Jump to content

22-250 - Jeg må finne børsenes svar på "toyota"


Sir

Recommended Posts

du gjer ingenting dumt i å velge tikka super varmint iallefall. utruleg gode våpen å skyte med, og ikkje for å snakke om presisjonen, går vanvittig bra rett utav eske.

angående stokken er de mangen som ikkje syns dette er nåke særleg, men eg syns dei får eit tacticool look med ein stor kikkert, 2fot og demper. har hatt ei tikka sv i cal223 og har ei i 6,5*55 nå, eg e iallefal kjempe fornøyd me dei :)

 

slenger nå berre inn eit pår bilder av den i 6,5*55 så ser du korleis dei ser ut med alt på :lol:

normal_P8300006.JPG

normal_P8300007.JPG

normal_P8300012.JPG

normal_P8300014.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tikkaen er grei nokk den, men skall du bytte stokken på den blir det et dyrt prosjekt.

Tikka er det lite 3. parts produsenter til så det er feilt våpen å begyne å modde.

 

Skalldu spare penger er Howa et alternativ, ikke sikker hva slags snurr den leveres med.

 

Og bra du har insett at hagle er oppskrytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Remington 700 VLS, og den er ikke så verst å se på! VLSS (rustfri m/tommelhull) er vel heller ikke så stygg!

 

Jeg vet sant å si ikke riflestigningen, men gjør jeg jobben, setter den 60 grs. jaktkuler hull-i-hull på 200 meter!

 

Prisen er vesentlig høyere enn da jeg kjøpte min for 2 1/2 år siden, dollaren har vært skrekkelig sterk ei tid. Det er mulig prisene blir justert noe ned, hvis dollaren kan fortsette å ligge rundt 6 kroner, som nå.

Link to comment
Share on other sites

Savage leverer vel 22-250 med 1:8 stigning vis jeg ikke husker feil.

Men trenger en det til revejakt, tja det kommer jo ann på hvilke hold en skyter på, og hvor vindutsattdet er. For de fleste vil 1:14 være greit til revejakt. Da kan en regne med og skyte bra med kuler fra 35gr til 55gr.

Skal en derimot kansje prøve seg litt på langhold (papp), rådyrjakt og ikke absolutt vil skyte med de letteste kulene vil en jo unektlig ha en del å tjene på å kjøpe ei bøsje med krappere stigning.

Efter som det er lite som lages med krapp stigning er kansje det beste og kjøpe bruktbørsje, for detefter å smekke på det løpet som hjerte og lommebok begjærer.

Feks kjøpe en snerten bøsje i 308, og bygge omm.

Jeg for min del har en Howa i 22-250 med 1:14 stigning. hendig sak, men jeg er ikke i tvil om at ved løpsbytte blir det 1:6,5 eller 1:7 stigning på den.

Link to comment
Share on other sites

Det med snurr i pipa er avhenig av hvor tunge kuler en vil skyte.

En 22-250 som skyter 75/80 gr V-max tror jeg er en vinner på lengre hold, men sliter sikkert en del på løpet.

Bare husk på at en 22-250 har betydelig kortere levetid på løpet en en 223.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfra har dere teorien om at man ikke kan skyte lette kuler i kjapp snurr? Det er nemlig bare tull! Det eneste som er helt sikkert er derimot at man ikke kan skyte tunge kuler i slakk snurr. Motsatt går utmerket! Ingen grunn som helst til å kjøpe slakk snurr fordi man vil bruke lette kuler. Derfor:Kjøp kjapp snurr!

Link to comment
Share on other sites

Syns det var et dårlig tips du har fått om 8" riflestigning i 22-250 til revejakt! Spørs om du eller den som ga deg rådet har forvekslet med 223. Ikke får du Tikka i 22-250 med annet en 14" stigning heller.

Og hva skulle være problemet med 1:8 i stigning...? Overstabiliserte kuler..?? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kulene kan overstabelisere men det er ikke et pproblem i praksis.

Men de kan snurre for fort og gå i oppløsing i lufta. er ikke sikker på vilke hastigheter og snur det opppstår.

Gjelder for lette varmint kuler

Det kan bli et problem med magnum kaliber som 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg kun opplevd en gang, og det var med kuler beregnet på 22 Hornet i 22-250 i tett under 1300 ms. Har skutt endel 35 gr v-max i 1:9 med 1280 ms. Jeg har aldri opplevd noe trøbbel som helst med det. Kjenner heller ingen andre som har opplevd det med enda kjappere snurr. Presisjonen var også utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 + nytt skjefte = Sako 85 Varmint laminat rustfri uten plast

 

22-250 skal ha 1-14". Den skyter som en laser med 55gr kule.

 

Burris Ballistic mildot retikler er kalibrert for 22-250 med 55gr til 700yds/m. Sjekk ut 6-24x50 Black Diamond på www.burrisoptics.com

 

http://www.burrisoptics.com/pdf/BALLMIL.pdf

 

Spesialstyrkene i Forsvaret har benyttet 22-250 som skarpskytter i Tikka stålbørser fra Tikkakoski.

Link to comment
Share on other sites

22-250 skal ha 1-14". Den skyter som en laser med 55gr kule.

 

Er dette din mening eller er det en "lov" som sier det? I alle tilfelle er det "feil"! Man kan ikke fastslå det sånn kategorisk uten å definere hvorfor. Denne stigningen er ikke ideell for 55 grains kule som du nevner. Ofte er 55 grain den absolutt tyngste kula som kan stabiliseres i denne stigningen. Dersom man jakter og det er grisekaldt kan det faktisk hende at man får problemer med denne kombinasjonen.

Link to comment
Share on other sites

22-250 skal ha 1-14". Den skyter som en laser med 55gr kule.

 

Er dette din mening eller er det en "lov" som sier det? I alle tilfelle er det "feil"! Man kan ikke fastslå det sånn kategorisk uten å definere hvorfor. Denne stigningen er ikke ideell for 55 grains kule som du nevner. Ofte er 55 grain den absolutt tyngste kula som kan stabiliseres i denne stigningen. Dersom man jakter og det er grisekaldt kan det faktisk hende at man får problemer med denne kombinasjonen.

 

Det du sier der er ikke riktig. En 222rem med 1-14" stabiliserer 70gr Speer semispitser og 60gr Nosler Partition helt greit. Det er kun lange matchkuler fra 69gr og oppover sim ikke stabiliserer i 1-14". Hvis man skal skyte match ville jeg ha skutt 223 pga pipeliv og kostnader ved mengdetrening.

 

22-250 med 55gr kule er USA's nest mest brukte varmintkombinasjon etter 223.

 

Hvis det er "eksplosiv" jakt børsa skal benyttes til er det med 55gr kule 22-250 er best. Hvis man benytter ei børse med rask lukketid er den helt suveren å skyte med i jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Javel. Hvor har du egentlig dette fra? Jeg har ladet 222 i ganske mange år nå, og har prøvd både 70 gr Speer og 60 gr Nosler partition i 1:14 i dette kaliberet i tillegg til at jeg har ladet masse til 22-250. En 222 med 1:14 som takler 70 gr Speer har jeg aldri sett.... En 22-250 med 1:14 har etter min erfaring store problemer med 70 gr Speer, så derfor stiller jeg meg sterkt tvilende til det du sier her.

At 55 grain er bra i 22-250 vet jeg også, for jeg har skutt flere tusen slike i dette kaliberet, men mener fortsatt at uttalelsene dine om at den "skal ha" 1:14 er gale. 1:14 er heller den slakeste stigningen som klarer å stabilisere 55 grains kuler. Ut fra det du sier er den perfekt, men det er den slett ikke. For ei 40 gr kule derimot! der vil den kunne være perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Bharsvik:

 

Ta deg en titt i ladebøker. Hvis det er fare for ustabilitet står det som oftest en advarsel. Før SS109 i 223 og de nye matchkulene fra 69gr og oppover kom på markedet var stort sett alle kuler som ble produsert av de amerikanske produsentene konstruert for å fungere i 1-14". Stort sett gjalt det rifler i alle kalibre fra 222rem til 220swift. Unntaket var 223rem med 1-12" og 5,6x57 med 1-10" for å takle 74gr RWS SBT

 

Jeg har ladet 222rem/1-14" med 70gr Speer, 60gr Nosler SolidBase(SPBT), 60gr Nosler Partition, Sierra 63gr og Hornady 60gr i mange rifler uten problemer med stabilitet.

 

Norma lager fabrikkammo i 222rem med 62gr kule med bare 880ms utgangshastighet for rådyrjakt. Tror du de hadde gjort det hvis den ikke hadde stabilisert i 1-14"? Jeg skal vedde på at det minst er 500000 222rem rifler ute blant folk på hver 222rem med en annen riflestigning

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel dette ganske så OT, men for å svare Torf:

 

Mine erfaringer med flere 222'er med 1:14 snurr stemmer godt med Bharsvik's erfaringer.

Med 70 grains Speer, 60 gr Nosler PT eller SB er det sjanseløst, har aldri fått disse til å stabilisere i 1:14 og 222-hastigheter, heller ikke hørt om andre som har fått det til.

 

De øvrige du nevner er mer tilfeldig, men 60 gr Hornady SP (ikke HP'en) samt Normas rådyrkule på 62 grain går normalt godt, iallfall om en ligger i øvre ende av hastighetsområdet for patronen.

 

Som det har vært skrevet i en rekke tidligere tråder, det er lengden, mer en vekten som er den begrensede faktor.

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg skutt i Winchester M70 Varmint, CG1900 Sporter, CG3000 DL og Steyr SL Varmint i 222rem.

 

I tillegg har jeg skutt de samme kulene i Weatherby Varmintmaster både i 224wea og 22-250 i tillegg til Win70 og Rem700 i 22-250.

 

Speer 70gr semispitser er ikke en spesielt lang kule.

Link to comment
Share on other sites

Bharsvik:

 

Ta deg en titt i ladebøker.

 

Det kan vel ikke kanskje falle deg inn at jeg muligens har sett i en ladebok eller tre? :? Jeg påstår ikke at du lyver om dine erfaringer med disse tunge kulene, men for meg er det viktigere hva jeg selv har erfart. Jeg syns det er merkelig at du har opplevd like mange positive erfaringer med 1:14 som jeg har opplevd motsatt. Jeg har sett noen nøkkelhull for å si det sånn. Har virkelig ikke du? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Nei, jeg har ikke hatt noen særlige problemer med nøkkelhull. Jeg sjekket gamle data når jeg kom hjem igår. I VJ LB2 skriver SS at han fikk stabilitetsproblemer i en Sako 1-14" når hastigheten var under 2700fps med 70gr Speer semispitser. Jeg har alltid hatt større hastigheter enn dette i mine våpen. Før tunge matchkuler kom på markedet benyttet jeg 60gr Nosler solidbase til "langhold" (500m). Den mest brukte børsa var en CG1900 sporter i 222 med 1-14". Hastigheten i denne var 3000fps+. Senere ble orginalpipa kamret om til 223 pga ammotilgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...