Jump to content

Jaktfelt - forslag til kaliber og rifle?


hauk

Recommended Posts

Er komen så langt at eg vurderer å skaffe eigen rifle til bruk på jaktfelt - Mauser M98 i kaliber 30-06 er glimrende verktøy på jakt, men ei meir moderne rifle og litt snillere kaliber er kanskje betre egna til jaktfelt (jegerklassen). Blir faktisk litt sliten i skuldra etter 30 skudd i kaliber 30-06...

 

Så, ny rifle, nytt kaliber - men kva?

 

Alle riflene eg har i hus er i "kjedelige" standardkaliber - .22lr, 6,5x55, 308Win, 30-06, så er litt frista til å gå for noke anna bare for å få eit nytt kaliber :). Samtidig har eg inntrykk av at 6,5x55 er eit godt jaktfeltkaliber, og det er dumt å sette strek over eit godt kaliber kun fordi eg allerede har ei rifle i det kaliberet (ein bane-Krag, så det er lite aktuelt å bygge den om til jaktfelt). Større kaliber utgår, litt av poenget er å få eit kaliber som har snillere rekyl enn 7,62 kort eller lang.

 

Anbefalingar? Erfaringar?

 

Når kaliberet er i bestemt, kan søknad sendes til onkel Blå, og eg kan begynne å kikke meg om etter ei rifle. Schultz & Larsen er det første eg kjem på, men også andre merke vil vel eigne seg? Eller for å spørre på ein annan måte, kva fabrikat er det ein bør ligge unna? Eller er alle i prisklassen 15-20.000 "gode nok" og like godt eigna?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde - akkurat som Tord over meg - som faktisk har akkurat samme avatar av Lapuas 6mmBR, tenkt til å si 6mmBR

Lapua har ferdigrulla ammo, men det er kanskje ikke det som ligger fremst i hyllene hos din lokale våpensjappe.

 

Sakset fra 6mmbr.com

 

The 6BR offers easy load development, excellent barrel life (expect 2500 rounds or more of top accuracy), and low component costs. Despite its small size, the 6BR offers better ballistics than a .308 Win, though the 6BR burns 33% less powder and produces 55% less recoil. (6BR with 105gr compared to .308 with 175gr.)

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje 243 :roll: Kanskje litt lettere å få tak i ferdigrulla ammo enn med 6mm br'n Hvis ikke er det lett å skaffe hylser, bare å presse om 308. Knall kaliber :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt de samme (tvangs)tankene de siste månedene. Jeg har lyst på en egnet jaktfeltrifle (jegerklassen) og som også kan fungere som backup i tilfelle andre børser skulle ryke midt i en eller annen sesong. Dvs At en og samme i tillegg til jaktfelt også må duge til jakt på smått og stort. Etter å ha vurdert forskjellige kaliber har jeg "landet" på .260 rem. Av følgende årsaker:

 

- kan velge og vrake i kuler i 6,5 mm.

- Kjent for å være et presist kaliber.

- snill rekyl.

- kan bygges med utgangspunkt i en .308 kasse og sluttstykke som det finnes mye av på bruktmarkedet.

 

Alternativt, og av de samme årsakene, vurderer jeg 7 mm-08.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt en jaktfelt rifle, som ikke skulle brukes på feks elgbanen, så hadde mitt valg blitt 223.

 

Hvorfor?

 

Liten / ingen rekyl.

Pris på ferdigammo, kan skaffes for en slikk og ingenting.

Relativt lett å lade til bra nok presisjon.

Skyter flatt nok på de avstandene som brukes på jaktfelt.

Forholdsvis snill mot pipeslitasje.

Cykler bra fra magasin (noe feks 6mmBR ikke nødvendigvis gjør)

Link to comment
Share on other sites

Ferdigladd til 6mmBR er ikke noe problem. En tlf. til Norma Skytterlag fikser dette. Da fåes det ammo med 107 SMK Moly og 105 gr Berger Moly. Du trenger event. 1:8 twist i pipa di.

 

Vil du ha ei god børse som det finnes ammo til i en hver sportsbutikk så kjøp deg en S&L i 6.5x55. Om du skulle skyte i sporter så kan du bare kjøpe en sporterstokk til denne så har du ei prima rifle til det også. Ikke noen dum tanke du har der.

 

223 har god nok balestikk ut til 200m, det er det ingen tvil om, men det ser jo ut til å dra ut med DFS-sponset ferdigladet ammo. Billige ladekomponenter er det jo allerede skytterlagspris på, så ser ingen bakdel med 223 kontra andre kaliber heller.

 

 

6.5 er det vanligste av de nevnte kaliber med mest rekyl av de nevnte, men det ser ikke ut til å hindre de beste. Løpslevetid ca. 6000 sk.

 

6BR er den av de overnevnte patronene som sansynligvis, har best presisjonspotensiale, men hvem kommer til å merke det til jaktfelt? Skal du ha denne patronen til å mate fra magasin må du blinde ett rettmatet magasin til å tilpasse lengda på patronen. Kryssmating kan du bare glemme å få til. Løpslevetid ca. 4000-5000 sk.

 

223 er den patronen som er blilligest å lade av de nevnte og som har minst rekyl. Løpslevetid ??? (har ikke personlig erfaring med dette i kaliberet)

 

 

Så-----det er smaken din som avgjør. Jeg personlig skyter mest 6 BR og noe 6.5x55 til jaktfelt. Hva som gir de beste resultatene er opp til skytteren, men skal man skyte i benk er det rifla i 6 BR som presterer best.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte en del jaktfelt så er 243 et dårlig alternativ etter min mening. Dette pga. løpslevetid. Den brenner betydelig mere krutt enn 6 BR og har veldig kort hals. Har ikke personlig erfaring med akkurat dette 6mm-kaliberet av overnevnte grunn, men noe mer enn 2000 sk med 243 ser jeg på som urealistisk.

 

260 er et meget godt kaliber om du vil ha kort kasse.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg 6,5 x55 likevel jeg , enkelt og få tak i hylser og stort kuleutvalg . For eks. 100 grains (skytterlagskuler) snille ladninger og nesten ikke rekyl .

 

Støtter egentlig dette jeg. Enkel og grei løsning som fungerer ypperlig ut til drøye 200m. Så lite vind som det er her, i alle fall på indre østlandsområdet, så merkes ikke forskjellen heller!

 

Skyter litt med denne kombinasjonen i 6.5x55 selv, og ladd med 38 gr norma 11 i ca. 840 ms så merkes i praksis ikke forskjell i rekylen på denne ladningen og mine 6 BR-ladninger med 107 SMK.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 6,5x55 med 139grs scenar, ladd litt hardt. Da slippen en å tenke så mye på vinden. Skrur heller ikke så mye ut til 200 meter når jeg er innskutt på 100m, 7 knepp (1/4" pr. klikk). I den tunge saueren min er rekylen lik null.

Det er vel en grunn til at de aller fleste som skyter jaktfelt bruker dette kalibret. Billige kuler, god tilgang på hylser og presis i gode rifler. At rekylen heller ikke er så hard, er vel neppe noen ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Som det nevnes i tråden må børsen klare storviltkravet dersom man senere vil ta spranget videre til Elgbane eller Nordisk Jaktskyting (m/elgbane).

 

Jeg har drevet og rotet en god del frem og tilbake med våpen og stokker. Dersom jeg hadde begynt på nytt med de erfaringer jeg nå har ville jeg garantert ha kjøpt en Sauer 200 STR 6,5 rigget for DFS slik at jeg kunne skyte litt der også om jeg fikk lyst.

+ en elgbanekikkert med opptil 16X som brukes både til jaktfelt og elgbane.

+ (evt. senere) en jaktfeltstokk for Saueren fra Tyristubben (eller KKC eller Jacobsen alt etter smak).

+ (evt. senere) en lettere pipe for jaktfeltbruk.

+ (evt. senere) et konverteringssett for kal .22.

 

Kjedelig og konservativt ja, men akk så praktisk. All trening og konkurranse for det jeg i første rekke vil drive av rifleskyting med ett våpen som du etter hvert lærer deg meget godt å kjenne.

Link to comment
Share on other sites

Jaktfalken: Det finnes kun en 6,5x55 og den heter ikke noe annet enn det. Patronen ble laget av en norsk/svensk kommisjon i 1893 og du finne bare en blueprint på den. Det er altså ikke en mauserpatron eller en særegen svensk konstruksjon.

 

"swedish mauser" er en markedsføringsbetegnelse ment for USA hvor det ble solgt en enorm mengde overskuddsmausere fra det svenske forsvaret etter krigen. De amerikanske ammoprodusentene leverer fremdeles patroner laget for svenskemauseren som er svakere ladet enn vi gjør i europa, feks. den nye Fusion.

 

Anbefaler denne lille historieleksjonen: http://sorkedalen.skytterlag.no/main.htm?DID=617

 

Litt patriotiske bør vi jo være her på berget og da er det ingen grunn til å gi svenskene all ære for noe nordmenn gjorde halvparten av arbeidet med. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spør ein på Kammeret, får ein mange gode svar...! :D

 

Det med elgbane er eit veldig godt poeng, og uansett kaliber eller våpen no så blir det nok å kjøpe eit våpen med mulighet for løpsbytte til andre kaliber. Men 6,5x55 er jo eit godt kaliber, det er vel det som er grunnen til at det er utbredt...

 

Rekyl for 6,5x55 anser eg ikkje som eit problem, og det er ikkje SÅ viktig for meg å få eit nytt "anleis" kaliber (sjølv om det i seg sjølv er artig å ha mange ulike kaliber!)

 

@Grimen - Sauer 200 er for meg ein ny tanke, ikkje dum. Men 16x kikkert kan vel ikkje brukes til jaktfelt? Og bane-Sauer for umiddelbart å kjøpe løp og stokk for å bruke på jaktfelt virker litt tungvint? Har allerede eit par DFS-godkjente våpen, så DFS-skyting er ikkje problem om eg ønsker det. Bortsett frå .22 og inneskyting, då...

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er den absolutt mest brukte konkuransepatronen i Norge.

Den har helt enkelt alt. Svak rekyl, god kulebane, liten vindavdrift (mot f.eks. 223R), rimelig og enkel tilgang på ammo, mye forskjellig og billige komponenter til hjemmelading for så å skreddersy ammo. Perfekt til småviltjakt og lovlig på storviltjakt samt elgbane.

De 16 sesongene jeg har skutt jaktfelt har jeg hovedsaklig brukt 6,5.

 

Ang. 6mmBR

Skal du ha denne patronen til å mate fra magasin må du blinde ett rettmatet magasin til å tilpasse lengda på patronen. Kryssmating kan du bare glemme å få til.

 

Dette stemmer ikke. Jeg har en Sako M591 i 6mmBR på tiende året nå. Har skutt nesten 2000 skudd med den. Og har kun hatt 3 matefeil fra magasinet. Dette har hvert når jeg skal gi et oppfølgerskudd på reven og tar et vel hurtig sluttstykkehendling. Kula har da bommet på kammeret og kilt seg på øversia av kammeret med påfølgende bøy på patronen.

Det eneste som er gjort er løpsbytte og kapping av patrontilbringer bak i magasinet for montering av en skinne slik at patronen blir liggende framme i magasinet.

Jeg har dette kalibret som favoritt. Og vil si at denne er like anvennelig 6,5x55. Om man ser bort fra storvilt, elgbane, kjøp av ammo hos den lokale våpendealern. Og noe dyrere hylser. Super til alt av småviltjakt som jeg hovedsaklig har brukt den til. Samt noe jaktfelt.

 

Dette kalibret kommer jeg ikke til å kvitte meg med.

Det 308 våpnet ditt. Hvilken fabrikat er dette. Mulig den egner seg til et løpsbytte i 6mmBR??

 

223R er også en god jaktfeltkandidat. God presisjon, høy hastighet som kompanserer noe for stor vindavdrift, billig og stort utvalg av fabrikkammo og billig å lade store mengder ammo pga lite krutt.

Ulempene er stor vindavdrift og etter mitt syn uegnet til jakt i standardhastighet.

Link to comment
Share on other sites

og etter mitt syn uegnet til jakt i standardhastighet.

 

Huh :shock: ?

 

Uegnet til jakt? Jeg har da benyttet .223 til ymse jakt på smått vilt og sitter igjen med inntrykket av at dette er nærmest en ideell patron for "hvermansen" pga rimelig fabrikkammo og tilgjengelighet på komponenter. Varmint kuler og matvilt er selvfølgelig ikke en gunstig kombinasjon, men til jakt på kråke, ravn, rev og bever burde .223 rem med "eksplosive" kuler være en velegnet patron. Det finnes da også en del personer her på Kammeret som har brukt patronen med hell på vilt som rype, gås, rådyr og skogsfugl. Dog med mer solide kuler enn feks V- MAX.

 

For den som vil ha en .223 rem til jaktfelt lønner det seg nok å velge en børse med krapp riflestigning, som feks Tikka med 1:8, slik at man kan stabilisere tyngre kuler.

 

Hvorvidt vindavdrift er et stort problem på jaktfelt skal jeg ikke uttale meg om siden det sjelden er noe vind å snakke om der jeg bor. Men for all del; en 6,5 vil nok være mindre påvirket i så måte enn en .223.

Link to comment
Share on other sites

Ja når en spør om hva som er det beste til jaktfelt og som skal holde til løpene så tenker jeg først på 6,5-55. Men det spørs jo om du lader selv? for hvis du lader selv så er 260 rem et alternativ.har selv 6br og 260 rem og fornøyd med begge.

Enkleste er og ringe på jakt og friluft og kjøpe seg en Shults-larsen i 6,5 med kkc.til jaktfelt så er det ikke et minus at børsa levere bra samlinger,og lite rekyl-bra avtrekk. Resten er det skyttern som avgjør.Er ikke noe svar på 150p med bare og kjøpe seg dyrest utstyr.Har brukt MYE penger på børsene mine,Men er viktigst og trene inn konsentrasjon og rutine,der ligger di siste 10-15poenga uansett.

Link to comment
Share on other sites

@Grimen - Sauer 200 er for meg ein ny tanke, ikkje dum. Men 16x kikkert kan vel ikkje brukes til jaktfelt? Og bane-Sauer for umiddelbart å kjøpe løp og stokk for å bruke på jaktfelt virker litt tungvint? Har allerede eit par DFS-godkjente våpen, så DFS-skyting er ikkje problem om eg ønsker det. Bortsett frå .22 og inneskyting, då...

Nei, du må vurdere ut fra hva du alt har av våpen og hva du tenker å bruke det til. Jeg kom kun med et lite sukk om hva jeg ville ha gjort nå om jeg hadde vært litt klokere i utgangspunktet. :wink:

 

Vil du bruke Sauer 200 kan du selvsagt spisse den mot jaktfelt direkte. Jeg kjøpte samtidig som en pakke; 200 kasse, tynnere løp fra Sauer 202 og en Jaktfeltstokk fra Jacobsen. Den riggen kommer med en fornuftig kikkert under 5 kg som trolig blir vektgrensen for jegerklassen fom. neste år. Det er også vektgrensen i Nordisk Jaktskyting unasett klasse. I sporterklassen i jaktfelt og elgbane trenger vi jo ikke å tenke på vekt på våpenet. Jeg har også en liten demper på riggen min, men da må kikkerten være lett for å komme under 5 kg.

 

Dersom det er jegerklasse du vil inn i så er 16X for mye. Det er i dag max 9X, men trolig 12X fra neste år. I sporterklasse er det fritt frem. Jeg nevnte den 16X kikkerten (S&B Classic) fordi den såvidt jeg vet er den kraftigste kikkerten du får som også har elgbanedotter. Kraftig nok til jaktfelt i sporterklassen, og også velegnet for elgbane der den står på 12x forstørrelse for at foranholdet skal være riktig. Den kan selvsagt også brukes i jegerklassen om du skrur ned forstørrelsen. Det kan jo være kjekt å ha litt kraftig forstørrelse til innskyting, også om du skyter i jegerklassen. Ellers så selges det en del elgbanekikkerter med 12x. Noen av dem må stå på 9X for å ha riktig foranhold på dottene, bla. min Leupold.

Link to comment
Share on other sites

Redfox:

Mine uttalelser stemmer ift. den erfaringen jeg har med Remington 700. Ser at jeg kanskje var litt for bombastisk i min uttalelse da det går ann å få patronen til å mate i andre rifler, så den er grei. Vet om en som har blindet magasinet sitt og fått 6BR til å mate på en Sako jeg også, men her mener jeg det har vært rettmating fra det orginale magasinet-mulig jeg tar feil. Den eneste måten å være sikker på dette er å prøve i den rifla man har, men en ting er sikkert, den stutt-tjukke 6 BR patronen er værre å få til å mate enn de fleste andre standardpatroner. Dette er ikke å ta munnen for full, det er jeg helt sikker på. Angrer ikke på at jeg har bygd om rifla såpass at denne fungerer i mi, til sitt bruk men i dag hadde jeg ikke brukt så mange tusen på det, det er sikkert.

 

Hadde jeg hatt en 200 STR i skapet hadde jeg kjøpt med skinne for kikkertmontasje og brukt den som den er i sporterklasssa. Skulle jeg ha brukt den i jegerklassa hadde jeg byttet stokk og kjøpt denne:

 

Jaktskjefte Sauer 200 Skytterlinken Bredvold design

Link to comment
Share on other sites

Jaktfalken: Det finnes kun en 6,5x55 og den heter ikke noe annet enn det. Patronen ble laget av en norsk/svensk kommisjon i 1893 og du finne bare en blueprint på den. Det er altså ikke en mauserpatron eller en særegen svensk konstruksjon.

 

"swedish mauser" er en markedsføringsbetegnelse ment for USA hvor det ble solgt en enorm mengde overskuddsmausere fra det svenske forsvaret etter krigen. De amerikanske ammoprodusentene leverer fremdeles patroner laget for svenskemauseren som er svakere ladet enn vi gjør i europa, feks. den nye Fusion.

 

Anbefaler denne lille historieleksjonen: http://sorkedalen.skytterlag.no/main.htm?DID=617

 

Litt patriotiske bør vi jo være her på berget og da er det ingen grunn til å gi svenskene all ære for noe nordmenn gjorde halvparten av arbeidet med. :wink:

 

Jfr Ladeboka 5. utgave: 'Internasjonalt er det den svenske versjonen som er kjent, og den går under navnet 6,5 X 55 Swedish'.

 

Det står fortsatt SE på børsepipa mi, så får du å Sørkedalen mene hva dere vil :)

Link to comment
Share on other sites

Ja 6,5 x55 har alltid før hett SE men nå heter den egentlig SCAN. Men dette er jo hylser som er praktisk talt helt like og går jo uten problem om hverandre selv om scan har en ørliten forskjell på hals . I DFS brukes jo både SE-dier og Scan. uten at du merker noen ting. Ikke merkes det på pressisjonen eller.

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er og ringe på jakt og friluft og kjøpe seg en Shults-larsen i 6,5 med kkc

Det er det heilt klart. Og hadde det ikkje vore for kammeret.no, hadde eg nok gjort nettopp det. Men når eg no i staden kan lese om andres erfaringar, tanker og anbefalingar, gjer eg gjerne det først 8)

 

Det 308 våpnet ditt. Hvilken fabrikat er dette. Mulig den egner seg til et løpsbytte i 6mmBR??

Også ein ny tanke... det er ein Mauser M67. Har faktisk ikkje tenkt tanken på å bygge det om, men det brukes jo sjelden til DFS-skyting...

 

Vindavdrift... vel, bur i Bergen, og det er meir vind her enn austpå (basert på eigen erfaring), så det betyr litt for valget.

 

Spørsmål: Sit og ser på Schultz&Larsen-riflene hos Jakt og Friluft (http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10001), ser at dei leveres i kaliber 22-250 rem, 243 win, 6,5X5 (og større) - men det er ingen som har nevnt 22-250 som alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Jaktfalken:

 

Nei, den heter kun 6,5x55 og det finnes altså kun en blueprint.

Som det står i ladeboken, og som Solli og Lien til stadighet har påpekt i utellige artikler, blir den ofte kalt "swedish" i USA og andre steder - som du siterer Jaktfalken: "går under navnet...". Dette er altså markedsføring og kallenavn.

 

Seriøst: tror du to land i union, med felles arbeidsgruppe, ville designe to forskjellige patroner? Tror du ikke også at om svenskene skulle ha laget en egen patron så ville de ha gitt den et *kremt* svensk navn...? ("swedish" og forkortelsen "SE" er engelsk)

 

Som jeg forsøkte å forklare: den "svenske versjonen" dreier seg om den gamle svakere ladningen som ble brukt i overskuddsmauserne fra sverige akkurat som 6,5x55 krag ikke er navnet på en egen patron, men indikerer redusert ladning for krag (og historisk har blitt produsert mot maksgrensen i tegningene).

 

Om svenskene hadde laget spiker av alle sine mausere og norge hadde dumpet lass på lass med krag-jørgensen i USA - tror du ikke da at patronen ville ha blitt kalt 6,5x55 NO eller 6,5x55 norwegian?

 

Du tror kanskje at 8x57 IS er en "Mauserpatron" også? Det selges jo ammo og rifler med det navnet på... :)

 

Shooter 2: Og hvor tror du diene er produsert og for hvilket marked? Svar: U-S-A

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen løp er merket med NO istedenfor SE eller SCAN 6.5x55 så er ikke dette en patron som er brukbar til jaktfelt. Jeg skal aldri skyte med den mer, og sender umiddelbart elektrisk post til DFS og NJFF og informerer dem om denne ubrukelige patronen, der jeg skal fraråde dem på det sterkeste å tillate bruk av denne i framtida :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaktfalken:

 

Nei, den heter kun 6,5x55 og det finnes altså kun en blueprint.

Som det står i ladeboken, og som Solli og Lien til stadighet har påpekt i utellige artikler, blir den ofte kalt "swedish" i USA og andre steder - som du siterer Jaktfalken: "går under navnet...". Dette er altså markedsføring og kallenavn.

 

Seriøst: tror du to land i union, med felles arbeidsgruppe, ville designe to forskjellige patroner? Tror du ikke også at om svenskene skulle ha laget en egen patron så ville de ha gitt den et *kremt* svensk navn...? ("swedish" og forkortelsen "SE" er engelsk)

 

Som jeg forsøkte å forklare: den "svenske versjonen" dreier seg om den gamle svakere ladningen som ble brukt i overskuddsmauserne fra sverige akkurat som 6,5x55 krag ikke er navnet på en egen patron, men indikerer redusert ladning for krag (og historisk har blitt produsert mot maksgrensen i tegningene).

 

 

 

Om svenskene hadde laget spiker av alle sine mausere og norge hadde dumpet lass på lass med krag-jørgensen i USA - tror du ikke da at patronen ville ha blitt kalt 6,5x55 NO eller 6,5x55 norwegian?

 

Du tror kanskje at 8x57 IS er en "Mauserpatron" også? Det selges jo ammo og rifler med det navnet på... :)

 

Shooter 2: Og hvor tror du diene er produsert og for hvilket marked? Svar: U-S-A

 

Kjør på, det står fortsatt SE på pipa mi, og egentlig driter jeg i det. Fint kalber er det i alle fall !

Link to comment
Share on other sites

6,5X55... Who's up for a danish 8) ?

 

Samme F... hva den egentlig heter vel? Den ammunisjonen som produseres i dag har da fint lite å gjøre med original millitær ammo å gjøre? Eller trådstarter sitt spørsmål for den saks skyld...

 

Jeg kunne godt ha kjøpt meg en 6,5X55 til jaktfelt. Antagelig et av de bedre valgene som neppe kan bli feil. I tillegg er det en duganes patron til all norsk jakt, men likevel... Jeg har lyst på noe nytt. Noe som jeg ikke har hatt før og som kan bli et prosjekt for høst- og vinterhalvåret. Derfor blir det en .260 eller en 7mm-08.

Link to comment
Share on other sites

jeg har begge deler og veldig fornøyd,lothar piper i begge kaliber,7-08 er det dyrere kuler for til trening,men den går 12mm med sierra mk 130. og core lockt 140 samler rundt 30mm. har ikke vært mye forskning der.veldig taknemlig patron. 260 har jeg rustfri lohtar pipe i og den går 10mm med scenar 123gr,sierra 120 15mm- og partizan "match" 25mm . nå bruke jeg 7-08 til rev -bukkejakt-rådyr-kråker osv.hvis jeg skulle velge så hadde jeg gått for 7-08 til jakt/litt jaktfelt.

260 hvis det blir en del mer aktivitet pga kulepriser

-

Link to comment
Share on other sites

En patron som ikke er nevnt her er 6.5 Grendel. Hadde jeg hatt en bolt med PPC-diameter kunne jeg godt tenkt meg dette kaliberet i en jaktfeltrigg. Fordeler slik jeg ser det er (rent teoretisk, har ikke personlig erfaring med den):

- Godt presisjons-potensiale (PPC-hylsa er jo kjent for nettopp dette)

- Brenner lite krutt, rundt 30-32 gr. --->lite rekyl--->mindre varmeutvikling--->lang løpslevetid

- Lett tilgang på billige kuler med bra BC (nye 107/108 gr kuler hadde jeg prøvd først, før noe annet)--->forholdsvis lite vindavdrift

- Mater sannsynligvis greit fra standardmagasin

 

Denne sinte lille rakkeren yter ikke langt unna det 260 gjør med nesten 10 gr mindre krutt.

 

Slik jeg ser det har denne patronen alle fordelene til 6.5x55 + noen til, når det gjelder kortholdsskyting som jaktfelt er. Skal man skyte på lengre hold har 55'n soleklare fordeler med tunge kuler fra 130 gr og oppover.

 

Mer info kan finnes her : http://www.6mmbr.com/gunweek027.html

Jammen får de den til å gå på lengre hold også, men hadde du gitt Speedy en neve småstein, så hadde han vel hivd små samlinger med dem også :)

 

 

Mine tanker ovenfor har gjort at jeg i alle fall er nysgjærrig på denne patronen. Vet at det er noen her på kammeret som har børse i kaliberet, kanskje de kan utdype.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 6,5X55, men er ikke sikker på at det er det beste allikevel. Jeg mener vel at denne skyteformen ikke stiller krav som ikke oppfylles greit av standardkalibrene. Korte hold (max 200 m) og svære skiver. Når jeg valgte 6,5 av standard type er dette på grunn av tilgjengeligheten til ammo og komponenter. Jeg kunne like gjerne valgt 223.

 

Løpslevetid synes jeg er en viktig faktor i dette valget. Det blir en del skudd i løpet av en sesong. Meningsløst å fyre opp en haug av krutt i 22-250 når du får plenty ytelser ut av en 223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at 6,5x55 et et meget godt kaliber til jaktfelt, det gjør nok de fleste andre også og de fleste riflene man ser på stevner er i kaliberet!

Jeg har skutt med en Sako Laukonen i 6,5 i mange år og er fornøyd.

Likevel vurderer jeg nå å gå den veien M67 foreslår.

Problemet for meg er Schau som ikke tar inn Sako 85 Varmint (vanlig blå) i 223 med 1-8".

Tenker å kjøpe en fra søta bror, få tilpasset en Turistubbenstokk, og sette på 3-9x36 Swaroen. Så går det til Garthus for fluting av løp (eventuelt også kapping) for å gå i jaktklassen.

Ser for meg dette som den optimale jaktfeltriggen!

Noen som vet hvor stor magasinlengden er på en mod 85 i 223 :?:

Når alt dette er sagt er jeg etter mange år med jaktfeltskyting kommet til den oppfatning at på de korte holdene vi oppererer på legger nok mange litt for mye vekt på kalibervalget, og litt for lite vekt på utforming av selve våpenet.

Jeg mener at du i jegerklassen er best tjent med lettest mulig låskasse og kikkert, slik at du har nok vekt å gå på til en lang og tung nok pipe og en ordentlig matchstokk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå har jeg skutt jaktfelt og løpende elg siden 1979 og har brukt 6,5x55 hele tiden. (før det i DFS med Krag) Og det gjør de fleste som driver med dette. Jeg har blitt kjent med svært mange opp gjennom åra og svært få bruker noe annet. Og det er vel ikke for ingenting ? Har prøvd 308 i en Sako Forester og det gikk ganske bra, men kunne ikke måle seg med 6,5. Så konklusjonen uten og komme med en svær avhandling blir at 6,5 er det beste kalibret så langt. Bruker 8,4 gr. Diamondline.

Som våpen bruker jeg Sauer jaktmatch med Tyristubben laminatstokk og S&B 4-16x50.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke tvil om at 6.5x55 er den mest fornuftige patronen, og til jaktfelt er det absolutt ikke noe som taler for at man stiller med noe handicap med denne patronen, kontra noen annen. Det er derrimot ikke ensbetydende med at dette er det beste alternativet. Det kan diskuteres opp og ned i mente, men uansett så er det de beste skytterne som vinner. Og de riktig gode hadde skutt bra med nesten hva som helst. Det er skytteren som bestemmer resultatet uansett, men det er 2 ting som er helt sikkert: 1) Alle skyter bedre med mindre rekyl 2) For en ny skytter skal det mindre trening til for å bli god med ei rifle med lite rekyl. 6.5 har derrimot så mild rekyl i utgangspunktet at dette er heller ikke noe argument som taler mot 6.5. Løpslevetida er også brukbar, da det ikke er nødvendig å varmskyte noe særlig på jaktfelt.

 

Nå har jeg skutt i 3 år med 6 BR og har funnet at at man lett kan bli "bortskjemt" når man kun skyter med rifler med lite rekyl, man kan da lett legge seg til litt uvaner da man ikke blir straffet så hardt for litt dårlige skudd, som med rifler med mere rekyl. Jeg har derfor begynt å skyte mye mer 6.5 enn tidligere og drar av noen skudd med jaktrifla i 8x57 av og til. Da er det som en fryd å skyte 6 BR igjen og da sitter skuddene i skiva neten av seg selv :) Mulig dette var en digresjon, men kan være noe å tenke på for dem som skyter bare 223. Er ikke sikkert alle opplever dette men, dette er i alle fall mine 5 øre.

Link to comment
Share on other sites

M67, jeg er enig i alt det du skriver egentlig, men jeg skal uttdype litt mer hva jeg mener.... Jeg skyter 6 BR istedenfor 6.5x55 på jaktfelt fordi jeg generellt skyter bedre med denne patronen, og slik jeg ser det skyldes det to ting som vi har vært inne på. Det ene er at børsa i 6 BR faktisk skyter bedre i benken, så den går generelt bedre ellers å, selv om det kanksje ikke merkes så mye i praksis. Det andre, som kanksje har mer å si, er at pga. lavere rekyl så slipper jeg billigere unna med litt halvdårligere skudd. Er jeg på tur ut av innersona da det smeller med 6 BR så sitter skuddet kanskje på streka, med 6.5 sitter den kankje 0.5 cm lengre ut. I praksis er dette +2 poeng til 6 BR :)

 

Baksiden av denne medaljen er som sagt at man kan vende seg til ulemper da man ikke blir så hardt straffet. Dette er noe som flere toppskyttere også har uttalt. Hvis du leser boka "The Rifle Shooter" av David Tubb skriver han litt om dette. Han understreker derfor at hvis man skyter en del med ei rifle som sparker litt så blir en generelt bedre til å skyte, altså en bedre skytter, og det er vel noe de fleste av oss tillstraber. Det er derfor han skyter en del 6.5-284 og 308 i tilegg til 6XC. Når man skyter med noe som har en del rekyl så får man perfeksjonert stillingen sin. Hvis du da ligger/sitter dårlig, så slår rekylen rifla ut til en av sidene og skuddet sitter ut til den sida som rifla vandrer. Siden du merker dette kan du justere stillingen din, slik at den blir mer perfekt. Med ei børse med mye rekyl er du nødt til dette for å treffe.

 

Det ideelle hadde derfor kanksje vært å skutt mye med f.eks 308 på trening og 223 til jaktfelt. Er vel de færreste som praktiserer dette men du får jo samme effelten (bare motsatt) med 22 LR og 6.5x55, og det er langt vanligere. Dette skal man være ops på om man trener mye med 22 LR

Link to comment
Share on other sites

ang kalibervalg så kan en diskutere til en er grå i håret egentlig, Viktigste er at børsa sitter som støpt i fingra og passer DEG. så er det avtrekk det er viktig. kikkert viktig at du har noe du liker og stoler på, spesielt sporter klassa.Og ikke minst så er det spesielt viktig og velge et kaliber som du kan skyte 3-6000skudd før du må bytte pipe. Får en børsa til og samle 20mm eller mindre så er det veldig bra,men en klare nok ikke og hevde seg til topps hvis en har en gammel mauser som samle på en god dag kansje 40-50mm. innersoner er små på jaktfelt. kaliber som jeg ser som aktuelle hvis en lader selv er - 223-6br-260-6-45-.

hvis jeg ikke hadde lada selv så hadde jeg valgt 6.5-55-223-308.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tenkt opp, ned og i mente, og lest gjennom tråden, har eg vel funne ut at eg landa på 6,5x55 (etter omskyting mot .223). Grunnen til at det vart valget, er at eg tenkte meir på kvifor eg skyt jaktfelt - det er ikkje for å få flest mulig poeng, men for å bli ein bedre jeger. Og då er det greit å ha litt rekyl så skytingen blir meir lik "ekte" jaktskyting.

 

Det er heller ingen ulempe at kaliberet også kan brukes til elgbane...

 

Men eg har iallefall lært eindel meir om ulike riflekalibre av denne tråden! Så mange takk for mange og gode svar

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@M67, jeg skrev ikke at vi altid hadde brukt 6,5. Men, at den har hvert brukt svært lenge og derfor er velprøvd og funnet god nok for de fleste. Som du kanskje leste så har jeg prøvd 308 med sånn passe resultat. 223 er sikkert bra nok den uten at jeg vil anbefale den gr. større vindavdrift. Det blåser en del i Norge og jeg skyter sammen med folk som bruker nevnte kaliber og de er ikke lykkelige i hard vind. (ikke jeg heller). :wink:

Link to comment
Share on other sites

greit nok at 223 er en fin patron med lite rekyl, men hvis en skal gå opp i kulevekter på 80-90gr så mener jeg det blir krampeakti i forhold til bare og kjøpe seg en 6,5 og di fordelene som det er,billig ferdig amo,mating er bra,lett tilgang på rekvesita. er mer spent på hva testinga som dfs driver med og hvilke priser det blir,om det blir noe av 223 i di rekkene da,Men hvis en lader selv så er en friere til hva en velger selvsagt. Men så klart dette med vind må en ta høyde for,for det virke som vi har fått mer sterk vind selv her på indre østlandet og. Er synd at mye av hastighet og kulebane slår ut negatift på løpslevetid..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...