Jump to content

208 grs A-Max i 300 Win. - Test


sakotrg

Recommended Posts

For litt over ei uke siden satt jeg og trålet nettet for kuler med god BC i kal .30..

Har innsett at jeg har blitt BC-blind, og alt som kan rekke langt og med forholdsvis god presisjon må prøves.

Det var da jeg tok en sving innom hornadys hjemmeside at åpenbarelsen kom..

En 208 grs kule med BC på 0.648! Dette måtte jo bare prøves, og stive priser til tross var Midway raskeste leverandør.

Betalte forøvrig 611,- for ei pakke på 100 stk og da er postoppkrav med

 

I dag kom pakka og synes jeg måtte vise vekk denne torpedoen av ei kule.

Lang og slank, og bare 1- EN mm kortere enn 250 grs Lapua Scenar i .338 :shock:

Godt jeg har litt friflukt i 300n min :mrgreen:

 

IMG_1197.jpg

 

Fra venstre mot høyre

150 Rhino SS

165 Hornady Interlock

168 CT Ballistic Silvertip

180 Swift Scirocco

185 Lapua Scenar

208 Hornady A-Max

250 Lapua Scenar (.338)

 

Ifølge quickload skal det la seg gjøre å skremme denne kula opp i rundt 870m/s og da snakker vi om en patron som ikke går sub før ca 1400m ved 0 grader C!

I praksis betyr dette at den er potent så det holder ut til 1000-1200m.

 

Legger ikke ut noen ladedata nå, men kommer tilbake med en liten test senere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøvde nå isted, og med kula i bommene er COL 92.2mm..

Tenkte å sette den til 90mm for det går fint i magasinet.

En liten bonus med det er jo at kula ikke stjeler hylsevolum.

Rifla er forøvrig en Remington XCR Tactical uten modifikasjoner. 1-10" snurr i pipa..

 

Blir nok en liten tur på banen i kveld ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Data brukes på eget ansvar. Disse patronene passer IKKE i alle kammer grunnet friflukt og trykk!!!

 

I dag ble det en tur på banen for å teste ut disse torpedoene..

Telefon og kamera ble glemt igjen hjemme, så bilder har jeg dessverre ikke.

Mest spent var jeg på hastigheten siden det er ei kule som er kjent for å gå rimelig bra i mange våpen.

 

Siden jeg hadde Vihtavouri N-560 stående i skapet ladet jeg opp følgende testladninger:

 

Remington Hylser

Remington 9 1/2 M tennhetter

71 - 74 grs N-560 (steg i hele grain)

COL: 90.5mm (1.7mm friflukt)

10 stk med ladevekt.

 

Hastigheter:

 

71 grs:

1: 841 m/s(ren pipe)

2: 860 m/s

3: 861 m/s

 

72 grs:

1: 861 m/s

2: 870 m/s

3: 871 m/s

 

73 grs:

1: 882 m/s

2: 877 m/s

3: 882 m/s

 

74 grs ladningen ble ikke skutt da hastighet og trykk begynte å nærme seg den røde streken raskere enn forventet. Fikk litt kratring på hettene på 73 grs, men remingtonhetter vet jeg av erfaring at er myke i godset. Tok likevel ingen sjanser..

 

Presisjon:

Middeltreffpunkt endret seg med ca 20 mm rett opp fra 71-73 grs. Ellers gir rifla omtrent samme treffpunkt samme hva jeg putter i den.

 

Snitt av 2x3 skudd:

71 grs : 25mm

72 grs : 23mm

73 grs : 20mm

 

Prøvde også med 72 grs MRP, men og denne samlet 5 skudd på ca 25mm.

73 grs med N-560 er relativt hardt ladd, og det skranglet litt i hodet på slutten av 2x3 skudd.

Jeg liker generelt ikke mye rekyl som denne ladningen gir, og å skyte mer enn 3 skudd med 100% konsentrasjon synes jeg er vanskelig. Skal være så ærlig og si at begrensningen i presisjon nok er like mye min egen feil som riflas. Tiden er kanskje moden for en demper ?.. :oops:

 

 

 

Skal bli spennende å få testet denne på lengre hold enn 100m!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

Lærerikt. :D Har en Steyr Mannlicher 300 wm og ser det som ønskelig å få noen gode kuler over 200 gr. Det monteres A-tec demper i disse dager. Hvilken løpslengde har du i testene dine? Forøvrig har jeg samme erfaring med at ulike kruttmengde gir likt treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Synes jeg måtte oppdatere denne for alle som har en 300 magnum av en eller annen slag som frister til langholdsskyting..

 

Etter litt tørke på lade og skytefronten fikk jeg fiklet og justert litt på die-settet for å å få hylsene til å kamre akkurat passe trangt i 300 Win.

I tillegg har rifla og demperen vært en tur hos smeden og fått gjenget seg om til M18X1, noe som naturlig nok innebar ny kroning.

 

Prøvde likegodt startladningen fra tidligere:

 

208 grs A-Max

71 grs N-560

Remington hylser (skutt 4 ggr)

Federal 215 hetter

C.O.L 90mm (OBS OBS!! Jeg har laaaang friflukt i pipa mi!)

 

Kronograferte ikke, men sist lå hastigheten på rundt 860m/s og med litt kortere pipe og litt kaldere vær

tipper jeg den ligger på rundt 850m/s

Til sammenligning så ligger maksladningen med 200grs Sierra MK på 70.9grs N-560 og oppgitt v0=852m/s, men da er C.O.L 84.8mm

Om noen skulle være fristet til å prøve så begynn på rundt 68 grs med std C.O.L...

 

Måtte ha noen skudd på å få skutt meg inn og prøvde deretter 3x3 skudd på innskytingsskive fra norma

 

IMG_1733.jpg

 

Skjøt fra høyre mot venstre og for de som ikke ser godt nok på bildet ble samlingene: 9mm, 14mm og 11mm.

Hvilket betyr gjennomsnitt på 11.33mm!

Spørs om ikke denne må prøves på lengre hold 3. juledag for å se hvordan den funker ut til drøye 600m.

Link to comment
Share on other sites

Kjære vene, du ligger vel ikke å kaster bort denne amoen på 100m vel? :wink:

 

Du skrev demper, skyter du nå med demper på børsa?

Hvilken?

Og i såfall, har det medført mindre grupper siden rekylen vel har minket til mere håndterbart område?

 

Seriøs kapasitet i den børsa der gitt, blir den brukt til noe annet enn gøy på bana? Virker jo nesten usportsligt å legge seg på post mot dyr med slik presisjons kanon. :D

Link to comment
Share on other sites

Jo, dessverre "kastet jeg bort" 14 patroner på denne kortholdsskytinga...

De siste 6 ble pent og pyntelig lagt tilbake i eska for senere bruk.. :lol:

 

Fikk montert en A-Tec CMM6 tidlig i høst, og da ble rifla gjenget for å passe demperen(M15x1.5)

Ettersom TRGen er gjenget M18x1 var det for dumt å ikke kunne bruke samme demperen på begge riflene, og derfor ble det gjenget på nytt.

 

Rifla har med tiden blitt både lang og tung, og rekylen minner mer om en 6.5 enn en 300 Win.

Det gir naturligvis utslag på presisjonen ettersom rekylopptak ikke er noe tema lenger.

Hadde skrevet en egen tråd om rifla, men det må ha vært på SL, for jeg finner den ikke her..

 

Her er uansett et gammelt bilde..

 

IMG_1097.jpg

 

Rifla ble kjøpt mest fordi jeg hadde lyst på den, men tiltenkt bruk var i hovedsak seljakt.

På seljakt kan en ikke få for god presisjon, og kuler som takler litt vind er heller ingen ulempe ytterst i sognefjorden.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel så makken... ;)

Men nå var dette mest tenkt som et kuletips for folk med egnede kaliber som 300 win,300 H&H, 308 norma mag, 300 RUM osv..

 

Om en leker seg litt i PCB så ser en at ut til 6-700m kan en tyne 155 Scenar til å være omtrent jevngod mtp vindavdrift, så

denne kula kommer egentlig først til sin rett på virkelig lange hold..

 

Håper det blir noe skyting på Hengsvatn på nyåret så en kan få testa på 1200m elektronikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Supert!!!! Der fant jeg endelig tråden! :D

Noen flere erfaringer med denne kula å dele sakotrg?

Har nettopp bestilt meg en boks slike og gleder meg til å få teste de på litt hold.

 

Har lest på div forum at folk har jazza denne opp i over 940 m/sek (3100 fps) i 300'en, men selv kommer jeg til omtrent det samme som du med QL,

jeg har 610 mm pipe og teoretisk sett bør jeg stoppe rundt 890 m/sek. QL stemmer bra med børsa med andre ladninger jeg har brukt.

 

En bør iallefall rekke ut til 1500 meter med denne kula :D

 

 

Edit: Stemmer det at kula er 39 mm lang?

Link to comment
Share on other sites

Tja, ubrukelig kan den da ikke være.. om den kan drives ut i en hastighet på 750m/s, vil den i følge PCB holde seg supersonisk ut forbi 1200m.

Kulebanen blir kanskje så som så, men har man klikk nok i kikkerten, er jo ikke det noe problem.

Om en standard 308Win med 1:12" snurr i pipa vil håndtere denne kula, er vel kanskje heller tvilsomt da..

 

Snubler jeg meg til å skru i en 308win pipe i ei av låskassene mine, skal denne kula prøves :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne bruker denne kula med suksess i sine .308, men det fordrer krappere snurr på kula.. De skyter jo også 220SMK... :roll:

 

Jeg rakk aldri forsøke 208A-max i min 300wm, men skulle jeg beholdt den pipa ville denne kula vært førstevalget. Ikke så aller verst pris hos ww.hjemmelading.no heller!

Link to comment
Share on other sites

har brukt 220gr mk i min .308 til rype å rev. Har da 1-10" snurr i ei 66cm pipe. lader den til rundt 730m/s. Meget presis i mi børse. 5skudd ett lite raggete hull som trenger en klistre lapp.

Derfor er æ veldig nyskjerrig på 208 amax. Men til jakt er nok amax ikke brukende. Har prøvd 168gr versonen å den delte 2 rever i to. da slutta æ å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Nei til jakt er den ikke brukende. Jeg har faktisk ekspansjonstestet 208 grs A-max ladet i mi 308 win. Ladet den til 740 m/s og skjøt på 100 meter noe som resulterte i mantel/kjerneseparasjon. Men nå sle vel dette litt ut av topic...

 

Har du noen ladedata på denne kombinasjonen? Har ei pipe med 1-10 snurr, hadde tenkt å prøve disse torpedoene.

Link to comment
Share on other sites

Neeei.. Jeg brukte Norma 11, men jeg husker ikke hvor mye jeg hadde oppi. Men det varierer uansett så mye i lotene på det kruttet..

 

Xprez: Ja, det kommer jo så klart helt an på hvilken jakt man skal bedrive med den kula, tel ikkespisbart matvilt er den nok fin

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg startet med noen ladninger som følgende:

 

Rifle: Weatherby, 61 cm pipe, twist 1-10".

Hylse: Norma.

Kule: 208gr A-Max.

Krutt: N-15 (lotnr. 85036).

Hette: Fed 215 LRM.

Col: 89 mm.

 

70gr: 812, 798, 799 = 803 m/sek.

71gr: 817, 802, 811 = 810 m/sek.

72gr: 820, 832, 824 = 825 m/sek.

 

Nå har jeg satt QL slik at det stemmer med børsa, starttrykket måtte nedpå 140 Bar før "alt blir riktig",

noen som mener noe om å fortsette med disse ladningene: 3x75gr, 3x76gr, 3x77gr, 3x78gr??

 

På 78.3gr blir QL rød, men jeg har opplevd dette programmet som safe ift alle kaliber jeg har ladet selv om jeg har vært godt oppå den røde siden.

 

Jada, jeg vet QL bare er en simulering, MEN, når man setter opp dette programmet riktig ift det våpenet/den ladningen man bruker,

verifiserer underveis med kronograf, tolker trykktegn hele veien osv....så er faktisk dette programmet uhyggelig nøyaktig og riktig.....etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

På alle samlingne jeg har med denne kulen i min 300 så er snitt 17,47mm (5 skudds grupper)

Jeg har testa litt forskjellige krutt, best resultat med n15 lot 85036

kjører 1 mm friflukt, 92,6mm, men har brukt vesentlig mindre krutt enn over her. og fått lavere hastigheter. Har ikke hatt tid til videre utvikling.

 

Må ærlig innrømme at det er mye forskjell på 180gr og disse 208gr altså, orker ikke særlig mere enn 4-5 5skudds omganger før jeg er litt skranglete i knottten. Synes det er litt rart egentlig, muligens det er litt psykisk :-) er jo ikke såå mye forskjell i vekt.

 

edit: husket ikke lot nr, måtte ned i kjelleren og sjekke

Link to comment
Share on other sites

Siden dagen bringet en hyggelig overraskelse med skyting på langt hold så ble det

i hu og hast pressa opp 35 patroner med 74 gr N-15, snitt av 3 skudd gav 850 m/sek.

 

Ble desverre ikke annet enn innskyting med denne idag, men tar dette som et godt tegn, 150 meter.

11111-1.jpg

 

Fikk besøk av GalMann her på forumet idag og ble med på en liten økt opptil en rundt 900 meter.

Den galne mannen legger seg ned etter innskyting, måler avstand, knepper etter tabellen, sikter på plata på 850 meter, pang...reaksjon i plata......doonng! Treff på første skudd 8)

222222-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var veldig gøy å endelig ha selskap under skyting på lange hold, kjekt at noen kan spotte alle bommene mine :)

FLAKS er vel det eneste som kan beskrive mitt første skudd, med kaldt løp, men utover sommeren håper jeg av vi begge to kan treffe det meste ved første skudd.

 

Den 300 din var det bra lyd av, selv med lyddemper. Takket nei til å teste den i dag da jeg egentlig er ei pingle ang rekyl, pluss at den bråka litt mye. Men tester den gjerne på bana seinere i uka med litt mer tøy mellom kolbe og skulder. T-skjorte er ikke det beste antrekket føler jeg.

 

Skal i lade bua og presse noen nye runder til min 6.5x65, og øke med 1 grain, så får vi se om det blir bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja du kommer ikke unna et par runder, uten demper, kanskje du blir stemplet som "ridder i den røde halvmåne" :mrgreen:

Skal prøve noen testladninger opptil 78 gr N-15, får jeg ikke trykktegn da er jeg rimelig sikker på at den trygt bikker 900 m/sek.

 

Litt mer kos med seksoghalvene, men du skal jo se det skjer noe på halvannen kilometer ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne skal prøves i min Mark V i 300 weatherby magnum... Må se om jeg finner noen passende ladedata til denne... Anyone med gode forslag?

 

Ser ut som det burde gå an å få ut en 208 grains kule i ca 900 m/s med 26" løp hvis man lader maks. Friflukt er vel neppe noe man trenger å være bekymret for i en Weatherbyrifle...?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det ser ut til at amerikanerne får denne til å gå godt i 308win. Her er noen tråder fra snipershide:

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1956683&page=1 (308win, 51gr rl17, 208 amax, 20,5", 1-12", 800m/s)

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1812678

 

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=425438&fpart=2

 

Jeg kan ingenting om hjemmelading, men leser disse trådene med stor interesse da riflen min er i 308 og langhold høres gøy ut :)

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde noen av disse i min 308 i sommer. De gikk høvelig bra. Brukte N550. Jeg fikk ikke god nok hastighet til at de blir byttet ut med scenar 155, som samler bedre i tillegg til å nå litt lenger pga høyere fart.

 

Edit: her er data

 

Kulevekt Kule Kruttvekt Krutt COL V0 Temp Hylser

208 A-MAX 42 N550 74 715 ca 18 grader Lapua

208 A-MAX 43 N550 74 730 ca 18 grader Lapua

208 A-MAX 43,5 N550 74 732 ca 18 grader Lapua

208 A-MAX 44 N550 74 739 ca 18 grader Lapua

155 Scenar 46 n150 71 825 ca 18 grader Lapua

 

Bruk disse på eget ansvar.

Her er noen av resultatene. Det er skutt "round robin", dvs ett skudd med ladning 1 i skive 1, ett skudd med ladning 2 i skive 2 osv rundt. Scenarsamlingen er fire skudd.

8EBIH.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg (endelig) litt tomhylser i 300 wby mag tilgjengelig. Satser på å starte med 78 grs MRP og deretter gå oppover grain for grain. Skyter det over kronograf, så jeg håper på å ha gjort klart patroner i løpet av helga.

 

Har sett ut Barnes TSX 200 grains som jaktkule, så ladedata for disse to bør kunne være ombyttbare, i hvertfall for de midterste ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sysler med tanken på å bruke 208gr Amax i 308Win, i Sauerpipe, 1:305mm riflestigning. På nettet finner jeg flere forskjellige lengder for denne kula. Noen indikerer at den er 1.34" lang og andre steder er den 1.54", er den kort er den (såvidt) stabil i Sauerpipa, er den lang må en opp i fjellet og skyte på varme dager.

Noen rapporterer at den er stabil i 1:12", og forteller at de selv har skutt sånn og sånn - andre sier mere 2/3..håndsaktig, at det aldri kan nytte...

 

Er det noen som kan måle lengden på ei Amax 208gr .308 kule og poste det her?

 

 

K

 

PS. ikke legg ut om hvorvidt det går eller ikke dersom du ikke har prøvd selv.

Link to comment
Share on other sites

Noen rapporterer at den er stabil i 1:12", og forteller at de selv har skutt sånn og sånn - andre sier mere 2/3..håndsaktig, at det aldri kan nytte...

Jeg har også lest historier om denne kula i 1-12" twist (308). Jeg har vanskelig for å tro at det går hvis man ikke fyrer HARDT. Jeg har selv 1-10" og kan bekrefte at det går, men det hjelper jo ikke deg, akkurat. Når det gjelder lengden på kula er den nok nærmere 1.54" enn 1.34". Jeg har ikke kula foran meg nå, desverre.

Edit: ser jeg ble slått på målstreken mtp lengden av kula

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...