Jump to content

Jaktfelt 2010


pettern

Recommended Posts

  • Replies 436
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan noen si noe om denne regelendringen i BOJ-karusellen vedr. skytestilling. I regelverket står følgende forandring "Endring på sittestilling: Forskjeftet på våpenet skal ligge i håndflaten." Jeg ser ikke for meg at det går ann å skyte på annen måte. Er den noen som ikke holder i forskjeftet og legger det på kneet, eller menes det at det holdes for langt bak på stokken ved magasinet? På en vanlig riflestokk blir det kanskje et definosjonsspørsmål hvor forskjeftet begynner og slutter?

 

For meg ser det ikke ut som det er noe forandring på reglemanget ift. stående stilling. Kunne også tenke meg å få klarlagt dette da jeg skyter med en noe spesiell stående stilling. Selv om jeg selvsagt skyter med lang arm så skyter jeg med vridd håndledd med knekk, slik at jeg får tåmmelfinger på høyre siden av stokken. Etter mitt syn ligger stokken fortsatt i håndflaten, men skulle arrangørene ha annet syn på dette så må jeg jo trene inn en annen skytestilling til årets sesong. Det vil jo ikke nytte å gjøre om på stillingen underveis på et stevne. Det vil bare resultere i bom!

 

Håper noen fra BOJ kan komme med noen klarleggende kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men hvis du er pålagt å holde fortreet i håndflaten så kan du ikke bruke hånden til å holde om det andre kneet. Det er derfor de kommer med regelendringen om fortreet i håndflaten. Tror vi i alle fall. Kanskje de som har laget den nye regelen best kan forklare bakgrunnen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja hvis det er slik at enkelte drar dette langt med stillinger som det her sikter til,så er vel den saken klar. hvis noen sitter slik og dette ser selvsagt standplass leder så er det bare og anvise bom så blir det fort slutt på dette. Men er vel ikke på plass alle stevnene i bojen enda? og så blir det spennende og se datoene på hadelandscupen og.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er bra at dem flytter litt på poengsum for opprykk,det skulle vært gjort i njff regi og,det har blitt veldig mange gode skyttere rundt om. men det er greit og kan dra med seg et år til i gamleklassa synes jeg. Og jaktfelt handler ofte om litt konkuranse opp mot seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kjenner i alle fall en person som bruker en sittestilling som tilsynelatende nå blir ulovlig. Jeg tror ikke denne stillingen gir nevneverdig mer stabil sittestilling enn tradisjonell stilling. Det jeg tror er årsaken til denne regelendringen er at noen er misunnelige på nevnte person og har bedt om å få en slik regel. Han ligger nemlig stort sett alltid på topp 3 i sin klasse. Grunnen til dette er at han er en meget dyktig skytter, som har gjort en god jobb med treningsgrunnlaget. Ikke at han sitter på en litt annen måte enn de fleste andre. Prøv selv å se om dere henter mange poeng! En ting er i allefall sikkert, nevnte skytter må nå legge om treningen sin.

Link to comment
Share on other sites

En helt annen ting. Hvaslags grunn har BOJ for å ikke følge reglene til NJFF? Nå er vekten på våpen økt fra 4,5 til 5kg i deres regler. Forstørrelsen på kikkert er økt fra 9 til 12 x. Det faktum at jeg ikke ser noen endringer på nettsidene til Hadeland cupen er også bekymringsfult. Nå har vi 3 til dels store gruperinger på Østlandet med 3 forskjellige regler. Dette henger ikke på greip! Med tanke på at NJFF følger de nordiske reglene er det ingen grunn til å kjøre med avvik fra dette. Om en kjører med 3 eller 5 skudd har ingen betydning i denne samenheng. Regler for utstyr, sittestilling og poeng er av større betydning.

Link to comment
Share on other sites

En helt annen ting. Hvaslags grunn har BOJ for å ikke følge reglene til NJFF? Nå er vekten på våpen økt fra 4,5 til 5kg i deres regler. Forstørrelsen på kikkert er økt fra 9 til 12 x.

 

Er dette med vektøkning og førstørrelse vedtatt i NJFF :?: Trodde ikke dette ble avgjort før i November.

Link to comment
Share on other sites

Er dette med vektøkning og førstørrelse vedtatt i NJFF :?: Trodde ikke dette ble avgjort før i November.

Nye regler er nå vedtatt av styret. Det er jaktskytterutvalget som har utformet innspill til styrevedtak, etter høringsrunde landet rundt.

Reviderte regler for jaktskyting er ikke en landsmøtesak.

Link to comment
Share on other sites

Ja slipner, så lenge du ikke skal delta i BOJ eller Hadelandscupen så........ Vi får sannelig håpe at de to gruperingene, og sikkert flere andre rundt om i landet tar til fornuft og følger nordiske regler slik NJFF nå gjør. Blir skikkelig fint med 2 rigger i skapet, en til NM og en til de lokale cupene.......

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan forklare bakgrunnen for at man har valgt å lage eget opplegg? Norge er strengt tatt ikke større enn at det burde holde med et sett med regler for jaktfelt, og en felles terminliste. Er det DFS-lag som er med å arrangere BOJ & Hadelandscupen, og det er den store forskjellen?

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi kan skylde på DFS i denne omgangen.... Så vidt jeg har fått med meg så er det meget lite komunikasjon mellom BOJ og Hadelandscupen. Trist egentlig, for det er veldig mange i disse områdene som er med i begge cupene. At dette igjen fører til variabler innen reglene er jo bare trist. Jeg er redd slikt kan føre til at folk blir drittlei hele greia. Som du sier oddvar, Norge er pinadø så lite at det burde være et sett regler for jaktfelt, og det eneste naturige da er å følge de nordiske reglene slik jeg ser det!

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kan stå inne for det, er jeg fortalt at dialogen er heller liten. Terminlistene samkjøres ikke. Som dere ser, BOJ har satt opp terminlistene, det har ikke Hadelandscupen gjort enda. De må nå fylle inn de helgene som er ledige. Jeg skulle ønske at de to cupstyrene kunne satt seg ned i fellesskap rundt disse tider og blitt enige om en terminliste som fører til færrest mulig koliderende stevner gjennom vinteren. Disse cupene har jo veldig mange felles deltagere. Når stevnene koliderer fører dette til STORE problemer for de som skal arrangere da mange ønsker å skyte stevnet i den andre cupen. (Dette har jeg førstehånds erfaring med) Vi er nødt til å tenke litt rundt dette slik at det blir minst mulig ekstra arbeid for arrangørene.

Link to comment
Share on other sites

hadde så klart vært en fordel om terminfestinga hadde gått opp og ingen hadde kolidert, virke som det er noe mer ledig sent på sesongen. det meste skjer fra midt i feb til ut midt i apr,er jo mange helger (lørdag-søndager) at som kunne vært brukt. Er mange stevner som mister mange deltagere hvis det er flere som kolidere på samme dagen. :idea: Så får vi bare håpe at flere jegere vil ta seg tid til og bli med og skyte noen stevner, bedre skilting og pr i forkant av stevner vil kansje gjøre at noe flere detter inn på jaktfelt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg for min del synes jaktfelt-sesongen er altfor kort. Burde ikke være noe problem å starte med stevner tidlig i januar. Hadde man gjort dette så hadde man kanskje kunne spredd stevnene utover litt mer så det var færre samme helga senere i sesongen. Greit at det blir tidlig mørkt i januar, men det er skytelys til kl.15.00 og noe senere er det skjelden det skytes alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Det stevnet som mange deltar på i forkant av at BOJ og Hadelands cupen er det som blir arrangert av Krødsherad skytterlag. Dette stevnet er så vidt jeg vet satt til den 30. januar i kommende sesong. Det stevnet går bare på lørdag og de sliter med å få igjennom særlig flere enn 130 på en dag. Da sier det seg selv at det ikke blir lett å ha stevner særlig tidligere i januar, når vi vet at det i cupene ofte er med ca 300 skyttere, eller flere, over 2 dager. Krødern gjengen lar ofte de lokale skytterne skyte helgen før, for på den måten å ha folk til å jobbe på selve stevnet. Det betyr at de så vidt jeg husker bruker å ha ca 150 skyttere på resultatlista.

 

Gleder meg til å komme i gang!! :D

 

PS. Lurer på hvilke regler stevnet på Krødern kommer til å følge..... :?

Link to comment
Share on other sites

Enig med kammerherren her, ang regelverket.

Jeg har samme syn, og jeg har sendt mail til BOJ om dette, og snakket med lederen i Hadelandskøppen.

Det blir fullstendig bak mål, og ha et annet teknisk regelverk enn NJFF!! :?

De skulle se på dette, men det ble nok ikke noe før elgrifla sto, velsmurt, i skapet sitt igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden nå jegerklassen skal harmonere med reglene i Nordisk, hadde det vært kjekt å se noen med baller nok til å si at da er det de våpenregle vi følger og ferdig med det. Slutt på all diskusjon rundt kåringen av Norgesmester, slutt på krangling om jakt eller sporter.

Men skytterne i fredsnasjonen Norge ville vel ikke føle seg konfortable med en ordning som utelukker krangel, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se at BOJ har endret noen regler vedr vekt. Dette er sakset direkte ut fra nettsiden deres. :(

 

Våpen: Klasse Jakt A, -B og -C:

 

Våpentype: Egnet våpen, dog ikke mindre enn kaliber 222.

 

Våpen m/siktemidler: Vekt ikke over 4,5 kg. INKL MAGASIN OG EVT.REIM

Avtrekksvekt: Minimum 1,0 kg. Nytt fra 01.01.05

 

Kikkert: Max forstørrelse 9 x.

 

Aspiranter: cal 22. Jaktbekledning, våpen max 4,5 kg, kikkert max 9x.

Link to comment
Share on other sites

Drever_Jan, du har rett i at vi fremdeles leser 2009, men det er jo greit om folk vet hvilke premisser som gjelder litt tidligere enn et par uker før start..... Webansvarlig bruker ca 4 minutter fra han slår på PC`en, til denne regelen er informert om ute på nettsiden! :D

 

Men, jeg antar at du har dette fra sikre kilder, så da kjører jeg i gang med oppgradering! :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere ønsker seg stevner fra tidlig i januar, personlig synes jeg sesongen bør begynne 25.desember eller senest 26.

Håper virkelig at det er hold i "ryktene" om at vi får bruke 5kg våpen og 12x optikk i BJO og Hadelanscupen!

Har vondt for å tro at ikke styrene i disse to veldig godt drevene "jaktfeltsirklene" følger med og oppdaterer seg på "det nye" som kommer!

Link to comment
Share on other sites

Med 5kg og 12x synes jeg en rett og slett skulle strøket både jeger/sporterklasse fra regelverket. Forby bekledning = 1 klasse - alle mot alle.

 

Å slippe opp reglene i jegerklassen, til å tillate så nære som alle spesialiserte "sporter"rifler produsert fra fabrikk eller børsis pint ned på grammet til 4999,5g med en ok paralaksejustert banekikkert på toppen er å tillate ei konkurranserifle i jegerklasse. På tross av at vi selger i ca 1000 rifler i året - er det ikke mange som ikke kommer innenfor 4,5kg grensen med normale sikter montert. Jegerklasse er det nå bare i navnet.

 

Det vi derimot fullstendig kommer til å slippe er disse ford***te nybegynnerne som kunne tenke seg å skyte et stevne i ny og ne for kosens skyld. De slipper vi nå når løypene tilpasses enda større forstørrelse, enda lengre hold og kanskje også kortere skytetid. Det vil tvinge seg fram rett og slett for å klare og skille de beste skytterne. Kanskje ikke første året, men jeg blir svært forundret om ikke maks avstanden må økes betraktelig snart i tillegg til at regelen med innsone x 700 og 1000 blir justert til x 500 og x 700. De beste skytterne skyter rett og slett knallgodt, med bedre utstyr enda bedre og når 4 mann på 46 plutselig skyter 50, vel så må det skilles på en eller annen måte. Da er neste stopp mindre blinker osv osv.

 

Har diskutert dette ganske innbitt med jaktkonsulenten da jeg mener dette er et LANGT steg bakover faktisk tilbake til midten av 80 tallet da vi bare hadde en klasse. Var bra mange som forsvant når de første spesialriggene kom, med 30x kikkert og skytejakke. Jegerklassen ble innført som følge av det. Med dagens regelverk har det i mine øyne i praksis blitt innført Sporter og Sporter Light og forandret jaktfelten til å bli en ren konkurransegren, der den vanlige jegeren som kunne tenke seg å lufte rifla bare gjør det en gang eller to. Terskelen for at han i det hele tatt skal henge med blir såpass høy at han må trene som fy, for i det hele tatt å treffe pappen.Skyte hull i lufta er det ingen som liker og da kommer de heller ikke tilbake.

 

Fra før vet jeg jo at det er svært sterke følelser i sving fra mange av de (nest) beste jegerskytterne som har klaget over at de ikke kan vinne kongepokalen i jegerklasse. Noe jeg fortsatt mener er helt bort i natta - rett og slett fordi om man ønsker å være en topp konkurranseskytter, og vil hevde seg i toppen i en konkurranseform, da må en finne seg i å bruke det beste utstyret som er å oppdrive. Ikke prøve å gjøre den klassen en har bestemt seg for å skyte i så lik som den en ikke vil delta i som overhodet mulig.

 

Mitt spørsmål til mange er da - hvor går neste gang grensen for jegerklasse. 5,5kg - 20x. Mange som har den muligheten også. Hva med å tillate bare 3 ola bukser utenpå hverandre og maks 15cm overlapp på vadmelsjakka?? Hva med å tillate jegerstroppen eller kanskje tofot. Langholdskyting er moro hva med maks avstand på 400m så en får litt utfordinger med avdrift også? Langholdssikter med div avstandsmålerretikler er jo supert..?

 

Som de fleste forhåpentlig forstod var de siste mest for harseleringen sin del, men dessverre er jeg redd vi med dette regelverket beveger oss enda lenger vekk fra Jaktfelt slik det egentlig var - til bare å bli som hvilken som helst konkurranseskytingsform der blinkene tilfeldigvis ligner noe vi kan treffe på i skogen......

 

Nei stryk både jeger/sporterklasse fra regelverket. Forby bekledning, lag 1 klasse = alle mot alle der beste mann vinner og får med seg pokalen.

Link to comment
Share on other sites

støtter det nye forslaget til sin rett, det at den vanlige jeger nå blir borte tror jeg rett og slett ingen ting på. hvorfor skal ikke regelværket være likt som nordisk er jo lettere for alle dette, Det er og med på og jevne ut litt mella klassene, likt blir det ikke. Skal jaktfelt bli helt like muligheter forjakt klassene og sporter så er det og kåre 2 norgesmestere.

Slik jeg ser det så er jaktfelt en konkuransje gren på linje med for eks løpene elg osv.

Og nå er det mange flere jegere som kan bruke kansje den børsa di skyter mest med og ikke minst best med, Di beste som tomter osv i jakt klassa skyter jo bedre en di fleste i sporter. Er ikke bare og kjøpe seg til 150p. Da må en jaggu holde i børsa og ha full fokus på det en driver med. Og det er kansje ingen dum ide og for eks ha et hold med kortere skyte tid, dette vil skjerpe opp litt, skjelden at du har 2 min i skogen ellers, hvis jaktfelt skal være tiltenkt som trening for og bli en bedre jeger da. Og hvis det nye regel endringen fram trenger noe lengre hold slik det er i boj i dag så ser jeg på det som en utfordring, Mange som skyter elg på 200+m

og da er det vel greit og klare dette på papp og, I steden for ei skjære på hagle hold.

Link to comment
Share on other sites

Nok en ting det neppe blir enighet om i overskulig framtid, men jeg må si meg helt enig med Sauer 150.

Hvis vi hadde en klasse med samme våpenbegrensninger, alle mot alle slik Sauer 150 sier, ja da hadde det vel ikke vært noe problem da??

Det skjer allerede i dag og vil sikkert forsterke seg med de nye reglene, at folk i jegerklassen vil stille med rene sportervåpen. Hva synes så den "vanelige jegeren" med jaktrifla si om det da?

Faren for at blinkene blir mindre og holdene lengre er også klart tilstede og jeg kan på ingen måte se at det er en fordel for rekrutering eller beholde hovedmassen av skyttere. Og selv om noen tror det, så blir det slett ikke lettere for en som ligger på 120-30 poeng å skyte noe bedre med 12x. Det er kun eliteskytterne i jegerklassen som tjener på dette. Jeg tror også at de jegerne som har vegret seg fra å delta fordi de har hatt ei 5kg+ rifle og 12x jaktrifle vil få seg en ubehagelig overaskelse når de nå oppdager at de konkurrerer mot sporter rifler i sin egen klasse. Med andre ord er de like langt.

 

Hvis NJFF insisterer på å beholde dette klassesystemet vil jeg fåreslå at de innfører en begrensning til i jegerklassen, en "målboks" som brukes på pistoler innen praktisk. Da kunne vinkel på pistolgrep, dybde og bredde på fortre og høyde på kolben kontrolleres og i hvert fall sørge for likest mulig våpen.

Link to comment
Share on other sites

tror uansett at eneste som alle blir fornøyd med er at det blir 2 norgesmester tittler. men en ting er sikkert at uansett klasse våpen eller ant x på kikkert så må en trene for og bli god. Men virke som at di fleste jegere uteblir fra stevner, det er mye di samme som møter opp støtt.

hva som må til her er kansje at njff pålegger for eks krav omdeltagels på jaktfelt eller noe i den bana.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hilser de nye reglene velkommen. Har bestilt meg en rifle og kikkert optimalisert for de nye reglene allerede :)

 

Jeg mener også at dette er et stort skritt i å avskaffe sporterklassen, selv om kanskje ikke NJFF har hatt dette som sin hensikt. Jo mindre forskjellene er mellom klassene jo vanskeligere blir det å argumentere for å beholde to klasser. Jeg tror og håper at om noen år sitter vi igjen med bare en klasse, med regler for våpen som i nordisk jaktskyting (Og forbud mot DFS/NSF skytterklær)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

mulig det er det som vil skje på sikt, at det blir som nordisk og blir med det, Som sporter skytter så vil jeg kjempe mot dette om det skjer og VELDIG mange med meg.

Hvis vi skal legge føringer for kolber og alt som går på tekniske ting for at dette skal bli bra så vet ikke jeg hvor mye flere som blir bynen med denne grenen egentlig. Skulle vært et krav for og jakte storvilt så må du ha deltatt på min et aprobiert jaktfelt stevne, da hadde det blitt større deltagelse, og vi måtte nok svingt i vegen flere stevner

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også enig i at de nye reglene er fornuftige. Grunnen til det er at det sundt med en felles nordisk standard slik jeg ser det. Når det gjelder rekrutering til jaktklassen, så tror jeg ikke den blir lidende under de nye reglene. Siden jaktklassen er delt opp i A,B og C, så er det ingen problemer for den jevne jeger å være med i B og C. Det faktum at utstyret og nivået på de i jakt A vil gå opp plager meg ikke. De som stabiliserer seg i jakt A bruker litt tid på skytingen uansett og om de kjøper litt utstyr plager dem ikke. På den måten vil det alltid være rom for jegerne med elgrifla i jakt C. Ellers er det tidligere nevnt at vi må uansett holde i børse og trekke av på riktig tidspunkt for å få 150 p. 150p er oppnådd av flere skyttere med en standard jaktrifle før og det vil skje igjen. At en del nå skaffer seg tyristubben/KKC stokk er ikke noe problem.

 

Vi må heller ikke glemme at på 80 tallet var det ikke mange i elgskogen med kikkert så stor som 9x, da var det mye fast 4 eller 6 ute og gikk. Så at det blir med fokus på utstyret med tiden er helt naturlig, både blandt jegere og skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Synes forslaget til Sauer 150 er fornuftig. Mange av oss har lenge hevdet at det som har minst med jakt å gjøre på jaktfeltstevner er skytterjakker.

Jeg er derimot svært usikker på om han har rett i at de nye reglene på sikt gjør løypene vanskeligere. Derimot er jeg helt siker på at om vi ble kvidt 30x optikken og "klovnedressene" vile løypene på kort sikt kunne bli litt lettere enn de er i dag. Det er ingen tvil hos meg om at det er sporterA som setter standarden for vanskelige løypene er.

Link to comment
Share on other sites

Håper dere har nok selvironi og humor til ikke å bli fornærmet.

 

Men, er vi jaktfeltskyttere de mest kranglevorne kverulanter i hele skyttermiljøet? Og er vi eventuellt komfortable med det?

Hvorfor har de ikke samme diskusjoner gående år etter år i DFS, NSF,NFPS, i jegertrapmiljøet eller stort sett alle skytterforbund og skytegrener? I utgangspunktet vil jeg ikke tro at vi er så annerledes andre skyttere, og da må vi heller se på hvordan skytegrenen er organisert. I andre skytegrener ligger våpenreglemang fast, og vil du begynne å konkurrere der, ja så går du til anskaffelse av et våpen innenfor reglene.

I jaktfelt derimot har vi fått en situasjon der det mer eller mindre har blitt slik at hver og enkelt tolker ut fra sin bruk og jaktanvendelse hva som er et jaktgevær. Og alle har jo i og for seg rett, men det blir helt håpeløst å sette regler som alle blir fornøyd med. Særlig når gode intensjoner fra NJFF om at jaktfelt skal være et tilbud til jegerne og jegerne tolker dette etter intensjonen og vil skyte med jaktrifla si. Men som dere alle vet så spenner begrepet jaktrifle over et enormt stort spekter, fra hundeførerens lette karabin med rødpunktsikte til gåsejegerens langholdsrifle med kanskje opp til 24x eller mer. Enkelte jakter jo også med sin Sauer STR, ergo er det en jaktrifle i dennes øyne.

Argumentet for endring av reglene var at jaktrifla veide over 4,5 kg og kikkerten var 12x fra enkelte og at de aldri kunne tenke seg å skyte i sporterklassen. Min påstand blir da at disse neppe kommer til å bli sett på noe jaktfeltstevne uansett.

Mange argumenterte for harmonering med nordiske regler. Dette argumentet kjøper jeg, men hvorfor da, når man er opptatt av nordisk harmoni, beholde den særnorske sporterklassen? Personlig synes jeg det blir en litt egoistisk holdning, forandre gjerne jegerklassen, men ikke rør klassen jeg skyter i. Hvis vi tenker på sporten og skytegrenen som en helhet, tror jeg ikke vi gjør oss selv noen tjenester ved å tviholde på klassedelingen etter disse regelforandringene.

 

Uansett, regelendringen i jegerklassen er gjort, da gjenstår det bare å legge om reglene for sporter slik at freden kan senke seg over jaktfeltmiljøet og at nye skyttere kun har ett sett regler å forholde seg til som i andre skytegrener. Tenk hvor fredelig og fint det hadde vært :)

Link to comment
Share on other sites

det at løypene har blitt vanskeligere er jo en følge av at det er mange gode skyttere i denne grenen, og som arrow sier så er det hyggeligere om vi slapp sure diskusjoner men som sagt det er ikke så lett når en er veldig engasjert. Og når du fårenkelte jegere som virke som dem ser rødt når dem ser en sporter skytter da har han feil fokus, Og jeg har da ikke hørt di beste i jeger a surve om dette. Di beste vil vinne uansett. hva med og lage en MAGENUM KLASSE så vil dette være mer jakt relatert klasse en sporter. jeg skyter i sporter a og har "klovne drakt" som sagt her i tråen, så klar at det hjelper, men vil si at det er kikkerten som er det som er det mest fordel muligheten for min del føle jeg. Nei det er kansje det letteste og innføre en jaktklasse og kutte alt anna,enklere med premiering og, tror det er mange som ikke får oppleve og få en pokal da gitt. di beste skyttera uansett finner du i jeger A. Men litt tilbake på figurer så kan arransjører bruke mer figurer som er større og med poeng skive da skiller du mer her, og du slipper kansje noen jegere som ikke er fornøyd med bom. og skal det være opp mot jakt trening for og bli en bedre jeger så er det mange tiltak som kunne vært prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Syns i grunn regelendringen er fornuftig, da de fleste idag jakter med relativt tunge rifler og gjerne opp i 12 X forstørrelse. Men det er alltid noen som må protestere høylydt :D Bare å lukke øra.. :D

 

Helt enig! Er noe med at regelværket bør følge tida....eller mener Sauer 150 også at vi skal gå langt tilbake i tid for enhver pris? For å sette det på spissen så kunne vi forby alt annet enn munnlader! Folk jaktet jo med det for litt siden....før den forhatte skytterjakkas tid! Har ingen tro på at sporterklassa vil bli borte, men hvis så skjer så mister jaktskytinga innenfor njff all seriøsitet i mi bok. Da finner jeg på noe annet enn jaktfelt. Kan ikke skjønne at folk hater den positive utviklinga innenfor skytesporten. At folk blir bedre til å skyte er jo bra!!! De som ikke liker dette er misunnelige for at de ikke når helt opp blant de beste, og da bør de jaggu begynne å trene mer istedenfor å sitte her å syte! Å kjøpe seg til resultater går ikke ann uansett vekt eller kikkert. De beste vinner, og de som er best er de som trener mest og syter minst :) Pussig sammenheng egentlig......

 

Er enig i det Arrowmaker skriver da han sier at det hadde vært godt å slippe all klaginga og fått et mer harmonisk jaktskyttermiljø, men dette er etter mitt syn helt uoppnåelig mål. Det er lov å ønske seg, men jeg er 100 % sikker på at det hadde blitt klaging på ett eller annet da også! Er det ikke det ene så er det det andre. Noen vil alltid være missførnøyd uansett. Kan vi ikke heller forholde oss til det regelverket som foreligger å trene for å bli best mulig? Det er vel absolutt ingen som skyter jaktfelt som hadde gjort det om de ikke hadde synes det er morro? Så det kan da vel ikke være så ille alikevel, eller.....?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...