Jump to content

Hvordan lage mat av levende høns og geit ?


josteinskjelnes

Recommended Posts

Hei!

 

Skal om kort tid til et område med mindre tilgang til forskjellige matvarer. Men det som jeg kan få tak i er levende høns og geit. Da jeg ikke går på noen form for jakt på hønsefugl eller noe som i det hele tatt ligner, og heller ikke har noen som helst erfaring med å drepe geit, eller tilberede dette, lurer jeg på om noen kan sende meg en link til sider som fra a til å forteller om framgangsmåten, evt. om dere selv kan gi meg noen tips (det var en lang setning ja) ?

 

Jostein

Link to comment
Share on other sites

For det første - IKKE legg høna i panna mens den er levende. Det gjelder geita også.

Du MÅ kverke dem først. Og så tar du ut det som er inni, og flekker av det ytterste laget utenpå, det med fjær eller pels på. Først da kan du begynne å tenke på å tilberede det som er igjen - ramma, liksom. :mrgreen:

Selv om dette kanskje skulle høres ut som en dårlig vits, så er det faktisk ikke langt fra sannheten. Avlivingsmetode bør du finne ut av når du er der - geitebonden vil sikkert hjelpe deg. Høna lar seg enkelt avlive med et brutalt nakkeknekk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du tilgang på høns og geit, har du jo bra tilgang på mat. På begge artene er det viktig å velge unge individer, hvis ikke blir kjøttet både stramt og seigt. Kylling regner jeg med at du kjenner til. Geitekjøtt er faktisk ganske velsmakende, så sant det er et ungt dyr. Geita avliver du med et skudd (eller tilsvarende) i bakhodet. Med en skarp kniv kutter du strupen umiddelbart bak underkjeven så dypt du klarer. Dette er lettere å få til for en nybegynner enn å stikke i "stikket". Geita flår du som alt annet tilsvarende dyr, men pass på å ikke få kontakt mellom kjøttet og pelsen. Er her lukta sitter.

 

Høns avliver du ved å hogge av dem hodet. Når de har flaksa seg ferdig, er det bare å kappe av beina og vingene. Det går an å ribbe dem, men det letteste er å flå dem. Skjær et snitt i skinnet på brystet, og stikk pekefingrene inn under skinnet. Deretter vrenger du skinnet av. Med et snitt åpner du bukhulen, og drar ut tarmer og hjerte/lunger. Skjær bort analåpningen mens tarmsystemet fortsatt er "koblet" til denne.

 

Så er det bare å sette igang med middagen!

Link to comment
Share on other sites

prøver sitte å se for meg hvordan situasjoner man kan komme i hvor man kan slakte dyr uten at eieren av dyret er tilstede. dette vil kunne medføre mye bråk om man ikke har avklart det med eieren.....

 

om dette er et oppdrag på vegne av staten ville jeg tro at de som muligens kan komme i slike situasjoner vil få opplæring.

alle andre må belage seg på å spise FR

Link to comment
Share on other sites

Stedet jeg kommmer til å være er på landsbygden i Sudan. At noen kan avlive dyrene for meg tror jeg så gjerne, men etter det må jeg nok gjøre resten selv. Dette da jeg ikke vil ta sjansen på å kjøpe kjøtt som har hengt ute og blitt infisert av div. ulumskheter.

 

Takker for alle svar. Har fått med meg noen tips som gjør at dette sikkert skal gå bra !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Høns egner seg kun til koking, de er ganske så seige og trenger en tid.

Ellers kan du bruke den i frikasse med grønnsaker som erter og gulrøtter med en smule ingefær tilsatt.

Ungfugl som kylling, Poulard som er oppfeitet hanekylling og broilere blir noe annet.

 

Geit kan brukes til det meste, best er geitekilling til grilling.

Voksne geiter kan brukes til frikasse, raguer, og slikt som blir kokt / trekt over tid.

 

Avlivning av høns gjør du ved å bruke øks og kutte av de hodet, eventuelt ta tak i hodet vri og trekk.

Geit må vel avlives med skytevåpen, husk å stikke den etterpå for at den skal blø ut, vær forsiktig når du stikker så du ikke kutter spiserøret også i samme slenga.

Link to comment
Share on other sites

Stedet jeg kommmer til å være er på landsbygden i Sudan.

 

 

Nyskjerrig som jeg er; hva skal du gjøre der? Og husk vannrensetableter.

Link to comment
Share on other sites

husk at du MÅ gjennomsteke/koke dyra og spise det omtrent med det samme, å la det ligge, en selv en liten stund kan sørge for at du blir dårlig så det holder, det samme gjelder ved rosa steking, spesielt fjørkre.

 

Ellers er høggerns forslag om FR gode greier.

 

Vær ekstremt nøye med rensligheten, både når det gjelder håndhygiene og redskap du bruker til tilbredelse av maten. Antibac er gode greier...

Link to comment
Share on other sites

God tur, og lykke til!

PS. Må tilstå at jeg stokk litt da jeg så at du bil lage mat av levende dyr, men som flere har sagt, sikkert lurt å avlive dem først så du lager mat av slagtede dyr;-)

PPS. Ser at du også ville ha tips om avliving, sikkert derfor tittelen din ble en smule ... bestialsk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

God tur, og lykke til!

PPS. Ser at du også ville ha tips om avliving, sikkert derfor tittelen din ble en smule ... bestialsk :mrgreen:

 

Det skurret litt i mine ører og, men beskriver jo akkurat det han spør om. Ved å bytte "av" med "fra", blir den kanskje litt mer spiselig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...