Jump to content

Hva anbefaler dere en dame?


Revejegern

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har vært med på jakt som hundepasser en stund, men nå har jeg endelig fått startet på jegerprøven! 8)

 

Jeg har tenkt å fokusere på småvilt, da rev, grevling og mink i første omgang. Og lurer da på hva jeg burde kjøpe meg. Anbefaler dere hagle på revejakt? I mitt tilfelle er det snakk om hijakt, ikke åtejakt, og jeg bruker terrier for å få ut reven. :twisted:

 

Jeg må ha et våpen som ikke er for stort og tungt, er lita og lett selv. :P

Link to comment
Share on other sites

Spørs jo på hva du er god med det da, men det er jo generelt lettere å treffe med hagla når du er nær nok for å skyte, og ved hijakt med hund så kommer du vel mest sannsynlig ganske nærme viltet så du får skutt på korte hold?? Har aldri bedrevet det selv, men det virker sannsynlig. Så dersom du ikke har et veldig stort ønske om rifle så kunne nok ei hagle vært en fin ting å begynne med.

 

Det er vel den som kjøper seg et dugandes redskap og har råd til ammunisjon som tar hjem mest vilt :wink:

Men ta deg en tur til våpensjappa å klå. Så snakker du med de bak disken om bruksområde og ønske, så blir det nok en enighet vil jeg tro. skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Revejakt med hihund er veldig spennende og morsomt! :D

Til den jakta ville jeg valgt hagle ja. Selv har jeg en Sabatti Short i kal 20/76 som veier ca 2,7 kg.

Hendig og lett å bære, men desverre er det begrenset utvalg av ammunisjon til kal 20 her til lands, så i ditt tilfelle ville jeg valgt kal 12.

Jeg er 165 cm og denne hagla passer godt for meg.

 

Det finnes flere lette hagler på markedet, og i de fleste prisklasser. Men skal du ha ei hagle til under kr 10000 og som passer for ei lita og lett dame, så er Sabbatti Short verdt en kikk. Plain-utgaven har faste choker, 1/2 og 3/4 som duger på det meste av jakt. Sabatti har også en multichoke-utgave.

 

Imortøren, Vaabenhuset Nygård har utmerket service (jeg mistenker at de har en egen ansatt som har som oppgave å "skarpflyge" mellom forretningen og posten hver gang noe skal leveres - mao, de her veldig effektive)

Link to comment
Share on other sites

Ei kort, lett hagle, for raske skogsskudd, er å foretrekke ja.

Jakt med hihund gir ofte skudd på vilt i bevegelse, og da er hagla god å ha....

Selv hadde jeg valgt en halvautomat-hagle, men disse er ofte ikke så korte. :wink:

 

 

Oggg velkommen!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ei kort, lett hagle, for raske skogsskudd, er å foretrekke ja.

Jakt med hihund gir ofte skudd på vilt i bevegelse, og da er hagla god å ha....

Selv hadde jeg valgt en halvautomat-hagle, men disse er ofte ikke så korte. :wink:

 

 

Oggg velkommen!! :wink:

 

Har mye erfaring med hagler, og støtter egentlig den med halvauto, til damer må jo en halvauto i kaliber 20/76 være genial, lite rekyl og lette våpen.

Og det viser seg at mange ofte skyter bedre med halvauto en f.eks over og under, om det er for at våpnene er lengre og man på en måte får mer driv i de er jeg ikke sikker på, men det kan være en årsak.

 

Men prøv en Benelli i kal 20/76, har en Crio i kal 12 selv og er et nydelig våpen å skyte med.

Crio'en i kal 20/76 veier bare 2,5kg, kunne tenke meg den selv faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sekunderer gjerne Nemi her. En Sabatti, sannsynligvis lettvekter-utgaven, i kaliber 12/76 er et svært godt alternativ. Da jeg kjøpte min, fikk jeg den tilpasset til meg uten tillegg i prisen; jeg vet ikke om det er mulig lenger å få den tilpasset? Tilpasning av skjeftet er alfa og omega; det må nok kortes ned litt og tilpasses armlengde, kinnhøyde osv. Jeg er imidlertid litt skeptisk til for lette hagler. Jeg skulle tro, sånn on the top of my mind, at ca. 2,9-3 kg er passe for deg.

 

Kaliber 20? Tja. Min skepsis til kaliber 20 (har hatt 20/76 siden 80-tallet) er grunnleggende og stadig sterkere. Rekylen føles like hard som kaliber 12(!), og den har flere randhagl. Og et viktig punkt som alle noen kaliber 20-tilhengere synes å glemme: Kaliber 20 har en del færre hagl enn en kaliber 12.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok sett på en auto i kal 12 om rekyl er et problem, utvalget i kal 20 er vel litt dårlig etter blyforbudet?

Dessuten tror jeg vi gutta undervurderer kvinner litt, selv om de ser både små og tandre ut er de pokker så hardføre (og det må de nesten være om de skal holde ut med oss 8) ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg sekunderer gjerne Nemi her. En Sabatti, sannsynligvis lettvekter-utgaven, i kaliber 12/76 er et svært godt alternativ. Da jeg kjøpte min, fikk jeg den tilpasset til meg uten tillegg i prisen; jeg vet ikke om det er mulig lenger å få den tilpasset? Tilpasning av skjeftet er alfa og omega; det må nok kortes ned litt og tilpasses armlengde, kinnhøyde osv. Jeg er imidlertid litt skeptisk til for lette hagler. Jeg skulle tro, sånn on the top of my mind, at ca. 2,9-3 kg er passe for deg.

 

Kaliber 20? Tja. Min skepsis til kaliber 20 (har hatt 20/76 siden 80-tallet) er grunnleggende og stadig sterkere. Rekylen føles like hard som kaliber 12(!), og den har flere randhagl. Og et viktig punkt som alle noen kaliber 20-tilhengere synes å glemme: Kaliber 20 har en del færre hagl enn en kaliber 12.

 

Kremt...må arresterre deg på det med at det er færre hagl i en kal 20 en i en kal 12.

28 g ladning i 20 eller 12 har 28 g ladning og ergo like mange hagl, samme om de har 32g eller 36g. Er patronen som bestemmer dette ikke kalibret.

Har kal 20 i min drilling, og har skutt på gråpapir, og har ikke noe mer ujevnt bilde en med 12'ern, bare trangere bilde, men dette varierer sikkert fra våpen til våpen, og typer patroner.

 

Men uansett, vil vel egentlig anbefale en kal 12 som førstegangsvåpen til de fleste pga tilgang på ammunisjon, lettere å få kjøpt ammo på leirduebaner osv.

Kal 20 er kansje sånn man bygger ut våpengarderoben etter hvert med :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

............. Da jeg kjøpte min, fikk jeg den tilpasset til meg uten tillegg i prisen; jeg vet ikke om det er mulig lenger å få den tilpasset? Tilpasning av skjeftet er alfa og omega.......

 

JA, den går å få tilpasset i dag og den :D:D

 

Sabatti Lady er et utmerket våpen :D veier 2.7 Kg, pipelengde 635 mm og totallengde 1050mm . :D

Alle Sabatti våpen har livstidsgaranti på deler.

Veilpris 8290.-

Link to comment
Share on other sites

Kremt...må aresterre deg på det med at det er færre hagl i en kal 20 en i en kal 12.

28 g ladning i 20 eller 12 har 28 g ladning og ergo like mange hagl, samme om de har 32g eller 36g. Er patronen som bestemmer dette ikke kalibret.

Hehe, hva har størst masse av ett kg bly og ett kg fjær? Det jeg mente, var: Det er plass til mer kuler og krutt i en kaliber 12-patron sammenlignet med en kaliber 20-patron hvis alle de andre parametrene er identiske. :)

 

Vart det bra no?

Link to comment
Share on other sites

Kremt...må aresterre deg på det med at det er færre hagl i en kal 20 en i en kal 12.

28 g ladning i 20 eller 12 har 28 g ladning og ergo like mange hagl, samme om de har 32g eller 36g. Er patronen som bestemmer dette ikke kalibret.

Hehe, hva har størst masse av ett kg bly og ett kg fjær? Det jeg mente, var: Det er plass til mer kuler og krutt i en kaliber 12-patron sammenlignet med en kaliber 20-patron hvis alle de andre parametrene er identiske. :)

 

Vart det bra no?

 

he he Ja nå ble det bra :P:P

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at damer er ofte tøffere en de ser ut,

og et problem her er at alle skal putte på de "lettvekts"hagler.

Lette hagler gir ofte mer rekyl, enn en tyngre hagle,

så spørsmålet hva er grensen mellom vekt i forhold til rekyl som personen tåler/liker, og vekt i forhold til hva personen klarer å bærer. Dette gjelder uansett kjønn.

Har er faring med en venninne som ble puttet på en lettvekter som hun syntes var ubehagelig å skyte med, sluttet nesten med jakt, før hun fikk prøvd en standar hagle som hun trivdes med.

Link to comment
Share on other sites

Erfaring fra egen datter, tilsier at en standar hagle i cal 12 er å foretrekke. :D

Vi vet at en del damer som har kjøpt lette hagler for å ha noe lett å bære på klager ofte på rekylen. :(

Så mitt råd er en cal 12 og få stokken kappet til korket lengde.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 20 kontra 12 kan diskuteres oppad vegger og nedad stolper. Slik jeg ser det er kal 20 å foretrekke mtp VEKT. Mindre vekt i låskassa gir mindre vekt totalt, uten at man "forringer" kvaliteten og levetiden i våpenet.

MEN som sagt, med det utvalget vi har av hagleammunisjon i Norge finnes det ikke gode alternativer hvis man ønsker å jakte større vilt enn orrfugl.

Btw: Sabatti Short i kal 12 veier rett rundt 3 kg, mot ca 2,7 kg i kal 20.

 

Rekyl: kjøp ei hagle som passer/ er tilpasset. Punktum. Rekyl merker du mest under trening der man skyter mange skudd, og bruker lette ladninger. Rekylen i seg selv er derfor ikke avskrekkende, hverken i tunge eller lette hagler. Men om du har ei hagle som er dårlig tilpasset, feks for lang kolbe, vil våpnet "slå" mer enn nødvendig fordi det treffer skuldra feil.

 

Når du skal kjøpe ei hagle, sørg for himmelens skyld å gå til noen som vet hvordan man ser om hagla passer eller ikke. Ei hagle som passer, dvs at du faller naturlig inn på sikteskinna, er et godt utgangspunkt for å trene riktig opplegg av hagla. Uten mengdetrening av å legge hagla riktig på plass, vil du desverre oppleve at tilpassing hjelper lite.

 

Jeg vet at det finnes mange "ja, men hvis om atte frem og fall, Ola ut i krigen skal" angående teorier rundt dette og folk som har mirakuløse talenter som skyter makeløst første gang de tar i et våpen. Likevel må de aller fleste av oss forholde oss til det faktum at man må trene en god del, på riktig måte og med riktig våpen.

 

Så det så!

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål som er litt på kanten av topic.

Vil 36gram i kaliber 20 gi et annet skuddbilde enn i kaliber 12?

I mitt lille hode ser jeg for meg at 20 gir en hagleskur som er lengre og med mindre diameter.

 

Spørsmålet blir litt meningsløst, da dette er mer avhengig av hvordan patronen er konstruert, trangboring og lengde på løpet etc.

 

Kaliber 12 med full trangboring gir som regel lengre hagelskur med mindre diameter enn kaliber 20 med sylinderboring.

 

Det som er fakta er at skal man få en ladning på 36g opp i like stor fart i kaliber 20 som i 12 må patronen ha større arbeidstrykk.

 

Inne i løpet vil haggelladningen være lengre og med mindre diameter i kaliber 20, naturlig nok, slik at det er større mulighet til at fler haggel blir deformert av kontakt med trangboringen, siden det er fler som ligger ute mot løpsveggen.

 

Jeg er ikke enig i at utvalget av haglepatroner er for dårlig i kaliber 20. Det er også muligheter å få kjøpt mye i kaliber 16. Men det blir en selvoppfyllende profeti, hvis alle unngår 20 (og 16) av den tro at det er for dårlig utvalg i ammunisjon.

 

Jeg ville ha kjøpt en hagle i kaliber 20.

Link to comment
Share on other sites

Uten å påberope meg noe utover det vanlige erfaring med bruk av hagle så vil jeg minne om at en del skremt rev er veldig hardskutt.

Har selv sett rev som har fått 2 hagleladninger rett i bredsida på ca 15 meter og stakk rett til skogs etterpå.

Kommer aldri selv til å skyte på rev med mindre enn 12/76. Men det er nå bare min vurdering av det og det er helt sikkert mange rødpelser som har falt for både 12 , 16 og 20.

En halvauto i 12/76 tror jeg nok jeg ville gått for .. for min egen del.

Link to comment
Share on other sites

Lå en fin tråd om det med lengden og diametern inne på sluttstykket.

Var blandt annet limt inn en liten artikkel der, hvor det sto i at kal 12 hadde en diameter på 70 cm og kal 20 en diameter på 65 cm, på en gitt avstand og en gitt choke, men husker ikke hvilke avstand og hvilken choke.

Det er fattige fem cm det. Men i praksis vil det si at man må skyte litt bedre med en kal 20 en en kal 12 for å treffe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker kal 20 mer og mer, har det i drillingen og kal 12 i vanlig hagle.

Hvilken du velger er hipp som happ mtp på skuddeffekt.

Kal 12 har større utvalg i våpen og ammo, kal 20 er lettere, med mindre smell og rekyl.

 

Og litt OT,men en dame som er hijeger er vel ikke det man leser om for ofte :D

Hvilken terrier har du ?

Link to comment
Share on other sites

hei.skyting med hagle betyr korte hold,gjennomsnittlig under 25m.da betyr ikke kaliber så mye,men mener det er større utvalg i ammunisjon til kal 12.anbefaler deg en ou ell halvauto i 12 mad utskiftbar choke.har litt dårlig erfaring med sabatti,mener det er bedre å gå opp ett par tusen i pris og få ett mer drifsikkert våpen.evt brukt beretta,miroku,browning e.l velg en lady modell,så får du ett hendig våpen til deg med kort løp og fin balanse.kikk gjerne på lincoln :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker kal 20 mer og mer, har det i drillingen og kal 12 i vanlig hagle.

Hvilken du velger er hipp som happ mtp på skuddeffekt.

Kal 12 har større utvalg i våpen og ammo, kal 20 er lettere, med mindre smell og rekyl.

 

Og litt OT,men en dame som er hijeger er vel ikke det man leser om for ofte :D

Hvilken terrier har du ?

 

Jeg har Parson Russell terrier. Utmerket som både jakt og familiehund! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
beretta ulrika er ei ypperlig hagle som du kan ha med deg på revejakt. lite rekyl,og utrolig arti å skyte leirduer med.....vist at du bedriver sånn skyting og... :D

 

Ja, jeg skyter på leirduer. Takk for tipset. ;)

 

Har fått høre om en fyr som lager hagler, og som ikke tar alt for mye for de. Mulig jeg får laget ei etter mine mål.. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...