Jump to content

RÅDYRJAKT MED HUND 2009


Recommended Posts

  • Replies 324
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei, har drevet mye med fuglehund og skogsfulgjakt, men har nå tatt til fornuft og har anskaffet med en strihårsdachs og begynt å lukte på drevjakt. Er med andre ord ferskt i dette gamet. Har skaffet terreng og bikkja lover godt. Har trent en del ferskspor og blodspor, også etter felt bukk, der vi har konstruert noen situasjoner, og det ser bra ut så langt. De få drevene hunden har hatt har vært gode. Han driver både rådyr og hjort med stor glede, prøver til å med å få elg til å ture.

 

Jeg er relativt ukjent med terrenget jeg skal bruke. Har rekognosert litt, og fått noen tips, men trenger råd.

Er det bare å slippe, og håpe på det beste fram til vi har hatt noen situasjoner å lære av, eller er det noen "tjuvtips" som kan øke sjansene i nytt terreng? Jeg prater her om småkupert østlandskog, men innslag av myrer og vann.

 

Vet dette blir veldig gennerelt, og kanskje ikke lett å gi råd ut i fra, men håper alikevel på noen innspill.

En ting er å lese all terorien, og studere kart etc. men noen annet er å være ute i skogen og jobbe praktisk.

 

Hunden er veldig selvstendig, og behover ikke å gåes i gang.

Link to comment
Share on other sites

Har du ei bikkje som søker og jobber selvstendig, så er mye gjort! :D Du kan jo selvsagt se etter rådyrstier og sportegn ellers, brunstens sparkegroper og feiinger bør vises godt ennå. Lovende skogkruller som "har" det lille ekstra er jo en grei plass å begynne, men som du sjøl sier; slipp bikkja og du lærer etterhvert hvor det er dyr og hvor de turer. Et rådyr i drev for ei bikkje vil veldig gjerne følge de vante tråkkene sine, så postering med oversikt over feks kryssende rådyrstier kan være en god plass å starte.

 

Blir spennende å høre hvordan det går. :D

Link to comment
Share on other sites

Vi skal planlegge i morra og prøve dachsen på Lørdan, men trenger noen psykiske tips, for har hatt en liten grue følelse for å sleppe dachsen i år. Er grådig rædd for at det ska skje no med den lille krabaten. Jeg er fullstendig klar over at det er en risk vi tar når vi slepper døm, men nå har ho nettopp begynnt å jage over timen og er uvant for meg at det skal ta så lang tid før ho kommer tilbake.. Så er det noen som har no tips på hva som kan bereolige meg?

Link to comment
Share on other sites

Slapp dachsen klokka 11:30 idag, hadde et ærend tidligere på morgenen. Uttak ca. et kvarter senere. Fant meg raskt post på en oversiktlig furumo. Losen gikk to små runder nedenfor meg, men det gikk veldig trangt i tillegg til at bikkja ikke jaget med den målbruken hun vanligvis har.

Etter ei bittelita stund kommer losdyret rett imot meg, og jeg skyter den på 25 meter med 30-06'n. Det var faktisk rev hun jaget, har aldri vært borti det før...og bikkja er da 4 år.

 

Lite rådyrspor i området, og omtrent ikke en killing å se. Ser skummelt ut med tanke på videre jakt i det terrenget. I bukkejakta så jeg bra med bukker og geiter, men som sagt ikke en eneste killing.

 

Skal prøve igjen i morgen, håper på å få ut en bukk da..

Link to comment
Share on other sites

skjønner deg shauer med dachs.i fjord mistet jeg beaglen min.5 år gammel.akkuratt i fjord jaget han utrolig bra på rådyr.ca 3 timer på hver los.han druknet mest sannsynlig i elva som losdyret krysset over.var flom også.mistet både bikkja og dc 30 sendern.fant han aldrig igjenn :cry: men slik er det med jaktbikkjer det er en risk for at noe kan skje.men en kan ikkje tenke slik.har nå en drevertispe på 10 mnd som tegner veldig bra så blir en spennende høst,men det er utrolig kjipt og miste en god jaktkompis.spesielt når man aldrig finner den igjen :!:

Link to comment
Share on other sites

På lørdagen hadde vi en kjempe los med dachsen på 2,5 time. Fikk ikke sett losdyret i dag, men hadde en elg på post, og skremte ut en røy på vei inn, så det var da noe å se :) Da dachsen kom inn slapp vi beaglen Sofie. Hu fikk ut dyr med en gang og jeg fikk en skimt av det før det forsvant. Men som vanlig gav hu seg etter 5 min (større matlyst enn jaktlyst... :roll: )

 

Søndagen hadde vi en av kanon los med dachsen. Var sykt nære at dyret kom opp til meg, men som før mangler alltid denne siste biten. På hjemmveien så vi geit og kje, som beita fredsommelig på et jorde midt på dagen. Bra å se at det er dyr å jakte på... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter mange fine situasjoner med rådyr på post og loser på over timen i høst var forventningene høye til premierehelga. Lørdag var det et skikkelig ufyselig trøndersk høstvær langs kysten med kuling og regn, og ikke et eneste dyr å se for verken meg eller hunden gjorde saken særlig bedre. Kald og blaut lusket vi tilbake til hytta og fyrte i peisen.

På formiddagen på søndag var været bedre så vi går ut med godt mot igjen. Tilfeldigvis hadde en rådyrbukk tilhold rett i nærheten av der jeg slipper bikkja, denne våkner raskt til liv men har ingen planer om å ture pent og pyntelig omkring. Uttaket ble nok noe i bråeste laget for bukken for han tar peiling rett ut av terrenget, over en liten vei og ned i et bebygd område før hunden mister sporet. Her ser jeg på astroen at han begynner å kåle det til, han begynner å utrede tap mellom et par hus og frem og tilbake over veien. Til slutt surrer han seg helt bort og havner i det området hvor vi parkerte bilen før han begynner å gå litt opp og ned langs den veien som vi gikk fra bilen og inn til terrenget. Dette er et område med lite bebyggelse og svært lite trafikk, derfor lar jeg han holde på med et håp om at han roter seg inn i terrenget igjen hvor han kan kan finne baksporet sitt. Jeg vil nødig gå å hente han siden vi bestandig har vært svært nøye på at han skal komme tilbake til det området han ble sluppet, så jeg sitter tolmodig og følger med på GPS`en. Men når han tar retning riksvegen har jeg selvfølgelig ingen valg. Heldigvis krysser han denne uten problemer og jeg plukker han opp senere inne i "sentrum" etter at han har hengt litt som seg hør og bør utenfor kiosken.

Dette er første sesongen jeg jakter med Astro, og det blir garantert ikke den siste etter denne episoden. Det hadde blitt litt av en leteaksjon uten GPS`en.

 

Jeg vet at man ikke skal plukke opp hunden mange ganger før det kan bli en vane, men hva har dette å si for en unghund? Jeg liker det svært dårlig at han ikke tok opp baksporet sitt, men det kan jo være andre faktorer som satte han ut av spill i og med at han rotet rundt i et bebygd område. Og han har en tendens til å være svært distre, noe som kanskje andre basseteiere kan skrive under på også?

 

Nok om det, ingen tid til å deppe her. Så vi prøver på nytt i et annet terreng. Etter hvert tar han ut dyr på nytt og kommer etter en liten stund med et geitkje på post. Pga. at det enda er en del vind så var losen utenfor hørehold så jeg var usikker på om kjeet var støkket ut og jeg lar det derfor passere. Men når jeg ser at hunden kommer på sporet så skjønner jeg jo at det var losdyret. Forholdsvis sjelden at han turer rundt med bare kjeet, enten kommer både geit og kje eller aller helst bare geita.

Etter et kvarters tid kommer kjeet på post igjen og da kan vi notere årets første fall for Enzo!

27092009174.jpeg

Her slikker han seg fornøyd rundt kjeften og håper at fadesen med bukken er glemt.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fall for Enzo!

 

Sjøl hadde vi lagt jaktstarten til Løten. Det ble viltrike dager, elg, rådyr, rev, storfugl, orrfugl, trost, nøtteskriker.............

Det var jo rådyra vi var ute etter, og vi hadde noen loser både på det og rev.

Den eneste fellinga stod en kammerbruker for - en killing som ble felt da geit og killing ble støkket ut av hundefører og hund.

I det det smalt tok hunden ut rev og jagde istedet.

Magert utbytte i antall vilt - men utrolig flotte dager med strålende vær, god mat og godt drikke i godt lag.

 

raadyr2009.jpg

Foto R, Lundby

Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi det første rådyret for leo :P

 

Jeg har høstferie fra skolen, og hadde tenkt meg ut med hunden, men ble stoppet av at jeg ikke kunne høre noe på høyre øret mitt. I halv 3 tiden kom pappa hjem og vi bestemte oss for å ta en tur. Det blåste og det var ikke gøy og sitte på post men til slutt lønnet det seg. :mrgreen:

Klokken begynte og nærme seg 6, vi hadde bestemt oss for å ta en liten tur i noen knauser og det lønnet seg veldig. Hunden fikk los og vi posterete oss ut, jeg hadde kun rifla meg meg i dag, mens pappa hadde rifledrillingen, Hunden kom nærmere og næremere helt til det smalt fra en cal. 20 haglepatron. Da var det første rådyret for vår lille dachs et faktum.

:mrgreen::mrgreen:

normal_GetAttachment.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål, så jeg bare kaprer tråden litt...

 

Hvordan jakter dere med hund? Altså, har dere bikkja å bånd for så å slippe den når den har spor? Eller slipper dere bikkja med en gang dere kommer i terrenget?

 

Skal på jakt med bikkja i helga, men er ganske uerfaren på jakt med hund.

Link to comment
Share on other sites

jeg trener hunden til å bli skogvant med det samme, hun tørr ikke å dra så langt ifra meg enda, så jeg slipper som regel når jeg har kommet litt inn i terrenget.

 

Deretter setter jeg meg ned og lar hunden få leite å dra så langt unna meg som den føler for, viss hun kommer tilbake så går jeg ca 100-200m avhengi hvor langt hun dro ut første gangen å setter meg ned der får så å la henne søke igjen på den nye plassen.

 

så fort hun har godlukt i snuten så bryr hun seg ikke i det heletatt om hvor jeg er, da kan hun dra ut laaangt!

Link to comment
Share on other sites

i går var jeg ute med drevertispa mi på 10 mnd.har hatt noen småloser med henne.men i går drog hu til med 45 min på rådyr,så dyret 2 ganger men fikk ikkje skudd sjans.siste runden kom dyret 10 meter bak meg i tetta.er storfornøyd med dette.hu gikk som en mitraljøse i furuskogen :lol::mrgreen: ps grattis til dere som har felt dyr for hundene deres :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis med fall for Enzo!

 

Sjøl hadde vi lagt jaktstarten til Løten. Det ble viltrike dager, elg, rådyr, rev, storfugl, orrfugl, trost, nøtteskriker.............

Det var jo rådyra vi var ute etter, og vi hadde noen loser både på det og rev.

Den eneste fellinga stod en kammerbruker for - en killing som ble felt da geit og killing ble støkket ut av hundefører og hund.

I det det smalt tok hunden ut rev og jagde istedet.

Magert utbytte i antall vilt - men utrolig flotte dager med strålende vær, god mat og godt drikke i godt lag.

 

raadyr2009.jpg

Foto R, Lundby

Fin dag, med supert jakt vær, og no vilt på beina.

Synd det ikke ble no mere av den siste losen men, sånn er det bare.

 

Kim Andre

Link to comment
Share on other sites

Takk Flakking! :D

 

Et lite referat fra en ukes tur på rådyrjakt på kysten her! :D

Jeg og dunkern har hatt flotte dager i stort sett ufyselig vær, men hva gjør vel det når bikkjene fungerer og losen klinger ofte og heftig? Vi har vel hatt 25-30 loser omtrent, hovedsaklig for Ares og Thyra, men også søstra Tinka var med og fikk prøve seg. Hun er mindre rutinert enn sine to søsken, men viste gode takter i skauen etterhvert, og presterte til slutt en 30 minutters harelos og en 45 minutters rådyrlos. :D Vi har da jaga inn bikkjer før! :lol:

 

Vi hadde kort for tre dyr, kjøttmengden hjem spiller mindre rolle enn kosen og losen med bikkjene. :D Vi fikk skutt de tre dyrene, to for Ares og en for Thyra. Dette var de to første rådyrene til Ares! :D For å si det sånn, han behøvde det vel ikke i utgangspunktet, men nå har han full tenning! :lol:

 

Det første dyret ble felt for han etter en 20-minutters los som turet veldig fint, og rådyret eksponerte seg flere ganger. Dunkern fikk det på fint hold, og geita datt etter et kort utras. Etter utvomming, kaffe og litt innmat til Ares, så slapp jeg han på nytt. Han var ikke tungbedt for å si det sånn, og etter et par runder i området stakk han opp på den høyden han tok ut geita og hentet et nytt dyr. Dette loset han på i 50 minutter, og det var nære på at det også ble felt. Men rådyrjakt er jakt, og rådyret kom seg unna. Sannsynligvis hoppet det over gjerdet til naturreservatet like ved, og Ares fikk tap og ble blåst inn på fløyta fra rundt 400 m avstand. :wink:

 

En annen dag gikk han i godt over timen på rådyr i samme området, Ares hang på over grøfter, gårdstun :shock: og asfalterte veier, der losdyret stakk inn i et annet reservat. Jeg hadde lånt Astro av taiko (tusen takk for lånet! :D ), og så han i los 30 sekunder bak et rådyr. Jeg hadde vinden i ryggen og kremtet klar sersjantstemmen, og blåste i fløyta og et skikkelig "kaillkauk"! :lol: Ei forundra bikkje bråstoppa på en haug midt i losen og så i min retning. Jeg veiva med armene og blåste igjen, og godbisken la av øyeblikkelig, leita seg til et hull i gjerdet og kom inn til far! :D:D Avstanden til bikkja var ca 700 meter, ikke verst å få bikkja av full los da. :D

 

Det neste dyret for Ares ble felt etter 1,5 times søk uten å finne dyr. Pga mange jegere og intens jakt trakk rådyra helst til fjells og ble vanskelige å finne på flatene. Like før vi var i ferd med å gi opp hørte jeg han begynte å småklynke på en fot, og uttaket eksploderte formelig i skauen 30 meter unna meg. Jeg stod ved en åkerkant, og like bortafor meg kom geit og bukk sprettende ut på åkeren. Ares fløy over ei to meter bred grøft (spenstig liten tass), og ga flatt jern over åkeren mot de to rådyrene som stod 50 meter utpå og så på han. Da Ares var 10 meter unna :shock: skilte dyrene lag, bukken til høyre og geita til venstre. Ares, etter denne turen døpt "Speedy Gonzales", la over i svingen på åkeren som en MC på roadracingbanen og kobla inn turboen. :lol: Det er det sykeste av fart jeg noengang har sett av en basset! :shock: Men geita kom på dunkerns strategisk anviste post, og falt rett ned i skuddet på fint hold. :D Pga avstand og kupert terreng tok det litt tid før vi kom på fallet, og der satt Ares fornøyd og gomla på rådyr! :D

 

Speedy Gonzales hadde også en oppvisning i fart i los på hare som jeg fikk festa på film, he he, han må være Norges kjappeste petit! :lol:

 

Litt bilder:

 

normal_DSC01640.JPG

Fullpakka bil, med Thyra, Tinka og Ares samt det man ellers trenger for ei ukes jakt, he he! :D

 

normal_DSC01607.JPG

Jakthytta, velvillig utlånt av grunneiere og elgjaktlaget på Sør-bygda. Flott beliggende i terrenget, men ingen luksus. Hvem trenger det? :D

 

normal_DSC01569.JPG

Ares sitt første rådyr, turet veldig fint for han i 20 minutter før det smalt. :D

 

normal_DSC01575.JPG

Lurer på om Ares har fått litt blod på tann i tillegg til i skjegget? :lol:

 

normal_DSC01598.JPG

Gutten virka veldig fornøyd med tingenes tilstand i hytta etterpå iallfall! :D

 

normal_DSC01587.JPG

Søndag lot vi jakt være jakt, og dunkern dømte beagle Taiko på Åpen småhundprøve på hare. Flott terreng! Og Taiko ble innstilt til 1.Åp, kjempeartig! :D

 

normal_DSC01620.JPG

Utover i jaktuka var rådyra smånervøse, og losene hadde en tendens til å gå til fjells. Basset Thyra hadde tre runder halvveis oppi fjellsidene her på en drøy times los! :shock:

 

normal_DSC01615.JPG

Ranger og dunkern og rådyra vi fikk. Vi kunne nok skutt flere dyr enn vi gjorde, men som sagt så var vi ikke der på kjøttjakt, det sørget andre jegere for. :wink: Kvotene ble fort fylt i det største terrenget, så det er ikke sikkert sjansen byr seg mer der i høst....

 

normal_DSC01603.JPG

....Men Ares er lagt til lading, og er vel mer klar enn noensinne til neste korsvei og rådyrfot byr seg! :D

Link to comment
Share on other sites

Grattulerer Ranger & Dunkern, med hunder og resultater. :D Skulle nok gjerne vert der ja :P

Her har det blitt mange flotte loser, både med eldre og yngre hunder. Men ingen fellinger så langt :o

men høsten er jo ung :P

Grattulerer og til alle andre som har vert heldigemed jakten så langt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et lite spørsmål, så jeg bare kaprer tråden litt...

 

Hvordan jakter dere med hund? Altså, har dere bikkja å bånd for så å slippe den når den har spor? Eller slipper dere bikkja med en gang dere kommer i terrenget?

 

Skal på jakt med bikkja i helga, men er ganske uerfaren på jakt med hund.

 

Slipper bikkja med en gang. Skal jeg gå med bikkja i band er det fort gjort å støkke dyrene, og det blir som regel det siste en ser til de dyra i vårt terreng. Med motvind finner bikkja rådyrene fort nok alikevel..

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Det verste en kan gjøre er å lede bikkja bort til en fersk "fot" og slippe bikkja der, da får man ei uselvstendig bikkje som kan få et veldig snevert søk.

 

La bikkja søke ut sjøl, og har du sett dyr i området så slipp et bra stykke unna slik at bikkja finner foten sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler. Det verste en kan gjøre er å lede bikkja bort til en fersk "fot" og slippe bikkja der, da får man ei uselvstendig bikkje som kan få et veldig snevert søk.

 

La bikkja søke ut sjøl, og har du sett dyr i området så slipp et bra stykke unna slik at bikkja finner foten sjøl.

 

Var ute idag, så rådyr mens vi var på vei til terrenget. Det løp over til vårt terreng og jeg slapp Dixie. Hun sporte 10 meter og så begynte hun bare å surre. Det kunne virke som det var endel andre spor der, for hun var veldig intresert i noe under noen steiner. Det var hull der slik at hun nesten kunne gå inn. Burde jeg f.eks i et slikt tilfelle som dette ta henne tilbake til sporet og sleppe henne igjen? Eller bør jeg bare vente og se hva som skjer?

Link to comment
Share on other sites

Hvis hun bare surrer rundt hullet i bakken uten vilje til å gå etter rådyret er det bare å koble. Jeg ville tatt henne vekk derfra og gått lenger fram, og sluppet bikkja 50-100 m fra rådyrfoten der det har løpt inn i terrenget. Avhengig av hvor godt søk det er på Dixie. :)

Link to comment
Share on other sites

hadde ca 45min med rådyrlos nå i ettermidag, fikk fot med en gang etter at jeg slapp å så gikk det rett ned i en hissig los, gikk først langt ned og så rett opp igjen på en åker...der ble det tydligvis tap. Hovinjr som satt oppe på denne åkeren skulle hjelpe Tyra å finne igjen sporet der tapet var, jammen meg så spretter det ut to rådyr på 10m og da var losen igang igjen.

 

jeg måtte bytte post å da jeg kom fram så møtte jeg hunden, bare noen minutter forsein :roll:

en annen jeger så to rådyr og hunden 4min bak på en annen åker.

Link to comment
Share on other sites

startet med elglos i dag, men bikkja la heldigvis fort av, fikk elgku med kalver på 40m...gikk ikke lange tida før det ble rådyrlos etterpå...vet ikke helt hvor lenge den varte men rundt 50min kanskje. Da vi endte dagen å kjørte hjem sto det jammen meg to rådyr på åkeren, men bikkja var så trøtt å klar etter å ha vært på løpetur i 4 timer så dt ble med det, vi får prøve til igjen i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Fin dag i skogen :D Starta men Los på CowboyLaila bukk, geit og kje, tura fint i en time hadde de på 40 meter uten å få stoppa de, dro så ut 1,5 km passerte en post på turen men ville ikke stoppe, la pent av og kom inn til far, ett knall arbeid.

 

Skifta tereng og slapp Ronja, uttak etter ca 20 min, tura tett og fint i ca 30min før det dro ut og bikkja la av,mest sansynlig en bukk som vi hadde på trimming flere ganger i fjor.

Fortsatte med Ronja etter å ha hatt lunsj, uttak etter ca 30min, støting på fot ca 500 meter før losen gikk for fullt i over timen, to voksne dyr uten at vi var nært nok til å bestemme kjønn,slapp dyra og returnerte helt etter oppskrifta, nå begynner gammla å bli i form :D

 

Så også geit med trillinger i morrest når vi kjørte inn i terrenget, så vi har rikelig med dyr å trimme i høst :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! var ute i skogen i går,ble en fin start med en times los på ei geit men hun stakk langt ut av terreneget,men det ble bukke los igjen etter bare 15 min men med kje kort ble det seff ingen fall,kobla drevern og tok kaffe ,men mens vi satt og nytte livet såg hun seg en mulighet til og stikke av og en ny bukk av ett mindre kaliber var på beina hehe :lol:

alt i alt en meget artig dag i skogen :D

Link to comment
Share on other sites

Hallo. Var ute i dag og fikk endelig sluppet dachsen. Startet med løpetid den 24.september :? ,så idag var det julekvelden.

Loset ca.1,5 timer, men losen gikk litt hakkete, regner med at det var fordi det var første slipp og at det endrer seg utover i uka nå.

Vi så dessverre ikke hva det var som løp foran, men høyst sannsynlig så var det et rådyr. Tura fint et par ganger, så gikk losen inn i

et plantefelt så tett som bare fy. Her gikk det fram og tilbake i trange vendinger en god stund før det løsnet og gikk videre. Dessverre

gikk drevdyret rett ut av terrenget etter ca. 1,5 timer og hunden la av og kom tilbake. Alt i alt en fin dag! PS. Så på loggen at hundefanten hadde

tilbakelagt ca.10 km. i løpet av losen. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...