Jump to content

.223 rifle - vil gjerne høre deres meninger - Nå komplettert


HighPower

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en rifle i .223 til skarv, gås og rev, evt. rådyr, og som også skal brukes til jaktfelt. Har sett meg litt om og følgende kandidater utmerker seg:

 

- Steyr Tactical Scout: Lett og hendig, men samtidig utrolig stødig, og presisjonen i Steyr-rifler er jo velkjent

- Tikka T3 Tactical (eller Super Varmint): Litt annen type rifle, men igjen velkjent presisjon

- Sauer 202 Jaktmatch: Need I say more ? Men den er vanskelig å oppdrive og spesielt til en skapelig pris...

 

Noen som har betraktninger for/mot/alternativer ? Riflen må veie under 4,5kg med en Meopta Artemis 3-12x50 i Leupold QR eller QRW montasje. Jeg kjenner argumentene for og mot bruken av plast i Tikkaen. Og ad alternativer: Jeg kommer IKKE til å vurdere verken Remington eller Howa. Ikke fordi det er noe galt med dem, men fordi jeg ikke føler meg komfortabel med disse riflene, og det er for meg en god grunn til å bruke pengene mine på noe annet. De tre kandidatene over gir vel en god indikasjon på hva jeg ser etter.

 

Da vil jeg gjerne høre deres synspunkter som input til min vurdering.

Til de av dere som er bransjetilnyttet: Hvis dere føler for å komme med et tilbud, så er jeg selvsagt interessert i det, gjerne pr. PM :D

Samme hvis noen har en rifle til salgs privat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøp Sako 85 Varmint rustfri med laminert skjefte. Kjøp den med 60cm flutet pipe, 1-8", ferdig gjenget for demper. Veier ca 3,7kg.

 

Det er ikke mange nye børser som kan hamle opp med denne når det gjelder funksjonalitet og skyteegenskaper. Sakoen er stort sett best i alt når man sammenlikner egenskaper. Jeg har benyttet en tilsvarende 75 i 223 til konkurranseskyting i mange år og fortsatt ikke funnet noe som kan hamle opp med denne av fabrikkrifler.

 

-Tikka T3 har dårlige magasiner og sluttstykkevandring som passer 30-06 + mange plastikkdeler.

 

-Sauer 202 har problemer med magasinene. Ellers ser den ganske lovende ut men den er tung.

 

-Blaser R93 har for lang lukketid til konkurranseskyting. Nå husker jeg ikke magkapasiteten på 223 men lurer på om ikke det er kun 4 skudd. Jeg fikk tilbud om den første 223 med tung pipe i Norge men takket nei etter å ha testet den. Mistet for mange poeng pga lang lukketid når jeg hadde et dårlig avtrekk.

 

-Remington 700 må doktoreres mye hvis du skal skyte mange skudd. Jeg har hatt 3 stk i 223 og alle har havarert.

Link to comment
Share on other sites

.223 er en kort liten patron, og 2 av alternativene dine er lang kasse, som i mine øyne er helt feil til en .223

Har du vurdert ei rifle som er tilpasset denne størrelsen på .223 patron?

 

Du har noen eksempler på slike i tråden om CZ 527 info div.mod [LINK] Du nevner heller ikke hvilken pris du ønsker.

Blaser R93 er også et godt alternativ.

 

Absolutt et interessant moment. I Saueren vil jeg si det oppveies av fordelen ved en systemrifle. Tikkaen har jo en rimelig stiv kasse med en Picatinnyskinne i stål på toppen, men har selvsagt lang vandring på sluttstykket. Og så er jeg jo litt svak for Scouten, da :wink:

 

Ad pris, såligger Steyr og Tikka i samme området, rundt 18.000 veil. Sauer 202 Wolverine Jaktmatch synes jeg koster mer enn den smaker, men inntil prisklassen på de to andre er aktuelt. CZ 527 er jo en utmerket rifle, men jeg får ikke den helt gode feelingen med den av en eller annen grunn. Likte faktisk bedre den gamle Fox-modellen.

 

Takk for innspillet !

Link to comment
Share on other sites

Skal du ligge i området 10-12 høvdinger så er vel Tikka, Browning og Remington gode valg.

Skal du ligge i området 17-20 høvdinger, så er jo Steyr, Blaser og Sauer populære valg.

 

Den steyr rifla har alt. Fristende sak spør du meg.

 

Skal du skyte tunge kuler (60 grain og oppover) i 223, så har Tikkan en fin riflestigning for det. Eller funker alt det andre også.

Link to comment
Share on other sites

Ser mange av de tankene jeg har gjort meg gjentatt her, ja. Heller mest mot Scouten. Riflestigning på 1:9" håndterer vel opp til 70 grains greit. Remington er som nevnt innledningsvis ikke aktuelt, og Browning har jeg satt litt på sidelinjen siden A-Bolt ikke finnes i noen varmint-utgave og X-Bolt Varmint Stalker ikke leveres på det europeiske markedet. Ellers er det fine rifler.

 

Ser Kimber har en snerten varminter også.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ligge i området 10-12 høvdinger så er vel Tikka, Browning og Remington gode valg.

Skal du ligge i området 17-20 høvdinger, så er jo Steyr, Blaser og Sauer populære valg.

 

Den steyr rifla har alt. Fristende sak spør du meg.

 

Skal du skyte tunge kuler (60 grain og oppover) i 223, så har Tikkan en fin riflestigning for det. Eller funker alt det andre også.

 

 

Ingen av riflene du nevner er "vinnervåpen" i konkurranseskyting når kaliberet er 223. Eneste unntaket er Sauer hvis de får sving på magasinene men den blir for tung hvis du ikke skreddersyr ei børse basert på alukasse.

 

Highpower:

 

Hvis du ikke kikker på Sako 85 gjør du en tabbe. Ta deg en tur på hjortebanen på Løveskiold første helga i september så skal du få se stresstesting av boltrifler i 222 og 223. Da skytes det NM løpende hjort. Formel 1 rifla i 223 er Carl Gustaf 1900 Sporter. Sakoen er en god nr 2

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kikker på Sako 85 gjør du en tabbe. Ta deg en tur på hjortebanen på Løveskiold første helga i september så skal du få se stresstesting av boltrifler i 222 og 223. Da skytes det NM løpende hjort. Formel 1 rifla i 223 er Carl Gustaf 1900 Sporter. Sakoen er en god nr 2

 

Høres fristende ut, men på den tiden gjør jeg de siste forberedelsene til hjortejakt her vestpå :D

 

Men jeg skal se nærmere på Sako 85.

Link to comment
Share on other sites

A-Bolt ikke finnes i noen varmint-utgave og X-Bolt Varmint Stalker ikke leveres på det europeiske markedet.quote]

 

Browning A-Bolt selges i 223 Rem. Snakk med Jakt og Friluft i arendal. Mener bestemt at

jeg såg en som kjøpte en slik på Friluft messa tidligere i år.

 

Søker man på A-bolt 223 så får man også opp ymse greier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er riflen endelig i hus :D

 

Takk for alle innspill ! Etter mye grubling og enda mer byråkrati seiret magafølelsen til slutt. Jeg lar bildene under tale for seg. OBS ! Kikkerten på bildene (Leupold 1-4x20 NWTF Limited Edition) er ikke den som kommer til å bli brukt primært. Jeg kommer til å skyte inn både denne og en 4-12x40AO navnløs OEM-kikkert som blir byttet ut med en Meopta Artemis 3-12x50 når budsjettet tillater det. Sistnevnte blir primærkikkerten.

 

dsc05584n.jpg

 

dsc05583v.jpg1005611c.jpg

 

dsc05579l.jpg

(Har sladdet ut serienummeret på siste bilde.)

 

Nå gleder jeg meg til en tur på banen i morgen formiddag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Oohh, missunnelsen river i kroppen.

Har hatt den børsa på ønskelista i fire år nå, men har heller kjøpt flere rimelige istedet.

Men som Sauer200str sier, man skal skyte i mange år enda, så jeg har vel enda 40 år på meg til å skaffe en sånn.

Hver gang kona sier, jeg vil ha ditt og datt, har jeg sagt jeg vil ha en scout tactical. En dag kommer jeg med den, og da blir hun ikke overrasket.

 

Gratulerer med fin børse :D

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for alle gratulasjoner !

Så vidt meg bekjent er forskjellen som du sier fargen, Tactical leveres originalt i koffert (vet ikke hva standardutgaven gjør) og i hvert fall på tidligere utgaver hadde standardriflen den klassiske "smørkniv"-hevarmen mens Tactical har rund kule.

Var en tur på skytebanen på lørdag og skjøt den inn. Med dårlige lysforhold, kastevind og regn satte vi lett tre skudds samlinger innenfor en 20-kroning på 100m. Gleder meg stort til å prøve den ut under gode skyteforhold, for ikke å snakke om med en bedre kikkert :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En oppdatering, siden der var stor interesse for denne tråden.

Nå anser jeg pakken som komplett. Et par detaljer er revidert i forhold til opprinnelig plan. Først satt jeg en kveld ogbladde på ebay mens tanken kom sigende at det blir jo riktigst med en østerriksk kikkert på en østerriksk rifle, og sannelig, der dukket det opp en ubetydelig brukt Swarovski Habicht PV 3-12x50 til en svært behagelig pris :D

Så var det montasje, da. Opprinnelig plan: Leupold QRW, MEEEEEEN... Den bygger ikke høyt nok. Flat skinne fremover forbi objektiv og stor objektivdiameter medfører høy montasje. Tilbake i tenkeboksen mens jeg venter på at hoffleverandøren skal få inn Leupold Mark IV Super High, Vil helst ha hurtigkobling... Hmmmmmmmmmmmmm... Recknagel har jo noen fikse innretninger. Litt mailtrafikk med Ragnar Hansen, og noen uker senere kom det en SSK-II montasje i hus. Nå ser det slik ut:

 

p1000976.jpg

p1000977xp.jpg

p1000978u.jpg

p1000979b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Morsom sak. Et lite praktisk råd, litt fett på sluttstykket, så holder det finishen lenge. Hadde en innom som skulle ha montert kikkert på en grønnstokket utgave, helt tørt og opp ripet sluttstykke, børsa så gammel ut med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg venter fortsatt på at en hobbypølsemaker skal invitere til skytedag på Voss :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

Jo det kunne vore moro det. Men me slit med skytebaner her for tida, det blir trangt om plassen i år iallefall.. Hovedbanen er under ombygging til LS 2012, og dei små banene utenom sentrum må ta avlastninga. Så det kan bli eit problem i år faktisk.

Me får ha det tilgode, men me må få det til ein gong. :)

Link to comment
Share on other sites

Den der skal jeg test skyte neste gang vi er på Kismul.

Kan nok la seg ordne.

:?::?: Klarer den 5 i klistre lappen :?::?: :D

Med riktig ammunisjon og skytter gjør den nok det, ja. Siste innskytingsserie med Remington 55gns FMJ fabrikkammo sto omtrent som en likesidet trekant med knapt 15mm sider.

PS! kan eg få prøve den :wink:

MADMADS

Så positivt innstilt som du er ? Tjaaaa... 8)

Link to comment
Share on other sites

Takker for titten på børsen i går,

den var NYDELIG.

 

Ble overhode ikke misunnlig på deg.

For de som har penger kan eg andbefale å kome denne børsen.

 

For fort den følesen når du har den i hendene, alt er riktig, og jeg er "forelseket".

 

Havesyken blir stor, takk gud for at onkel blå ikke vil gi meg flere løyver.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er ikke helt sikker på hva du mener med stabil i denne sammenhengen, men jeg er strålende fornøyd med den på absolutt alle måter. Riflen er noe av det mest presise jeg noen gang har skutt med, kikkerten kommer (for meg) i perfekt høyde i forhold til skjeftet, montasjen er stødig som et fjell, og utformingen av våpenet kombinert med relativt lett kikkert gjør at den føles stabil og velbalansert. Jeg skyter en god del jaktfelt med den i tillegg til småviltjakt og selvsagt endel uformell hyggeskyting :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...