Jump to content

Samekniven min ruster!


Gullars

Recommended Posts

Hepp!

 

Tror jeg har hat det oppe før men Strømeng samekniven min ruster fryktelig lett syntes jeg. Nå er det ganske fuktig her på vestlandet men vist jeg ikke tørker av den veldig nøye på kvelden når jeg feks er på telt-tur så er det rust på den dagen etterpå!

 

Har smørt den inn med noe sån rustbeskyttelse fra rense kittet mitt til salongen min. Det fungerer greit periodevis men seriøst? Skal det være slikt? Er det evnt et annet stoff & spray jeg føre på den som holder litt lengre?

 

Hilsen fustrert bergenser! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg har laga eit par knivar med blad som er helst dårlige mot rust, og eg pleier å ta ein runde med dei av og til, og smøre dei inn med matolje rett å slett. Berre det at dei henger ut på veggen i jaktbuksa, so blir dei angrepet av rust, pga luftfuktigheita. Du vil alltid få små flekkar på bladet, uansett kor flink du er med å stelle den. Men lær deg 2 ting, det eine er å leve med deg, det andre er å ta kniven utav slira og sjekke den av og til. Puss litt med stålull, og smør den inn med matolje, den er ikkje farlig når du skal bruke den til mat og vilt osv...

Link to comment
Share on other sites

Eg ville ha brukt solsikkeolje faktisk, oliven og valnøttolje harskner og blir dårlig lukt på. Litt dumt om heile kniven og slira stinker..

Om dette er bra for kniven i lengda, det er eg usikker på, men eg håpar og trur at det skal gå bra. Rusta blir det iallefall langt mindre av når ein bruker litt olje.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg har blånert kniven min med kaldblånering, da holder den bedre på oljen.

Kaldblånering? Det lukter for det første kamelfjert, for det andre har finishen dårlig holdbarhet og for det tredje beskytter det heller ikke noe særlig på alt jeg har prøvd det på (og det er en hel del, faktisk). Vær obs på at kaldblånering inneholder blant annet en selen-syrling, som er omtrent like giftig som arsen. Ikke at det blir uhyrlige mengder av det muligens, men jeg ville vært oppmerksom på hva jeg brukte den til og dessuten gjort den nøye ren etter behandling.

Link to comment
Share on other sites

Kaldblånering? Det lukter for det første kamelfjert

 

enig.

å som morten sier så kan det være stoffer i blåneringa som ikke akkurat er heldig å få i maten.

 

 

mitt råd til de som har samekniv er å ta vare på den. da ruster den som oftest ikke. man kan feks smøre bladet med litt matolje om man skal på tur. ruster ikke da. forresten gjør det ikke noe om man får matolja i maten(man bruker jo kniven til mat innimellom ).

hvordan det er med andre luriumer i mat vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ad rust:

jeg har lest litt om et alternativ til å hindre all rust, hvilket er å kontrollere rustdannelsen ved å fremprovosere dannelse av patina. Man stikker bladet i en frukt eller grønnsak, eller nedsenker det i eddik, saften fra løk, kaffe e.l. til en jevn misfarging oppstår. Dette er såvidt jeg skjønner en overflaterust som gir en viss beskyttelse mot dypere rustdannelse. Bruker du bladet mye til tilbereding av mat, vil en slik patina oppstå naturlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Det som ofte kan være det største problemet ang rust , er jo at selve slira blir bløt i fuktig vær. Jeg har testa litt med å bruke Danish oil på slira til samekniven min. Dette produktet er jo egentlig til treverk, men så langt virker det veldig effektivt for å holde fuktigheten ute, da det danner en meget vannavstøtende overflate. Jeg vet ikke hvordan dette vil påvirke læret i lengden, men er verd et forsøk i alle fall. Uansett så må man jo olje stålet med jevne mellomrom, og tørke av kniven etter bruk før den settes i slira.

Link to comment
Share on other sites

Canaubavoks (Jørn Jensen) eller Renaissance Wax (sløyddetaljer, jørn jensen, Grenland Stein & Sølv) vil antagelig holde litt bedre enn matolje.

De stivner og gir et usynlig lag som beskytter, og det vil heller ikke feste seg noe på det, som det kan med olje.

 

Hvordan er disse luriumene mtp å bruke den til å smøre på brødskvia etc etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Allt stål ruster, det bare tar litt lenger tid med slikt som kalles rustfritt.

Syrefast stål derimot tåler rust bedre.

Skal du ha helt rustfritt må du ha Titanium

men det egner seg ikke (og er for dyrt) til kniver.

 

Litt olje innimellom hjelper mye :winke1:

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Fleste forstår jo at alt ruster, men når jeg tenker på knivblad så er det sunn fornuft med vedlikehold, derav nevnte jeg bare på at ett speilpolert blad ruster ikke så fort uansett mot en annen kniv som har samme stål men høyere antall grit, veldig logisk da "væske" ikke har så god friksjonsevne og forlater bladet fortere ;)

Link to comment
Share on other sites

Ad rust:

jeg har lest litt om et alternativ til å hindre all rust, hvilket er å kontrollere rustdannelsen ved å fremprovosere dannelse av patina. Man stikker bladet i en frukt eller grønnsak, eller nedsenker det i eddik, saften fra løk, kaffe e.l. til en jevn misfarging oppstår. Dette er såvidt jeg skjønner en overflaterust som gir en viss beskyttelse mot dypere rustdannelse. Bruker du bladet mye til tilbereding av mat, vil en slik patina oppstå naturlig.

Skulle til å foreslå dette, altså patina/patinering, som forsvar mot (rød) rust etter at blankpolering ble nevnt som et "vern" (mot at fukt/forurensning blir "hengende" ), men søkte først i tråden og ser at dette jo alt er nevnt. Slenger bare på et par lenker/youtube klipp som kan være av interesse da. Vi snakker altså om fremprovosert patina, ikke naturlig som normalt vil komme om man ikke renser/tørker av karbonkniven sin kjapt etter bruk.

 

 

Har sett noen mindre heldige og noen heldige forsøk på å lage mønster med sennep, her er en som synes å få det rimelig greit til

(han forsøker ikke å lage et kunstverk, bare et "tilfeldig" mønster - og da er det vel lettere å lykkes)
Link to comment
Share on other sites

Canaubavoks (Jørn Jensen) eller Renaissance Wax (sløyddetaljer, jørn jensen, Grenland Stein & Sølv) vil antagelig holde litt bedre enn matolje.

De stivner og gir et usynlig lag som beskytter, og det vil heller ikke feste seg noe på det, som det kan med olje.

 

Hvordan er disse luriumene mtp å bruke den til å smøre på brødskvia etc etterpå?

 

Det skal være rimelig trygt. Canaubavoks blir brukt på matvarer for å få en blank overflate.

I tillegg sitter den så godt at det er ikke mye av det som vil overføres under bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...