Jump to content

A-Tec Demper-konseptet stjålet/kopiert


Buster

Recommended Posts

Har sett bilder av en demper som kalles "Viking", og er ikke i tvil om at her er det noen som har glemt hva foretnings-etikk er.

Pr. skrivende stund vet jeg ikke hvem det er som står bak denne kopien av A-Tec demperene, så derfor kan jeg uttale meg upåvirket av at jeg kanskje kan kjenne vedkomne.

Dette synes jeg tar kaka..! :roll:

 

Dette blir diskutert i en annen tråd, men dette synes jeg jaggu bør få litt mere oppmerksomhet.

Dette synes jeg lukter litt vondt, sånn kolleger i mellom, i lille Norge...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvor fant du bilder av denne demperen? finner ingenting på google...

 

Edit: Så den i den andre tråden nå. Ikke store forskjellen på de to nei!

 

Kjenner at jeg ikke har så sterke følelser rundt dette, for jeg vet ikke hvor grensa går i forhold til patentkopiering kontra noe sånt som "ideer fra et eksisterende produkt" men hvis jeg hadde vært leder for a-tech ville jeg nå i hvert fall tatt en tur til advokat for å høre hva han syns om saken...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var mange likheter der....er vel ikke tvil om at det er en tett kopi av A-tech.

Faren for at noen kopierer et produkt er alltid til stedet, og bidrar til økt fokus på innovasjon og produktutvikling. Selv om det er negativt for produsentens salg, er det positivt for oss forbrukere. Kopiering tvinger produsentene til hele tiden å utvikle produktet for å ligge i forkant av sine konkurrenter. Kopiering er en meget godt brukt strategi for mange, og det er ikke bare på produktsiden vi ser det. Strategier, forretningsmodeller og allt annet som koster penger å utvikle blir kopiert.

Patenter er ikke mye brukt i Norge i forhold til andre land, men her burde A-tech ha en god sak om de innehar patent på sitt design.

 

Måtte det beste produktet vinne :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke si noe hverken den ene eller andre veien om dette med kopiering, men jeg sitter da uvergligt med ett inntrykk av at "alt" har vært gjort før innenfor demping. Altså at der finnes en rekke teorier rundt utforming og volum, vinkler etc i en demper. Jeg vil påstå at så lenge en demper ikke har identisk utforming og mål, så er det ikke en kopi. Og de bildene der skiller det så mye på design, at jeg ikke engang vurderte ordet kopiert når jeg så de (med untak av at utførelsen av bafflene så ut til å være av tilnærmet samme type).

 

Om jeg ikke husker helt feil, så var denne demper serien varslet designet og produsert før den nåværende. Eller som en reaksjon på at det ble observert store likheter da A-Tec kom på banen med forige eller nåværende konsept. Om ting har vært endret i ettertid, vites selvfølgligt ikke.

 

Jeg mener dette uansett er en sak (om det er en sak), mellom A-Tec og Viking.

 

Selv så lar jeg meg styre av tester og magefølelse i valg av dempere, og den sier A-Tec og Hausken (og så kommer resten av flokken). Ja og så må man ikke glemme Alm, som har noen fine lette små dempere i sitt sortimang (men der har jo A-Tec kommt med noe snacks så.... :wink: ).

 

Ett er sikkert, her i landet er vi bortskjemt med meget gode lokale dempere. Finnene har Ase Utra, og svenske demperprodusenter kommer nok sterkere og sterkere etter som demper blir vanligt over kjølen også.

Vi som forbrukere vill etter som testene skrider frem, få flere og flere alternativ å velge mellom. Og det kan ikke være så ille.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ein kjensgjerning at det omtrent ikkje eksisterer respekt for andres produksjoner i dag, så lenge dei ikkje er patenterte. Å patentere eit produkt koster ein del penger, spesielt om det blir ein patent som gjelder worldwide. I ein oppstartsfase, så blir dette ofte ikkje gjort, sjølv på enkle og geniale produkt.

 

Eg skal ikkje påstå at eg er så mykje betre, eg har produsert ein del trevarer, som eg har fått ideer om, når eg har vært på messer rundt om i landet, men passer selfølgelig på å ikkje begynne å kopier ting, som andre produserer her i bygda. Og som regel, passer eg på å endre eit par detaljer, for at dei ikkje skal være kliss like.

Men ja, eg synst det er litt rart at ein stor aktør finn på dette, det vitner ikkje om den beste dømmekraften akkurat. Men i dagens pressa samfunn, med mindre og mindre netto, så er vel det kanskje vegen å gå, for å ha ein arbeidsplass ?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder patentbeskyttelse, så har i alle fall A-Tec trykket teksten "Patent pending" på demperne. Det skulle vel tilsi at de har en patentsøknad under behandling. Hvis jeg ikke har misforstått, har man patentbeskyttelse også i behandlingstiden forutsatt at patentet faktisk blir innvilget. Eller? Nå vet jeg selvsagt ikke hvilke land denne patentsøknaden omfatter.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet tilbake etter noen dager i utlandet og ble sånn sett sterkt anbefalt å ta en titt på denne tråden. Der det tydeligvis er skutt endel fra hofta fra flere parter som ikke er involvert på noen side i en eventuell strid og kanskje derfor bør holde seg bort fra og forsøke å skape et inntrykk i hverken den ene eller andre retning.

 

Nummer 1:Jaktdepotet er hverken konstruktør eller produsent av Viking demperen. Noe Viking Technologies er. Så eventuell kritikk får da i det minste rettes til rett part! Vi/Jaktdepotet markedsfører lyddempere fra Viking, A-Tec, Hausken og BR Reflex på nesten lik linje. Men har fått enerett på salg av Viking demperen her i Norge

 

Det er nå 6-7 uker siden Lopez har blitt både forespurt om hvem han hadde pratet med om design av moduler, da denne var svært likt noe som var ferdigprodusert fra en annen tilbyder. Designet er veldig likt, mens diameter på demper og dermed indre geometri, O-ring plassering, gjenger samt materiale er ulikt.

 

Jeg sitter litt mellom barken og veden her og svarer derfor også som privatperson og ikke på butikkens vegne.

Dette fordi en kammerat hevder du er en kødd og har kopiert greiene hans - på den andre siden sier kammerat nummer 2 - Ikke faen! Hvordan skulle vi fått til det? Greiene var jo ferdigprodusert før den påstått kopierte delen var tilgjengelig for salg. Noe som også stemmer med tidspunkter. Men jeg kan feil og har bedt om en forklaring fra begge parter og ville dermed ikke svare i den opprinnelige tråden der dette ble tatt opp før en avklaring hadde kommet fra Lopez om når den første TMM-4 ble solgt til kunde. Om det var etter at produksjonen av Viking demperen var ferdig ville saken være død før den i det hele tatt har startet.

 

Men siden Arild ønsket å sette fokus på dette og dermed lage støy rundt en sak det allerede blir jobbet med har en jo ikke noe valg. Bakstykket fra første generasjon A-Tec demper kan jeg sånn sett ikke svare for da den begynner å bli noen år gammel og dermed ikke lenger er i salg. Mutterdesign kan jeg derimot si en hel del mer om og det er en kopi av den originale KDF rekyldemperen som har blitt produsert her hjemme siden midten av 80 tallet og må isåfall ha blitt kopiert av begge to.

 

Om det er slik at det har foregått ting som ikke burde foregått blir det nok enighet om det også, mellom de partene det gjelder som i andre saker som involverer mønsterbeskyttelse/patent eller beskyttede design. Hvordan den enigheten skal oppnås er derimot ikke opp til hverken meg eller noen andre brukere på kammeret å avgjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har også lagt merke til at enkelte rifler ligner Mausere, at enkelte pistoler har plastramme i likhet med Glock og hvordan enkelte biler ligner Fords design... Tror det er på tide for enkelte å ringe til sine advokater...

Link to comment
Share on other sites

No skal eg vere forsiktig her, men kjenner trangen til å kommentere kjem sigande. Enkelte personar/firma likar å framstille det dei driv med som banebrytande utvikling og benyttar gjerne mang ein anledning til å feste firmanavnet til ei oppfinning, sjølv om det aktuelle produkt/teknologi etc har eksistert lenge.

 

For ei kort stund sidan stod det ein artikkel i eit norsk fagtidskrift som omhandla temaet det her vert snakka om og ein spesifikk patronkonstruksjon. Det vart her sagt at vedkommande i artikkelen var den første i Norge til å gjere nettopp det han hadde gjort, sjølv om det er andre her i landet som har gjort dette i årevis.

 

Personleg synest eg ikkje noko særlig om slikt so kopi-påstandane kan nok slå begge vegar

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har beskylt hverken Jaktdepotet, Viking eller A-tech for kopiering, men vi må kunne diskutere de slående likhetene med demperne....

 

Når tråden heter stjålet/kopiert er det vel naturlig å anta en mener det er snakk om kopiering?? Og om en ikke skal tolke det som skrives her som en beskyldning har en generelt ganske tungt for det

Begynner å gå opp for meg hvem "trollet i esken" er nå ja....... :|
Dette blir diskutert i en annen tråd, men dette synes jeg jaggu bør få litt mere oppmerksomhet.Har sett bilder av en demper som kalles "Viking", og er ikke i tvil om at her er det noen som har glemt hva foretnings-etikk er.

Pr. skrivende stund vet jeg ikke hvem det er som står bak denne kopien av A-Tec demperene, så derfor kan jeg uttale meg upåvirket av at jeg kanskje kan kjenne vedkomne.

Dette synes jeg tar kaka..! :roll:

Dette synes jeg lukter litt vondt, sånn kolleger i mellom, i lille Norge...... 8)

 

Du skrev jo også selv

Var mange likheter der....er vel ikke tvil om at det er en tett kopi av A-tech.

 

Det som også er verdt og nevne er at bildene som ligger tidligere i tråden er til de grader misvisende. Det er tatt bilde av den bakerste/første modulen på en A-Tec TMM-4, de 3 andre er ulike. Disse bildene er deretter kombinert med et innerrør fra første generasjon A-Tec demper altså ikke en moduldemper fra hverken denne eller forrige generasjon. Hvordan den som skrev det opprinnelige innlegget har fått tilgang til en ikke lenger produsert del og hva som var bakgrunnen for å kombinere bilder fra ulike produkter for dermed å skape det inntrykket en ser resultatet av i oppstarten av denne tråden, får hver og en gjøre seg opp en mening om selv.

 

Jeg skal så snart jeg får anledning ta bilder av en komplett A-Tec TMM-4 og en Viking Midi så også de som ikke har noen av dem selv kan sammenligne og gjøre seg opp en mening uten mer enn den mangelfulle informasjon som foreligger her nå.

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at om A-Tec har patent på demperene sine så er det kun en patent som beskytter mot identiske produkt, noe Vikingdemperen ikke er.

 

Behøver vel ikke å være noen NASA-ingeniør for å se at disse demperene er like. Jævlig rart at to "utviklere" skal komme frem til den nesten identiske like utformingen på bafflene feks. For disse har en ganske spesiel utforming som ikke bare popper ut av ingenting.

Hadde det derimot vært en og annen likhet, men nei, her er det hele veien.

KDF rekylbrems? Dette er ingen rekylbrems, men en lyddemper. Likeheten mellom to hylser med masse hull i synes jeg blir banal, i forhold til den i øyenfallende likheten med resten, som det er underligere at har blitt så like. 8)

Jeg vet hva som ligger bak utviklingen A-Tec-demperene, i testing, innkjøp av dyrt måleutstyr, og produksjonsutstyr ettersom tingene har funket som det skal.

Sorry, men jeg tviler sterkt på at det er gjort samme jobben i andre enden, annet enn å forsyne seg av pynten på kaka. Bare se på bildene da.

Det er ikke tvil..........KOPI!!

Det kommer jeg aldri til å gi meg på, selv om Dovre faller!

Link to comment
Share on other sites

For all del Buster, jeg har sagt tidligere at jeg syns dette er noe frekt, MEN!

 

Ta et dokument, legg det på kopimaskina og se hva du får ut, så overfører du det til en sammenligning mellom de to demperene...

 

Jeg VET at man ikke vil kunne komme noen vei med dette utifra tidligere jobbsammenheng der det var snakk om et produkt til ca 1mill.

Dette var mudbucket's for tømming av mud'en i borestrenger på oljeplattform når de trekker opp borelinja, der hadde vi et egetutviklet produkt som var patentholdt, men etter hvert som konkurrenter så enkelheten ved å lage lignende produkt med små forandringer så ble det selvfølgelig gjort og vi kom ingen vei i saken. Det var tross alt ikke en kopi, der var små forandringer, men hvor ideene kom ifra så man med bind for øya.

 

For å kunne arrestere Viking på dette så må A-Tec ha en prinsipp-patent...noe som verken de eller andre har på dempere generelt..

 

Mulig jeg tar feil, men akkurat i dette tilfellet tror jeg desverre for A-Tec at jeg har rett....

Link to comment
Share on other sites

Nå har Buster gjort det klart hva han mener, men tittelen stiller spørsmålet om det er kopi, og jeg sa det var en tett kopi (ikke en eksakt kopi). Det er derfor ingen som har sagt det er en kopi, men stillt spørsmålet eller hintet til om det kanskje kunne være det.

 

Når et produkt blir lansert som er tilnærmet identisk med et eksisterende produkt så er kopispørsmålet naturlig. Hva som ble utviklet en gang i fortiden spiller liten rolle da......

 

Personlig så mener jeg det produktet som kundene kjøper, er det produktet som fortjener å overleve....business er business.

 

Edit: Jeg mente selvfølgelig før Buster gjorde det klart hva han mente.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har Buster gjort det klart hva han mener, men tittelen stiller spørsmålet om det er kopi, og jeg sa det var en tett kopi (ikke en eksakt kopi). Det er derfor ingen som har sagt det er en kopi, men stillt spørsmålet eller hintet til om det kanskje kunne være det.
Det er ikke tvil..........KOPI!!

;)

 

 

Personlig så mener jeg det produktet som kundene kjøper, er det produktet som fortjener å overleve....business er business.

Der er vi enige.

 

Poenget mitt var bare, selv om de er jækla like, at det er ikke en kopi. En kopi er en kopi...ikke en litt-kopi.

At det derimot er en frekk måte å komme unna utviklingen av produktet på er det ikke tvil om, flytt o-ringen,

slå litt andre gjenger, gjør om litt på hull/port i bafflene/modulene, litt annet bakstykke og en annen endeplugg...

 

Saken er ikke sterk, lik det eller ei!

Link to comment
Share on other sites

Men har fått enerett på salg av Viking demperen her i Norge

 

 

 

Det betyr veldig lite i Europa!

Ja Viking kan sette opp en forhandler til å være deres kontakt i Norge.

Men Viking (eller dere) kan ikke nekte evt andre forhandlere å evt starte med en parallellimport av demperen. Og det kan heller ikke straffe evt forhandlere si utlandet som så selger til Norge!

Dette som følge av EU lover.

 

Skulle du være uenig kan du spørre Nintendo hvor gøy det er å legge seg ut med EU på det området. De fikk jo en bot ca 280 MILLIONER dollar for kartell/konkurransehemmende virksomhet hvor nettopp dette var tema....

 

 

Og for meg er betyr det ikke så mye om emperen er juridisk sett en kopi av Atec. Basert på bilder her, er et i mine øyne helt klart at Viking har tatt utgangspunkt i A-Tec. På samme måte som S&W Sigmaen gjorde med Glock (og som kostet S&W en del penger i rettsak)

Så jeg kommer nok til å hole meg unna Viking, uansett hvor bra den er....

Link to comment
Share on other sites

Mitt første inntrykk var at det var som å se to like søstre; Den annenfødte likner på førstefødte og har de fleste kromosomene felles, men ikke alle.

 

Men det kan sikkert legges fram allverdens dokumentasjon på at de ikke er født av samme mor, det hjelper bare ikke på førsteinntrykket mitt 8)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke denne demperen utviklet av en gammel børse maker oppe i Sigdals traktene tro......De er i alle fall så like at en skulle tro at de er to alen av samme stykket. Har i grunn ventet på at noen skulle kopiere denne demperen til A-Tec og det gikk ikke lang tid gitt....Kan godt skjønne at noen vil gjøre penger på noe some r så bra og så vel utviklet som A-Tec har klart å få til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi kommer tilbake med rekyldempingstall, støymålinger fra spektrometer? (blir gjort på Kongsberg der en måler gasstrykk/hastighet i MPA og generer støynivåmålinger for hele frekvensområdet utifra dette) og sammenligning med andre så snart de er klare.

 

Sier vel en god del om hvilken "jobb" som er lagt ned i "produktutvikling" :roll: her kanskje......

Hvis det hadde blitt drevet produktutvikling, så er jeg ganske sikker på at disse tallene hadde vært klare FØR demperen ble satt i produksjon! :wink:

Link to comment
Share on other sites

he he, at dere orkerå gjøre ting så vanskelig. jeg var på jaktdepotet i dag. så meg ut en savege i 223, og fikk pris på demper ferdig gjenget og montert til 2500. hvis det er en god demper(noe jeg tror det er). gidder jeg ikke å gjøre det verre en det. den kjøper jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jussen er ikke spesielt viktig for min del, det får være en sak mellom de partene det gjelder. Men som forbruker har jeg makt, og den makten ønsker jeg å bruke til mitt eget beste. Om Viking har klart å lage en bedre demper til en lavere pris vil den nok havne på ønskelisten min, men om det kun er en billig "kopi" må jeg vurdere hvilken produsent jeg er mest tjent med i det lange løp; en som utvikler nye og bedre dempere eller en som kopierer det eksisterende til lavere pris? Om det er den siste demperen jeg skal ha spiller det liten rolle, men om jeg ser ti år frem i tid og ønsker noe bedre enn det som finnes nå vil jeg heller betale litt mer for å støtte de som faktisk kan gi meg en bedre demper i fremtiden.

 

Alt vi forbrukere har er valg, det valget gir oss stor makt. Bruk den makten med fornuft.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Faren for at noen kopierer et produkt er alltid til stedet, og bidrar til økt fokus på innovasjon og produktutvikling. Selv om det er negativt for produsentens salg, er det positivt for oss forbrukere. Kopiering tvinger produsentene til hele tiden å utvikle produktet for å ligge i forkant av sine konkurrenter.

 

Måtte det beste produktet vinne :)

 

Eh.. er dette noe man lærer på BI eller? :roll:

Hvis en utvikler mister vesentlig salg ved at hans produkter kopieres, vil dette selvfølgelig fort kunne føre til at det ikke blir noe mere av hverken innovasjon eller produktutvilking.

I dette tilfellet, med en sårbar "lokal pottemaker",som ser ut til å faktisk være den som har stått for alt av innovasjon, og produktutvikling, vil det si at vi risikerer at den vesentlige utviklinga som har kommet vil stoppe!

 

Og du mener at dette er positivt for oss forbrukere? Hallo..

 

Kanskje det er dette som er markedsliberalisme i praksis..

Link to comment
Share on other sites

Eh.. er dette noe man lærer på BI eller? :roll:

Hvis en utvikler mister vesentlig salg ved at hans produkter kopieres, vil dette selvfølgelig fort kunne føre til at det ikke blir noe mere av hverken innovasjon eller produktutvilking.

I dette tilfellet, med en sårbar "lokal pottemaker",som ser ut til å faktisk være den som har stått for alt av innovasjon, og produktutvikling, vil det si at vi risikerer at den vesentlige utviklinga som har kommet vil stoppe!

 

Og du mener at dette er positivt for oss forbrukere? Hallo..

 

Kanskje det er dette som er markedsliberalisme i praksis..

 

Nei, det lærer man på offentlige høyskoler også. Kopiering er kanskje den mest bruke foretningsstrategien der ute, du tenker bare ikke over det. Hvordan lærer vi mennesker? En stor del av læringe er å se hva andre gjør, og dermed replisere handligen.

Dette skjer innenfor foretaksstrategi, læring, distribusjon, organisering, produktutvikling, forskning og alt annet du kan tenkte på mellom himmel og jord. Når det offentlige tar inn konsulenter, tror du de kommer opp med en ny måte å gjøre ting på hver eneste gang?

 

Den som utviklet denne demperen tjener selvfølgelig ikke noe på at noen kopierer eller tar ideen hans og videreutvikler den, men det tvinger han til å hele tiden tenke nytt for å utvikle bedre produkter og bedre foretaksstrategier. Det kommer til nytte for oss forbrukere gjennom ny teknologi og lavere pris. Den som igjen greier å lage gode produkter til en mindre pris enn konkurrenten er den som tjener penger på sikt. På den måten "dør" de bedriftene ut som ikke henger med i tiden. Er dette bra for oss? Etter min meing JA!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti en del patentering i jobben. Har vel inne et par søknader selv 8) . Det skal veldig mye til for å utstede et patent, og det må utstedes i et og et land.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Patent_application

 

Eller en svensk oppsummering

Tre krav måste uppfyllas för att en produkt/ett förfarande skall kunna patentskyddas: Uppfinningen skall:

- vara ny (icke tidigare känd)

- kunna tillgodogöras industriellt, dvs vara reproducerbar

- ha uppfinningshöjd (skilja sig väsentligt från det som tidigare är känt).

 

For utstede patent må oppfinnelsen være ny og være en vesentlig forbedring over kjent teknologi.

Det har vært laget så mange slags lyddempere at en vanskelig kan forstille seg at innmaten er en ny oppfinnelse og en stor forbedring.. Likevel finnes mange patenterte lyddemper-design.

At den er modulær kan tenkes er ikke nytt, det finnes en rekke patenter på det, bla. har H&K et fra 1997.

Ja, jeg gjorde et raskt søk.

 

Merk at om oppfinnelsen er kjent og publisert, så kan den ikke patenteres. Det er et kjent triks å publisere oppfinnelser i obskure tidsskrifter ala Rjukanposten (Hydro) for å blokke andre mulighet til å patentere ting en har funnet ut. Dersom demperen til Lopez har vært på nettet, kan den ikke patenteres.

 

At Vikingen trolig henter mesteparten av inspirasjonen fra A-tec sin kan en gjerne irritere seg over, men det hjelper neppe.

Vi får anta at A-tecdemperen er av høyrer kvalitet og derved forsvarer prisen sin.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At Vikingen trolig henter mesteparten av inspirasjonen fra A-tec sin kan en gjerne irritere seg over, men det hjelper neppe.

Min personlige mening (dette berører mine fagtekniske interesser):

Den eneste "inspirasjonen" jeg ser i Vikings produkt, er at utfordringen åpenbart har bestått i hvordan konseptet kan rappes uten at det er for åpenbart, og det har de i hvert fall ikke lykkes med.

 

Jeg har, for ordens skyld, jobbet med produktutvikling. Jeg har sett en god del slike tilfeller - og skal jeg dra noen som helst generell erfaring av den perioden, ser dette tilfellet ut som den mest åpenbare rip-offen jeg til dags dato har sammenliknet. Det er tilsynelatende ikke engang gjort forsøk på skjule grunnlaget - alt tyder på en svært (spinkel) juridisk strategi, som på en viss måte tilsier at Viking sitt produkt er noe mer primitivt fremstillingsteknisk fremstilt. Hvilket ytterligere tilsier rip-off i min bok.

Link to comment
Share on other sites

Kopi eller ikke kopi ????

De informationer jeg har er at begge dempere har voldsomme ligheder med en 20 år gammel type.

At A-tec så var først med en større produktion af denne variant, er nok rimeligt indiskutabelt. At A-tec laver topkvalitet, er også indiskutabelt.

Hele diskutionen om kopi eller ej er i det her tilfælde rimeligt uinteresant, da A-tec har kommet videre. Viking har så åbnet en tanke om at rationalisere produktionen, så man får frem rimelige dæmpere til en mere realistisk pris. Denne udvikling med endog meget mere omkostningsbevidst produktion, vil efter min opfattelse blive meget tydligere indenfor en overskuelig tid.

Hvis ikke der er en europæisk producent der skærer igennem og reducere prisen væsentligt på dempere, vil der være en eller anden, der bestiller en containerfuld dempere fra Kina.

 

Priserne på dempere er for nuværende på samme forholdsvise niveau som fladskærms tv var for 10 år siden.

 

Rent produktionstekniskt, er der intet der indikere at en dæmper skal koste mere end under halvparten af de nuværende priser.

 

Ret beset er det i forbrugerens interesse at der bliver størst mulig konkurence, da det vil øge produktudviklingen, samtidigt med at omkostningerne bliver kraftigt reduceret. Egentligt er det spild at diskutere patenter på den type "simple" produkter, da der er oceaner af variationsmuligheder. Bedste mulighed for succes og overlevelse, er udvikling, og især omkostningsbevidsthed. Der er ingen grund til at gøre en simpel lydpotte til "raketvidenskab"

Link to comment
Share on other sites

En kan snakke om at a-tec er utsatt for en rip-off osv. Kall meg gjerne naiv.

Men det er vel slik at en vare som blir lagt ut for salg blir en del av markedet?

Det er vel slik at en vare i et marked blir utsatt for markedsmekanismer?

Det er vel ikke slik at a-tec demperen selges i et vakuum?

 

Det er nok en del å lære av Wadcutters fremstilling av markedsmekanismer.

Med min snevre erfaring så ser til og med jeg at disse mekanismene gjelder for alt fra solcellepaneler , til div gore-tex produkter, til neopren støvler....og ja til og med lyddempere.

Link to comment
Share on other sites

Kopiering er kanskje den mest bruke foretningsstrategien der ute, du tenker bare ikke over det. Hvordan lærer vi mennesker? En stor del av læringe er å se hva andre gjør, og dermed replisere handligen.

Dette skjer innenfor foretaksstrategi, læring, distribusjon, organisering, produktutvikling, forskning og alt annet du kan tenkte på mellom himmel og jord. Når det offentlige tar inn konsulenter, tror du de kommer opp med en ny måte å gjøre ting på hver eneste gang?

 

Den som utviklet denne demperen tjener selvfølgelig ikke noe på at noen kopierer eller tar ideen hans og videreutvikler den, men det tvinger han til å hele tiden tenke nytt for å utvikle bedre produkter og bedre foretaksstrategier. Det kommer til nytte for oss forbrukere gjennom ny teknologi og lavere pris. Den som igjen greier å lage gode produkter til en mindre pris enn konkurrenten er den som tjener penger på sikt. På den måten "dør" de bedriftene ut som ikke henger med i tiden. Er dette bra for oss? Etter min meing JA!

 

Ikke vær redd Wadcutter, jeg tenker over det.

 

Du synes altså at menneskets læringsprosesser er relevant i denne sammenhengen..

 

Utvikleren er egentlig ganske heldig da, som kan få "hjelp" til å lage enda bedre dempere ved at vi kjøper kopien?

Jeg synes det ser ut som om du går utenom den aktuelle problemstillinga.

Hvis dette fører til vesentlig oppbremsing, eller stopp i utvikling, og innovasjon, er det da bra for oss?

 

Vi skal altså heie på Blodstrupmoens Bumerang Rapido, og dermed hjelpe Reodor til å stadig forbedre fordeler'n til Gigante'n...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...