Jump to content

Jaktfelt - forslag til kaliber og rifle?


hauk

Recommended Posts

Guest graahund

Jeg kan ikke skjønne at det er synsing når man har brukt 6,5 x 55 i nærmere 50 år både på jakt og særlig i konkuranse. Da føler jeg at jeg har litt grunnlag for og MENE :!:

Link to comment
Share on other sites

Svaret til Graahund, er gjengs for almenheten, 6,5 en er en aldeles utmerket match patron, og også min favoritt til jaktfelt og feks langhold.

MEN, det er også et eksempel på at skylappene til det norske folk, virkelig henger på. 6,5en er velsignet med gode match kuler, og de slår de fleste andre ned i støvlene. Men på de holdene som jaktfelt blir utført på, og de skytestillingene vi bruker, så har vi heller ikke brukt for den suvereniteten 6,5en har. 200 meter er ikke så langt, og fordelen med en mindre rekylsterk patron kommer til sin rett, hvis det er poengene som teller. Langt de fleste jeg kjenner, bruker heller ikke og kjøre full rulle med feltladninger fra lapua eller norma, men velger ofte en rekruttladning, nettopp for å spare rekyl. Prosjektilet i disse rekruttladningene har ikke en BC som er mye å skryte av, og feks 223 kan lades opp til å slå disse rekruttpatronene ned i støvlene. og da faller jo hele argumentet til 6,5en bort.

 

Det har rent mye vann ut i fjordene siden 6,5 ble aprobert av DFS som konkuranse patron. og mange andre kaliber er kommet etter, med samme ideologi som vår almektige 6,5. nemlig med tunge, lange og slanke kuler, med god BC. Felles for disse er raskere riflestigning enn fabrikkstandard. Se bare på 6Norma BR, 6XC og også 223R i match variant.

Det er nok ikke urimelig å anta, at 223R er verdens mest utbredte match patron, kraftigere enn 22LR. Husk at canerene representerer et vesentlig antall konkuranseskyttere,og ikke er de dårlige heller.

 

Så se litt på hva M67, og hans 223R klarer å prestere, og ikke fei dette under en stol, for da er man bare en av de som ønsker å beholde "skylappene" på.

 

Hilsen en som elsker nettopp 6,5 :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg kan heller ikke forstå at man har skylapper når man er fornøyd med en patron og ikke ser noen grunn til og bytte ? Det og snakke om rekyl på en 6,55 syns jeg er bare tull, den merkes knapt. Når vi reiser såpass mye rundt og skyter som vi gjør og har gjort så blir vi kjent med en masse skyttere i hele sørnorge og hører en masse om andre kaliber og hvordan de blir tatt imot. Jeg sier ikke at 6,5 er den eneste patronen som fungerer, men den er god nok for meg og hundrevis av andre skyttere. Bare hyggelig det om andre finner en annen patron og blir fornøyd med det.

Link to comment
Share on other sites

Det og snakke om rekyl på en 6,55 syns jeg er bare tull, den merkes knapt.

 

Nja. Jeg merker i alle fall stor forskjell på 6,5 ladet med 100 grs til 800 m/s, mot 140 grs ladet til 850m/s. Sistnevnte er vesentlig vanskeligere å skyte godt med, så rekyl mener jeg er et moment. At man ikke blir plaget av rekylen, er en helt annen sak.

 

Jeg valgte 6,5x55, fordi jeg mener at såpass rekyl bør jeg ha for å bli en bedre jaktskytter.

Derfor skyter jeg også i jaktklær i SporterA, det eneste som gjør at jeg skyter der er at kikkertsiktet har 24x forstørrelse. Hele greia for meg er å bli en bedre skytter. Hadde jeg jaktet poeng, hadde jeg selvsagt hatt skyteklær og 2kg+ på rifla og skutt med .223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke en stor fantast for 6,5 selv,Men tenker på lettvintheten for dem som kansje ikke lader sel og er så genuint intresert som du er m67...

jeg bruker 6br og jeg har en 260rem som jeg bruker på jaktfelt-løpene elg.og 260rem har jeg blitt veldig glad i, det er lett og få tak i bilige match kuler og ikke mye rekyl og prate på. 6mm 107 sierra har det ikke vært så lett og få tak i,kjøpte et parti av norma nå sist og dette vil jeg og en kompis gjøre en gang i året her etter. Har hatt flere 223 og vært fornøyd med patronen,men det virke ikke som det er så utbredt på skytterbanene rundt og få kjøpt. Lader en sjøl så er det ikke noe problem,er det jeg mener. men for og skyte godt så er det mye mer en bare børsa som har med poenga og gjøre er min påstand,om du skyter godt med en 308 som du liker veldig godt,balanse-avtrekk- og du har en 223 som du kansje ikke har en stokk som ligger så godt,så vil du skyte bedre med 308 er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Det og snakke om rekyl på en 6,5x55 syns jeg er bare tull, den merkes knapt.

Akkurat det varierer frå person til person. Når eg var i militæret og vi skulle skyte med AG-3, sa befalet at det var "kraftig rekyl" og vi måtte passe på. For meg, som hadde skutt med M/67 sidan eg var 13, syns eg rekylen var ein vits, omtrent som på bane-krag med rekrutt-ammo, mens andre i troppen klagde over ømme skuldre etter 5 skudd.

 

Mitt poeng? Opplevelse av rekyl er svært subjektivt. For meg er 6,5x55 det groveste rekylet eg skyte mange skudd med (>20) utan å bli sliten i skuldra - med tilhøyrande reduksjon i presisjonen. For andre ligg denne grensa lågare, eller høgare.

Link to comment
Share on other sites

Det var ingen som svarte på om en kan bruke .22LR?

 

Jeg mener å ha lest et sted at .22lr til jaktfelt fortrinnsvis skal benyttes av den yngste garde. Ellers må jeg si at "jaktfelt miniatyr" hadde vært moro og antagelig en slager i klubbsammenheng. Jeg har dratt med meg jentungen på hjemmelaget jaktfelt med .22 og det har vært moro! For sportens skyld får hun skyte på halve avstanden av det jeg skyter på. Jeg får ofte juling :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mere interessert i våpen enn mange og selv om det kanksje virker litt slik i denne tråden så har jeg absolutt ikke noe i mot 223. Den har egentlig alt som man trenger for å skyte ut til 200m påjaktfelt. For å gjøre det trenger man ikke spesialkammer for å skyte 80-90 gr kuler og riflestigning deretter. Skal man ha 223 til denne bruken kan man kjøpe hyllevare i våpenbutikken og skyte f.eks 52 gr SMK og være glad. 1:14 holder. Skal man ut på lang drøyere hold så må man gjøre som du har gjort M67 (går jeg ut fra). Brosje kammeret for de tunge/lange VLD kulene og sette kula lenger ut for å få plass til mer krutt (som f.eks 27 gr 550)og de lange kulene i ei pipe med slak stigning. Da er den på høyde med f.eks 6mm og 6.5 i vindavdrift. MEN, da kommer men'et som for mange vil si at de heller kjøpe 6.5x55. Det skal jo da en spesialisert rigg til for å få de samme egenskapene som du vil få fra hyllevare hvis du går opp ca. 1 mm på kuledia (6.5). For dem som er litt mindre interessert enn M67 og undertegnede så er dette nok til at de går å gjøper noe annet. Fabrikkammo med tunge VLD-kuler i 223 har jeg ikke sett i hyllene her til lands, men det har jeg sett på G-Sport til 6.5x55.

 

Jeg sier ikke at jeg har noe imot 223 og VLD-kuler men jeg tror at noe av det jeg påpeker kan være grunnen til at mange velger 6.5 framfor 223. Det er også mange som ikke har vurdert noe annet enn 6.5x55 og skyter godt med det, og det skal de da få lov til :)

Link to comment
Share on other sites

Er jo rimelig fersk innen jakt felt ca 1/10 Gråhund erfaring. Min erfaring med 6,5x55 er tilbake til slutten av 60tallet, en arvet lang Krag og noen kråker ute på jorde, det ble bom ja. Siden har det vært et ikke emne, man traff da alt man siktet på med luftgevær.

Har deltatt mer for trening/praktisk bruk av jaktrifle, så ledes har 30-06 med relativt vasse ladninger og 168grs kule blitt brukt, noen ganger har det ikke gått så ille heller på jaktfelt.

 

Som et av våpengarderobens siste sprell, ble det i juni søkt og innvilget rifle nr XX. Alibi 223 til bl.a. jaktfelt.

Har ikke hatt det før, men ser helt klart at kulene er litt rimeligere og kruttforbruke nær en 1/3 av voksne patroner.

Har skutt mye og mye rart med 22LR(juniorer kan bruke det til jaktfelt) og 22-250, 222 har jeg også testet. Så ser ingen problemer med å oppfylle tidligere nevnte søknads begrunnelse. Ikke at jeg vil spare(altid noe man trenger, veldig) så mye på det, men muligheten for litt vindavdrift, kan man sikkert lære mye av.

Link to comment
Share on other sites

Flott, jeg er jo ikke 50 engang, så da trenger jeg bare et jaktfeltstevne jeg kan dumme meg ut i.

:lol:

Øhhh... la meg ordlegge meg anderledes...altså... ikke at jeg forsøker å si at du er gammel, men... :wink:

 

Seriøst: kanskje man skulle ha vurdert egne "miniatyr jaktfeltstevner" for oss som ikke lengre kvalifiserer for juniorklassen. Hadde vært fin trening og en ypperlig innfallsport for småviltjegeren som ikke har behov for- eller lyst til å legge mye penger i en "grovbørse", men som kunne tenke seg å skyte jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

som ikke har behov for- eller lyst til å legge mye penger i en "grovbørse", men som kunne tenke seg å skyte jaktfelt.
Skal sånne egentlig få lov til å leve opp?

Mangler ikke potensielt gode argumenter for nye rifler.

Jo flere jo bedre, og sammen er vi sterke, spre budskapet!

Link to comment
Share on other sites

@350RM: Vi er nok enige, men det finnes nok en del småviltjegere som ikke har ambisjoner om, råd til eller interesse for storviltjakt. Kanskje en minitayrdivisjon kunne ha inspirert dem til å satse mer på rifleskyting og storvilt i tillegg til annen jakt?

 

Uansett må mitt innspill sees som et resultat av fredags kveld og Steven Segal og "Marksommer" som eneste tilbud fra "dumboksen" :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Ingen dum tanke, nok av mulige rekrutter ved pc'er andre spillboxer og tver, har klart det med 2/3 av eget avkom, pluss at jeg prøver å påvirke noen nesten hver dag.

 

Er de i gruppen junior er det jo fritt frem å skyte salong på jaktfelt, neste praktiske stepp, sånn jeg ser det er 223(222 hadde selvsagt vært aktuell, men ikke kan jeg huske å ha sett billig ammo til den) ofte rimelig ammo å få taki og det samme med komponenter, for de som er sånn disponert.

Link to comment
Share on other sites

I bojen så er det egen standplass for i unge,og der skyter dem 22, Dette er et fint rekrutering tiltak synes jeg. Men vi på hedemarken burde kopiert karruselen som dem har der. 3skudd og 10 standplasser, Men så har dem 2-400 startene på stevnene der. Her kan njff være med og dytte på litt på foreningen, evt være med og få til samarbeid mella foreningene for og stille nok folk til arransjemanger,her er vi klart for dårlige og mange unge velger og drive med andre ting en jakt-skyting..Men og lage løypene så dem skal passe 22 salong,altså hold max 100m , er selvmord på jaktfelten. Så jeg har en ønske tanke om og få med foreningen her i ringsaker på tanken om og lage et noe annerledes jaktfelt,omtalt i andre tråder,men vi få se om intressen er stor nok til medlemmene.

Link to comment
Share on other sites

Er mye bedre at di unge har egen standplass og tilpassa hold for salong,dette med og dra med di unge ut i felten og skal skyte på hjort på 180m er bare tull,litt vind og det er bom. Slikt blir det ikke flere unge av i jaktfelten.Og skyte på så lange hold med salong passer nok bedre for en som har veldig intresse for det.

Men for di foreningene som har bra rekrutering og intresse så er det ikke dumt og lage en egen felt for rekrutt,men max 100m. Kaliber er en ting men hva med resten på børsa? optikk med et retikkel som en liker,avtrekk -stokk.dette er likeså viktig som selve kaliberet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...