Jump to content

RÅDYRJAKT MED HUND 2009


Recommended Posts

  • Replies 324
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gjeita kom og stanset på 10m :D i går. Hadde med en kar på 11 år. Flott opplevelse.

Hørte kjeèt tuslet i lia bak og prøvde å snike, men bakken var for tørr og det bråkte for mye. Det spratt opp lia i 90....

Baglen min jaget gjeita i en goe 3 timer før hu ga seg. Fikk kjeèt i sikte igjen, men fikk ikke bra skudd.

 

Tar det neste gang :-)8)

Link to comment
Share on other sites

Har så smått startet innjagingen av valpen, Butas Dimma (nå 6mnd). Ser veldig lovende ut. søker ut og er borte opp til 10 min i slengen. Ikke redd for vanskelig terreng eller vegetasjon. Prøver å trene i rådyrtomt område, men vet det er hare der så vi får tro det blir en harelos snart. Glede mæ til resten av sesongen, og neste års sesong :D

Link to comment
Share on other sites

Søndag ble det fire nye loser, tre på bikkjene mine og en på Dachsen til en kompis :D

Ronja losa over timen etter å ha gådd i nesten tre timer før uttak, to voksne dyr som dro ut av terrenget og tura.

Laila hadde to halvtimesloser på bukk som lura henne begge ganger, har en mistanke om at de hoppa over ett gjerde som bikkja ikke kom seg over :twisted:

Dahcsen til kompisen min har vi hatt lite i rådyr og de gangene det har blitt los har det vært hakkete og fælt, men på søndag gikk han som en maskin og losen gikk jamt og fint i over timen til det ble tap ved en bekk :D

Link to comment
Share on other sites

Rådyrjakta ja. Den er herlig... Var ute på søndag men det ville seg lissom ikke. 2 brubare loser men den ene hoppa i elva og den andre dro til nabokommunen..Dessverre ser det ikke ut som vi har altfor mye rådyr i terrenga våra i år. Gaupe og ulv i nærheten må kanskje ta litt av skylda for det. Vinteren var da ikke så forferdelig hard heller...Men det kan da endre seg. Mulig dyra har trekt litt vekk p.g.av rovdyra. Kan jo alltids håpe på at de kommer tilbake.. Men jakt blir det i høst og hvertfall. Har jo fått en grei start i år da, 2 dyr hittil :D hadde skuddsjans på en killing også for et par uker siden men syntes den så litt liten ut i kikkerten selv om holdet ikke var så mye mer enn 100 m. Angra litt i ettertid, men det burde jeg vel ikke. Mye igjen av sessongen og alt er tross alt bedre enn skadeskyting. Følte der og da at ting ikke stemte helt, så får satse på at det var riktig og ikke skyte :D

Link to comment
Share on other sites

Hei. Da har jeg skutt det første rådyret for Chess i en kanonlos på 75 minutter :lol: Dette er Chess sin femte los :P Det er vel meget bra når bikkja ikke er mer en 10 mnd gammel???

Må vel si det kom en liten gledeståre etter fallet :mrgreen:

Steike fornøyd med dette hundeemnet

Takk Knut for en MEGAHUND!!!!!!

 

zj6sts.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror jammen min KV skal få selskap av en hund som kan brukes på rådyrjakt. Så nå er spørsmålet hva jeg skal velge - er i humør til en Dachs!

 

Om noen kjenner til en hund som er dugelig, og som vil ha godt av å komme til en god hundemann, så er det bare å si fra!

Link to comment
Share on other sites

Vi skaut ett bukkekje for dachsen til en kompis i dag, det var første fallet for den så vi har hatt en super dag :D

Hadde to loser på over timen på bikkjene mine, begge ganger kom det dyr på en av postene uten at de fikk skutt, geit og kje i den ene losen og en voksen bukk i den andre, ut igjen i morra er ett nydelig vær i helga så livet er hærlig :D

Link to comment
Share on other sites

var ute i 9tia imårres...fikk se 3 rådyr på et jorde..slapp hunden og det ble los, måtte hjelpe hunden under gjerdet der rådyra hoppa over...gikk 5min så kom hunden tilbake...hun sliter med å komme seg igjennom gjerdene...så vi gikk på en ny plass å slapp...ble los der også....gikk 20min i losen så ble det fall....desverre...losdyret ble påkjørt, dette var ei geit som hadde 2 killinger med seg...resten av ettermidagen gikk med på å leite opp killingene men fant ingen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 4 fantastiske dager på ei øy i nord trøndelag. Æ å noen jaktkammerater va der med ein basset å to drevera. Alle hundene gjorde jobben sin å etter mange fine loser så ble resultatet 6 kje,3 geiter å 1 bukk. Må sies at det var enormt med dyr der ute å strålende vær så det ble en fantastisk tur. Vi har jaktet der i ti år så er blitt godt kjent på hvordan dyra turer.

Kan knapt vente til neste år...

Link to comment
Share on other sites

Dachsen tok ut geit og bukk i dag som skilte lag etter en stund og dro ut av terrenget. Loset turet noen smårunder hos naboen før bukken kom tilbake og datt for 375`n på 20 meters hold. En drøy times los på en fin enhjørning.

 

Det finnes ingenting bedre enn å skyte i los for egen hund!

Link to comment
Share on other sites

er syk på at jeg skulle vært på rådyrjakt og slept bikkja, Men i år ble det bukkejakt og da er du utelukka fra ordinær jakta her. neste år så er det rådyrjakt og bikkje at, er noe og høre bikkja lose gitt. Har noen forespørsler ute om og få slept bikkja for noen andre, så da får jeg vente og se om det er noen som trenger litt hjelp :P

Link to comment
Share on other sites

Var ute på lørdan, og fikk varma dachsen en tur. Jeg slapp og tok vel et kvarter før ho tok ut. Dyra dro helt feil retning, og jeg så døm passere 138 meter (i følge astron) fra meg i ei kraftgate. Blei litt nyttesløst da med hagla.. Men gutten i kruttrøyken satt i igjen på bakpost, og fikk geleida han gjennom GPS`n og han fikk kobla bikkja 30 meter fra riksvegen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Lørdag var det full musikk med Beaglen. Etter 4 timer så jeg på GPSèn at hunden var farlig nær en vei. En kamerat hoppet i bilen og fikk tatt hunden i grøfta. Første gang dyet har tatt den veien.

 

Luftet Dachsen på søndagen. Etter 40min på fot og en 20 min los kom bukken rett på meg.

Da den været meg tok den ut over ei myr og stilte seg faktisk med siden til på gode 100m mellom noen einere.

Da den valgte å ta et steg frem slik at brei siden ble bar gikk det som deg gikk :D

normal_bukk011109.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne historien starter egentlig for en stund tilbake.

10.august Kl.06.15 på premiæren på bukkejakta satt jeg og holdt jeg øye med ei geit med 3 killinger,

satt egentlig bare å ventet på at bukken som jeg viste holdt til i området.

Så trampet det i bakken 15 m bak ryggen min, og der sto det en bukk og stirret rett på meg.

Jeg fikk lagt meg forsiktig flat på magen, lirket børsa i skytestilling, men da sto bukken bak ei furu.

Så fikk den en rakett i ræva og forsvant....

Vi var 2 mann som hadde veldig mange jakttimer etter denne bukket utover høsten.

Dreveren min Gråbeinjaktas Leo (far: Zorro) er nå 16 mnd og begynner å fungere bra.

Første rådyrlos 4,5mnd. gammel og vi skjøyt første dyret for han like før han var 6 mnd i fjor høst.

 

Så i går klaffet det skikkelig. Leo hadde den første revelosen sin på morgenen. Det var gøy, men mer skulle skje den dagen.

Vi flyttet oss til den delen av terrenget hvor vi brukte så mye tid i bukkejakta.

Og der fikk vi uttelling. Først gikk losen i 30 minutter, turet litt først, så dro det skikkelig ut. Og da la Leo av.

Jeg ble med han langt oppover i de dype skoger, og da tok han opp igjen losen på nytt. Nye 30 minutter los.

Også denne ganger turet det en runde først, og deretter rett ut, men denne gangen nedover igjen i terrenget.

Vi hadde kun 2 poster, i tillegg til at jeg flyttet meg etter losen. Selv om postkarene hørte lite til losen, så var vi på forhånd fast bestemt på at disse 2 postene var der bukken ville komme hvis det var den vi fikk los på. Og der kom han også til slutt !!!

 

Skytteren var veldig fornøyd (SNØA66) :

skyttern.jpg

 

Mens jeg som hundefører (Hunter71) var både fornøyd med opplegget, og meget stolt av unghunden, som virkelig gjorde jobben sin:

huneforeren.jpg

 

Denne dagen vil bli husket veldig lenge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forholdsvis labert i "mine" skoger for tida. Hundene er langt fra i form og i den grad vi finner rådyr har losene vært korte - og i de områdene vi har jakta så langt har det vært så tett mellom gaupene det siste året at rådyra ser ut til å gå rimeligvis beint ut.

 

Enda ikke hatt en godkjent los med noen av hundene. Og det er skuffende... Jakta et terreng i dag der vi vassa til knes i rådyr for to og tre sesonger siden (hadde ikke kort der i fjor). I dag gikk vi hele området (en stor skogås omringet av grønne enger) og fant ikke et eneste dyr. Hadde en kort los på en kritthvit polvott, that's it.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en lykkelig mann :D

Tror nok min lille dachs er lykkelig også etter sin første etterlengtede los. Varte i kun 10 minutten etter en bukk som gikk rett ut. Det var en herlig klang i skogen :D

Fikk los nr 2 samme dag. Jeg stod på en høyde og fikk med meg deler av arbeidet. Hun tok ut dyr etter et godt søksarbeid og hadde god los. Etterhvert så lå hun et stykke etter og utredet sporet uten los men fikk kontakt igjen med ett kje og det var bånn gass igjen. Jeg var rett plassert i nærheten av uttaket og fikk kjeet på post med felling. Ventet med å gå frem inntil Berte var inne hos dyret. Her ble det behørig bustet med ros og smil fra han far :D

Dette var en god start etter endel jaging og spor arbeid i det stille men plutselig så løste alt seg.

Link to comment
Share on other sites

endelig fikk vi skuttdyr i los for bes/dacksen min, var på jakt i går og fikk være med et lag og slippe hunden, krutt har rukket og bli 5år og jeg har ikke fått felt dyr ilos før nå. bynte dagen med utak på hare,den ble skutt etter ca 20min. så ble det los på ei geit dette gikk vel i 30min såkomgeita over et jorde i full fart og det var umulig og skyte. på æftan så skulleviprøve en liten skog teig og her rakk vi kansje og gå i 10min før han støkte ut ei geit, den ble skutt etter 200m. gikk litt kort i los,men nå har vi felt dyr for han,og buste og rive i dyret det var stas. :P

Link to comment
Share on other sites

Ïkke vært ute så mye etter rådyra enda. me nhadde en tur på fredag. Har en relativt god bestand av rådyr her nede i sør for tida.

 

Første slippet om morgenen var i ett lite skogsområde hvor det er bare 3 poster som er aktuelle. Vi var 3 mann, 2 postere og hundefører.

 

Denen dreveren er unik i forhold til søk og funn av rådyr. Det er bare å slippe og komme seg på post. For den retunerer ikke før den har funnet dyr. :D.

 

På vei ut til post så jeg ei geit som jeg fint kunen skutt, men lot den gå. Ikke lenge etter smalt det fra naboposten. Han hadde skutt på ett kje, men bommet over. Ikke lenge etter så var det los og det turet fint rundt i lia, men ville ikke opp til oss. Det var borte hos hundefører en tur før det svingte tilbake til oss. Ikke lenge etter kom en kjempe bukk, men desverre var postskytter litt uoppmerksom så den passerte han. Da ble den støkt og det ble bare en strek avgårde. Så det endte med at hundefører og jeg gikk etter for det tok langt avgårde. Da vi fikk kontakt med hunden igjen. Hadde den tatt ut nye dyr etter tap av bukken. Og det bar i retning av der hvor vi var først. Da var det bare å ta beina fatt og komme seg tilbake. Fikk omdirigert den andre posten. Kom ned på plass og bare 5 min etter jeg var der fikk jeg se ett dyr i plantefeltet rett bortenfor meg. Gode råd var dyre. Hadde rifla i hånda og haggla på ryggen. Fikk lirka ned rifla på bakken og fikk frem haggla i en fart. Da kom dyret frem på 10 meter og jeg fikk av ett skudd på det jeg trodde var en bukk. Men så dukket det opp ett til. Så jeg tok det og. Borte på skuddplassen lå det et bukkekje igjen, men det andre var borte.

 

Var litt sporsnø, så jeg så fort blod etter det andre. Det hadde gått tilbake 30 meter. Det lå i spranget hvor det kom ned fra. :shock: Litt lavt treff, så det var ike så mange haggl som satt i maskin rommet.

 

Så var det bukke mysteriet, det viste seg at geita hadde 3 cm bast kledde gevir tapper. Grunne til det kan jo være en kombinasjon av høy alder og en gammel stygg skade i den ene bakfoten. Stor tannslitasje, tennene var nesten helt flate. Så jeg anslår rundt 10 år gammel.

 

normal_IMG_2957_%28Small%29.JPG

 

Her ser dere skaden på bakfoten, dyret ligger nå på siden og en ser høyre bakfot ligger naturlig

 

normal_IMG_2958_%28Small%29.JPG

 

Det er noen ganger en er heldig med dagen.

 

Etter litt gransking av spor så viste det seg at dyrene hadde delt seg og at det var 3 so mhundne jaget på og det andre dyret kom bikkja med til hundeføreren. Men da hadde vi skutt nok for dagen. Så alt i alt kunne vi sånn sett skutt 6 dyr den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Her ser dere skaden på bakfoten, dyret ligger nå på siden og en ser høyre bakfot ligger naturlig

 

Skjøt en bukk i los for dachsen min forrige søndag med omtrent samme skade. Nederste leddet i høyre bakbein var helt stivt og litt feil vinklet. Den innerste klauven var veldig slitt, mens den ytterste var altfor lang.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt min livs uke sammen med Karo (Drever/beagle) som fylte 2 år 28/10.(fikk beskjed om det fra ongene mine).

Fikk første rådyret i los for Karo den 29/10, dagen etter 2 års dagen hans.

Etter det så tok det ei uke til, da var yngste jentungen min med på post. Da datt det ett rådyr til, dagen etter så ble det jaggu ett til!!! For ei uke!!! (Vi hadde så mange muligheter i fjor så det var på tide)

 

Karo jager som en gud for tiden, nå skjønner han hvorfor han skjefter på all den gode lukta han kjenner i skogen :D:D .

 

Fy fader så herlig a gett!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, ofte. Alene turer funker fint der jeg jakter. Tok denne en ettermiddag i slutten av September for Dachsen

normal_Bilde0188.jpg

 

og denne For 2 uker siden :

normal_bukk011109.jpg

 

Begge for Dachsen, men det er tilfeldig.

Går opp mot en god post og slipper. Hunden søker ut og kommer muligens igjen med dyret forbi posten min.

Jakter mye alene, men også med 2-3 kamerater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...