Jump to content

Se 60-minutes ikveld på TV2!


noveske

Recommended Posts

Synes at det var en bra reportasje, fokus på ett reelt problem i statene. Håper virkelig ikke at vi får det slikt her noen ganger. Men misunner de NRA det er en organisasjon som jobber for medlemmene

 

Bra reportasje den andre også, Løve vs Kveg, minte meg om Ulv vs Sau.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bra reportasje.

Men blir fortsatt litt forfjamset over hvor dumme enkelte amerikanere er.

Jo det kan bli skikkelig nedgangstid, og da må de med mat forsvare seg. Så det var vistnok en grunn til at folk hamstret våpen for tiden.

Forøvrig skjønner jeg ikke hva folk skal med våpen, med mindre det brukes til jakt eller konkurranse.

Det er ikke rart det er mye skyteepisoder over dammen, så lenge våpen selges til enhver tulling som ønsker seg et.

Link to comment
Share on other sites

Nja, vi snakker om ett samfunn der våpen kjøpes for selvforsvar, og er lov å bruke slik. Og det er det mesteparten blir kjøpt til. Ganske grei skuring det. Problemet der er som her, de som ikke har lov til å ha våpen har det likevel. Og alle forsøk på å fikse dette med lovgivning, berører kun den lovlydige delen av befolkningen. Men nå har det seg slik at det ikke har noe for seg med strammere og strammere lovverk, når problem personene driter i hva som står der.

Link to comment
Share on other sites

Ja, bra reportasje.

Men blir fortsatt litt forfjamset over hvor dumme enkelte amerikanere er.

Jo det kan bli skikkelig nedgangstid, og da må de med mat forsvare seg. Så det var vistnok en grunn til at folk hamstret våpen for tiden.

 

Folk i USA er bekymret fordi de tror Obama og gjengen skal gjenninsette "Federal Assault Weapons Ban"http://en.wikipedia.org/wiki/Assault_weapons_ban.(Som forøvrig ikke hadde noen positiv effekt på kriminalitets statestikken, som loven ble lagd for å påvirke)

 

 

Forøvrig skjønner jeg ikke hva folk skal med våpen, med mindre det brukes til jakt eller konkurranse.

 

Ikke for å være frekk, men det er slik holdning norske jegere, våpensamlere, entusiaster osv må prøve å unngå

 

Det er ikke rart det er mye skyteepisoder over dammen, så lenge våpen selges til enhver tulling som ønsker seg et.

Som om det aldri har vært skytepisoder på vår side av dammen? :wink:

Hele greia er så uendelig mye mer komplisert enn akkurat hvordan du beskriver det.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skjønner jeg ikke hva folk skal med våpen, med mindre det brukes til jakt eller konkurranse.

 

Ikke for å være frekk, men det er slik holdning norske jegere, våpensamlere, entusiaster osv må prøve å unngå

 

hva er det egentlig du vil frem til her...? vennligst utdyp deg litt mer, da det fremstår for meg noe uklart hvilke holdninger du selv forsøker å fremme.

 

Det er ikke rart det er mye skyteepisoder over dammen, så lenge våpen selges til enhver tulling som ønsker seg et.

Som om det aldri har vært skytepisoder på vår side av dammen? :wink:

Hele greia er så uendelig mye mer komplisert enn akkurat hvordan du beskriver det.

 

...men likevel så enkelt kan det forklares...

Link to comment
Share on other sites

Omsetningen av våpen i USA for tiden er urealistisk stor, pga. Obama.

Sist gang det ble innført et Ban på Assault Weapons og hi cap. magasiner gikk prisen på feks. et M-14 magasin fra 3$ til 60$ over natten. Det samme gjalt et utvalg av våpen som mangedoblet seg i værdi.

Mye av det som har blitt solgt den siste tiden der borte er kjøpt inn av spekulanter som regner med en kraftig prisøkning, slik at utstyret kan selges igjen med god fortjeneste.

 

Men tilbake til tema:

 

Slik jeg så programmet så var media mest interesert i å påpeke svakheter i loverket og hvor håpløse Gun lobyen der borte er, i medias øyne.

Jeg oppfattet ingen positiv vinkling av våpen og skyting i det omtalte programet.

Dette er vel helt på høyde med media her hjemme med noen få unntak.

 

Vi skyttere må bare innse at media ikke er vår venn.

Samtidig må vi få påplass et fungerende sammarbeidsutvalg på tvers av skytterforbund og skytterformer, som kan ivareta ALLE SKYTTERES INTERESSER.

Slik det er i dag fungerer dette ikke, alle vokter kun over sin lille tue. Ingen ser helheten av hva vi beveger oss mot.

Motpartene vår er faktisk formidable og gror seg bare sterkere og sterkere.

 

Mens vi stikker hodet i sanden ved et hvert angrep på våpen og skyttersporten, om det ikke direkte påvirker oss personlig.

 

 

Sammhold gir og har alltid gitt styrke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, bra reportasje.

Men blir fortsatt litt forfjamset over hvor dumme enkelte amerikanere er.

Jo det kan bli skikkelig nedgangstid, og da må de med mat forsvare seg. Så det var vistnok en grunn til at folk hamstret våpen for tiden.

Forøvrig skjønner jeg ikke hva folk skal med våpen, med mindre det brukes til jakt eller konkurranse.

Det er ikke rart det er mye skyteepisoder over dammen, så lenge våpen selges til enhver tulling som ønsker seg et.

 

Nja, vi snakker om ett samfunn der våpen kjøpes for selvforsvar, og er lov å bruke slik. Og det er det mesteparten blir kjøpt til. Ganske grei skuring det. Problemet der er som her, de som ikke har lov til å ha våpen har det likevel. Og alle forsøk på å fikse dette med lovgivning, berører kun den lovlydige delen av befolkningen. Men nå har det seg slik at det ikke har noe for seg med strammere og strammere lovverk, når problem personene driter i hva som står der.

 

Personlig synes jeg ikke det er grei skruring at alle og enhver skal få kjøpe våpen grunnet "selvforsvar"..

Om du f.eks skal rane en kiosk, og du vet at kioskeieren har ei hagle liggende under disken, jo da går du ikke dit uten våpen. Samme med ubevæpnet politi her til lands, "badguys" følers seg ikke like pressa til å bære våpen.

 

Så sier du at "de som ikke skal ha våpen har det likevel"..

Hvem skal ha våpen og hvem skal ikke da? Om man kan begrunne det med selvforsvar så kan f.eks alle med plettfri vandel over 18 ha våpen? De fleste har plettfri vandel før de begår sin første kriminalitet, og tror det er lettere å ta det steget om du har et håndvåpen tilgjengelig og er litt psyko i hodet.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere husker han tomskallen på filmen som påsto at den skolemassakren det var snakk om kunne vært ungått.Ganske enkelt ved å bevæpne alle elever. "Da kunne noen tatt han ut og mange liv hadde blitt spart"

Greit nok, hadde kanskje spart noen liv i den situasjonen, men herregud, hadde trådd stille i gangene om jeg hadde vært lærer ved en skole med bevæpnede elever.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skjønner jeg ikke hva folk skal med våpen, med mindre det brukes til jakt eller konkurranse.

 

Ikke for å være frekk, men det er slik holdning norske jegere, våpensamlere, entusiaster osv må prøve å unngå

 

hva er det egentlig du vil frem til her...? vennligst utdyp deg litt mer, da det fremstår for meg noe uklart hvilke holdninger du selv forsøker å fremme.

 

Jeg ville egentlig bare fram til at USA er et land ganske ulikt vårt eget, på veldig mange måter.

Folk i USA har et helt annet forhold til våpen enn det vi i Norge har, i USA er det for det meste sosialt (og lovmessig) akseptert å eie og bruke et våpen for selvforsvar. I motsetning til her i Norge hvor våpen er akseptert om det innvolverer jakt og konkuranse.

 

On-topic: Går dennne 60 minutes episoden i reprise noen gang?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere husker han tomskallen på filmen som påsto at den skolemassakren det var snakk om kunne vært ungått.Ganske enkelt ved å bevæpne alle elever. "Da kunne noen tatt han ut og mange liv hadde blitt spart"

Greit nok, hadde kanskje spart noen liv i den situasjonen, men herregud, hadde trådd stille i gangene om jeg hadde vært lærer ved en skole med bevæpnede elever.

 

Å spart noen menneske liv..? Er det det en dårlig ting?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne med en stor porsjon lidenskap blitt med i denne debatten, men forumreglene setter en stopp for diskusjon om våpen og selvforsvar....

 

Riktig, og selv om det hadde vært greit så hadde det vært fånyttes når du ser på saklighetsnivået til han luringen over deg ...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere husker han tomskallen på filmen som påsto at den skolemassakren det var snakk om kunne vært ungått.Ganske enkelt ved å bevæpne alle elever. "Da kunne noen tatt han ut og mange liv hadde blitt spart"

Greit nok, hadde kanskje spart noen liv i den situasjonen, men herregud, hadde trådd stille i gangene om jeg hadde vært lærer ved en skole med bevæpnede elever.

 

Å spart noen menneske liv..? Er det det en dårlig ting?

 

 

Neida det hadde ikke vært noen dårlig ting. Men i det langsiktige løp tror jeg ikke man sparer menneskeliv ved å bevæpne skoleelever.

Det var det jeg skulle ha frem, om det var alt for vanskelig for deg og forstå det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg minnes ett debatt program som var på amerikansk tv for mange år siden. Husker ikke hvilke kanal. Men programmet var i kjølvannet av en resturant skyting, i Texas tror jeg. Jeg husker det godt, og kanskje andre også, for historien gikk verden rundt. Dette var vel før skoleskytingene var oppfunnet. En nutcase kjørte pick-upen sin gjennom glassfasaden til en resturant, og gikk så ut av bilen med ett våpen og begynte å skyte gjester.Mange ble drept. Den ene dama i studio under dette programmet, var en overlevende fra skytingen. Hun hadde spist der med foreldrene sine. Begge foreldrene ble drept. En annen dame i studio var mrs. Brady. Noen som husker henne? Anti gun så det holder. Det var en til i studio og, foruten programlederen, og det var en representant for NRA. En mann. Damen som mistet foreldrene sine fortalte sin historie , og gråt en skvett også. Og hun ønsket alle våpen dit peppern gror, og iallefall ut av hendene på sine fellow americans.

Så fikk NRA fyren ordet, og han henvendte seg direkte til henne. Han fortalte at han hadde en concealed carry permit. Og at han alltid bar en kaliber 45 når han var ute. Også når han spiste. Og at han kunne bruke den godt. Og så spurte han dama: "Hvis du kunne velge, hvem du ville hatt med deg der rundt bordet , sammen med foreldrene dine? Jeg eller mrs.Brady? Damen ble stum , og til og med mrs.Brady mistet taket en stund.

Food for thought??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere husker han tomskallen på filmen som påsto at den skolemassakren det var snakk om kunne vært ungått.Ganske enkelt ved å bevæpne alle elever. "Da kunne noen tatt han ut og mange liv hadde blitt spart"

Greit nok, hadde kanskje spart noen liv i den situasjonen, men herregud, hadde trådd stille i gangene om jeg hadde vært lærer ved en skole med bevæpnede elever.

 

Å spart noen menneske liv..? Er det det en dårlig ting?

 

 

Neida det hadde ikke vært noen dårlig ting. Men i det langsiktige løp tror jeg ikke man sparer menneskeliv ved å bevæpne skoleelever.

Det var det jeg skulle ha frem, om det var alt for vanskelig for deg og forstå det.

 

Det er vel litt forenklet å kalle universitets studenter for "skole elever"

Dette er tross alt utdannede mennesker fra 20 år og oppover.

Link to comment
Share on other sites

Hele problemstillingen går ut på at enkelte høyere utdanningssteder forbyr ansatte og studenter over 21 år med statlig bæretillatelse for skjult våpen å ha våpen på området, inkludert i kjøretøy på parkeringsplass, godt hjulpet av bystyrer osv.

 

Enkelte skoler har vært så rabiate at de har utvist ROTC medlemmer for å ha rifledummies av tre innelåst i bil på parkeringsplass.

 

Å blokkere denne praksisen er hele problemstillingen, ikke at elever i småskolealderen skal bære kalashnikov på skolen slik enkelte tydeligvis tolker dette.

Link to comment
Share on other sites

På 20 tallet ( i det forrige århundre) var det en liten by i USA , der de lokale politikerne bekymret seg over dette nye med flyet, og at de ble brukt i europa til å slippe bomber. Så de banket i gjennom en lov i bystyret som gjorde det til en forbrytelse å slippe bomber over byen fra ett fly uten bystyrets tillatelse. Og de lot de skinne i gjennom at det ikke var sannsynlig at noen ville få en slik tillatelse. Og dermed kunne alle sove trygt om natten. Hvis vi nå bare kunne få en lov som sa at det var forbudt å skyte folk , så kunne vi fått en slutt på alle disse andre drapene. Har vi en slik allerede?? Men.. virker den ikke da??? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Eg vil berre minne om at det ikkje er høve til å diskutere bruk av våpen i sjølvforsvars-samanheng på kammeret.no. Dette er veldig tydeleg presisert i forumreglementet.

Diskuter gjerne våpen i samfunn, men alt som går på konkret sjølvforsvar vil bli moderert vekk.

 

Mvh VestlandsJeger

 

 

4. Innlegg som inneholder dårlig språk, bør modereres.

• Overdreven banning, bruk av dialekt, sosiolekt, SMS-språk, etc., bør påtales.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Herrejemini.

Uten at jeg er noen fan av fjosa-latin så er nå nynorsk sidestilt med bokmål som skriftspråk i Norge.

 

Her har vi en person som beskylder amerikanere for å være dumme, som presterer å utlevere sine egne begrensninger til de grader. :roll::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

En nutcase kjørte pick-upen sin gjennom glassfasaden til en resturant, og gikk så ut av bilen med ett våpen og begynte å skyte gjester.Mange ble drept. Den ene dama i studio under dette programmet, var en overlevende fra skytingen. Hun hadde spist der med foreldrene sine. Begge foreldrene ble drept. [...]Og hun ønsket alle våpen dit peppern gror, og iallefall ut av hendene på sine fellow americans.
Det er åpenbart ikke hun her du mener:

http://www.gunsafety.org/VideoOfTheWeek/GunControlWitness.wmv

Link to comment
Share on other sites

Herrejemini.

Uten at jeg er noen fan av fjosa-latin så er nå nynorsk sidestilt med bokmål som skriftspråk i Norge.

 

Her har vi en person som beskylder amerikanere for å være dumme, som presterer å utlevere sine egne begrensninger til de grader. :roll::lol::lol:

 

Pluss 10 til Herrejemeni!!

Gutten har skjønt det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...