Jump to content

Jaktfelt 2010


pettern

Recommended Posts

  • Replies 436
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er enig med deg her Påsan. Man kan ha mange meninger om mye men jeg liker ikke disse frimerkene på de veldig korte holdene. Foretrekker heller litt lengre hold og litt større skiver. Er liksom pistolhold, 30m :) men for all del, det skiller sikkert. Man må ha tunga rett i munnen og skru riktig veg osv. i tilegg til selve skytinga. Jeg synes generelt at de har vært mye flinkere i BOJ'en til å strekke holdene litt, enn de har hatt tradisjon for her i Hedmark, selv om det blir ett lite tilbakefall på NM :lol: Har skutt bare ett jaktfeltstevne tidligere på Øyer, og det skal kanksje godt gjøres og få til bare lange hold oppe i skråningen der, så kanskje det er en medvirkende årsak? Den dagen vi står oppe i lia der i 8 s/m sidevind er vi kanskje takknemlige for de korte holda som er, hvem vet :) ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg ser "Sniper Arne" skrur på korte hold. 30m ol. Kanskje et dumt spørsmål, men la det stå til. Da skrur du vel ned da ? Og eventuelt hvor mye ? Man skrur jo opp på lange hold. Det har jeg gjort i mange år. På de korte holda har jeg holdt høyt i ringen gr. kikkertens plasering. Altså høyt i forhold til løpet. Har jeg rett ? Eller :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du må skru opp på korte hold også

Her er en klikktabell for min Sauer 200 i 6,5, med Norma Golden Target og Rekrutt. Den viser prinsippet. Merk at klikkene er i 1/4 tommer og at jeg har kikkerten montert uvanlig høyt i forhold til pipen:

 

Klikktabell

 

Men det hender jeg "fusker" og holder høyt på korte hold. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Dette ante meg ja, hold høyt = skru opp. :oops: , men jeg syns du skrur mye på så kort hold. Er det en plausibel forklaring her ? Jeg har ingen erfaring da jeg alltid har holdt over. Sikkert greit og vite for mange dette her. Lettere og skru og holde mitt i enn og holde over, det er ihvertfall min mening.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg må skru mye på kort hold er at kikkerten er spesielt høyt montert. Kulen starter derfor noe lavere under siktelinjen enn det som er vanlig. Jeg har høy montasje fordi jeg finner det mest komfortabelt slik. Jeg kan ha mer rett hals og slipper å bøye meg inn i kikkerten. En smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Greit og forståelig dette her "Grimm". Bra, for da kan flere benytte seg av dette og gjøre seg fortrolig med dette før stevnene starter, eller ihvertfall i løpet av sesongen.

Link to comment
Share on other sites

er veldig fort gjort og tulle bort poeng på di korte holda, Feltløypa er satt så den blir vel slik vil jeg anta. Men i utgang punktet så liker jeg ikke disse korte holda og det er det nok ikke så mange jegere som liker heller,mange av di tenker kansje ikke på og skru eller og holde høyt. Nei vi skulle ha mer feltløyper som det som pleier og være på skude. der er det flere hold på 140-200m og fig som hjort og elgkalv... kan tenke meg at liggene på 60m på hare der blir det ikke store hullet når en ser sammlinger som en ligger på 100m. og det er MANGE gode skyttere som skal gå løypa. blir spennende og prøve skyte løypa, kan hende optimismen daler. men faren med korte hold blir jo at sjansen for at skudd sitter i værandre er mer tilstede en når hold og fig er større.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si meg enig med Kammerherren og Pettern. Når det er ett NM der alle landets beste skyttere er tilstede, så ville det være usedvanlig rart om det ikke blir noen tette samlinger (les:ett hull i skiva) på både haren og orrhanen. Da får vi håpe at de som dømmer har med seg hodet og ikke dømmer 4/4 eller det som langt værre er da alt sitter i ett raggete hull. Jeg for min egen del er ikke spesielt bekymret for dette, men det kommer mange gode skyttere og dette er etter mitt syn en meget aktuell problemstilling som de fint kunne ha styrt unna ved å sette skiva lengre unna og kanksje brukt 1'er ringen som innertreff, om de har plass da. De må i alle fall bytte skiver veldig ofte så det i tilegg ikke detter av lapper!

Link to comment
Share on other sites

Frimerker, som i ståendehold på 30-40m, er for såvidt greit nok. Men liggendehold på 60m på et NM er derimot rett og slett useriøst... Har vi ikke en sentral komite eller et styre som skal kvalitetssikre NM-løypen? Til og med jeg er jo kandidat til å få dømt 4/4 nå :wink:

Er det et stevne i året som ikke skal ha slike hold så er det NM.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

ja jo mer jeg tenker på det liggene holdet så bune jeg og lure på hva dem har tenkt her. Jeg er gla det ikke er jeg som skal være standplassleder der, Her vil det nok bli konflikter med bortdømming. Jeg gleder meg til NM og håper selvsagt at dette ikke blir noe tema, men skeptisk er jeg. Om løypa er satt så vil jeg da tru at njff sentralt og burde godkjenne- ha innflydelse på hva som er i ei NM løype. Ei NM løype burde være et hakk vanskeligere en et lokal stevne(mulig den er vanskeligre en en vil tro) men burde heller vært liggene på 160 spør du meg med større fig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke bort i fra at Oddvar vil få god sjanse til å øve seg på 60m liggende, kjenner jeg en viss stevneansvarlig rett. :wink:

Ellers er jeg enig i at 60m liggende skaper en viss risiko for bortdømming. Garantert fryktelig frustrerende for skyttere med vinnersjanser å miste 5 poeng på at samlingen blir for tett.

 

Nå var ikke jeg på Øyer sist, men jeg har hørt snakk om at de hadde noen usedvanlig "bratte" hold. Kan det være at arrangøren har slike planer for sin 30m stående? Skarp vinkel oppover kan lage litt krøll for skytestillingen til enkelte, også blant de beste.

Link to comment
Share on other sites

Korte hold og små figuerer burde i utgangspunktet passe meg bra... Men punkt 1 er vel de skivene som jeg absolutt ikke kan fordra, og punkt 2 er at jeg ikke helt har bestemt meg for å begynne å trene igjen... :P

 

Det var noen bratte hold på Øyer sist, ja. Om løypa er akuratt den samme vet ikke jeg?

Men det kan være som Grimm sier, med høgdeforskjeller. Det er sannelig ikke mye som skal til før enn det blir litt krøll for en innøvd stakakar... Er vel ingen uting å få med seg Prøve-NM her...

Link to comment
Share on other sites

En jeg gikk forige NM sammen med fikk dømt 4/4 på et av holdene, der var det bare ei stor klyse. Han går i sporter A og er svært så dyktig. Siden standplassleder sin avgjørelse etter en protest er endelig så får vi tro at de som anviser bruker litt skjønn. Har blinken et eneste stort hull så er det MEGET lite sansynlig at det er en skivebom inne i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg har stor forståelse for de aller beste.. Allerede nå før jula, velger de å redusere gleden ved å skyte jaktfelt, med å bekymre seg over om det kan bli 4/4 på kortholdet :lol: Hvis dere er så jævlig gode, kan dere vel bare sette skudda i en vifteform inni 2'ern? Men hvis ulykken skulle hende, og det ble 4/4 (Gud forby), så skjell ut standplassledere og anvisere alt dere kan, så er nok de tapt for alltid.

Si meg...skyter dere ikke jaktfelt for moro skyld? Jaja, alle vil bli best,jeg også :) , men stakkars de som på veien glemmer å ha det morro,i frykt for å miste poeng.

Men.. jeg er sikker på at kritikken komme arrangøren for øre, og da kan det vel tenkes at de bytter om på det.

(Gleder meg til sesongstart)

Link to comment
Share on other sites

Er man så god, så er man god nok til å spre skuddene også.

 

Jeg har vært anviser i et NM og kom dessverre i en situasjon der vi måtte tolke 4/4.

I et NM skal mannskap være plassert i bushen og ikke ha noen bakgrunn i å vite hvem som skyver hvor.

I tilfellet jeg var med hadde vi 4 godt plasserte skudd, i fin samling men ikke sammensatte. Vi var i tvil, studerte hvert kulehull og fant alle like runde og alle med den lille filtkanten. Vi satte i tolken, og den rikket seg ikke.

 

Anviseren er suveren og vi kan ikke anvise annet enn det som er der!

 

Er det slik at f.eks. Skivekvaliteten er så dårlig av skiva gir etter til et stort hull bør det skytes opp igjen, etter min mening:-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

De fleste av oss skyter fordi det er gøy. Men vi ønsker jo best mulig resultat også ! Derfor er det surt og få bortdømt ett skudd eller to. Har faktisk hendt meg og selv om jeg ikke tilhører det ypperste eliten. Og jeg syns det var jævla surt. Kjenner en av norges beste i jaktfelt gjennom flere år som sa, du får spre dem litt i innerblinken så går det jo bra :lol: . Sikkert bare en spøk, men ......... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Folka på Tretten har vel skjønt at sånne små blinker må byttes svært ofte,får man håpe..

 

Jeg har også fått anvist 4/4 en gang på en en Dagfinrudmår, som står oppreist. Holdet var 30 meter, stående. Jeg var superfornøyd etter serien, men fikk ja...4/4 :shock: . Det var mye papp rundt skiva også,men protest hjalp ikke. Surt ja, men fortrengt innen jeg kom på neste hold. Jeg vil ikke at sånne ting skal ødelegge gleden jeg har ved å skyte stevner... Det gjelder jo ikke annet en moro,magnorglass aller andre premier en ikke trenger :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvor alvorlig vi tar skytingen varierer jo selvfølgelig. Men, dette er et NM, og med to korthold med henholdsvis 50mm og 56mm innertreff og femskudds serier er det klart at muligheten til å bli dømt bort absolutt er tilstede. Med de anvisningsreglene som gjelder (ikke mulig å få tatt skiva inn til sekretariatet og bedømt av en jury), så burde kanskje arrangøren tenkt mer på å forhindre slike situasjoner. Med de erfaringer vi har fra bortdømming av skudd får dette litt av tilfeldighetenes preg over seg. Men det blir sikkert kåret en mester til neste år også :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo ikke argumentere mot det :) , men tror kanskje det hadde vært lettere å akseptere å bli dømt bort hvis skiva hadde blitt bedømt av en jury på et bord, og ikke av anviserne med skiva på stativet.

Med de reglene for anvisning som eksisterer hadde det for eksempel minsket sjansene for at dette skjer mye hvis vi hadde gått til 10 skiver og 3 skudd serier. Eventuellt plassmangel kan jo avhjelpes med dobbelthold.

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver om anvisning HyprJinta har vært diskutert her inne tidligere. Om en anviser kommer til en skive han er usikker på, så han velger å tolke, og så kommer protesten fra skytter, hva da? Da har skiva blitt tolket, og en tolket skive skal ikke tolkes igjen pga fare for at hullet er utvidet. Dette må jeg innrømme at jeg selv er noe usikker på, for om anviser er usikker i første omgang, skal han ikke tolke da eller? I fare for at det kan komme en protest.....

 

Uansett, disse skivene på kortholdene må byttes ofte, for det skal ikke mange lag innom før det bare er lapper i sentrum, og da blir det trøbbel!!

 

Til de som synes jeg tar dette litt vel seriøst, dette er faktisk en konkurranse. Nå er vel jaktfelt en av de konkurransene med størst sprang fra de som "satser" til de som bare har det moro. Jeg selv hører til litt sånn midt imellom. Men, jeg kjenner flere som ligger i toppen, og det er veldig forstålig at det å gå glipp av en finale og en potensiell kongepokal er DRITSURT om en får idømt 4/4 i stedet for 5/5. I sporter A kan du nok se langt etter en finaleplass med 145 poeng.......

Link to comment
Share on other sites

Da er det så enkelt som at dommen til anviser er suveren. Jeg er for dagens ordning - samtidig for GRUNDIG opplæring av stevnemannskap og at NJFF MÅ stille kvalitetskrav. Jeg har blitt bortdømt mange ganger selv - Men da er det min egen skyld. Skyter jeg så bra må jeg ta høgde for det og ikke skyte alt i ei klase... Så enkelt er det;-)

 

Og ja, det er tross alt et NM og skal taes seriøst. Og derfor er forventningene mine til NJFF der etter - og håper dem har lært litt av sommerens heller labre trippel-NM...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en forkjemper for 3 skudds stevner som det er på Hadelandscupen og BOJ, en av grunnene til dette er at faren for denne type problem nesten blir eliminert. Jeg mener at på et 5 skudds stevne, om det i realiteten bare er et stort hull, ja så går det ikke ann å si at her ser det ut til at det bare er 3 eller 4 hull, så da mister skytter poeng. I en slik setting så vil jo ALL sannsynlighet tilsi at det er gått et skudd i skiva som aldri traff papp, pga de 4 foregående skuddene. Om NJFF ønsker å fortsette med 5 skudds stevner, så bør de se på denne problemsstillingen. Jeg antar nemlig at saken ikke bli mindre aktuell med den ene skiva som er satt opp på NM2010! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingenting i regelverket til njff som forbyr 10 holds stevner står at det skal være minst 6 forskjellige hold. men det å arrangere et stevne med 10 hold krever en del mere folk og vet at det er mange foreninger som sliter med å få folk til å stille på dugnad. et NM krever vel bortimot 100 personer pr dag på et 6 holds stevne og det begynner å bli mye folk. Så tror nok mye av grunnen ligger der ?

 

Når det gjelder bortdømming av skudd så er jo dette et problem har tenkt mye på dette og har vel ikke komet på noen god løsning på dette ? Det å bringe skiven inn for en jury er vel heller ikke lett så lenge skiven blir tolket av annvisere ! Det er som hyper skriver er skiven tolket så er den ferdig vil ikke være lett å skille på hullene 2 eller 3 gangen tolken blir brukt.

Skulle det ha hvert en løsning å ta ned skivea og sende den til dømming så kan det ikke brukes tolk av annvisere. Og da tror jeg vi kan få flere situasjoner som ikke er heldige, Feks ved at skudd som sitter inntil ringen ikke blir tolket og derfor dømt ut.

Link to comment
Share on other sites

er vel ikke det at det er en selvfølge at skudda sitter sammen i et raggete hull bestandig (meg) men dette er et nm med landets beste skyttere og jeg vet at er flere her som klarer og prestere nettopp dette. og tenk hvor surt det er og blir for di beste som skyter for nm gull og som kansje har prestert dette før og bli dømt til 145p. Og det er vel ikke noe arti for manskapen hvis dette skjer. men for min egen del så skal jeg ta det som en tur så kansje det går greit og. og så klart så er spektre for hvor seriøsiteten er, er alt fra den som er med for og gjøra seg en tur til den som bruker mye tid og penger og nm er toppen for året.

Er man så god, så er man god nok til å spre skuddene også.

 

Jeg har vært anviser i et NM og kom dessverre i en situasjon der vi måtte tolke 4/4.

I et NM skal mannskap være plassert i bushen og ikke ha noen bakgrunn i å vite hvem som skyver hvor.

I tilfellet jeg var med hadde vi 4 godt plasserte skudd, i fin samling men ikke sammensatte. Vi var i tvil, studerte hvert kulehull og fant alle like runde og alle med den lille filtkanten. Vi satte i tolken, og den rikket seg ikke.

 

Anviseren er suveren og vi kan ikke anvise annet enn det som er der!

 

Er det slik at f.eks. Skivekvaliteten er så dårlig av skiva gir etter til et stort hull bør det skytes opp igjen, etter min mening:-)

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering slettet jmonsen

Som sagt. Vet hvor surt dette er, og vært i situasjonen mange ganger... Men er man så god, så må man være god nok til å klare å skille sine egne skudd. Forutsetningen er riktig nok godt skivearbeid og godt opplærte anvisere.

 

En anviser eller arrangør kan ikke stå til ansvar for at noen skyter hull i hull - dem kan ikke gi noe mer poeng enn hva som vises i skiva. Hvilket inntrykk gir det i en situasjon der det er 4 skudd i ei klase da, og en eærlig skytter har en bom utenfor pappen eller ikke avfyrt siste skuddet - og får anvist 5/5? Man kan ikke løse det på den måten, absolutt ikke. Den dagen det blir taktikken skal jeg i hvertfall ikke tenke på å gjenoppta skytinga aktivt.....

Link to comment
Share on other sites

rundt dette med anvisnig svirre det mye, mye av dette løses ved og ungå di korteste holdene. jeg har selv erfart bedømming som jeg ikke har vært enig i og protesteret men tror egentlig jeg bare gir f i protest her etter, blir vel bare til at en er en kop som skal surve seg til poeng.

jeg skal skyte nm uansett hva som blir . skjønner jo at det ikke kan ha hold bare på lange avstander. men 3 skudd stevner og noen dobble hold og mer "jaktrellateret" hold så blir det ikke stort og diskutere på felt løypa uten om og være fornøyd og kose seg.

Link to comment
Share on other sites

i årets nm så var det ikke bare på de korteste holdene folk ble bortdømt !

 

vet det skjedde på ravnen på sisteholdet det var vel sittende på rundt 100 m (mulig dette var under prøve nm ?)

samme på tiuren sittende husker ikke holdet men rundt 60 m ?

og det skjedde på rådyret hold 2 73 m ? stående

Link to comment
Share on other sites

uansett så er vel muligheter for at det kan skje bortdømming. vi kan sitte her på kammeret og synse om alt mulig, noen løsning på alt har vel ikke vi heller. vi får skyte først så får vi se etter stevne hvordan ting ble. arransjøren har vel tenkt over hvorfor løypa er sånn den er. kan vel tenke meg hylekoret hvis det var hold mella 130-200 og ingen korte hold,

Link to comment
Share on other sites

Åååååå, bare hold over 130m hadde vært helt topp!! :mrgreen:

såså ikke så høyt da. enkelt stevner en er på så har jeg nesten tro på at det er minniatyr skyting vi er på. vi må ha blanda avstander ellers så favorisere det sporter det har jeg ingen problem med og forstå. men når vi skal skyte på hold ned mot 30m da blir det likksom ikke det store synes jeg. jeg skjønner at det er mange steder det er problem med og få flere hold på kansje 13-150m. men mange jeger skyttere vil nok heller ha hold på 100+m og større fig, en frimerker på 22-35m. her kunne det kansje latt seg gjøre der det er mulighet og bruke noen jorder og legge noen av di lange holdene på. dette med vinkler er og en faktor, kan jo være at det er vinkler opp over i terrenget på øyer som vil gjøre det mye vanskeligere en det vi vil tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at jeg synes det er positivt med litt kortere hold i NM jeg. Det blir nok ikke SÅ stort problem som dere skal ha det til. Det er nok mange som skyter seg bort her og ved å skru feil vei feks;-)

 

Men en annen ting er vel om en skytter ser'n har 4 skudd i ei klase - da kan'n da for all del ikke være så dum at'n setter det 5 der og!?

 

Og jaktfelt jaktrelatert... Det er vel nok av dem som ikke har fått med seg at du i de fleste tilfeller skyter under på 30 meter...!

Link to comment
Share on other sites

Men en annen ting er vel om en skytter ser'n har 4 skudd i ei klase - da kan'n da for all del ikke være så dum at'n setter det 5 der og!?

 

Jeg vet du har sakt det før, at du sprer skudda dine bevist rundt i innersona, men det er ikke alle som er så gode! Jeg for min del må si at jeg forsøker å få skuddet til å gå da jeg har korset midt i innersona, for da har jeg mest å slenge på til alle kanter, og skuddet vil da ha en større sannsynlighet for at det fortsatt sitter innafor. Ser jeg at jeg har skutt 4 skudd midt i skiva i ei klyse, så vil jeg fortsatt sikte det 5. skuddet midt i for, jeg kan jo slenge litt mer på det 5. enn det jeg hadde planlagt, men dette er meg da :) Vi har alle forskjellige taktikker men om man er så god at man kan velge hvor skuddet skal sitte i innersona på tiuren, så har man mange muligheter til å få skutt mye. Hadde dette stemt for min del hadde jeg ikke skutt jaktfelt, men heller vært på landslaget og levd av å gjøre det jeg liker aller best, nemlig å skyte ;)

Link to comment
Share on other sites

ja jeg har skutt elg på 15m jeg og, men vil da ikke si at det er di fleste sitvasjonene jeg har erfart. kråker på 25m ja så tamme kråker er det ikke på nes.

nok om den saken, og det er nok ingen skytter som sprer skudda rundt i skiva, det er bare varmluft og løgn. har selv sitti siden av en som PRATA på dette med at han spredde skudda sine rundt i innertreffet for og slippe bortdømming, jeg så bort på skiva når jeg var ferdig med serien og der satt skudda nesten på ringen ut. dette var nok ikke beregna men rett og slett flaks at noen av skudda ikke ble yttertreff. nå er ikke jeg av di beste her inne ser jeg,men jeg PRØVER og legge dotten mitt i og få til et anstendig avtrekk. har nok hendt at jeg gjør som pilkera og nappe i. med resultat 145p.men da er jo saken grei.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvor god kontroll jeg har på skytinga mi, etterstreber jeg å sikte i midten. Hvorfor? - Som Sniper-Arne sier, da har en mer å gå på om man skulle nappe eller skyve på med skuldra.

 

Korte hold er alltid synonymt med små blinker. Små blinker vil selvfølgelig føre til gode samlinger blandt de beste. Regner med at arrangørene er klare over den problematikken dette KAN bli, og skulle det være et hull i skiva på størrelse med en 5'er, så regner jeg med at det ikke bare er vi foran skjermen som klarer å tenke logisk.

 

Anviste selv på et stevne under sesongen som gikk. Holdet var 50 meter på en bever, i skiva var det umulig å se hvor mange kuler som satt der. Jeg visste at vedkommende som hadde skutt er blandt de soleklart beste jaktfelt- og elgbaneskytterne i landet. Utfallet av dette ble selvsagt 5/5, ikke fordi jeg visste hvem det var, men tvilen skal komme skytteren tilgode. Nettopp dette regner jeg med det blir eksempler på under neste års NM.

 

Velger å konsentrere meg om skytinga fremover jeg, løypa er fastsatt og jeg får ikke gjort noe med den, om jeg liker det eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Utfallet av dette ble selvsagt 5/5, ikke fordi jeg visste hvem det var, men tvilen skal komme skytteren tilgode. Nettopp dette regner jeg med det blir eksempler på under neste års NM.

 

Dette er det mest fornuftige som har blitt sagt i denne tråden, og noe NM-arrangørene helt sikkert har tenkt over. Er det ett raggete hull på 60m så dømmer du ikke 4/4 selv om du ikke ser 5 skudd, ikke på liggende. Det er helt umulig å se hvis de setter tett sammen om det er 4 eller 5 skudd, selv om man tolker til man blir grønn i trynet, men setter du så gode samlinger i skiva, så har du ingen helbom vettu! På dette liggende holdet bør etter min mening bommen synes i pappen skal det dømmes skudd ut. Folk får være enig eller uenig, men dette er nå mine 5 øre uansett, så lenge det er ett NM og de lager løypa som de gjør!

Link to comment
Share on other sites

En oppfordring til arransjører av vinterens stevner, Husk og skilt noe bedre husk at det kan være noen nye som ikke har vært oss dere før, dette er noe jeg og kompanjongen har studdert litt over på enkelte steder. bare ei oppfordring så går ting enda bedre. :idea: Og se på det med forandringer og på løypene, det ble forandringer på en del i fjor og det var veldig bra, dette er med på og skape noe mer spenning på stevnet. ellers så vil jeg rose mange av dem som bruker mye tid for og få laga stevner, uten dem så ville det ikke vært jaktfelt. så tusen takk. og ei riktig god jul til folket på tråden og alle andre.

mvh

hans petter løberg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...