys og fugl og skyte og helst treffe.

 

Byttet hagle i vinter, og der er det bare et korn. Bryr meg katta om det kornet. Det er sikkert mer pynt enn til nytte. Uansett, nå fokuserer jeg på det jeg skal treffe og ikke hva jeg skal treffe med. Skyter omtrent dobbelt så bra på skytebanen, og har 50 % treff på vilt i høst (altså èn fugl på to skuddsituasjoner - møkkaår der jeg jakter...).

 

Jeg kommer med andre ord ikke til å sette på slik på hagla mi mer.

 

Nå er det vel ikke bare easyhit'en som kan være en faktor for at jeg treffer bedre. Hagla har jo mye å si her! Føler seg den nygamle 20-åringen passer bedre, men det igjen gjør jo at jeg heller ikke trenger easyhit. Hagla ligger jo riktig okkesom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har easyhit på lerduehagla og har aldri hatt problemer med at det trekker fokus vekk fra duene, på raske skudd enser jeg ikke at det er der, men jeg bruker det som referanse på lange trege duer f.eks hvor det kreves litt presisjonsskyting, men har selvsagt også da fokus på dua.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte EasyHit 130x3 mm grønn på Ebay. Sprayet sikteskinna med bremsespray, og klistra den på. Den er veldig synlig. Om det er riktig metodikk skal jeg ikke påstå, men det hjelper ihvertfall på feil øyedominans. Jeg skyter links, men har dominans på høyre øye. Med denne på så ser ikke høyre øye prikken.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Låner tråden litt jeg :)

 

Jeg har også planer om å montere EasyHit på hagla. Men på hagla sitter det allerede et fiberoptisk sikte. Burde jeg ta vekk dette først, eller kan jeg bare feste EasyHiten bak?

 

Sikte som allerede sitter på er det som dere kan se på bildet her:

http://schouvapen.no/produkter/vapen/ha ... 2-76-71cm/

Det er også hagla jeg har :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...