Jump to content

RÅDYRJAKT MED HUND 2009


Recommended Posts

ja da er jakta for i år over. ble los etter bare 5min etter jeg slepte bikkja, men losen gikk rett ut over jorder og en helt motsatte rettning av posta, dyra virka lette til beins i dag. fikk da tak i bikkja etter vært og gikk på at i samma området og ble ny los etter 2-300m tok samme rettning og måtte hente bikkja nede på hovedvegen der den hadde kryssa, ble tap nå og men da det ikke er poster der så blir det ofte sånn. prøvde på igjen men nå bynte krutt og bli kjei og sår på bjellene halta litt på ene bakbeinet og så da var det og gi seg,så fornøyd med sesongen tross alt. er ikke mye rådyr at her heller, er observert kattepus og da kan det jo forklare at det gikk rett ut over jorder og over alle hauger i dag. fortstter det med at det blir mindre og mindre dyr her så må vi vurdere et år uten jakt vil jeg tru

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 324
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

i helga jakta vi både med dachs og basset, håper kanskje Losn 1990 orker å skrive om den turen for der skjedde det så mye forskjellig :lol:

 

men ivertfall: vi hadde los på 2 rådyr i dag, geit og kje. losen varte i overkant av 2 timer og er den beste losen bikkja mi har hatt til nå...desverre bommet den ene postskytteren på kjeet...men det hadde vært perfekt med fall etter såpass fin los...turet fint oppå åsene flere ganger..alle fikk kjenne litt på spenningen idag :D

Link to comment
Share on other sites

Sesongen endte storartet for min del, med bukkefall i formiddag i los unna Petiten, Shira.

Bikkja loste helt enestående, og etter noen omposteringer og ditt og datt, kom losdyrene på min post. Det var to store dyr, der bukken kom først og, muligens, geit etter. De stoppet foran meg på 20 meters hold, men dessverre bak noen trær, så jeg fikk ikke skutt. Hunden hang godt med rådyra og lå bare 50 meter bak. Når hunden kom nært nok satte dyra motoren i gir og dro ivei. Jeg skyter, men førsteskuddet havner bak, og snart kommer de bort for meg bak en rygg. Jeg tok meg sammen og skjøt andreskuddet, det treffer i hode-halsregionen, og jeg ser føttene falle under dyret. 10 sekunder senere kommer bikkja på fallet og jeg kjenner at jeg jubler stille. :D

Link to comment
Share on other sites

Må vel si at årets råyrjakt fikk en fullkommen avslutning for vår del også.

 

Endelig datt det dyr for unghundene! :D

 

Første dyr for Dachstispa mi på søndag og første dyr for Petit'en til en venn av meg i dag på absolutt siste jaktdag for i år.

 

Her er lykkelige hunder, døde dyr og en glad jeger:

 

Minnies_forste.jpg

 

Shiras_forste_fall.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, grattis til alle som har skutt i dag, og håper alle som har vært ute har hatt en driit trevlig dag :D Personlig så tok jeg "fri" idag, pga familie tradisjoner. Har vært veldig dårlig til å fortelle om våre utallige turer med dachsen denna høsten, men kort sagt så har denna høsten vært kjempe artig.. Dachsen har slått i gjennom og jager like rundt timen nesten hver tur, og viktigst av alt er at ho tar sin egen bakfot som en gud :D Høsten har resultert i 4 dyr, og 2 for dachsen min.. Vi er klare for en ny høst :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Ble jo rene julepresangen for deg dette, ikke farlig å se at humøret er på topp her nei.

Blir vel gledelig jul nå da... :D

Mange takk Egil.

Etter en hel rekke med nesten-sjanser for at det skulle dette et rådyr for unghunden min var det deilig å få et fall før jul.

Situasjoner som at dyret kom for fort på post, for langt hold eller skjulte seg bak noe når postjegeren så rådyret, .. gang på gang, helg etter helg får en *nesten* til å miste håpet.

Loser på en til to timer var ikke uvanlig med denne lovende dachsen som fyller året den 30.12, så nå ser vi bare frem til neste års rådyrjakt med hund. :D

 

God jul til alle kortbente hunder som nå får hvile etter en stri, men morsom høst.

Link to comment
Share on other sites

Må vel si at årets råyrjakt fikk en fullkommen avslutning for vår del også.

 

Endelig datt det dyr for unghundene! :D

 

Første dyr for Dachstispa mi på søndag og første dyr for Petit'en til en venn av meg i dag på absolutt siste jaktdag for i år.

 

Her er lykkelige hunder, døde dyr og en glad jeger:

 

gratulerer med fall for Shira var sikkert en flott opplevelse.

 

hadde også los på rådyr med bikkja mi me lillejulaften men var umuligt å få skutt da ej var åleine i skogen

Link to comment
Share on other sites

har hatt mange fine rådyrloser i høst og vinter, men har vært vanskelig å fått skutt, en bom er det næreste vi har hatt rådyr :lol:

 

men det ble jo påkjørt et dyr under los så om det telles hehehe :roll::wink:

 

hadde rådyrlos med dachsen til en som er med på jaktlaget i går og hadde en kjempefin los som turet ganske bra, en av jegerne fikk dyret på post med hadde for god fart.

 

dachsen hang på sleip etter dette dyret hele dagen til den la av pga store isbiter på potene og klørne, så var vi hjemme og hente Tyra å slapp henne på ganske ferske spor...ble los i en halvtime, men dyret dro ut...så vi endte med 0 rådyr i år..men hundene jager bra :D

 

var ute idag også, ble en fin harelos :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er for galt å klappe igjen burdøra 23/12, liksom.

Nei. Nå stenges grinda på bikkjegården, og åpnes ikke igjen før den 21/8 :mrgreen:

 

Si meg har du omstiller på bikkja di?

 

Siden jeg ikke har omstiller som skrus på "hare" på mine hunder er jeg redd det hadde fortsatt med rådyrloser selv om jeg veit de begge også gjerne jager rev og hare.

Jeg ser ikke behovet for å stressa rådyra mer i vinterkulda nå etter jul.

Det har forøvrig kommet en temmelig stor snømengde siste døgnet som automatisk setter en stopper for effektiv los med kortbeinte dachser. Snakker om timing! Så å si snøfritt frem til lille julaften.

Vi skal nok finne på andre aktiviteter til disse små, serru. :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Siden jeg ikke har omstiller som skrus på "hare" på mine hunder er jeg redd det hadde fortsatt med rådyrloser selv om jeg veit de begge også gjerne jager rev og hare.

Jeg ser ikke behovet for å stressa rådyra mer i vinterkulda nå etter jul.

 

Akkurat det er et fryktelig godt poeng.

Link to comment
Share on other sites

Plukket noen alene for hunden jeg da....bare være kjent :wink:

 

...eller litt erfaren. Etterhvert skjønner en jo hvor dyra kommer så snart det blir los, selv i ukjente terreng. En erfaren hundefører kan jo godt skyte like mye som alle postene til sammen. Spesielt når han får bestemme hvor postene skal være :twisted:

 

Men seriøst - det blir mer morsomt å være hundefører når en får plassere postene i utkanten av terrengene, og slik at de har god sjanse til å få dyr på post, men samtidig forstyrrer minst mulig for drevet. Slik at losen får ture mer eller mindre fritt i terrenget, og hundefører har en mulighet til å snike seg fram på godposter som ligger inne i terrenget.

 

Drev der dyra må over post, alle godpostene er "opptatt" av postskyttere og hundefører i praksis har null mulighet til å få skuddsjanse med mindre han har usannsynlig flaks i uttaket, kan godt hoppes over for min del.

 

Samtlige rådyr jeg har skutt de siste to åra har vært i los for egen hund...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...