Jump to content

A-Tec Demper-konseptet stjålet/kopiert


Buster

Recommended Posts

Jeg har vært borti en del patentering i jobben. Har vel inne et par søknader selv . Det skal veldig mye til for å utstede et patent, og det må utstedes i et og et land.

Det har jeg også. Gikk nokså langt, og advokaten jeg satte på saken kom med en bunke på 75 produkter som var så å si like som "kjempeideeen" min. Den eldste fra 1875... Jeg trodde jeg hadde oppfunnet kruttet på nytt, men neeeeeida...

Mønsterbeskyttele er noe annet og svakere, men ok. Det skal ikke være lett.

 

Edit. kom på en ting; Da Concorde ble lansert, ble samtidig Concordsky lansert. Piloten på Concordsky prøvde på sedvanlig russisk vis å gjøre det umulige med flyet, og det knakk i to. Spørsmålet var hvordan to nasjoner (Sovjetunionen og Frankrike) kunne komme opp med to fly samtidig som så dønn like ut??? Svaret var enkelt; Det er den eneste formen et overlydspassajerfly kan ha basert på teknologien som var allment kjennt da, og nå... Så begge parter sa at det ikke hadde vært noe spionasje.

 

Er litt enig med ignorant, men om det er sleipt...ja

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette fører til vesentlig oppbremsing, eller stopp i utvikling, og innovasjon, er det da bra for oss?

Vi skal altså heie på Blodstrupmoens Bumerang Rapido, og dermed hjelpe Reodor til å stadig forbedre fordeler'n til Gigante'n...

 

Det vil ikke føre til noe stopp, tvert imot er det grunnen til å bedrive produktutvikling. Nå har vel ikke Reodor felgen funnet opp hjulet heller, men han bruker det jo. Hadde han ikke videreutviklet det med ketchupbehandling? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti en del patentering i jobben. Har vel inne et par søknader selv . Det skal veldig mye til for å utstede et patent, og det må utstedes i et og et land.

Det har jeg også. Gikk nokså langt, og advokaten jeg satte på saken kom med en bunke på 75 produkter som var så å si like som "kjempeideeen" min. Den eldste fra 1875... Jeg trodde jeg hadde oppfunnet kruttet på nytt, men neeeeeida...

Mønsterbeskyttele er noe annet og svakere, men ok. Det skal ikke være lett.

 

Edit. kom på en ting; Da Concorde ble lansert, ble samtidig Concordsky lansert. Piloten på Concordsky prøvde på sedvanlig russisk vis å gjøre det umulige med flyet, og det knakk i to. Spørsmålet var hvordan to nasjoner (Sovjetunionen og Frankrike) kunne komme opp med to fly samtidig som så dønn like ut??? Svaret var enkelt; Det er den eneste formen et overlydspassajerfly kan ha basert på teknologien som var allment kjennt da, og nå... Så begge parter sa at det ikke hadde vært noe spionasje.

 

Er litt enig med ignorant, men om det er sleipt...ja

 

 

Og med "Concordsky" regner jeg med at du tenker på Tupolev Tu-144 da...?

De ble utviklet omtrent samtidig, hadde overfladiske likhetstrekk sett på avstand, men der stopper det også opp.

Dessuten fløy Tu-144 før Concord kom i luften.

Link to comment
Share on other sites

Tu 144 fløy før Concorde, er raskere og større, vingene er nokså forskjellige iallefall på tidlige Tu 144er, og senere fikk Tu 144 canard-vinger, mens Concorde brukte fuel-forflytning for å kontre trykksentrets vandring. Den har betydelig kortere rekkevidde.

Både motorer og motorstyringskonseptet er fundamentalt forskjellige, det er også kjølesystemene. I det hele tatt er de ganske forskjellige.

De deler form - grovt, som kuler fra Berger og Sierra.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når A-tec kom med den første demperen sin for storsalg, hadde eg allerede hatt en ganske lik demper en god stund før det fra en annen produsent. Det var ikke tvil om at det var kopiert endel der, selv om de ikke var helt like.

Så eg synst ikke akkuratt synd på A-tec pga dette. Er ikke verre enn de han selv har gjort før, bare i større skala.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Tu 144 fløy før Concorde, er raskere og større, vingene er nokså forskjellige iallefall på tidlige Tu 144er, og senere fikk Tu 144 canard-vinger, mens Concorde brukte fuel-forflytning for å kontre trykksentrets vandring. Den har betydelig kortere rekkevidde.

Både motorer og motorstyringskonseptet er fundamentalt forskjellige, det er også kjølesystemene. I det hele tatt er de ganske forskjellige.

De deler form - grovt, som kuler fra Berger og Sierra.

K

Når vi først er OT:

Det som gjorde at Concorde ble en sukses og Condordskij gikk på trynet (bortsett fra krasjen) var rekkevidden. Concorde har system i jetmotoren som gjør at innlufta til motorenen aldri er overlyds (kortversjonen fortalt av en entusiast på Brookland Museum i England), dette blir styrt av en algoritme i programvaren til motoren, og den er fortsatt hemmelig, britene/franskmennene holder den tilogmed hemmelig for amerikanerne (!). Når Concorde ble satt på bakken, ble denne programvaren slettet... Uansett så gjorde patenten i luftinntaket at Concord kunne fly mer enn dobbelt så langt som Concordskij med samme drivstoffmengde - det er ingen andre fly hverken gamle eller moderne som klarer tilsvarende hastighet/strekning uten å bevege seg så høyt i atmosfæren at de i praksis er romskip (f.eks "Blackbird"). - Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kjempe flott for oss som er sluttbruker, at det blir litt konkurranse... Betyr lavere priser og muligens konkurranse i forhold til kvalitet.

Jeg velger fortsatt vare utifra tester og pris.

En trist ting i slike saker er ofte at de svake (les nye eller minste på markedet) ofte er de som blir syndebukken i slike saker. Noe som ofte strider mot hva som er tilfellet!

De store kopierer, bruker ofte samme produsent som de mindre, men har større andel i markedet og går dermed ofte seirende ut av en slik sak.

Bare noen tanker...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti en del patentering i jobben. Har vel inne et par søknader selv . Det skal veldig mye til for å utstede et patent, og det må utstedes i et og et land.

Det har jeg også. Gikk nokså langt, og advokaten jeg satte på saken kom med en bunke på 75 produkter som var så å si like som "kjempeideeen" min. Den eldste fra 1875... Jeg trodde jeg hadde oppfunnet kruttet på nytt, men neeeeeida...

Mønsterbeskyttele er noe annet og svakere, men ok. Det skal ikke være lett.

 

Edit. kom på en ting; Da Concorde ble lansert, ble samtidig Concordsky lansert. Piloten på Concordsky prøvde på sedvanlig russisk vis å gjøre det umulige med flyet, og det knakk i to. Spørsmålet var hvordan to nasjoner (Sovjetunionen og Frankrike) kunne komme opp med to fly samtidig som så dønn like ut??? Svaret var enkelt; Det er den eneste formen et overlydspassajerfly kan ha basert på teknologien som var allment kjennt da, og nå... Så begge parter sa at det ikke hadde vært noe spionasje.

 

Er litt enig med ignorant, men om det er sleipt...ja

 

 

Og med "Concordsky" regner jeg med at du tenker på Tupolev Tu-144 da...?

De ble utviklet omtrent samtidig, hadde overfladiske likhetstrekk sett på avstand, men der stopper det også opp.

Dessuten fløy Tu-144 før Concord kom i luften.

 

disse diskusjonene tar HELT av :lol::lol:

Jeg er meget fornøyd med vikingen jeg kjøpte, og veldig fornøyd med savage'n

Heia idar, og jaktdepotet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget fornøyd med vikingen jeg kjøpte, og veldig fornøyd med savage'n

Heia idar, og jaktdepotet.

 

Tja. Er man brannmann, så er det vel ingen overhengende fare for at man skal bli utsatt for at noen tar ideene kanskje....... 8)

Da er livet ganske rett frem........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når ein snakkar om demparar som går til "helvete" so har eg faktisk vore borti dette ein gang!

 

På bakgrunn av mykje positiv omtale på kammeret anbefalte eg ein kamerat å gå til innkjøp av denne demparen. Som sagt så gjort. Eg skaffa demparen, børsa vart sendt til børsemakar for gjenging og alt var bere fryd og gammen. So bar det på skytebana.

 

Første skot traff midt i skiva på 100-meteren, andre skotet ein halvmeter til sida. Siste skotet rakk nok ikkje fram til skiva eingang, for den hadde med seg passasjer på veien!

 

Jau på tredje skotet løsna heile demparen og vart "skoten" av børsa, mykje likt slike granatar som vert sett ned på løpet for å skytast ut med drivpatron. Og ja, demparen var godt tilskrudd.

 

Resultatet var at gjengepartiet inni demparen fortsatt satt fast på løpet, men det måtte iverksettast leiteaksjon mellom standplass og skiver for å finne igjen demparen.

 

 

 

 

Når produkt som dette får sleppe ut på markedet meinar eg det fortenar å bli kalla "dritt"!

 

Eg gløymte nesten å sei at denne demparen ikkje bar navnet Viking, men eit navn som begynner med A og sluttar med Tec, so vær gjerne litt forsiktig i å svartmale andre når produktet til din gode venn ikkje held mål :wink:

 

Men eg har sjølv liggande ein ny og ubrukt TMM-dempar her, men har berre ikkje turt å testa den enda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når produkt som dette får sleppe ut på markedet meinar eg det fortenar å bli kalla "dritt"!

 

Eg gløymte nesten å sei at denne demparen ikkje bar navnet Viking, men eit navn som begynner med A og sluttar med Tec, so vær gjerne litt forsiktig i å svartmale andre når produktet til din gode venn ikkje held mål

 

Hvilken farge malinga har, har ingenting med saken å gjøre her, og JA alle har sine feil, ......................MEN jeg har ganske klare meldinger på at mmaaaaange av disse kopierte demperne slipper i gjengene...........

Men det er det stille om.........

 

Min venn? Ja, Anders er min venn, som så mange andre......så det er ikke tema. Jeg er heller ikke uvenn av den som makedsfører "Viking", såvidt meg bekjent. Produsenten vet jeg lite om, så han er jeg heller ikke uvenner med.

Men det jeg vil koke ned dette til, er fair informasjon om hva som skjer/har skjedd.

De som kjenner meg, vet at jeg ikke gidder å dille med snikksnakk, men sier det jeg mener. Synes jeg at noe lukter dritt, så sier jeg det! Om noen ikke tåler det, so what, I'll live!

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Når ein snakkar om demparar som går til "helvete" so har eg faktisk vore borti dette ein gang!

På bakgrunn av mykje positiv omtale på kammeret anbefalte eg ein kamerat å gå til innkjøp av denne demparen. Som sagt så gjort. Eg skaffa demparen, børsa vart sendt til børsemakar for gjenging og alt var bere fryd og gammen. So bar det på skytebana.

Første skot traff midt i skiva på 100-meteren, andre skotet ein halvmeter til sida. Siste skotet rakk nok ikkje fram til skiva eingang, for den hadde med seg passasjer på veien!

Jau på tredje skotet løsna heile demparen og vart "skoten" av børsa, mykje likt slike granatar som vert sett ned på løpet for å skytast ut med drivpatron. Og ja, demparen var godt tilskrudd.

Resultatet var at gjengepartiet inni demparen fortsatt satt fast på løpet, men det måtte iverksettast leiteaksjon mellom standplass og skiver for å finne igjen demparen.

 

Når produkt som dette får sleppe ut på markedet meinar eg det fortenar å bli kalla "dritt"!

Eg gløymte nesten å sei at denne demparen ikkje bar navnet Viking, men eit navn som begynner med A og sluttar med Tec, so vær gjerne litt forsiktig i å svartmale andre når produktet til din gode venn ikkje held mål :wink:

Men eg har sjølv liggande ein ny og ubrukt TMM-dempar her, men har berre ikkje turt å testa den enda :wink:

(Komprimerte siteringen. Jegermeistern.)

 

Du er ikke alene om dette!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke til hensikt å helle realiteten inn i årene på de som ikke har reflektert over dette tidligere eller ikke har muligheten til å vurdere dette med lyddempere faglig, men velkommen til den virkelige verden. Lyddempere kan faktisk eksplodere - det er en smule verre enn om den lobber innover myra fordi en svakhet i produksjonen av emnet forårsaket brudd i sluttproduktet.

 

Er dere engstelige for dette, bør dere ikke bruke demper i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Uavhengi av hvem som er produsent eller hvilken demper dette gjelder som Magnum er inne på, så kunne det vært interresant å fått høre mer om hva som kunne være årsaken til at det gikk galt med nevnte demper/børse?.... Kan gjengepartier være i for bløtt stål?? Eller kan utførelse av gjenging være årsak?

Link to comment
Share on other sites

lobber innover myra fordi en svakhet i produksjonen av emnet forårsaket brudd i sluttproduktet.

:mrgreen::mrgreen::lol::lol: Man skal ikke le av noe som kunne ha gått skikkelig ille, men her har du førstehånds erfaring. Glemmer aldri uttrykket til skytteren som tar et par stillingsskritt bakover etter å ha avfyrt en 50mm "granat", eller hva Morten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alle gjør feil.

Tviler ikke på at en A som slutter på Tec kan bli en geværgranat, som alle dempere kan bli. Som MV skriver, dette bør du vite før du setter på en demper, sånn er det.

 

Men den dagen det skjer, hvem vil du helst prate med etterpå når du klager?

 

Anders elller IH :mrgreen:

 

Og ja, jeg har også hørt om Vikingdempere som ikke holder så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Uavhengi av hvem som er produsent eller hvilken demper dette gjelder som Magnum er inne på, så kunne det vært interresant å fått høre mer om hva som kunne være årsaken til at det gikk galt med nevnte demper/børse?.... Kan gjengepartier være i for bløtt stål?? Eller kan utførelse av gjenging være årsak?

Hdde også en A-Tec identisk med tilfellet over; 1 skudd "piff" 2 skudd "bang" 3 skudd B A N G og demperen utover myra.

Her var forklaringen av Anders grei nok: Etter undersøkelser hadde en 6,5 modul sneket seg inn i midten i en 30 demper.

Slikt kan skje når dempere produseres så det går varmt, alle gjør feil.

Men jeg har en følelse av at moduldemperne er mere utsatt for dette når jeg leser om 3 tilfeller(inklusive mitt) her, og så tar vi høyde for at brorparten av demperbrukerene ikke er på kammeret...

 

Har sneiet borti etpar Hausken dempere med kula av ulike årsaker(den ene var pga. skjeivt løp/gjenger etter velt med hesten på reinsjakt, prøveskuddet traff 10++meter feil på 200 meter i et vann) uten at demperen gikk for det. Litt oppborring til større kaliber og den er fortsatt i business.

Føler jeg meg tryggere med et titanrør utenpå...? Jeg gjør kanskje det :? Men kjøper gjerne A-Tec igjen

Link to comment
Share on other sites

Har Viking demper av serien med produksjonsfeil på modulane. Rakk å skyte 15 skudd med ein i .308 før beskjed om feil kom. Men med dei leveringsproblema som har vert på vikingdemperen så vart det skote ytterlegare 25 skudd med den. Passa på å teite til etter kvar femskuddsserie. Sidan jakta nerma seg og nye frontmoduler aldri dukka opp som avtalt så tok eg sjangsen på at det gjekk like bra å skyte med ein i 30.06 også. Men den gang ei. 2 skot som ei salongrifle lydmessig medan det 3 small høgt og tydeleg. Modulane vart skotne av rifla og bakstykket fikk traktform. Frontmodulane har eg ikkje funne att, ligg moglegens i ei myr.

Forskjelen på ny og gamal modul er plassering av o-ring. Gjengepartiet ser likt ut for ellers. Gamal modul med o ring ytterst og gjenger innanfor ( kun 2 heile gjenger) og ny modul med gjenger ytterst og o-ringen innerst ( framleis 2 heile gjenger).

Har ikkje fått testa demparen på rifla i .308 enda, men vonar at det no er godt nok. Til rifla i 30.06 kom det ein A-tec dempar i posten 2 dager etter att Viking gjekk til h....te. Men den kom ikkje fra samme foretning.

Link to comment
Share on other sites

Må bare spørre om du har kjøpt deg en ny bil å får beskjed om at den ikke må kjøres med grunnet en feil som gjør at du kjører havari på motoren fortsetter du å kjøre? Forsto det som at du hadde fått beskjed om at det var feil på demperen din?

 

Ja fikk melding om det, men i telefonsamtale med IH så vart det sagt at mange hadde skote med sine utan att det var noko problem. Så det ville mest sansynleg gå bra.

Og med eit slikt svar og 2 dager igjen på skytebana for å få skote seg inn før jakta, og med den usikkerheita om når dei nye modulane kunne leverast (var lovd dei i 14 dager utan at noko kom eller tilbakemelding på at dei ikkje dukka opp som forventa) så var valget veldig enkelt.

 

Men spør du IH om han har sagt noko slikt i tlf. så nekter han sjølvsagt på det. Problemet er løyst for min del, kjøpte som sagt ein annan demper fra annan produsent.

 

Men litt av poenget mitt er at med 40 skot fra ein 308 utan problem så skulle ein ikkje tru at det vart problem med 3006. Men det var den ikkje god nok til.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken farge malinga har, har ingenting med saken å gjøre her, og JA alle har sine feil, ......................MEN jeg har ganske klare meldinger på at mmaaaaange av disse kopierte demperne slipper i gjengene...........

 

Da Buster er du jammen særdeles godt informert. Gadd vite hvilken informasjon du sitter med som er mer reliabel enn antallet reklamasjoner?

Link to comment
Share on other sites

lobber innover myra fordi en svakhet i produksjonen av emnet forårsaket brudd i sluttproduktet.

:mrgreen::mrgreen::lol::lol: Man skal ikke le av noe som kunne ha gått skikkelig ille, men her har du førstehånds erfaring. Glemmer aldri uttrykket til skytteren som tar et par stillingsskritt bakover etter å ha avfyrt en 50mm "granat", eller hva Morten :wink:

Husker det som om det hadde vært i går - jævligste rekyl jeg til dags dato har kjent. Og jeg har prøvd mye rart. Tabben var jo åpenbart min egen "forglemmelse" i konstruksjonen - men før demperen bestemte seg for å vrenge seg selv utover hel myra, funket den tross alt ganske bra

Link to comment
Share on other sites

Hvilken farge malinga har, har ingenting med saken å gjøre her, og JA alle har sine feil, ......................MEN jeg har ganske klare meldinger på at mmaaaaange av disse kopierte demperne slipper i gjengene...........

 

Da Buster er du jammen særdeles godt informert. Gadd vite hvilken informasjon du sitter med som er mer reliabel enn antallet reklamasjoner?

Kjenner du veldig godt til Vikings design?

Link to comment
Share on other sites

Tu 144 fløy før Concorde, er raskere og større, vingene er nokså forskjellige iallefall på tidlige Tu 144er, og senere fikk Tu 144 canard-vinger, mens Concorde brukte fuel-forflytning for å kontre trykksentrets vandring. Den har betydelig kortere rekkevidde.

Både motorer og motorstyringskonseptet er fundamentalt forskjellige, det er også kjølesystemene. I det hele tatt er de ganske forskjellige.

De deler form - grovt, som kuler fra Berger og Sierra. K

Med noe forbehold, mener jeg å huske, at det i dag. Nærmest er bevist at russerne hadde kopi av nesten de fleste papirer (spesielt test dokumenter) som har blitt laget til Concorde (de hadde vist mer enn en ansatt i nøkkelposisjoner). Denne informasjoenen ble prosesert og gjorde den hurtige utvikklingen av TU 144 mulig (boostet utvikklingen med år, da de kunne bruke Concorde tallene i sine beregninger).

 

 

Og så var det motorene:

Teorien bak og deler av den praktiske utformingen av underlydsluftintak i motorene er vel alment kjent. Hvor vidt der var spesielle detaljer rundt dette som ikke er kjent visste jeg ikke (artigt å høre).

Link to comment
Share on other sites

Hvilken farge malinga har, har ingenting med saken å gjøre her, og JA alle har sine feil, ......................MEN jeg har ganske klare meldinger på at mmaaaaange av disse kopierte demperne slipper i gjengene...........

 

Da Buster er du jammen særdeles godt informert. Gadd vite hvilken informasjon du sitter med som er mer reliabel enn antallet reklamasjoner?

 

Hva som er mest "reliabelt" her tror jeg kan bli en lang debatt, som jeg tror vi driter i...... 8)

Bare "rister litt i buskene" jeg, for å få noen fakta til krype frem fra mørket. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...