Jump to content

208 grs A-Max i 300 Win. - Test


sakotrg

Recommended Posts

For å få Sg>1.4 under STP, mellom 10 og 11", som Nissen sier. 12" er jo på rett side av Sg>1 så der er også spm. hvor ofte går det galt, eller i hvilken grad opplever en redusert BC pga spiralbevegelse og hvor mye åpner dette samlingene...

Litz har et eksempel med 6mm og 1:10 kontra 1:8" for noen lange kuler, men husker ikke tallene der.

 

 

Her står det litt om det

http://accurateshooter.wordpress.com/2008/06/03/calculating-bullet-rpm-spin-rates-and-stability/

Og her er et regneark som beregner Sg, statisk stabilitet

http://accurateshooter.net/Blog/millerformula.xls

Det er nok endel forutsetninger her, som "vanlig" form og tetthet, jeg vet ikke - men noe må være forenklet

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke tar mye feil så er kulas optimale BC avhengig av en viss minimumshastighet.

 

Ser man på Sierra sine sider så har en 140gr SMK BC på 0.535 fra 2800 fps og oppover,

samme kula har 0.526 i BC mellom 2000 - 2800 fps og under 2000 fps er den nede i 0.521 i BC.

 

Edit: På tide med et bilde til i denne tråden! :)

DSC_0202.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flottings!

Jeg har funnet en behagelig treningsladning som består av 168 grs SMK med 80 grs MRP, og er veldig fornøyd med samlingene. Men nå er jeg også smittet av de langholdsgreiene, og teoretiserer litt om å benytte meg av noen tyngre kuler fordi jeg innbiller meg at det gir en bedre kulebane på den lange holdene.

Men det blir kanskje bare teorier det også.

 

Som en digresjon er det artig å nevne at treningsladningene gir bortimot identisk treffpunkt med jaktladningene, som er 200 grs A-Frame og 80,5 grs MRP. Begge ladningene gir fine samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt litt på siden av tema, men det er artig å betrakte at benkeskytterne gjerne skyter med kuler som er 0,8-0,82'' lange (korthold), de veier gjerne 66-68 gr og har en utgangsfart i området 3200-3400 fps. Det skulle gi en SG på 1,15-1,25 litt avhengig av om man ser på 13,5 eller 14 twist. (6 mm kuler som grunnlag)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte på det samme Nissen. Hverken langholdskyttere eller benkeskyttere er avhengige av overstabilitet, slik som jegere er, iallefall kjøttjegere etter storvilt eller DG. Der er en avhengig av at kula beholder retningen mens den ekspanderer i et medium som er 800ggr tyngre enn luft omtrent.

1.4 er valgt for å slippe å tenke mere på det - kula vil "alltid" være stabil med en sånn margin. Om en har et bevisst forhold til det, og vet om det / det ikke er en katastrofe at det ikke virker i -20°C under vinterhøytrykket så kan en gå langt under 1.4 ved STP. Spørsmålet er hvor langt. Det er igrunnen bare en eneste måte å finne det ut på, å spenne 450,- på ei eske kuler - min konklusjon foreløpig er at det er verdt å prøve.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve noen 208 grains over kronograf i morgen kveld på 200 meter'n, skal også teste noen Sierra 150 grainere.

 

300 wby mag

79,5 grs MRP

COL 95 mm (3,5 mm friflukt, men kula henger fremdeles litt igjen i halsen når den treffer bommene, så lengre enn det tør jeg ikke...)

 

Gjetter på rundt 870-880 m/s i utgangshastighet. Blir spennende å se hvor fort den går, og hvor tett jeg klarer å skyte... :)

Link to comment
Share on other sites

Da er testinga ferdig. Vil ikke påstå at det ble tett samling, heller tvert i mot, men det er skytterens feil, ikke kulas. Blir nok bedre med litt trening, og hvis jeg får montert demper eller brems, så håper jeg på bedre skytterprestasjoner også. Rekylen er ikke spesielt lett å bli vant til så fort...

 

Snitthastighet ble litt høyere enn antatt, 893 med 5 skudds serie. Børsa har forøvrig 26" pipe.

Link to comment
Share on other sites

Det er igrunnen bare en eneste måte å finne det ut på, å spenne 450,- på ei eske kuler - min konklusjon foreløpig er at det er verdt å prøve.

 

K

 

Hvis du vil så kan jeg alltids ta med 20-30 kuler neste gang jeg skal forbi Kr.sand så kan du teste før du kjøper ei hel eske.

 

Longrange: Jada jeg har fått testa kula på lange hold, faktisk helt ut til 1600m under et langholdstreff i Gjøvdal.

Hadde Mildot her på forumet til å spotte for meg og fikk inn tre skudd i en issvull på rundt 50cm.

Ut til en kilometer i ei presis rifle og med stødig sjåfør er dette utvilsomt en meget potent kombinasjon.

 

Som Poacher skriver lenger opp i tråden har jeg jaktet med denne kula også. Var på bukkejakt i Skottland i mai.

Fikk tre bukker og en rev. Alle bukkene ble skutt høyt i bog/rygg og reven fikk en A-max midtskips.

Skulle gjerne hatt et klokkeklart bogskudd, men verden er ikke perfekt så det ble som det ble.

 

Alt datt i smellen, ikke så rart egentlig for ekspansjonen er brutal, treff i rygg gjorde ikke saken bedre.

Guiden fleipet og sa: You could shoot'em in the hoof and they would still die" :mrgreen: Nåvel..

Måtte pent bla opp noen ekstra pund for kjøttskadene, og denne kula kommer nok ikke til å bli brukt på matvilt igjen selv

om reisefølget fleipet med at de gjerne ville se en ekspansjonstest på elg seinere i høst. :roll:

 

Det er greit med ekspansjon, men når det forsvinner ei skinnfille på størrelse med et A5 ark på ryggen til et rådyr inkludert

ryggfiletene som følge av et høyt bogskudd/treff i underkant av rygg, så er vel egentlig grensa nådd :!::shock:

Nå skal det sies at selv om treff i bein gav stygge skuddsår så tror jeg faktisk at et skudd bak bogen, eller

skudd som ikke treffer overarmsbein/bogfjøl kunne bli seende relativt greie ut.

Ref. Poachers tråd fra i fjor med 140 grs A-max i 6,5-284 i tilsvarende hastighet.

Har skutt rådyr med 308 Win og 180grs Oryx med mindre pent resultat også til tross for at dette skal være ei kule som

normalt sett gir moderate kjøttskader.

Det var det med sannsynlighet da.

 

For å nevne det. Noe av grunnen til å jakte med denne kula i Skottland var rett og slett å parkere dyra på stedet.

Å jakte med ei kule hvor resultatet kunne være 30-40m eller enda lenger fluktstrekning var uaktuelt.

Ettersøk er nesten helt umulig uten bikkje i den tette skogen der borte og de bikkjene som var tilgjengelige var ikke akkurat

godkjent etter norsk standard. Dermed var det rettferdiggjort. ;)

Link to comment
Share on other sites

Here we go again.. :roll:

Bi litt, mens jeg stikker for å hente spesialsaksen min, som jeg bruker for å klippe hår på langs.

 

Skulle tro at den viser nok ekspansjon, omtrent som "Elite" ?

Vent litt; send en mail til DN og spør, så får vi den saken ut av verden ( OG DET ER IRONISK MENT !)

Nei nuh.. på tide med ferie..

Link to comment
Share on other sites

"Here we go again..

Bi litt, mens jeg stikker for å hente spesialsaksen min, som jeg bruker for å klippe hår på langs"

 

:lol::lol::lol:

 

Jeg har forresten en sånn snerten liten lommekniv som jeg kan spikke veldig små fliser med :mrgreen:

 

Jeg har ei langholdsrifle i .30-06 på gang, og det høres ut som 208grs A-mx kan bli veldig fin i den i alle fall! Noen som har ladet den kombinasjonen ennå?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var seriøst ment. Som DFS-skytter kjenner jeg til den ballistiske fordelen med hullspisskuler, som slettes ikke er ment å brukes til jakt.

 

Men det finnes jo jaktkuler med plastspiss som ER godkjent til jakt, eksvis Norma Plastspets, eller Silverblix som den het i tidligere tider:

 

svampplastspets.jpgplasticpoint.jpg

 

Derfor - kan noen svare enkelt ja eller nei på om Hornady A-Max er lovlig til jakt i Norge der det settes krav til ekspanderende kuler (elgjakt eksvis)? Trenger ingen lengre utredninger... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli lei av de samme spørsmål, som kommer med jevne mellomrom!

 

Fasiten er her:Lovdata (LINK)

Sjekk §16:

§ 16. Krav til rifleammunisjon

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

 

a) for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b) for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Eneste kravet fra DN, er at den skal være ekspanderende iflg Lovdata! kan dette missforståes? Hva er problemet?

 

Dette er også diskutert i denne tråden: Hornady Amax (LINK)

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg ikke fikk med meg tråden fra 2008.

Skjønner at lovteksten gir meg mulighet til å bruke denne på jakta. La meg omformulere: er denne kula noe som man vil anbefale til elgjakt, sammenlignet med tradisjonelle jaktkulers prestanda?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror neppe dette er en kule for "hvermansen" til vanlig jakt, og slett ikke til elgjakt. Det fordi den ekspanderer mye. Det kan gi mye splint og skader.

MEN ! dersom du er en som krever ekspansjon på lenger hold, eller ved lavere hastigheter, eller må ha knall og fall, eller er ekstremt nøyaktig med skuddplassering, da kan dette være noe for deg.

Sjøl bruker jeg langt mykere kuler på hjort enn mange andre. Noen fordeler; raskt fall blant annet, bakdeler: et jævla klin innimellom.

I mange år brukte jeg A-frame på hjorten ( i .308w) fordi det var anbefalt av mannen bak disken. Altfor hard kule i den hastighetene jeg hadde, og følgelig liten ( ikke nok) effekt på klokkeklare lungeskudd. Ikke anbefalt.

 

Beklager dersom ironien ble vel drøy, men rett som det er kommer "korsfest" uttalelsene tett på den type spørsmål du nettopp stilte.

Kan være jeg fikk litt overtenning.

Håper dette var et ok svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg oxo kjøpt meg en endalengerholds børse, i kaliber 300 HIHS.

Fikk børsa i dag, og etter noen heftige runder på skytebanen, har jeg nå skutt opp til storviltprøven, og børsa er klar for hjortejakt i krattskogen. Stikkflammen var såpass heftig at jeg bør være forsiktig ved evnt skogbrannfare. Kan vel også bli annmeldt for bruk av kunstig lys om noen ser den om natta. Skal få tak i noen runder med denne 208 grs Amax'n, og sende de avgårde oppover fjellsida. Har litt forkskjellige kuler opplada, både 180 grs Nosler, Swift Aframe og Accubond. Alt skal inn i hjorten, så får vi se. :)

 

Noen som vil gjette hva kaliberet heter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ordla meg litt feil/dumt. Jeg tenkte på HIHS.

Det er jo bare fleip, men for en som meg som ikke er vandt til rekyl, så ble det første skuddet i går en opplevelse som ga meg ideen på å kalle kaliberet 300 HIHS. ( Hva I Helvete Skjedde?)

Kaliberet er en vanlig 300 win mag. Jeg mista nesten øreklokkene og kikkerten sneia øyebrynet. Resten av skytinga gikk uten dramatikk. Jeg holdt litt løst i våpenet, som forøvrig er en Tikka T3 Super Varmint, med KKC stokk.

 

Det er en sinnsyk munningsflamme, det var mange som kommenterte den da jeg lå og skjøt de 5 skudda i reinen. Men det blei grining på nesa da jeg la meg ned og sendte avgårde 20 skudd med 6.5x65RWS'n med rekylbrems. Jeg ble plutselig liggende alene, hehehe :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ordla meg litt feil/dumt. Jeg tenkte på HIHS.

Det er jo bare fleip, men for en som meg som ikke er vandt til rekyl, så ble det første skuddet i går en opplevelse som ga meg ideen på å kalle kaliberet 300 HIHS. ( Hva I Helvete Skjedde?)

Kaliberet er en vanlig 300 win mag. Jeg mista nesten øreklokkene og kikkerten sneia øyebrynet. Resten av skytinga gikk uten dramatikk. Jeg holdt litt løst i våpenet, som forøvrig er en Tikka T3 Super Varmint, med KKC stokk.

 

Det er en sinnsyk munningsflamme, det var mange som kommenterte den da jeg lå og skjøt de 5 skudda i reinen. Men det blei grining på nesa da jeg la meg ned og sendte avgårde 20 skudd med 6.5x65RWS'n med rekylbrems. Jeg ble plutselig liggende alene, hehehe :)

 

He he

 

Har ei T3 SV i 300 win mag selv..... og syns den er meget behagelig å skyte med, selv med tunge kuler...

 

Hvor tung er rifla i 300 wm?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte rifla brukt, dvs, forrige eier har kun skutt noen få pakker med den, så det fulgte med masse ammo. Tror den er ladda med N 15, men aner ikke hvor mye. Løpet er etter tommestokken min, 58 cm langt fra kassa. Kan veie børsa seinere, jeg monterte på en liten Weaver 4x32, til skogsbruk. Skal kjøpe et fett langholds sikte seinere i høst, så får vi se hvor langt denne børsa klarer å sende pillene. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 7 months later...
  • 1 year later...

Jeg er ganske uerfaren i genladnig med tunge kugler i 308win men ønsker at forsøge mig med tunge kugler i min Sauer 202 med tvist 11 da jeg har en (kansje tåbelig ) ide om at en høj BC er det man må ha.

 

Jeg Ønsker at skyde med 208 grs A-Max i min 308 og vil hører om der er nogen som har erfaringer med at genlyde denne med N540? Tænker at jeg skal genlyde i aften og skyde i morgen tidlig. Hvor mange grs er max for N540 med 208 A-Max?

 

Tak til alle som vil give mig tip.

 

Edit: jeg kommer til at skude råvildt en max afstand a 300 meter.

Link to comment
Share on other sites

208gr i 308 med 1:11twist og 540krutt er IKKE en god oppskriften på suksess.. Jeg har ikke noe særlig erfaring med lading av .308 men kan ikke skjønne att dette er noe poeng og træle med.. Ikke er det mye og tjene på BC'n på en mer egnet 308 kule og A-max'n for skyting på 300m heller..

 

 

Correct me if i'm wrong!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Du vil være langt mer tjent med ei 155 eller 168gr kule, ved skyting ut til 300m. For de som vet akkurat hva de holder på med, så kan en hente litt vindavdrift på ekstremholdene, ±1000m, med å bruke de lange kulene meg høy BC. Men da må de settes langt ut, kammeret må være brotsjet for dem, og en må h 1:10" stigning. Mulig 1:11 går, men det er i grenseland.

Ut til 300m - så ville jeg valgt ei 155gr kule, utvilsomt.

Skal du absolutt lade så tunge kuler, så bruk N550, URP eller denslags. Du vil få lite hastighet, og med 540 får du helt enkelt, enda mindre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke deg så mye som skal bruke N540, men lekte meg litt i QL for en stund tilbake, og fant at man med COL 75mm og 45.5 gr N550 fikk 780 m/s ish med 26" pipe, ca 60k trykk. Ikke noe særlig poeng før man pusher 1000m som nevnt ovenfor, men da er det til gjengjeld en del å hente kontra 155 Scenar i 900 m/s på vind. Iflg JBM, har ikke prøvd i praksis, da jeg har 1:12 pipe. Så har riktignok folk over dammen skutt 208 Amax presist fra 1:12 med 308 til LANGT over 1000m, da riktignok godt over havnivå.

 

Når jeg bytter pipe på 308'en skal jeg definitivt prøve, men da med 1:10 og N550.

Link to comment
Share on other sites

155grs er det naturlige valg, og der er mange gode grunde til at skyde med lettere kugler.

 

Nu er riflen min ladt med Berger 175grs VLD Hunting med 43,5 grs N540. De går bra på 200 meter. De dropper 16 cm fra 100 meter til 200 meter, og ca 55 cm på 300 meter (fra 100 meter).

 

Jeg har en S&B kikkert med klik tårne og Zeiss V RF til at måle afstand med og føler mig ok til at tag et 300 meter skud om den rigtige chance kommer.

 

Det som jeg har vældig lidt viden om hva som at man skal vælge: en 15x grs kugle med højere hastighed Vs fx en 208 grs A-Max kugle med lavere hastighed.

 

Sidevind er en faktor spiller stor rolle og der tænker jeg at en 208 A-Max er bedre. Men ... Ja... Ved ikke helt hva som det rigtige spørgsmål at stille.

Link to comment
Share on other sites

175 Berger er aldri feil. Forskjellen i sidevind på 300m mellom disse kan du bare drite i :wink: Den er gått opp i rekylen før du trekker av, og kulebanen med 208 blir bombekaster - skal du jakte så betyr faktisk det noe.

Viktigst er uansett den marginale stabiliteten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det så mye sidevind at man må begynne å snakke forskjell i bc på 300 meter, da skyter ihvertfall ikke jeg på noe dyr. Ellers enig med m67. 175 grs blir maks i min 308. Skal jeg ha tyngre kuler enn det, så blir det et annet kaliber. 155grs holder i massevis til 300m.

Link to comment
Share on other sites

Hehe,

 

I min verden er et knepp et knepp, det er forresten ikke det samme som et klikk... selv om det er like mye... Skal man referere til noe annet enn 0.1mrad, så heter det "sånne amerikaner-knepp", :wink: Men ja.

 

Jeg har forresten en "kikkert" der klikkene er 1/4 mrad, "svenskeknepp" (danske knepp er noe annet :wink:, der er det ikke like vanlig å kneppe før man skyter...), og oppgitt i bruksanvisningen til "2cm vid 80m" - jeg prøver å unngå å skru på den :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...