Jump to content

Subladning i .308


VestlandsJeger

Recommended Posts

Heisann!

 

Lest litt på noken trådar om sub-ladningar i diverse kaliber. Syns dette verkar ganske spennande, men har null peiling på sub. Håpar eg kan få noken svar her. Får snart igjen Remington'a mi i .308 med ein Hausken Std-dempar påmontert.

Kor lite smell blir det med subladning og dempar, sånn ca?

 

Ladar sjøl jaktammo og litt treningsammo til 308'a.

Korleis går eg fram dersom eg vil prøve meg på subladning?

Kan eg bruke dei same hylsene og hettene som til normal lading?

Kva er høveleg kulevekt?

Krut-type og mengde? Noken som sitte på trygge og greie ladedata?

Kva må eg passe på? Er det meir risky enn "vanleg" lading?

 

Til slutt: Kva er eigentleg bruksområdet til sub-ammo i .308?

 

Håpar på å få noken svar og bli litt klokare! På førehand takk!

Link to comment
Share on other sites

Det er to spesielle ting du skal tenke på når du skal lade subsonisk ammunisjon (jeg ser nå bort fra selvfølgeligheten sikkerhet);

 

1. Bruk den tyngste kula med lengst mulige bæreflate våpenet ditt klarer å stabilisere!

2. Bruk det raskeste kruttet du kan finne - eksempelvis VV N-310!

 

Tar du utgangspunkt i ei 180grs jaktkule (som f eks Hornady SP Interlock), vil du ha et godt startpunkt på 9grs VV N-310. Ta ut bolten og inspiser løpet de første gangene - smeller det ikke, er sannsynligheten stor for at det sitter ei kule i løpet.

 

Bruksområder er trening og koseskyting helt stille. Eller kanskje småviltjakt?

Link to comment
Share on other sites

ja landrød har disse. men de kan vist bare ha 45cm løp, for og ligge under lydens hastighet.

 

Jeg tror jeg ville ha valgt og kjøpt lapua hylser og veid ver eneste hylse. Jeg har godtatt et avvik på hylsevekta mi på 0,9grain.. Jeg mener at lapua hylsene er tyngst (asså minst innvendig volum) jeg setter kulen mine dypt, når jeg lader subsonic. så legger jeg fara så nært 300m/s jeg klarer.. Jeg bruker magnunhetter til mine subladninger, om dette er nødvendig det vet jeg ikke.

 

Så for sikkerhets skyld så veier jeg vær eneste ferdigladde patron, da ser jeg om jeg har greig og hive oppi dobbel dose med kjapt pistolkrutt.. Disse patronene skytes ikke.

Link to comment
Share on other sites

fikk i dag en subladning som jerg føler skurrer litt, og ønsker deres vurdering her.

personen jeg fikk denne av er nok her på kammeret, og det er ikke ment som noe kritikk, ønsker bare andres vurdering her.

 

data er litt usikre på enkelte punkt, men det jeg har fått opplyst er at kruttet er N-120 og der brukes 6 grs av det,var snakk om noe blykuler til sub så går ut fra ladningen var ment for disse, vekt 110grs, patronlengde og tennhette er uvist, mest sansynelig federal tennhette, alternativt remington. når jeg legger disse tallene inn i QL får jeg en ok hastighet, godt under 300m/s. men trykket var jo veeeeldig lavt, skulle jo tro at kula lett ville kunne sette seg fast i løpet her.

 

Hva tenker dere rundt dette? jeg tror ikke jeg vil bruke disse dataene til noe.

Link to comment
Share on other sites

Nope, den der lukter det bare problemer av. Følg Mortens råd, det fungerer.

 

ja, sitter på ett bra utvalg av data her nå, og det fra folk jeg vet at har kontroll på tinga sine, både Morten sine råd og The Kid er folk jeg tør å stole på, har selv vært med å sett/prøvd The Kid sine ladninger og vet hva de er gode for. for tiden samler jeg mest mulig sub info for å bredest mulig innputs til løpet mitt er klart (surt med ventetid hos børsemaker).

 

litt OT siden dette er en 308 tråd, kan dere bekrefte at sub i 270 win er bare å glemme, fikk spørsmål fra en i dag om det var mulig å lade sub til 270 win, noe jeg svarte at det kunne jeg aldri tro ville bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Bør ikke være noen stor forskjell på 270 og 308.

 

hmmm... får fintenke litt på den der, tanken som slo meg var at hylsevolumet ble vel stort og lita kule, ser for meg dette med fare for at det ikke tenner skikkelig fordi det er så lite krutt i lang hylse og alt kruttet ligger forran. men som ett raskt overslag i QL ser 5 grs med N-310 ut å ikke være så stygg langt unna da

Link to comment
Share on other sites

Med 310 trenger du ikke å frykte manglende tenning, det kruttet tenner lett og hetta er jo kraftig nok til å drive en kule godt inn i riflingene. Men skal du regne på subladninger må du slå på Long Barrel Friction, hvis ikke ender du fort med en kule som sitter fast i løpet.

Link to comment
Share on other sites

må bare legge til her at jeg har prøvd og smelle av en 308 patron uten krutt, men bare med hetta, denne patronen kom like hel utigjen. kula hadde ikke løsna fra hylsa. dette var med 180 grain partizankule og reminton hylser og federal hetter. (mulig hylsene var litt hare i halsen)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med forbehold om at mine data er utarbeidet i mitt våpen, uten tilgang på trykkmålingsutstyr (med med mikrometermåling av hylseutvidelse):

 

Jeg har testet litt subladning i min gamle Tikka M55 .308, med løp i full lengde og påsatt Hausken Standard demper. Brukte HP38 og Norma P5 krutt, det var de pistolkruttene jeg tilfeldigvis hadde stående. CCI Large Rifle hetter, ikke magnumhetter eller noe slikt. Blandet lot Norma og Lapua hylser. Hylsene var først engangsskutt med vanlige, supersoniske ladninger i samme våpen, deretter kun necksizet. Jeg har ved tidligere eksperimenter erfart at svært svake ladninger kan gi gasslekkasje bakover rundt en helpresset hylse, fordi trykket ikke blir stort nok til å utvide hylsa. Derfor kun halspressing.

 

Jeg har ikke testet presisjon på lengre hold enn 50 meter, da dette er lengste tilgjengelige hold fra stuevinduet :-)

 

Med 180 grs blykule endte jeg opp med 6,4 grs hp38, noe som ga hastighet rundt 300 m/s og lyd omtrent som et litt svakt luftgevær. Presisjonen var god nok til å plukke kråker med, ca 2 tommer spredning. Jeg regner med at en stor del av spredningen skyldtes at disse kulene var litt skjevt kalibrerte, og var synlig "vindskeive".

 

6,5 grs P5 ga tilsvarende hastighet og presisjon.

 

Deretter prøvde jeg P5 og 180 grs S&B FMJBT kuler, med kulene satt bakvendt. Hvorfor sette kula feil vei? Jo, du skjønner, jeg her en teori om at kula da får bedre ballistiske egenskaper når den går saktere enn lyden. Butt front og avsmalnende bakende skulle gi lavest mulig luftmotstand, når kula ikke trenger å kollidere med hvert enkelt luftmolekyl slik den gjør i supersonisk fart. Studer fasongen på et vanlig passasjerfly, så skjønner du hva jeg mener. I tillegg mener jeg å ha oppnådd et par små bonuseffekter, ved at kula da må settes veldig dypt i hylsa for ikke å butte i riflingen. Dette hjelper til med å redusere hylsevolumet noe, pluss at kula da styrer seg selv og sentreres veldig bra i hylsa ved kuleisettingen.

 

7,9 grs P5 og nevnte baklengskule ga såvidt i underkant av 300 m/s og en helt fantastisk presisjon; det gikk hull i hull med knapt nok målbar spredning. Samme ladning med kula satt "rett vei" gav lavere hastighet, pga økt hylsevolum (kula kan da ikke settes like dypt, fordi hylsehalsen ikke får hold på den smale kulespissen).

 

Ingen av de ovennevnte ladninger var i nærheten av å gi samme hylseutvidelse som fabrikkammo, og jeg opplevde ingen "hang fires" eller andre skumle ting med de rundt 150 skudd som ble avfyrt i forbindelse med testingen. Jeg hadde et par skudd som ble stående i løpet, men det var med ladninger forholdsvis langt under de jeg har oppgitt her. Jeg mener derfor selv at disse ladningene skal være trygge så lenge du ikke i vanvare lager en dobbelt- eller trippelladning (jeg tror, gjentar tror, at du må opp i trippel ladning før børsa revner; det skal være ganske stor sikkerhetsmargin fra de oppgitte ladninger opp til maks trykk).

 

Ved utvikling av ladning, vær obs på at ladninger som såvidt vil sende ei blykule ut av løpet godt kan føre til at ei mantlet kule blir sittende fast. Bland derfor aldri data for bly- og mantlede kuler.

 

Det skal visstnok kumme skje litt merkelige ting med messingen, så det tryggeste er å ikke bruke sub-skutte hylser til supersoniske ladninger.

 

Og, naturligvis: ditt våpen vil nesten garantert gi andre hastigheter, så du må regne med å drive litt testing på egenhånd. Start et halvt til ett grain under, og arbeid oppover. Blykuler gir VELDIG stor sikkerhetsmargin nedover, det skal veldig lite krutt til for å drive ei blykule ut av løpet. Mantlede kuler er litt mere kilne, så ikke reduser med mer enn et grain for mantlede kuler uten å ha ei solid pussestang og ei treklubbe for tilgjengelig.

 

Edit: for å unngå misforståelser, når jeg sier at jeg satte kula 180 grs S&B FMJBT "svært dypt" baklengs, så mener jeg at jeg satte den nesten så dypt at "båthalen" gikk inn i hylsehalsen. Det er altså bare den koniske kulehalen som stikker ut av hylsa, dette kan gi trøblete mating fra magasin i enkelte våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Drar opp denne igjen, nå har endelig jeg også motet meg opp til å prøve sub-ladninger i .308.

 

Etter å ha lest om det i årevis valgte jeg N310, da alle som har holdt på en stund ser ut til å anbefale det.

 

Rifle: Sauer 200STR

Pipe: Sauer 7.62x51, 50cm, 1:305mm

Demper: Atec Maxim

 

Hylse: Norma

Kule : 10g Lapua Scenar med tuppen dreiet av, så kula blir 26mm lang

Krutt: VV N310

COL: 62.5mm

 

8gr - 358m/s

7.5gr - 321m/s

7.3gr - 279, 299, 271, 278m/s, 2. skuddet smalt merkbart mer enn de andre, presisjon på 10m: 4 skudd i et hull marginalt over kaliber

 

8gr skuddet laget et "bomf" når jeg hadde øreklokker på, mens de andre ikke kunne høres med øreklokker på. Uten hørselvern lager de et litt kraftig "bomf", mye lavere "pitch", og noe mer volum enn dempet .22LR. Ikke noe smell å snakke om.

 

Rufus anbefalte meg å gå ned fra 7.5gr/321m/s da han mente at variasjon oppover ville gi smeller - sikkert fornuftig. Men jeg ble overrasket over hvor mye 0.2gr gjorde med hastigheten :shock: Dog kan 321 ha vært en "raskt" skudd fra 7.5gr fordelinga.

JEg valgte å dreie av 10g Scenar da det var de kulene jeg hadde i huset, og Millers formel er nokså klar på at full lengde Scenar ikke er stabil i 1:305mm riflestigning og subhastighet. Kuttet til 26mm gir matematikken god margin for stabilitet, de ble tverre og de 4-5mm framstikkende mantel ser ut som en formidabel hullspiss - jeg trodde det skulle gi ekspansjon.

Kulene velter i spylervæskekanne nr. 1, og reiste iallefall gjennom 3 kanner og ut i provinsen... rimelig bra gjennomslagskraft for et lite "boff"!

 

 

270m/s er ikke mye, hvor nære er jeg å sette ei kule fast i løpet?

Kan noen anbefale diverse triks for å få jevnere hastighet?

Disse kulene er 100% point on på 10m, og matten sier de er stabile - hvor langt hold må de testes på for å vite at de er stabile?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til slutt: Kva er eigentleg bruksområdet til sub-ammo i .308?

 

Vet ikke helt om jeg klarte å finne ett godt svar på spørsmålet over, men fant mage andre gode svar :)

Skjønte at resepten kunne være: Så tung kule som mulig og så raskt krutt som mulig.

 

Hvor langt vil en slik kule gå? Og hvilken anslagsenergi snakker vi om på 100? (hvis den går så langt?)

 

PS Hva skjer med løpet hvis kula setter seg fast?

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en periode i 02-03 hvor vi også ladet 308 sub. Det er lenge siden, men jeg fant noen gamle tekstfiler på

pc'en fra den tid med litt av det vi gjorde. Postet et par ganger på gamle sluttstykke.no om dette (tror det er derfra

tekstfilene stammer fra..)

 

Børsa var en Ragnar Hansen Rem 700 med 18" 1-10" Douglas løp. Dette var utstyrt med brems og Brügger-Thomet

demper med o-ring sentrering foran og gjenger bak. Børsa, som var utstyrt med AICS stokk og NF NXS kikkert, ble også

brukt til ordinær skyting - og gikk som et uvær!

 

DCP01560.jpgDCP01575.jpg

 

Leste masse om sub-lading før vi begynte og brukte bl.a oppskrifter fra det gamle finske(?) nettstedet gunwriters of the web

Har ikke detaljene rundt hylsene, men husket at vi borret opp hullet fra tennhettelommen en god del og brukte magnumprimere.

Kruttet var 7.2-7.3 grain VVN 340 (hadde ikke kronograf, så jeg tror vi ladet nedover til smellen forsvant..) og kula var en

Spitzer 150 grain boattail som vi snudde i hylsa pr oppskrift fra Finnene. Grunnen skulle visstnok være en aerodynamisk fordel.

Ikke vet jeg. Jeg sakser fra tekstfila fra dengang da på sluttstykke;

 

Grunnen til at jeg snudde kulene, som forøvrig var Sierra Spitzer 150 grain når jeg tenker meg

om og ikke Speer, er for å få den optimale aerodynamiske formen som beskrevet her:

http://www.guns.connect.fi/gow/QA6.htm Med den lave kulehastigheten man må ha i

subsonic ammunisjon trenger man de beste forutsetningene man kan få iht. aerodynamikk

og stabilitet. Når det gjelder kulevekt har jeg sett ladninger med kuler fra noen-å-70 grain

til 240 grain. Det hele bunner egentlig i hvilken twist du har i løpet ditt og om det greier å

stabilisere kulene du skyter med det. Om man forsøker å stabilisere en 200-240 grain kule med

en standard 1-10" - 1-12" twist løp beregnet for vanlig ammo tviler jeg på om man vil lykkes..

Anbefalt twist for så tunge kuler er rundt 1-8" Jeg har ikke brukt "filler" i hylsene men i stedet skutt

en og en patron med framgangsmåten kakk forsiktig patronen mot låsekassen og legg den

i geværet og skyt. En viktig ting med skyting av subsonic er at alt er likt fra skudd til skudd, i dette

tilfelle at kruttet ligger på samme plass i hylsa fra gang til gang for å få en så lik forbrenning/

trykkoppbygging i hylsa som mulig for igjen å få en så uniform utgangshastighet som mulig.

 

Desse ladningene gikk ~1.5-2" på 100 meter om jeg ikke husker feil. Omtrent det eneste du hørte

var tennstempelet og et lite fomp. Veldig artig :D

 

Vi skjøt også Lapua fabrikk. Her var kulene 200 grain.

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Jeg rotet meg borti sub ladninger til 308W etter å ha lest endel her på Forumet. Jeg syntes ikke det var nødvendig å finne hjulet opp på nytt og her er det alltid noen som vet.

Jeg brukte Nato kuler jeg hadde liggende i skapet, satte dem bakfrem i hylsen og ladet meg nedover og litt opp igjen.

Fungerte glimrende. Kulene kuttet skyteskiven så perfekt at jeg fant papirbiter som etter en hullemaskin under skiven.

N310: 6,7gr

Col. 62mm

 

Det hører med til historien at jeg prøvde meg med Speer 180gr. Det endte med en kule fast inne i løpet. Det var et lite h..... å få den ut igjen.

Moralen er at hvis det "smeller" litt rart så har du muligens et problem.

Link to comment
Share on other sites

Kva er eigentleg bruksområdet til sub-ammo i .308

Et bruksområde er iallefall helt klart "lavprofil" jakt på vilt som det ikke er lov å skyte med .22LR, og fordelen å ha ei "salongrifle", som blir "grovkalibret sentertent" bare man graver litt i lomma etter andre patroner.

Eller man bare har lyst til å skyte med "litt mer" enn .22LR uten å sette himmel og jord i bevegelse (og naboen i forargelse)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Denne kula er nok som de fleste designet for å ekspandere i 2-3x av hastigheten til sub-ladinger.

Skal du jakte med sub-ammo må du nok bruke grovere skyts og mye tyngre kuler for å nå kravene.

Søk litt rundt her og ute om 458 SOCOM og .510 kalibe så finner du mye interessant lesning. I desse

kalibrene finner du også spesialdesignede kuler som ekspanderer i lave hastigheter. Så på slike kuler

hos Kjell Tonheim på PBP i Eikefjorden for noen år siden - CNC-dreia hollowpoint .510 - men de har vel

lagt inn årene nå tror jeg.

 

Her er Leigh .510 subsonic controlled fracturing

 

510-500.jpg

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt vil en slik kule gå? Og hvilken anslagsenergi snakker vi om på 100?

 

Får svare på mitt eget spørsmål :) Fant frem til fabrikkdataene til den ammunisjonstypen som ble nevnt lengre opp i tråden (selges på Landrø). Anslagsenergien ligger på over 600J på 100 meter så da skal den brukes til å jakte f. eks rødrev, grevling og mårhund.

Da slipper jeg altså å kjøpe en salongrifle til rypejakt :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt kulen ekspanderer i V100 300m/s eller 422ms er uinteressant egentlig, men om den ekspanderer i så lave hastigheter.

 

En annen ting er hva man skal skyte. Skal man på rådyr etc, eller storvilt som Barbarossa umiddelbart forutsetter, stemmer det at det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tar opp igjen en gammel tråd her ! Jeg ladet nå noen skudd med 180 gr. S&B kuler med

11 grains N-310 og Federal 215 hette ,fikk stabile hastigheter på 270-280 m/s og de samlet meget bra på 75 m .

Da krympet jeg kula i rilla riktig veg i hylsa . Pipelengde 50 cm.

Trodde faktisk denne hadde gitt litt mere fart men !

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke annen die og fordelen er at kula er tyngre og at kula går inn i hylasa og minsker volumet som gjør at trykkoppbygning blir så rask som mulig . Syns 180 grain S&B kule har bra fasong til dette og spesielt snudd for bakenden på den er helt tverr med en kant rundt som gjør at den klipper ut hullet som en Wad-cutter . Må da også gå ned på kruttmengde N-310 i forhold til at den står riktig veg og mot krymperille . Det går jo og sette de så dypt som mulig men med litt støt kan kula forsvinne i hylsa .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...