Jump to content

Jaktfelt 2010


pettern

Recommended Posts

  • Replies 436
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser at forslaget om vektøkning og høyere forstørrelse på kikkert har gått igjennom. Forsåvidt var dette ventet. I likhet med Sauer 150 og Arrowmaker synes ikke jeg at det er positivt.

 

Jaktfeltskyting og elgbaneskyting har blitt til for at jegere skal bli bedre skyttere. Forberede jegerne til jakt. Etterhvert har konkurranse delen av dette tatt overhånd, noe NJFF har gitt uttrykk for da de sa at det skulle satses på skytingen som en sport. Ergo er det ikke uventet at endringene har gått igjennom.

 

Jeg mener NJFF har gått forbi seg selv i dette. De er IKKE ett sportsforbund. De er ett forbund for jegere (og fiskere). Dersom motivasjonen for en skyteaktivitet er konkurranse i første rekke, er det arrangert av feil forening. Det burde vært arrangert av Norges Skytterforbund.

 

Jeg tror det er en utopi å få jaktskyting tilbake i tid. Men jeg skjønner ikke at folk klager over lav deltagelse, og samtidig er positive til å høyne kravene til utstyr. At man ikke forstår at ett høyere utstyrsnivå reduserer antall deltagere? Samtidig som kravene til presisjon øker, og kravene til opplegg for å skille de beste.

 

Alle skyttere liker å treffe. De som trenger treningen (de som NJFF burde arrangere dette for) liker også å treffe. Vegen å gå for å få de tilbake tror jeg er å bruke større figurer. Ikke innføre redusert skytetid og lengre hold, som snart må til for å skille de beste.

 

Kanskje en sammenslåing av klassene, med forbud om stjernekikkerter og klovne drakter ville være med på å få til dette. Presisjonen ville muligens bli senket, og behovet for små blinker og lange hold kanskje ville kanskje blitt redusert. Ihvertfall noe. Men ikke på langt nær nok. Som mange har påpekt, vil de beste skyte svært godt uansett. Jeg tror klassesetting må til, for at jegerne skal se seg en fnugg av mulighet til å kjempe om en premie. Jeg er ikke enig i at premien i jegerklassen burde være kongepokal. Skal man kjempe om det gjeveste, får man skaffe seg det utstyr som kreves. Man får ikke egen kongepokal for å gå på treski i langrenn heller. Jegerklassene er til for å få jegerne med på ett stevne eller to for at de trenger treningen. De som har ambisjoner om en kongepokal, burde ikke være med her.

 

Noen lurer på hvorfor man i NJFF krangler om dette, men i DFS, NSF etc. ikke krangler. Årsaken er at i DFS, NSF etc. så vil alle konkurrere. Det er rene konkurranse forbund. NJFF er ikke ett konkurranse forbund. De forsøker å favne for mye, og klarer ikke å gjøre alle til lags. Kun den lille andelen av svært interesserte som allikevel ville møtt opp blir hørt. Den store andelen av jegere som ikke sier stort blir ikke hørt. Men det er denne gruppen som burde vært der, og det er denne gruppen NJFF burde lagt til rette for. De ivrige ville møtt opp allikevel, eller funnet seg andre skytegrener med likesinnede konkurranse mennesker.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er til dels svært uenig med deg Dagl. Veldig mange av deltagerne i jaktfelt har et snev av konkuranseinstinkt, enten de ligger i jakt C eller sporter A. Om de konkurerer med seg selv, med jaktkameratene eller kjemper i toppen av tabellen i sin klasse, så utgjør denne konkuransen en viktig del av moroa. Det du beskriver blir litt som i barnehageskirenn, der alle får lik premie for hederlig innsats. Jeg tror ikke sporten er tjent med mindre konkuransepreg i det hele tatt.

Det du skriver om at alle liker å treffe, det er jeg enig i, men det kan da umulig være godt for sporten at de forskjellige skivene blir så store og lette å treffe, at alle nærmer seg full pott, selv de som i dag skyter 100 poeng! :roll: Det er i allefall den beste måten å bli kvitt de beste skytterne, og siden mange av de beste skytterne er ildsjeler i sine lag, så vil nok sporten sakte avgå med døden.

Selv er jeg listefyll i jakt A, men synes det er moro med litt konkuranse innad i kameratflokken, til tross for at jeg må se langt etter noen topp plasering. Det faktum at jeg selv har kostet på meg en ny stokk tror jeg ikke hjelper meg nevneverdig oppover listen, men jeg har tro på at det kan hjelpe meg med noen få poeng. Ny kikkert tar jeg meg derimot ikke råd til.

Måten du beskriver klasseskillet under NM er jeg også uenig i. Om du velger å bruke treski i en skikonkuranse i dag, så gir du deg selv et handicap, men i jaktfelt, så er det faktisk 2 klasser med forskjellig utstyr, ergo, det bør deles ut 2 kongepokaler. Ellers ville det være som at det bare ble delt ut 1 kongepokal under ski NM hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke sporten er tjent med mindre konkuransepreg i det hele tatt.

 

Der er vi helt enige. Men jeg er imidlertid ikke enig i at sport eller konkurranse skal være hovedfokuset til NJFF. Det fokuset får andre forbund ta seg av.

 

Forøvrig kan vi nok være enige om at vi er uenige. Jeg er uenig med så mange her på kammeret angående dette allikevel.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Det at jaktfelten er blitt for mye konkuranse, I stedenfor jakt trening er for meg noe merkelig, Nesten alt du velger og være med på i dag er jo en form for konkuranse. Og at njff ikke skal engasjere seg i "konkuranse" blir noe baklengs, En kan være så misfornøyd som bare det og prate på klovnedrakt osv men jaktfelten er og blir som den har blitt pr i dag ,Hvis det ikke skjer en revelosjon da.

Det at mange jegere kansje ikke velger og delta på et jaktfelt i dag mener jeg er mer med at mange jegere er mer opptatt av jakta og den biten, en og være veldig god"bedre" i skyting.

Men at det kommer noe strengere skyteprøve etter vært er jo slettes ikke umulig og da er det ikke noen veg uten om at en må og prioritere mer trening. Men jeg er enig i at det er viktig med jaktfelt figurer som di fleste jegere jakter på er viktig at er med i løypa, bedre og skille på inner treff. Er bedre og fylle opp bilen med jegere og reise på et jaktfelt stevne en bare surve og klage,kan jo hende dem til og med får intresse av denne grenen selv om ting er som dem er.

Jaktåret starter 1apr hva med at en kunne fått godkjent pliktskudd fra og med 1 jan for eks, da letter en noe på trykket på riflebanene rundt om, og en får kansje opp aktiviteten på en del jegere som så absolutt burde trene mer. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Føler noe av detta her er utdiskutert, men for å ta en liten bit av det, så var det vel EGENTLIG noen skytterlagsherrer på hedemarken som la grunnlaget for dagens jaktfelt. Skar ut figurer i tjyrupapp, og skjøt på i en konkurranseform.

 

Ser man samtidig på hvem det er som er de ivrige, arrangerer og generelt gir et godt miljø innen jaktfeltskytinga, så er det jo faktisk sporterskytterne.

 

Nå får det være slutt på klaginga om sterjekikkerter og klovnedresser - begynn å tren i stedet!

 

Et annet punkt er vel for NJFF sin del at det er utrolig mange som er medlemmer rett og slett for å skyte konkurranse. Jeg kan gå god for at jeg ikke hadde vært medlem i NJFF hadde det ikke vært pga. skytinga.

Link to comment
Share on other sites

HyprJinta; Er du helt sikker på at det var skytterlagsherrene i ditt lokalmiljø som var de første? Har hørt mye forskjellig, og tror nok kanskje det var flere som begynte som smått uavhengige av hverandre.

 

Når det gjelder det at det er sporterskytterne som er de mest aktive, så gjelder det absolutt ikke på Vestlandet. Mitt bestemte inntrykk er at det er mer jaktskytterne som drar lasset her. Og selv om vi har noen arbeidsjern som skyter i sporterklassen her og, så skyter de faktisk ikke nødvendigvis med DFS/NSF-skytterklær. Så om sporterklassen ble lagt ned ville ikke jaktfelten her på vestlandet lidd noe nød, kanskje tvert imot nå som vektbegrensningene er lik i nordisk og jegerklassen i jaktfelt.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet jmonsen

Vel, kan godt være at fler eksterne har hatt noe lignende, og at fler ideer har blitt til dagens jaktfelt. Men slik var det i hvertfall her på hedemarken, ut fra hva jeg har blitt fortalt av noen som begynte med det.

 

Jeg snakker ut fra hvordan mine opplevelser er, etter å ha vært igjennom min 11. sesong. Og jeg tror ikke det hadde vært mye stevner i Hedemark uten de aktive sporterne.

Link to comment
Share on other sites

Folkens, hvilke grupperinger som drar lasset på de forskjellige stevnene varierer jo veldig fra sted til sted. :roll: I Lunner skytterlag som jeg er medlem i, så har vi vel nesten ingen som skyter i sporterklassen, men en god gjeng som er med i jaktklassene. Det kan jo samtidig sies, at vi har en veldig liten andel av medlemmene som driver med DFS skyting i forhold til jegerandelen. Så hos oss er det jegerklassen som drar lasset. Som sagt, dette varierer nok veldig fra lag til lag.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mye bedre og enes om at det er bedre at vi tenker på og aransjere topp stevner med kvalitet fra start til mål.

Hvem som starta med hva er egentlig ikke så viktig nå mener jeg, men at skal jaktfelten i norge ha noe framtid så får vi heller samarbeide uavhengi av hvilke klasse en skyter i, ellers så er det nok mange som ikke gidder dette. Jeg skyter i sporter a pr i dag og har planer for og være der så lengi aktivitets nivået mitt er der det er nå. Blir jo det samme om en skal henge med helt i toppen i jakt A og, da må en trene og di små tinga spiller inn for og nå målet.

Alle kan ikke vinne, men vi kan gjøre våres beste for og nå dit. den beste vinner uansett har jeg sett. Og jeg er enig med hyper at hvis sporter skulle bli eksludert ut av jaktfelten så vil det bli et betydelig tap for grenen jaktfelt uansett hvilken del av norge vi prater om.

Jeg respektere jaktklassa og tror di fleste i jaktklassa egentlig ikke blarper om klovnedrakt og stjernekikkerter. la oss heller diskutere hvordan vi skal løfte jaktfelten enda lenger fram over uten at noen av klassene skal bort. Ta likestillingen i norge da, skal vi fjerne klassa for damer og?

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet jmonsen

Grunnen til at jeg trekker fram opprinnelsen, er vel for å få fram at utgangspunktet var en konkurranseform - mulighens fordi dem ble lei av å skyte på de "kjedelige" grovfeltfigurene? ;-) Dem skjøt ikke med diopter på dyrefigurer i tjyrupapp for å bli bedre skyttere eller bedre jegere.

 

Ellers er jeg forsåvidt enig i det du sier. Men jeg må tydelig innrømme at jeg er grådig lei den gjentagene klaginga over sporter/jeger. Etter min mening ser man i de fleste tilfeller en sammenheng mellom treningstimer her også. For å komme meg opp fra et snitt på 138-142, og opp på en sesong hvor jeg lå på 146,148,150, så drev jeg på det meste med trening 6 dager i uka...

 

Fjerrn gjerne dameklassa, men da må man også fjerne Jeger C. Dameklassa er etablert som en rekrutteringsklasse, på lik linje med JC. Skal man samtidig ha fullstendig likestilling, men opprettholde Jeger C, bør man vel også ha en klasse som heter Sporter C. Man skal ikke være tvungen til å skyte med lett våpen og jaktklær for å kunne debutere i sporten.

Link to comment
Share on other sites

Nei som sagt det er ikke enkelt om det skal slankes inn på ant klasser. ingen som har ei klasse ønsker endringer, er jo enkelt og forstå det.

Jaktfelten er nok også en del forskjellig fra område til område,her i deler av hedemark er det mange sporter skyttere, ser en i boj så har dem veldig mange jegere,men det er nok en kultur der hvor jegere vil skyte jaktfelt og vi skulle hatt mer av det over på denna siden av mjøsa og.

når det er stevne på denni siden så er det helt topp om det er 90 som møter opp, men i bojen så er det 2-400 skyttere det blir noe anna. men dfs står sterkt her over og vi som driver med jaktfelt har nok en utfordring her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får lyst til å presisere at jeg på ingen måte "disser" sporterskytterne, og jeg ønsker heller ikke noen endringer på dagens klassesettinger. Det jeg derimot føler ville være riktig er at det på NM settes opp en kongepokal for jegerklassen også. Det er jo faktisk 2 forskjellige klasser. Uansett hvordan vi ser på det, så er det litt hjelp i å skyte med en skytterdress, ellers ville ingen brukt den, for komfortabel er den ikke.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig at det skulle vært to norgesmester tittler skulle bare mangle egentlig, er da slik i mye anna jeg har vært borti, at en jeger skulle klare og bli norgesmester sånn det er i dag er vel nesten umulig mener jeg.Kutte ned på ant som skal skyte finaler og kjøre to finaler.

Da blir mye av dette problemet med konkurase vridningen borte vil jeg tru. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er noen som påstår at uten sportsskytterne så er jaktfelten død ?

 

Har derfor sett litt på deltager antall på Enebakk jff sitt jaktfelt stevne denne sessongen.

Dette var i år Fylkesmesterskap i Akershus.

 

Totalt var det 188 skyttere på resultatlisten.

 

Av disse så var det

 

A = 12 stk

B = 14 stk

Totalt sporter = 26 stk

 

JA = 31 stk

JB = 50 stk

JC = 30 Stk

Totalt jegere = 111 stk

 

Resten er fordelt på div andre klasser.

 

Hvordan noen kan si at det er sporteskytterne som drar lasset vet ikke jeg men det stemmer ikke i Akershus i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

375 H-H, det er jo faktisk slik at dette varierer veldig fra sted til sted. Vi har det samme på Lunner, men jeg kjenner til flere lag hvor det er motsatt. Det skal heller ikke stikkes under en stol at i prosent er nok flere sporter skyttere mer aktive enn den jevne jegerklasseskytter. Dette fører igjen til at om jaktfeltkonkuransen skulle mistet sporterklassen, så ville vi merket det veldig godt ved at mange resurspersoner innen sporten ville blitt borte. Dette er ingenting å krangle om fremover, vi trenger begge gruppene!

Link to comment
Share on other sites

Det hintes vel til mitt utsagn - og det har jeg jo også tildels trekt unna, at det bl.a. er mer jegere.

 

Jeg har vel aldri sagt noe om antallet skyttere henholdsvis sporter eller jeger - men om hvem som er de aktive, jobber med dette og arrangerer.

Har bare tilgang til resultatliste fra Vang JFFs stevne i jaktfelt fra februar 09 nå, men kan rapportere om 15 A-skyttere, 18 B-skyttere, 14 JA, 14 JB og 16 JC. Men disse tallene sier i grunnen ingen ting om det jeg vil fram til. For å legge til det så er det jo bare i jeger det tilbys en nybegynnerklasse. Vel og bra at det er mange i den klassa. Men om det skal være prakking om rettferdiggjøring, så burde det vel være en nybegynnerklasse i sporter. - og en jegerklasse i D1, D2, E1 og E2. Kan sikkert finne på noen klasser til også, sånn for moroskyld ;-)

 

Men samtidig, etter å ha deltatt på mye stevner i hedmark, så er det navnene som står i sporterklassene som jeg ser igjen som arrangører på stevnene herover.

Ut fra de som tar initiativ til stevnene i foreningene rundt her, så tror jeg ikke det hadde vært mye til stevner om det ikke hadde vært for de aktive sporterskytterne.

Link to comment
Share on other sites

jaktfelten overlever sikkert på jakt klassa og. men det er ikke for mange som driver med denne grenen eller?.

hvis vi tar hedemark og fjerner sporter så blir det bare enda mindre deltagelse på di stevnene som blir arransjert, og skal det være noen vits i og lage et stevne så er det vel at det skal klare og betale seg og være intresangt. Mangler engasjemang mange steder og mange ildsjeler blir dritlei og slutter og vips så er det ikke noe mer av noen som tar tak.

Dfs står sterkere her over,dem er nok flinkere til og ta tak i rekrutering,vi som skyter jaktfelt har ikke gjort tilsvarene, boj er mye bedre her en hva som har vært tilfelle i njff regi.

Jeg er og ivrig jeger og kjenner mange som jakter men og bli med på jaktfelt det er en stor bariere og komme over,ikke kan det være penger det står på(flere har så dem klare seg godt) tid har dem og, Men intressen er ikke der og dem jakter,og våpenet er dem egentlig heller ikke så opptatt av bare det smeller. Så at vi er uenige internt ang fremtiden og hva som skal være av klasser blir for meg noe feil. Jaktfelt er og blir en konkuransje for di fleste.

Link to comment
Share on other sites

Nå er du inne på noe jeg er veldig enig i pettern. I løpet av den tiden jeg har jobbet på standplass ved oppskyting om sommeren, så ser jeg at det jammen er mange jegere som ikke har peiling på våpen og ingen interesse i skyting. Det som betyr noe er at de kan prøve seg en tur i skogen til høsten. Så lenge det smeller og børsa er omtrent innskutt, så går det bra. Denne gruppen av jegere finner vi ikke på jaktfeltstevner uansett hva vi gjør for å legge forholdene til rette for dem. De klarer ikke en gang å skyte inn egen børse mange av dem..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaktåret starter 1apr hva med at en kunne fått godkjent pliktskudd fra og med 1 jan for eks, da letter en noe på trykket på riflebanene rundt om, og en får kansje opp aktiviteten på en del jegere som så absolutt burde trene mer. :idea:

 

Vi er uenige om mye, pettern og jeg. Men dette er jeg veldig enig med deg i. Jeg tror dette nok kunne fått flere av de som idag ikke møter på det lokale jaktfeltstevnet til å dukke opp. De ville fått alle skuddene godkjent på en gang, og det tror jeg nok ville vært positivt for flere. Hvordan man en snur og vender på det, så er en jaktfeltrunde bedre trening enn å blåse bort 2x15 skudd i myra uten å tenke på man treffer eller ikke...

 

Dette synes jeg var ett bra forslag.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Nå er du inne på noe jeg er veldig enig i pettern. I løpet av den tiden jeg har jobbet på standplass ved oppskyting om sommeren, så ser jeg at det jammen er mange jegere som ikke har peiling på våpen og ingen interesse i skyting. Det som betyr noe er at de kan prøve seg en tur i skogen til høsten. Så lenge det smeller og børsa er omtrent innskutt, så går det bra. Denne gruppen av jegere finner vi ikke på jaktfeltstevner uansett hva vi gjør for å legge forholdene til rette for dem. De klarer ikke en gang å skyte inn egen børse mange av dem..... :roll:

Her er jeg enig med deg.

Slenger meg på siste setningen og jeg har nok skjøti inn fler våpen som standplassleder - for folk rett og slett ikke klarer å treffe pappen.

Disse kan vi bare hoppe og drite i å klare å få med - bruk heller energien på å beholde de som vil være med :-)

Link to comment
Share on other sites

Dfs står sterkere her over,dem er nok flinkere til og ta tak i rekrutering,vi som skyter jaktfelt har ikke gjort tilsvarene, (...)

Må nok si at jeg synes tallet på juniorskyttere er ganske så bra jeg? Klart rom for Maaaange fler, i Vang var jeg yngst når jeg starta i 98/99 - og er fortsatt yngst. Det er alt for dårlig. Selvfølgelig har det vært noen innom, men blir ikke værende.

Mens jeg skjøt junior skjøt jeg stort sett alene i klassa - på ei god helg så var vi tre til sammen. Som D2-skytter som hadde jeg heller ønske om å skyte i B (eller A det siste året i D-klassa), med tanke på konkurranse. For min del måtte jeg gå for interne konkurranser med andre skyttere, for å i det hele tatt få konkurranse.

Så synes ikke vi skal klage på rekrutteringa nå. Synes det blir stadig fler og fler, og det er veldig positivt. Men så det er sagt så er rekrutering noe man alltid må holde i gang.

Jeg sitter i ungdomsutvalget i Hedmark JFF og har et ønske om å få til et prosjekt, med f.eks. et treff med trening, tips og inspirasjon for de juniorskytterne vi har. Det er for lite fokus for dem, og er i en aldersgruppe hvor det er mye andre aktiviteter som frister....

Link to comment
Share on other sites

Nå får det være slutt på klaginga om sterjekikkerter og klovnedresser - begynn å tren i stedet!

 

Trener faktisk en hel del og har vært med i snart femten år!

Er du så "tett" at du tror at det bare er ferskinger som er mot klovnedresser, og mener du virkelig at man ikke skal få ytre seg om man er motstander av skytedresser på jaktfeltstevner?

Lurer litt på hvordan du ser på ting, når du refererer til denne sakelige tråden som kranglig!

Er ikke dette nettopp et forum hvor vi skal lufte meningene våre, og så så ber du folk holde fred og hentyder at de som mener noe er dårlige å skyte og trenger trening!

Synes vel at du også kunne trenge noe trening......

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nå får det være slutt på klaginga om sterjekikkerter og klovnedresser - begynn å tren i stedet!

 

Trener faktisk en hel del og har vært med i snart femten år!

Er du så "tett" at du tror at det bare er ferskinger som er mot klovnedresser, og mener du virkelig at man ikke skal få ytre seg om man er motstander av skytedresser på jaktfeltstevner?

Lurer litt på hvordan du ser på ting, når du refererer til denne sakelige tråden som kranglig!

Er ikke dette nettopp et forum hvor vi skal lufte meningene våre, og så så ber du folk holde fred og hentyder at de som mener noe er dårlige å skyte og trenger trening!

Synes vel at du også kunne trenge noe trening......

 

@Hans Kristian, jeg har vært med i jegerskyting nå i 30 år og vi har vendt oss til sporterklassene. De bare er der. Og kalle skytterdresser for "klovnedresser" syns jeg er og gå langt over streken. De jentene og gutta som skyter der er ofte, som "hyperjinta" skriver blandt de mest aktive og det er like ofte de som er primus motor når det gjelder og arr. stevner. De har også ofte ett trenings opplegg som går laaaangt over hva vi vanlige skytterne driver med. Og en annen ting, det er ingen tvang og skyte i sporter. Du kan holde på i jegerA til du går over i E1. (nb. jeg har ikke lest de nye klasseføringsreglene av i år.) Og til "hyperjinta" sitt treningsopplegg eller ikke så holder hun ett meget høyt nivå. Jeg har hatt gleden av og se hva hun presterer ved flere anledninger. Hvis ferskingene klager over "klovnedresser" så må vi som har vært med ett par år forklare dem gangen i dette. Og hjelpe dem til og forstå at vi i jegerklassene konkurerer ikke med dem i stevner til daglig, (det premieres klassevis) med unntak av NM der tittelen har gått til beste skytter uansett klasse. Ellers premieres det også her klassevis. Hva man måtte mene om dette er en helt annen sak. Men det er tross alt kun ett stevne i året. Jeg personlig har vært på en 15-20 NM og har aldri hatt ambisjoner om og bli norgesmester, men er der for miljøets skyld. Der treffer man gamle kjente og har det koselig.

Link to comment
Share on other sites

En ting er og være uenig, men fra det til og slenge om div utstyr og slik en litt uten om hva som jeg anser som seriøst.

Vi må nok konsentrere oss om at på sikt så må det kåres norges mester for begge klassene så er vi kvitt denne kverveleringa som det er her. En ting er sporter men en får ikke tru en kommer til topps i jakt A uten og trene og være seriøs, jaktfelt er veldig krevene og det skal det være.

Men det er så klart mange som har litt forskjellige ståsteder hva som angår jaktfelten og utvikling. Utvikling er noe vi må ta både på det gode og det onde,La oss kose oss over feltstevner og være så gode som vær enkelt utøver er. Har en ambisjoner om norgesmester tittel så er det på tide og trene og konsentrere seg om det, sniper arne og jeg skyter 1 til 2 ganger pr uke og satser seriøst i sporter, håper det er flere her inne som vil satse og heller konkurere , det er det vi blir bedre av.

Link to comment
Share on other sites

sniper arne og jeg skyter 1 til 2 ganger pr uke og satser seriøst i sporter, håper det er flere her inne som vil satse og heller konkurere , det er det vi blir bedre av.

 

En til to ganger i uken er ikke så mye. Har inntrykk av at det er en god del i JA som minst ligger på det nivået når det gjelder treningsmengde. Mine ambisjoner for 2010 er å skyte en til to treninger i uken, pluss stevner i helgene. I tillegg så skal jeg være god nok i NM til at det blir finaleplass, slik som det ble i år.. 8)

 

(Skyter i klasse JA for første gang neste sessong.)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

nei en til to ganger pr uke er sikkkert ikke nok, men det er det med og få tid til alt, Tror det egentlig er veldig mange som egentlig bare skyter stevner og det blir med det.

Jaktfelten er jo veldig sesong betonet så jeg prøver og intensiere treninga mer på sen høsten etter elgjakta. Og er ikke bare ant skudd som teller heller, ting kommer fortere etter som åra går og en høster mere erfaring. Mye ligger i og holde roa i kroppen og ikke få nerver. hvis en byne og tenke poeng og legge et veldig press så har en lett for og gjøre feil, en liten feil og stevne er ødelagt så enkelt er det. Slik sett så synes jeg bojen er genial med storvilten sin, hvis du skyter deg bort på en fig som ikke er med i storvilten så har du enda sjans på og gjøre det bra på den konkuransen....

Link to comment
Share on other sites

Personlig skulle jeg veldig gjerne trent mye, men desværre blir det ikke stort mer enn konkuranser i vinterhalvåret. På sommeren blir det en del skyting, men ikke mer enn en gang i uka under jaktskytinga på banen. Høsten forsvinner til jakt.

 

Mitt mål med NM kommende sesong er å ikke gjennomføre årets dårligste stevne...... I år gikk jeg NM runden med feber og kraftig forkjølelse, det førte til kraftig skjelving på stående skyting, og at jeg glemte å skru på hjorten på 200m....... Et minnesrikt stevne for meg med andre ord.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Nå får det være slutt på klaginga om sterjekikkerter og klovnedresser - begynn å tren i stedet!

 

Trener faktisk en hel del og har vært med i snart femten år!

Er du så "tett" at du tror at det bare er ferskinger som er mot klovnedresser, og mener du virkelig at man ikke skal få ytre seg om man er motstander av skytedresser på jaktfeltstevner?

Lurer litt på hvordan du ser på ting, når du refererer til denne sakelige tråden som kranglig!

Er ikke dette nettopp et forum hvor vi skal lufte meningene våre, og så så ber du folk holde fred og hentyder at de som mener noe er dårlige å skyte og trenger trening!

Synes vel at du også kunne trenge noe trening......

Vel, utsagnet er med utgangspunkt i at de aller fleste som klager, er de som ikke kommer seg ordentlig opp selv. Og da har det med treningsmengde å gjøre. Det handler ikke om treningsdager eller treningstimer. Noen trenger lite trening for å bli knallgod, andre kan trene og trene og 'aldri bli god nok'. Da handler det litt mer om å tilpasse sitt eget treningsopplegg utifra hva man selv trenger.

Trening er ikke bare å skyte, skyte og skyte.

 

Synes vel at du også kunne trenge noe trening......

Hehe... Ja hadde jeg nå hatt inspirasjon, motivasjon og lyst til å skyte så hadde jeg nok gjort det. Jeg vet at jeg ikke trenger mye trening per nå for å komme opp på nivået jeg vil opp på - men det er viljen. Jeg har per nå fått nok av skyting, oppnådd det som jeg ser på er innen rekkevidde og har ikke noe å trene for. Trening opptil 6 dager i uka ble for mye!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg hadde det som deg "hyper" for noen år siden. Solgte alt utstyret og beholdt kun jaktrifla. Men, lysten meldte seg igjen og nytt utstyr ble etter hvert kjøpt inn. Dette er som sagt endel år siden og lysten har ikke dalt noe videre nå på flere år. Er godt fornøyd om jeg får et par stevner på over 140 i året. Har ikke store ambisjoner nå. Er med mest for og møte gamle kjente og at det er gøy :D .

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde det som deg "hyper" for noen år siden. Solgte alt utstyret og beholdt kun jaktrifla. Men, lysten meldte seg igjen og nytt utstyr ble etter hvert kjøpt inn. Dette er som sagt endel år siden og lysten har ikke dalt noe videre nå på flere år. Er godt fornøyd om jeg får et par stevner på over 140 i året. Har ikke store ambisjoner nå. Er med mest for og møte gamle kjente og at det er gøy :D .

Det er det miljøet som trekker ja. Får se an om lysta kommer tilbake nærmere sesongstart. Men må vel åkke som være med på NM :-) Det blir nok bra!

Link to comment
Share on other sites

Nå begynte jeg plutselig å glede meg til NM :)

 

Løypa ser variert og fin ut, skal være mulig å treffe der. Ved første øyekast kunne kanskje orrhanen settes på lengre avstand, med 1'er-ringen som innertreff. For alt jeg vet er det ikke sikkert dette lar seg gjøre ift. terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...