Jump to content

Hvor blir skytterne av etter sikkerhetskurset?


TargetMaster

Recommended Posts

Er med i en klubb som arrangerer 2-3 sikkerheskurs i året. I beste fall er 2-3 nye ansikter på trening og i konkurranser etter nytt kurs. Så forvinner de fleste av disse også etter hvert.

Jeg har lurt på hvorfor klubben holder sikkerhetskurs for 40-50 nybegynnere hvert år dersom disse bare forsvinner igjen.

 

Er det sån i alle klubber :?:

 

Ønsker man egentlig flere aktive medlemmer på banen eller er det bare en god inntektskilde :evil:

 

Hadde vært interresant å vite hvordan det er rundt i klubbene :)

Link to comment
Share on other sites

Nybegynnerene sitter hjemme og forsøker å finne en annen hobby. Grunnen til dette var at de begynte med pistolskyting fordi at de var interessert og hadde tenkt å kjøpe seg en MKII. Etter et halvt år på banen har de blitt fortalt at de må ha en eller annen pistol til 10 lapper i tillegg til revolver, grovpistol og ladeutrustning. Hvis ikke kommer de aldri til å treffe sorten på 25 meter og de kommer ikke til å bli oppfattet som seriøse konkurranse skyttere. I tillegg synes de at det er ubehagelig å være på banen fordi at det bestandig er en eller annen brautende verdensmester som vet og kan alt. Miljøet på banen blir også ofte opplevd som lite innkluderende og det finnes bestandig en eller annen som er klar til å gjøre et stort nummer ut av en nybegynner som gjør feil og glemmer å ta magasinet ut av våpenet før han lapper. I tillegg blir de fortalt at pistolskyting er en idrett samtidig som rullingsrøyken fra sidemannen kiler i nesen.

 

Jo da. Litt på spissen kanskje, men etter 15 år som aktiv skytter (hva nå enn det egentlig innebærer), og etter å ha vært medlem i flere klubber i det ganske land, har jeg sett eksempler på alt av det ovennevnte. Etterhvert har jeg selv hatt problemer med å motivere meg for å skyte til tross for at jeg egentlig har lyst. Grunnen? Miljøet på de fleste pistolbaner blir for sært og tenderer mot det nerdete. Dette til tross for at det er en fin idrett som har muligheten til å fremstå som innkluderende for alle. Problemet er at det stort sett er det motsatte som skjer. Det blir alltid en del småkonger som gir inntrykk av at de "eier" klubben og alt som har med den å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo opp til folk om de vil skyte eller ikke, hvis de finner ut at det ikke er noe for dem etter ett par uker eller måneder så kan man jo ikke forvente at de skal drive på uansett.

 

Skyter i Haugesund PK, og der er det vanligvis en til to som ikke møter opp til kurset, deretter så faller en del ifra etter de første månedene. Men det pleier og bli en eller to pr. kurs som liker det og blir.

 

Gode inntektskilder er de, og man kan ikke nekte folk kurs bare fordi de kanskje faller fra på ett eller annet punkt.

 

Jeg kan med stor glede si (skryte av?) at HPK faktisk ikke har den typen miljø som Malle skriver om, men vi har fortsatt en del gjennomtrekk av nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

norwegianwiking skriver:

Jeg kan med stor glede si (skryte av?) at HPK faktisk ikke har den typen miljø som Malle skriver om, men vi har fortsatt en del gjennomtrekk av nybegynnere.

 

Dersom kurset er interresant og man blir tatt godt vare på etter kurset burde vel ikke så stor del av kursdeltakerene forsvinne etter endt kurs :|

Link to comment
Share on other sites

Er vel mange som drar på sånt bare for å prøve noe nytt? Sikkerhetskurs blir også kalt nybegynnerkurs..

Om de så finner ut at det ikke er noe for de, så har de lagt igjen litt penger i klubbkassa.

 

Litt gjennomtrekk er det alltid, uansett om det er skyting, treningsgruppe for birkebeinertrippelen, bedriftsfotball...

Link to comment
Share on other sites

Nybegynnerene sitter hjemme og forsøker å finne en annen hobby. Grunnen til dette var at de begynte med pistolskyting fordi at de var interessert og hadde tenkt å kjøpe seg en MKII. Osv...

 

Jeg kjenner meg veldig igjen i det som Malle skriver. Jeg tok sikkerhetskurs sammen med 20 andre, men etter at kurset var ferdig og jeg hadde vært aktiv på nybegynnertreninger i 6 måneder så var det ingenting mer som skjedde. Da var man plutselig overlatt til seg selv. Jeg har personlig ingen problemer med å prate/sosialisere meg med nye mennesker, men det er ikke bare å bryte seg inn i omgangskretsen til den "harde kjerne".

 

I tillegg så var det en del eppisoder der nybegynnere fikk regelrett kjeft. Det er stor forskjell på å si at "Du, det er er ikke lov på grunn av sikkerhetsmessige årsaker!" og "Hva i helvete er det du driver med? Er du helt idiot?".

 

Så etter det jeg har erfart så manglet det mye på oppfølging og konstruktiv tilbakemelding i klubben jeg var medlem av iallefall... :?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg så var det en del eppisoder der nybegynnere fikk regelrett kjeft. Det er stor forskjell på å si at "Du, det er er ikke lov på grunn av sikkerhetsmessige årsaker!" og "Hva i helvete er det du driver med? Er du helt idiot?".

 

Jeg er så enig, så enig! Jeg vet ikke hva enkelte ønsker å oppnå med slik oppførsel, men det skaper dårlig stemning og får den som kommer med slike uttalelser til å fremstå som en komplett idiot. Ingen ønsker å omgås med- eller å identifisere seg med idioter.

Link to comment
Share on other sites

8) Kjenner nok igjen et par av Malle's på spissen-påstander.... Men er ikke en 'nybegynner' intressert i sikkerhet (glemmer å ta magasinet ut av våpenet), gode råd (en eller annen pistol til 10 lapper) og tips (en eller annen brautende verdensmester som vet og kan alt) så er kanskje ikke vedkommende intressert i å 'treffe sorten på 25 meter og de kommer ikke til å bli oppfattet som seriøse konkurranseskyttere.' ?

Hvis interessen er å ha en pistol og skyte på blikkbokser på hytta så slipper jo vedkommende unna både miljø og gode råd.

Vi må vel akseptere? at ikke alle vil være med på konkuranser men heller er med på sikkerhetskurset for å få kjøpt seg et 'leketøy'? Det er jo 'tøft' å ha en pistol?

Link to comment
Share on other sites

Er vel mange som drar på sånt bare for å prøve noe nytt? Sikkerhetskurs blir også kalt nybegynnerkurs..

Om de så finner ut at det ikke er noe for de, så har de lagt igjen litt penger i klubbkassa.

 

Litt gjennomtrekk er det alltid, uansett om det er skyting, treningsgruppe for birkebeinertrippelen, bedriftsfotball...

 

Etter min erfaring er ikke dette riktig.

Jeg har gjennom mange år deltatt aktivt i aktiviterer fra sportsdykking til maratonløping og noe tilsvarende har jeg aldri opplevd.

Jeg synes det ligger litt i kommentarene her at egentlig spiller det ingen rolle om de blir aktive da kronene er lagt igjen i klubbkassa.

Det vi må huske på er at alle disse som går inn gjennom den ene døra og ut den andre uten den gode opplevelsen har en mening om pistolskyting som idrett etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva enkelte ønsker å oppnå med slik oppførsel
Hvis du tenker deg litt om... Du har fått beskjed om dette på sikkerhetskurset regner jeg med... Husk at et uhell med et våpen LETT kan forårsake et dødsfall. Sikkerheten er det viktigste, og det er ikke idiotisk og prøve å få vekk sånne uvaner fra en nybegynner..

(Jeg har sikkert oppført meg som den komplette idiot noen ganger, men HATER at nybegynnere fikler med våpen mens andre skyttere er forran og klistrer.. Så da får jeg heller være idioten som kjefter!)

Link to comment
Share on other sites

Jo da, gode råd er viktig. Sikkerhet er enda viktigere. Men det viktigste av alt er at man tar vare på nybegynnerene og utviser en oppførsel som ikke er egnet til å skremme vettuge folk langt vekk fra banen. Hvor mye "sosial IQ" skal det til for å forstå at hvis man skjeller noen ut for en forseelse, råder en student til å kjøpe et våpen som koster halve studielånet eller "kaster seg over" kvinnelige nybegynnere i følge med sine kjærester, så blir det hele demotiverende og utrivelig?

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle pistolskyttere, men i de fleste klubber jeg har vært medlem av finnes det minst en som man kan få inntrykk av har vokst opp alene i en koie langt fra folk sammen med abonement på G&A og Cats. Mennesker som utviser en så liten grad av alminnelig takt og tone at de er egnet til å stigmatisere en hel gruppe: pistolskyttere.

 

Og med fare for å høres ut som en fanatiker: hvordan i huleste skal vi klare å overbevise "folk flest" at vi bedriver en idrett når det stadig står en eller annen med rullingsen i kjeften?

 

Hvis man skal klare å beholde nybegynnere, så bør man sørge for at de trives.

 

Hvis du tenker deg litt om... Du har fått beskjed om dette på sikkerhetskurset regner jeg med... Husk at et uhell med et våpen LETT kan forårsake et dødsfall. Sikkerheten er det viktigste, og det er ikke idiotisk og prøve å få vekk sånne uvaner fra en nybegynner..

(Jeg har sikkert oppført meg som den komplette idiot noen ganger, men HATER at nybegynnere fikler med våpen mens andre skyttere er forran og klistrer.. Så da får jeg heller være idioten som kjefter!)

 

Og hvis du tenker deg om, så er jeg sikker på at du innser at det finnes mer egnete måter å få folk til å endre uvaner på enn å skjelle dem ut. Det at du velger å skrike til en nybegynner forhindrer kanskje en ulykke, men det får deg til å fremstå som en tulling og nybegynneren til å mislike deg. Ulykken kan utmerket godt unngås ved hjelp av vanlig opplysende mellommenneskelig kommunikasjon. Tenk det du!

Link to comment
Share on other sites

vi bedriver en idrett når det stadig står en eller annen med rullingsen i kjeften?
Er helt enig med deg i denne, og det er sikkert ikke uten grunn at det er en paragraf som forbyr røyking på standplass (NSF). At det finnes skyttere og ledere som ikke respekterer forbudet er meget beklagelig. (Jeg hater tobakssrøyk etter å ha holdt opp med svineriet i 19 år!)

For å dra mere historie, fikk også jeg så øra flagret på pistolbana som nybegynner for 30 år siden.. Og jeg husker fortsatt at sikkerheten er livsvigtig rundt skytevåpen! Er du voksen nok til å håndtere et håndvåpen, bør du være voksen nok til å tåle å få klar beskjed når DU gjør noe dumt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lurt på hvorfor klubben holder sikkerhetskurs for 40-50 nybegynnere hvert år dersom disse bare forsvinner igjen.

 

:)

 

Det er en kjempegod intektskilde for klubbene :wink:

 

Blir de medlemmer etterpå og får seg egne våpen, så de må fortsette å betale medlemskontinget, hvert år, , ,er det en god bonus :D

Link to comment
Share on other sites

Blir de medlemmer etterpå og får seg egne våpen, så de må fortsette å betale medlemskontinget, hvert år
UTEN denne 'støtteforeningen' av hjemme-medlemmer måtte nok MANGE av klubbene i landet legge ned driften eller eventuelt øke kontigenten betydelig..
Link to comment
Share on other sites

Når man ser en "ny" fikle med våpen mens resten er og klistrer så oppnår man vel ikke så mye mer ved å skrike og kjefte enn å forklare på en normal, streng måte at våpenet skal ligge urørt når det er folk på banen?

 

Jeg forstår ikke hvor mye mer ekstra man oppnår ved å skrike "din forbanna idiot".. 8)

 

Jeg liker ikke hissige temperamentsfulle folk der det finnes våpen, men det er nå bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

For å dra mere historie, fikk også jeg så øra flagret på pistolbana som nybegynner for 30 år siden.. Og jeg husker fortsatt at sikkerheten er livsvigtig rundt skytevåpen! Er du voksen nok til å håndtere et håndvåpen, bør du være voksen nok til å tåle å få klar beskjed når DU gjør noe dumt.

 

Der er jeg ikke enig med deg. Hvis en person må bli kjeftet huden full for å skjønne konseptet sikkerhet så bør heller personen holde seg lagt vekk fra våpen.

 

Hvis jeg hadde fått så øra flagret av en "instruktør" forran andre medlemmer, så hadde jeg forlatt banen og krevd medlemskontigenten tilbakebetalt. Kjefting har absolutt ingenting med læring å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

skrike "din forbanna idiot"..
Nå regnet jeg med at dette var satt på spissen som resten av innlegget. Jeg regner jo med at voksende folk klarer å oppføre seg og ikke akkurat henger ut nybegynnere... Å irettesette vedkommende kan neppe være galt eller? (Klart det kan sprekke for enkelte når 'nybegynneren' ikke lærer. Jeg kan selv referere til en 'nybegynner' hos oss som vi bare måtte vise bort etter gjenntatte sikkerhetsbrudd.. Medlemmene turte ikke stå ved siden av vedkommende etterhvert...)
Link to comment
Share on other sites

skrike "din forbanna idiot"..
Nå regnet jeg med at dette var satt på spissen som resten av innlegget. Jeg regner jo med at voksende folk klarer å oppføre seg og ikke akkurat henger ut nybegynnere... Å irettesette vedkommende kan neppe være galt eller? (Klart det kan sprekke for enkelte når 'nybegynneren' ikke lærer. Jeg kan selv referere til en 'nybegynner' hos oss som vi bare måtte vise bort etter gjenntatte sikkerhetsbrudd.. Medlemmene turte ikke stå ved siden av vedkommende etterhvert...)

 

Nei, dette så jeg på feltstevnet jeg var med på for 2 uker siden :roll:

 

Det er triveligere å få en seriøs advarsel ala "dette vil vi aldri se igjen" enn å bli totalt ydmyket foran samtlige skyttere..

 

[edit]

 

Dette var riktignok en litt annen situasjon, det var en skytter som skjelte ut en som var standplassleder for første gang.

Link to comment
Share on other sites

Det er en smule forskjell på et sikkerhetskurs og et feltstevne... Det forventes at en skytter som stiller på et stevne vet hvordan våpen skal behandles. En 'nybegynner' bør jo ikke begynne å utfordre sikkerhetsregler på et stevne... (Har selv opplevd å bli pekt på med et våpen på et stevne for tre-fire år siden av en nybegynner.. Det ble ikke noe skriking, men hendelsen ble rapportert for å forhindre gjentakelse.) Jeg beklager virkelig at enkelte ikke oppfører seg som 'pedagogiske gentlemenn', men det er tross alt ikke vannpistoler vi skyter med.. Selvsagt er det trivligere å få en seriøs avdvarsel eller fem..

Link to comment
Share on other sites

det var en skytter som skjelte ut en som var standplassleder for første gang.

 

...fordi han glemte kommandoen "er skytterne klare". Dette hadde ikke så mye med topic å gjøre, men mer for å vise at terskelen for å hisse seg opp er lav hos enkelte..

 

Jeg er enig i at det ikke er rom for å tøye reglene når det gjelder våpen og sikkerhet, men å tenne på alle plugger uansett situasjon? Er ikke alle som er solide nok til å komme seg tilbake på banen etter å ha blitt skjelt ut foran 20 andre. Da får heller standplassleder ta med seg personen ut en tur og gjennomgå dette med sikkerhet på standplass på nytt.

 

Standplassleder har "rang" på banen, så det føles vel mer riktig å få kjeft av han enn noen du ikke har peiling på hvem er? :P

Link to comment
Share on other sites

Det var en sånn episode med noen i fra øvrigheta på våres bane der ett skudd gikk av i utide, det gikk heldigvis bra men det kunne ha gått skikkelig ille.. Det pussige var at ingen turte å åpne kjeften da det var noen i fra "onkel" som burde ha visst bedre!

 

Vis noen peker ett våpen i min retning eller andres så må de tåle å få få beskjed om at sånt gjør man ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører det jeg vil tro er den aller største gruppen av pistolskyttere, nemlig de som ikke har kommet seg på sikkerhetskurs enda :) Men jeg har blitt ganske hekta på luftpistol i de siste månedene, så hvem vet ...

 

For å gjøre unna det jeg håper er spesialtilfellene først: dersom det det står om liv aksepterer jeg både offentlig utskjelling og mer fysiske inngrep.

 

Men hvis det er vanlig at nybegynnere utgjør en trussel mot dere erfarne pistolskytter, vil jeg faktisk stille spørsmålstegn ved innholdet i sikkerhetskursene og/eller oppfølgingen i etterkant og ikke ved nybegynnerne. Det er ingen selvfølge at alle har fått våpensikkerhet inn med morsmelken.

 

Uten at jeg vet noe om hvordan klubber tar seg av nybegynnere, så skal det vel ikke så mye diskret kikking over skuldrene før man ser hvem som ikke er helt trygg på (sikker) våpenhåndtering? Hvis man kunne dra de det gjelder diskret til siden og ta en noe mer pedagogisk gjennomgang av sikkerhet og andres behov for å føle seg trygge på en skytebane bør man ha en større sjanse både for å skaffe seg nye aktive medlemmer og å bedre (den opplevde) sikkerheten. Det er mulig at jeg lever i et beskyttet miljø, men utskjelling av andre er en oppførsel jeg stort sett finner meget upassende og for min del vil jeg ikke prioritere å bruke tid på en aktivitet der "noen" synes dette er greit.

Link to comment
Share on other sites

-

Og hvis du tenker deg om, så er jeg sikker på at du innser at det finnes mer egnete måter å få folk til å endre uvaner på enn å skjelle dem ut. Det at du velger å skrike til en nybegynner forhindrer kanskje en ulykke, men det får deg til å fremstå som en tulling og nybegynneren til å mislike deg. Ulykken kan utmerket godt unngås ved hjelp av vanlig opplysende mellommenneskelig kommunikasjon. Tenk det du!

 

 

Her må jeg faktisk si meg veldig enig, hvis jeg hadde gjort en feil, ville jeg nok ikke likt om noen regelrett kjefta meg opp for det. Da kan de heller forklare meg på en orntlig måte hva jeg har gjort feil, så skjerper jeg meg. Blir bare uhyggelig med kjefting, og jevnt over, misliker jeg folk som kjefter og ikke innehar den evnen til å forklare noe på normalt vis.

 

Som oftest så slurver ikke folk med sikkerheten med vilje, men fordi de enten glemmer seg av , eller rett og slett kanskje ikke er blitt lært det de burde ha lært.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg kan jo opplyse om hvor jeg ble av :roll:

 

Tok selv sikkerhetskurs gjennom Trondheim feltskyttere. Syntes det var knall artig, desverre kom denne hobbyen oppå alt annet jeg på det tidspunktet drev med (var for eksempel VELDIG aktiv rifleskytter). Jeg var på den tiden student i Trondheim, og får å si det mildt ble det litt i dyrestelaget å knalle 100 skudd to ganger i uken (jada, vet man kan skyte 22LR isteden for 9mm, men det er ikke like artig. Skal jeg skyte 22LR skyter jeg heller med rifle). I grunnen litt synd for det var j**** artig. Imidlertid ble jeg nødt til å prioritere, og da ble pistolskytingen nedprioritert.

 

Hilsen

 

Forsvunnet sikkerhetskursdeltager

 

larsft

Link to comment
Share on other sites

Jeg noterer meg at man misliker å få tilrop (jeg velger å tolke utsagn om skriking som tilrop). Tilrop er en meget vanlig komando form, og skal/bør brukes til å averge fare, og å øyeblikkelig stoppe en uønsket handling der og da. oppleves av enkelt som ubehagligt (innkludert meg selv), men i denne sporten er der ikke rom for sarte sjeler som ikke tåler en stopp komando. Om ett tilrop følges opp med stans i den handling som medførte tilropet, skal/bør videre tilsnakk føres med normal til lav stemme (folkeskikk).

Derimot har jeg en viss forståelse for at enkelte med sin uvørne væremåte, gjerne kombinert med en viss treghet i reaksjon på tilrop og tilsnakk. Kan få det til å sprekke for noen og enhver, men det er/skal ikke være normalt reaksjons mønster.

 

Jeg har selv fått tilsnakk, eksalerende til tilrop, da jeg i ren iver flere ganger glemte sluttstykke i lukket posisjone på skytebanen (rifle, og det var heldigvis ikke noe peiving med våpen). Det var utroligt flaut, ikke fordi jeg fikk tilrop, men fordi jeg klarte å gjøre samme feilen flere ganger på rad (til min skyteleders økende frustrasjon).

 

Er jeg for het/høy/opprømt å glemmer meg, foretrekker jeg klar beskjed der og da. Så jeg kan gjøre det jeg kan for å hindre ting i å skje igjen.

Men det er klart jeg foretrekker at man blir behandlet som ett tenkende menneske (forutsatt att man oppfører seg som ett tenkende menneske).

Link to comment
Share on other sites

@Vingemutteren. Tillrop og høy komandostemme er helt greit det og forståelig for å oppnå kontakt så lenge det ikke blir slengt på: tosk eller jæ.... idiot og andre skjellsord i samme slengen.

Også enig i at når ønsket oppmerksomhet er oppnåd bør resten av irettesettinga gjøres med ett mer normalt lydnivå på samtalen( normal folkeskikk).

Link to comment
Share on other sites

Med bakgrunn i de innleggene som er kommet virker på meg som om sikkerhetskurs og medlemskontingenten kun er en inntektskilde for klubbens "eiere" :twisted:

Dersom det er tilfelle er det jo lett å forstå hvorfor rekrutteringen til skytesporten etter sikkerhetskurs er så dårlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vingemutter: Det er STOR forskjell på et myndig tilrop og skriking. Når man ser brudd på sikkerheten skal man bruke lungene for å få full oppmerksomhet, men når feilen er håndtert tar man heller personen til side for en rolig alvorsprat. Hvis man ikke kan få frem et budskap når man prater lavt og tydelig klarer man det heller ikke når man skriker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kanskje en av skytterne som kan anses for å ha blitt "borte", riktignok etter sikkerhetskurs og de obligatoriske treningsoppmøtene.

Men dette er fordi jeg rett og slett ikke har tid til å delta på de oppsatte treningene. Resultatet av dette er da selvfølgelig at jeg ikke har blitt særlig godt kjent med de andre medlemmene og "den harde kjerne" av de ivrigste, og da kanskje blir ansett som støttemedlem kun ute etter å eie noe så "tøft" som en pistol.

Men siden jeg har egen nøkkel til banen ,skyter jeg når jeg har tid og mulighet. Ofte på tidspunkter hvor det ikke er så mange andre der. Pistolskyting er for meg uansett rekreasjon og artig, en hobby det varierer hvor mye tid jeg kan bruke på.

 

Jeg sitter med en liten følelse av at medlemmer med så lavt aktivitetsnivå som jeg har er noe endel etablerte klubber ikke er så glade i, nettopp på grunn av mistanke om at "tøft å eie pistol" mentaliteten er den styrende for slike medlemmer? Hva mener dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok sikkerhetskurs og var på en nybegynnertrening før jul.

Det holdt med det. :? '

Fordi:

1. Mye plaffing aka: Tømme et magasin i stedet for å analysere skudd for skudd.

Unødvendig bruk av penger synes jeg det er. Morro ja men ikke god læring for meg i alle fall.

1.1 Selv og det er 9mm som brukes i praktisk kunne det kansje vært lurt å starte med .22?

Jeg spurte og det var ikke klubbvåpen i .22

2. Alt for mange nye av gangen. Det er kjedelig å stå i kø for å låne våpen.

3. Dyrt. Jeg kan forsvare ammoprisen men, med 950 kr i året for å få bruke en bane en, fast dag i uka, til en bestemt tid er for ille.

Jeg kan være medlem av skytterlaget for 350kr i året (med oppskyting til storviltprøve) og disponerer skytebane mandag til lørdag om det ikke er spesiell aktivitet.

4. Mange nybegynnere som ikke helt hadde kontrollen. Jeg er vant med streng sikkerhet på skytebanen og fikk noia av så mye fikling og uforsiktighet.

Det var folk jeg trodde skulle miste pistolen når rekylen kom.

5. Lite trivelig lokale. Det var kaldt og stusselig. Ikke akkurat sånn at det innbyr til drøs når en alikevel venter.

Eneste varmen var en byggrørker på standplass.

 

Da får jeg heller ha lappen hvor det står at jeg har sikkerhetskurt i skuffen og kansje ta det opp en annen gang.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss også forsvinner en del nybegynnere etter hvert. Jeg vet faktisk ikke hvorfor.

Har ikke inntrykk av at noen forsøker å "overtale" folk til å handle til mange tusenlapper, og at man MÅ ha det og det. Selvfølgelig vil en etablert skytter si sin mening når han blir spurt, og det må man akseptere. Men at noen preker og moraliserer uoppfordret, tror jeg forekommer i liten grad.

Blir jeg selv spurt, vil jeg alltid anbefale en "rørtang" fordi jeg selv mener de går best. Men hva nybegynneren likevel velger seg, henger jeg meg ikke opp i i etterkant.

 

Tror også at en del nybegynnere kanskje forventer litt mer av skytingen enn de får. Som allerede nevnt i tråden, så er skytingen underlagt streng sikkerhet, noe den må være. Kanskje noen har mer lyst til å drive med perforering av brusbokser, skyting på bowlingkjegler etc, og ikke bare på pappskiver i et fastlagt program. Dette kan man desverre ikke gjøre på så mange baner, og en del skyteledere er i tillegg også helt imot det av frykt for å virke useriøse.

 

Som noen har nevnt, er enkelte klubber kanskje ikke like flinke i å dra ferskingene med seg. Da jeg selv begynte, i en annen klubb enn i dag, fullførte vi kurs og trening i det påfølgende seks månedene. Etter det synes jeg vi fikk lite informasjon om hva vi skulle gjøre videre. Skulle vi fortsette som før? Måtte vi melde oss i de forskjellige gruppene klubben hadde? Litt sjenert som jeg den gang var, ble det til at jeg ikke selv spurte og ble borte fra klubben. Året etter sendte de ikke en gang ny giro for klubbkontingent.

 

Når det gjelder det økonomiske, så er det ingen som ønsker passive skyttere, men vi må være så ærlige å innrømme at dersom alle medlemmer hadde vært aktive, ville det vært lang kø på banene. :? Og uten dem, ville klubbene slitt veldig med økonomien.

Link to comment
Share on other sites

tenkte det var greit for min del å svare siden jeg fortsatt er fersk her.

 

Rundt alle idretter som finnes er det alltid "en hard kjerne" og som uternforstående så har jeg merket dette selv.. man blir ikke invintert men må faktisk ta litt insj selv for å komme inn i det. enkleste metoden er jo å spørre om pangen til dem som er der. ganske greit å spørre om det da det er dette vi driver med.

 

har selv i mange år skudd DFS og var skikkelig feed up av å skyte på en sirkel. så begynte med pistolskytinga da jeg lenge har hatt en interesse for praktisk skyting.. skjer litt mer. visste på forhånd at ammo er dyrt og våpen er dyrt.

 

første jeg fikk høre fra en kar var: sett av mininum 40k så er du safe det første året :?

 

man merker jo fort når det går 200 9mm 3 ganger i uka og ca 300 22lr i mnd at det blir dyrt. (vet at jeg strengt tatt ikke trenger å skyte så mye hver gang, tror på mengdetrening :wink: )

 

Ett tiltak som kan tas er å opprette "skytegrupper". bruke ett forum.. for eks. kammeret. der folk fra klubber i området kan gå inn og samle seg i mindre grupper på ca 10 stk som ligger på omtrent det samme nivået.. trene sammen og veilede hverandre. og kanskje leie inn en instruktør eller erfaren skytter innenfor den samme grenen. og få litt input utenfra..

 

men det er bare ferske lille meg sin oppfattning:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...