Jump to content

RÅDYRJAKT MED HUND 2009


Recommended Posts

Hm, i hvilken sammenheng da? Er det når du løper i det losen går ( noe jeg ikke tror bikja registrerer i full los) eller er det når du plutselig dukker opp et annet sted når det smeller enn det du var på når losen startet?

 

Jeg tenker på at bikkja ikke finner meg på samme stedet som hun så meg sist om hun mister losen og går på baksporet sitt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 324
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er nok en fordel om man ikke poster så langt unna at man ikke rekker tilbake innen rimelig tid. Men hvor viktig er det egentlig at man står på nøyaktig samme plass som uttaket?

Er det skadelig om man for eksempel tar en snarvei og møter bikja en litt annen plass enn der uttaket var?

Det som er mest skadelig, er at du bruker peileren til og leite opp bikkja gang på gang.

Ei brukbar bikkje skal finne deg uten problemer på ganske mange hundre meter.

En valp derimot bør du ikke gå for langt unna der du sist hadde kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sinnataggen, ei voksen dreven bikkje har ingen problem å finne deg uansett hvor langt unna siste kontaktpunkt du går, den kommer sporet ditt å finner deg hur lett som helst, en valp eller ei ung uerfaren bikkje skal jo lære å finne mor eller far igjen og må tillvennes litt etter litt.

Når jeg jakter alene med mine bikkjer poster jeg alltid i nærheten av uttaket, dette fordi i de aller fleste tillfeller kommer dyra tilbake etter å ha gjort en runde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en drever på 2.5år, han jager i ca 1.5 time.

Har jaktet mye i samme ommerådet i år alene, og sammen med astro er det uhyre effektivt vil jeg si.

Nå leser jeg losene og har god tid til å flytte meg et lite stykke til sikker post.

Har aldri hatt så mange gode skuddsjanser som i år, har sluppet forbi mange dyr til nå i år.

Men da går jeg hjem med et stort smil om munnen, er ikke noe bedre enn å jakte alene mitt i uken!

Går stort sett altid inn på baksporet å venter der når hunden har gitt seg.

Link to comment
Share on other sites

rådyrjakt med hund er knall !

 

Nok et dyr i bakken.

Dachsen jaget i over 4 timer. Rundet på naboen.

Drever som var med gjorde jobben bra. Etter et par timer kom denne skapningen til meg......

 

ei rådyrgjeit med et "horn"

16634_205850881214_667041214_4619001_7453532_n.jpg

 

16634_205850886214_667041214_4619002_1951651_n.jpg

 

 

Som Ole Brumm sier : "Merksnodig"

 

Har hørt om disse gjeitene med gevir, men dette er første gang jeg skyter/ser en.....

Link to comment
Share on other sites

Var ute sjøl i dag, og prøvde dachsen til en kompis. (min fikk løpetid i går :evil: ) Men trur vi har hatt gaupe inne i løpet av den siste uka for var leit å få det til å ture i dag. Første sleppet dro rett ut og etter 800 meter kasta los dyret/dyra (ingen som så) seg på svøm over ei 20 meter brei elv. Andre sleppet gikk like dan. 4 dyr kom ut på jorde til meg, men bikkja hadde ikke tatt døm ut enda, så fikk beskjed av hundefører å holde igjen. Uttak kom omsider og det dro rett ut. (1,3km rett linje) Sjøl om vi har invistert i en Astro så har vi bestemt at vi ikke skal kjøre å hente hunder som har dratt ut, men i dag blei det unntak. For vi mista kommunikasjon med dachsen midt på en trafikert vei, men da vi kom inn på 300 meter var signalet på plass igjen og bikkja kunne plukkes opp i veikanten..

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på (igjen :oops: ),

hvordan gjør dere det når dere er på jakt med flere som poster? Slipper dere bikkja ett sted og blir sittende som en påle på slippstedet til folk begynner å bli lei av å sitte på post? Eller går dere litt med bikkja, venter litt til den kommer tilbake for så å gå litt igjen osv til hele terrenget er gått gjennom?

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig i spørsmålet mitt. Jeg lurer på hvordan det gjøres etter at postene har satt seg på plass og hund med fører er på den andre siden av terrenget. Slepper dere bikkja og blir sittende der til jakta er ferdig for dagen, eller er det slik at dere setter dere litt og så går litt slik at dere etterhvert kommer frem til der postene er plassert?

Link to comment
Share on other sites

på søndag var vi å jaktet, vi slapp dachsen først og fikk en fin los som tura en del :D men det dro ut etterhvert. neste slepp var beaglen og etter 4 minutter hadde ho los, detta dro rett mot den gamle postrekka så vi kjøre rundt og jeg var 10 sekunder for seint ute :roll: men etter 8-9 minutter hører jeg det knaker bak meg da kommer en kalv som har blitt satt igjen men dem kom på 50 meter å det er drøyt med hagla :roll: men hadde en drit fin dag i skauen :D

Link to comment
Share on other sites

@Kjetil-A:

Jeg pleier å gå med hunden når den er i nærheten av meg. Når den søker ut setter jeg meg ned på en stubbe og venter til den kommer tilbake, da er det bare å fortsette å gå til hunden søker ut igjen, finner en ny stubbe eller tue å sitte på. Venter igjen til hunden kommer tilbake eller finner dyr og får ett uttak.

Link to comment
Share on other sites

hadde en kjempedag i skogen idag.

 

slapp først på en ny plass ved et steinbrudd...ble los med en gang etter slipp, denne losen gikk helt i motsatt retning etter hva vi trodde den kom til å gjøre...den turet kjempefint på et omeråde i 1 time og 45min ca...til slutt dro losdyret ut å langt inn i marka...vi ventet og ventet..plutselig får vi en telefon om at Tyra har dratt ned i bygda å blitt tatt inn hos noen snille menesker så vi dro ned og hentet henne.

 

Litt senere utpå dagen prøvde vi på en ny plass, Tyra søkte bra å plutselig ble det utak...så ikke losdyret, men losen var intens...losen kom ganske nære meg og en annen post, men så ikke noe..denne losen var oppe i ca 40min.

 

alt i alt veldig fornøyd med hunden...nok en gang posterte vi feil

men noen erfaringer rikere er vi

 

helt til slutt skjedde det noe mindre hyggelig, da jeg og Losn1990 var på vei hjem så møtte vi på nabojenta som hadde med seg sine 2 enorme hunder, Pyreneer kalles denne rasen...vi sto ca 4m unna henne da den ene hunden uten forvarsel skjøt fart mot oss å angrep Tyra....Ole=losn1990 prøvde å dra tyra unna for han sto nærest til...men jenta klarte ikke å holde igjen hunden og hun mistet taket, da måtte Ole slippe Tyra å prøve å ta hunden, men disse hundene er enorme Ole mistet taket og hunden raste mot Tyra.

 

Hunden bet over strupen på Tyra da jeg hev meg oppå hunden og fikk gi den en kavring i ansiktet, la meg over Tyra, men da kom hunden plutselig under låret mitt, men da satt jeg meg oppå hodet til den, da kom Ole igjen til utsetning og fikk dratt vekk hunden, fikk bare et glimt av dette, da sto hunden på to foter oppreist mot Ole

 

endte med at jenta fikk tak i båndet og dro med seg hunden, Tyra, jeg og Ole kom heldigvis uskadet fra det hele....jævlig skummelt

Link to comment
Share on other sites

*Nok en fantastisk flott dag på heia. Hadde med begge hundene. Dachsen og Beaglen.

 

Jeg tok denne gangen med meg guttungen på 8 år for første gang på "seriøs jakt", ikke losing og pølsespising som han har vært vant med.

Begge hundene tok ut dyr og jaget på hvet sitt/sine.

 

Etter ca 40 min kommer en bukk opp i andre siden av dalen. Hører på lyden at det er Beaglen som jager dette dyret.

 

"Se dyret, følg med" sier jeg til poden som iverig følger med.

 

Dyret stopper og snur seg for å se etter hunden. Avstanden er ca 150m

 

Sønnen min får for første gang se dyret komme, skuddreaksjon og fallet ca 30m oppe i lia....og når det trillet nedover igjen :D

 

FOR en opplevelse.

 

Dachsen kom opp til naboposten med Gjeit og kje. Jaget kjeèt i over 2 timer runde på runde....men de fikk ikke skudd pga for tett vegitasjon.

 

 

16767_211398271214_667041214_4667304_2385485_n.jpg

16767_211398281214_667041214_4667306_2036893_n.jpg

16767_211398291214_667041214_4667308_2197440_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig i spørsmålet mitt. Jeg lurer på hvordan det gjøres etter at postene har satt seg på plass og hund med fører er på den andre siden av terrenget. Slepper dere bikkja og blir sittende der til jakta er ferdig for dagen, eller er det slik at dere setter dere litt og så går litt slik at dere etterhvert kommer frem til der postene er plassert?

 

Husk at når du går med en drivende hund er det hunden som er driver, ikke du. Helst bør hundefører gå på vinden, selv om det betyr at han går bort fra postene inn i terrenget. Hvis dere satser på å sette postene og bruke hundeføreren slik at dere forstyrrer minst mulig, vil dere få betydelig mer glede av å jakte med drivende hund.

 

Hvis hundefører går inn, attpåtil med en hund som har dårlig søk, og hunden først tar ut dyra når hundefører har støkt dem og attpåtil vindsatt hele terrenget, da får dere stort sett bare en sjanse.

 

Jeg gjør forøvrig også som sniper-two sier, dvs går med hunden i terrenget, men selvsagt såpass rolig at den får søke ut - og som regel (når det er mulig) mot vinden for å forstyrre minst mulig. Prøver også, så langt det er mulig, å sette postene i utkanten av området jeg forventer at losen skal ture, og slik at de ikke vindsetter terrenget. Derfor foretrekker jeg også rifleposter foran hagleposter - skal en stå trangt må nesten dyret oppdage jegeren om det passerer posten, men med litt vide rifleposter kan dyra passere gang på gang uten at de støkkes.

Link to comment
Share on other sites

2gy8wno.jpg igår datt første rådyret for akira :mrgreen: hadde meg en liten tur på formiddagen og det ble full klaff.ho tok ut to dyr og di tura utrolig fint.men ho loste selfølgelig på det dyret jeg ikkje skaut.var to fjordårs dyr som gikk sammen.jeg vomma ut og satt ved fallet og venta til ho la av etter ca 45 min begynte ho og gå på baksporet sitt og var ikkje lenge før hu kom inn til meg,i begynnelsen var ho litt skeptisk til dyret.men når jeg begynte og dra det hjemover ble det liv i ho :lol::lol::D
Link to comment
Share on other sites

Jeg er så og si oppvokst med rådyrjakt og har hele tiden blitt lært opp av mine eldre familiemedlemmer+jaktkammerater. Når vi har sluppet hunden har vi for det meste gått på fra den siden av terenget som gjør at det blåser mot oss( eller hvis vi har sett noen dyr så sllipper vi der da), men jeg er nesten sikker på at det er andre måter å gjøre dette på.. Postene har vi for det meste satt der vi veit rådyrene kommer, selv om dette betyr at vinden blir litt ugunstig. Noen meninger??? Hadde jo vært litt interresant å sett hvordan andre velger å drive hundejakten

Link to comment
Share on other sites

Gjør det i grunnen på samme måte som dere Jegeren123. :D Prøver å plassere postene gunstig, samtidig ta hensyn til vinden. Er vinden lei, så går det an å utnytte evt høydedrag for å få folklukta over dyrene. Rådyrene går ofte oppå høydedragene også, for å få oversikt. Postene kan settes i en vid "U" eller "V", med god avstand, ofte en kilometer eller mer mellom de ytterste.

 

Er det ikke andre muligheter, så settes postene med vinden i ansiktet, og hundefører og hund går inn med vinden fra siden eller i ryggen. Det fordrer en hund med godt søk, slik at bikkja gjør jobben uten at hundefører trenger å eksponere seg. Grovt forklart. Jeg har lært bikkja håndsignaler for hvilken retning den skal søke, noe som er en stor fordel. Da kan man styre bikkja ned i et medvindssøk fra avstand om man vil.

 

Jakter også ofte med bare en kompis, og da må den ene forpostere ved kjente trekkruter før bikkja slippes. Generellt synes jeg det er en fordel med poster litt opp i høyden, det har vist seg effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Postene har vi for det meste satt der vi veit rådyrene kommer, selv om dette betyr at vinden blir litt ugunstig. Noen meninger???

 

I det ene terrenget vi jakter bruker vi mye jakttårn. Da sitter postene fra 3-4 meter opp. Og da har vinden mindre og si. Hjelper veldig bra når det er snakk om og vindbære terrenget og drevet. Pluss at sikkerheten blir utrolig mye bedre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kjøp deg drever :D:lol::mrgreen:

Eller basset! :mrgreen:

 

Eller dasset :lol: (dachs/basset mix)

 

Kjøp strihårsdachs du :wink:

 

Høsten for min del har vært stang ut hele tiden. Terrenger flommer ikke av rådyr, men det er da alltids et som står inne i drevene. Har hatt dyr på post flere ganger, men enten så er det geiter, eller så kommer de for fort.

Eneste jeg har skutt i forbindelse med rådyrjakt etter 25. september i år er en rev, og da dette atpåtil var den dårligste losen bikkja har hatt i år, er ikke høsten blitt til den helt store enda.

 

Skal ut igjen i morgen, ligger en dachs opp ned i sofaen og drømmer om bukken her nå..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...