Jump to content

RÅDYRJAKT MED HUND 2009


Recommended Posts

  • Replies 324
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bikkja holdes i ånde med litt sportrening, dressur, ringtrening, kondisjonstrening og muskeloppbygging, sitter og planlegger jaktprøve allerede i begynnelsen av september, kartjakta går sin gang, det pilses litt ved datan. Jo da shauer, er i rute og korter tida som best man kan! :D

Link to comment
Share on other sites

Her i gården venter vi i stor spening ny jaktsesong og i mellomtiden trener vi blodspor i håp om å bli godkjent ettersøk ekvipasasje og selfølgelig matfar trener skyting for å bli enda bedre skyter så tida går litt seint men går. Bare synd vi har ikke ordna noe god jakttereng så må vi jakte på en som er ikke så god for å si det mildt men kanskje noen som har bedre jakttereng oppdager oss to ivrige jegere og vil ha oss i selskap. :)

Link to comment
Share on other sites

Alkohol er tingen for å få tia til å gå! Er selv periodedranker, havner på fylla i mars, og blir edru igjen i starten av august. Hmm, er tungt å være jaktintressert..

Steike du er flink altså, har store problemer med å ikke kombinere jaktturer og alkohol :lol:

Ellers bruker jeg tia til å legge på meg, det er gøy og godt, eter å drikker å har meg med annen manns datter, anbefales :lol::lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Rett før båndtvangen trådte i kraft fikk jeg sluppet Embla på helt ferske rådyrspor. Hele hunden dirra og nesa var klistra i bakken. Hun løp til skogs etter sporet og var borte en halv time, da kom hun tilbake nøyaktig samme vei som hun forsvant. Ble ikke los denne gangen, men jeg gleder meg som en unge til september :D Kanskje blir det houndlos i de dype skoger i Ryfylke :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal ut i gryotta i morratidlig eller ikke! :roll:

 

Skal nemlig på utstilling med Den Håpefulle både lørdag og søndag, og vil helst ikke stille med støl og stiv bikkje... :roll:

 

Kan noen være så vennlig å komme med god argumentasjon for at et par timer i skauen i morra tidlig umulig kan skade? :lol:

Link to comment
Share on other sites

blir nok noen turer i helga ja :D

 

bare så jævlig synd at gruneierne har sagt stopp for all trening av hund fram til 10okt :shock::evil: så jeg må kjøre 1mil for å trene, ikke at det er noe langt, men når man har terrenget rett utenfor døra så er det litt synd!

 

grunnen var bare at de ikke ville ha hunder som jaget rådyr før den datoen :?

pluss at man må betale 100kr for å trene etter denne datoen, de var redde vi skulle jage ut elgen deres ut av terrenget :idea::lol::P '

 

blir ikke betalt ei krone i år på dette valdet nei, utenom det revjaktkortet.

 

unnskyld for surmølinga :oops: måtte bare få noe av det ut :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute i det største harrahenget idag.. (hadde håpa på noen av døm mindre, men var opptatt :( ) måtte ta en tur for min egen del for å se at bikkja kom tilbake. Ho hadde på seg den nye astron, og virka som jaktlysta var på topp. Dreiv bare å rota rundt med no fugl, men ho hadde et stor søk der ho var ca 100 meter unna, så var fornøyd med tanke på at ho ikke har jakta sia før jul, og bare er 1,5 år gammal..

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg og Jakt-fred ute med dachsen. Vi slapp i øs pøs regnvær, og forventingene var små for årets første slepp utafor harrahenget. Men bikkja som ikke jaga lengre enn 30 minutter i fjor høst slo juggu til med rådyrlos på 1 time og 10 minutter :D Vi fikk også se dyra, geit og kælv tura elegant foran ei dachstispe med halvdårlig kondis :lol: MORRO!!

Link to comment
Share on other sites

er det noen som skal sleppe i hælja ? :D

 

Hvis ikke det regner dråper store som rosinboller, så blir det slipp i morra :-)

Hadde en tur på Søndag. Da kom det en fin bukk tuslende 20 meter forran meg. Hunden var opptatt med å rote i lynga tredve meter bak meg. Måtte sette han på sporet når bukken var ute av syne. Da ble det fart i sakene. Han er bare halvannet år gammel så jeg får være litt tålmodig med han ;-)

Link to comment
Share on other sites

I morgo tidleg skall eg ut og sleppe denne karen her.

normal_famile_472~0.JPG

Ein 5 år gammel Beagle som har skjønna meininga med livet,(i alle fall så gjorde han det i fjord høst :D:wink:8) )

med nyinnkjøpt GPS så må eg sei eg gledar meg til og sjå om det blir los eller om det bare blir leik og moro,og pur glede over og koma laus for første gang i høst :wink::?:?8)

 

dette er ei lita gjeit som eg fekk for han i fjord høst. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hadde en artig opplevelse i går. Var ute med gamle hunden (første slippet på 2 år pga valper)

Vi var ute en stund og tok en kaffi pause. Effi kom inn og mens jeg satt å klappet henne, så fikk vi se noe hvitt inne i skogen på ca 40 m. Koblet Effi, da jeg begynte å lure på om det var en gjeit som kom ruslende. Syntes det var merkelig, da ingen i nærområdet driver med gjeiter. Dyret kom etter litt ut av tetten, da ser vi at det er et rådyr, helt hvitt :D . Effi får også øye på det og begynner å bjeffe, rådyret står noen sek før det vender og forsvinner i skogen. Effi slippes, herlig det ble en los på ca 1tim 20min. Rådyret ringet og kom forbi oss en gang til på kansje 30 m. :D En heftig opplevelse, har hørt om hvite rådyr, men aldri sett det før. Kan bli spennende ved jaktstart :D

 

HB, se frem til jakten med GPS, fikk jeg reddet en av unghundene nede på riksveien her. Full stans i trafikken begge veier, heldigvis en fornuftig trailersjåfør om stoppet opp og på den måten stanset en del av trafikken :D . En annen fyr stoppet bilen og gikk ut for å prøve å kopple hunden, viste seg å være far til "Krone". Men hun var for redd, men heldigvis kom hun til meg når jeg kom. Huff, da hadde det vert nære på flere ganger i følge trailersjåføren :( . Men pga Astroen, så jeg at hun havnet på veien og fikk hevet meg i bilen. Uten den hadde jeg ikke ant hvor hun var, rettningen ja men ikke eksakt, og iden hun ikke ville gå til andre men begynte å løpe i veien, mellom bilene så var det vel tids spørsmål å lenge det hadde gått :?

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå rukket å slippe tre ganger etter at båndtvangen var over.

Den første dagen fant vi ikke noe annet enn gammal-tiur'n og storfuglkull, tur nr 2 endte opp i en utskjelling av en eldre Golden Retriever.. så starten har vært så som så.

 

Nytt forsøk i dag.

På vei til å slippe ser jeg dette ca 150 meter på andre siden av veien:

1251967306_resized.jpg

 

Da er det bare å komme seg over veien og snike seg litt nærmere.

For ikke å støkke dyret slipper jeg bikkja tidlig.

Hun finner imidlertid noen andre spor og drar avgårde på disse.

Da er det mulig å snike seg litt nærmere:

1251967313_resized.jpg

 

En bukk som har hatt tilhold i området i hele sommer.

Etterhvert er nok frokosten fortært, og den setter kursen mot skogkanten:

1251967318_resized.jpg

Den er fortsatt ikke blitt var meg, så det blir spennende å se hvordan dette går.

Etter noen minutter kommer bikkja innom, og jeg flytter meg ut på åkerkanten slik at hunden avsøker denne fremover.

Det tar ikke lang tid før hun finner sporene.

Bukken tar nok en kjapp utrusning, for like etterpå knekker det i kvister like ved meg.

Bukken kommer så luntende forbi. Desverre var det meste ute av fokus når jeg forsøkte å ta bilde.

Bukken holder seg i nærheten, står i tetta og venter. Etterhvert som bikkja tar innpå, begynner den å bevege seg.

En liten runde ut på jordet, før den passerer meg på ca 10 meter, tilbake mot uttaket.

1251967324_resized.jpg

Hadde jeg vært en mer dreven fotograf hadde det nok blitt bedre bilder.

Hadde det vært seinere på høsten hadde det nok blitt knall og fall :)

1251967332_resized.jpg

Et par minutter etterpå passerer dachsen. Ikke like lett å se:

1251967338_resized.jpg

Dette turer nå fint inne i et lite skogsområde et par runder.

Bikkja er utstyrt med Garmin Astro, så det er lett å følge med på losen.

Etter ca 35 minutter bestemmer bukken seg for å forlate området, og bikkja legger av og returnerer til meg.

I følge sporloggen har bikkja da fulgt bukken i ca 5,5 kilometer.

Jeg er godt fornøyd med sesongens første rådyrlos.

Vel hjemme igjen kan man jo studere losens gang på pc.

Her er f.eks høyekurvene gjennom losen (Høyde over havet i fot..men, men)

 

1251967341_resized.jpg

På kartet fortegner det seg slik:

1251967344_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ares har jaga på rådyr med jublende og gjallende los på drevprøver fredag-lørdag-søndag, med mange skuddsjanser om det hadde vært jakt. :wink:

 

I dag ble han innstilt til 1. Rå, etter å ha tikket inn full tid 60 losminutter på et 70-minutters drev, ikke verst av en heit unghund! :D

 

Se mer: viewtopic.php?f=7&t=13953&p=280418#p280418

 

Gratulerer med 1 premie :D ikkje dårleg arbeid det på ein søndag!!

Link to comment
Share on other sites

Var ute me bikkja (beagle på 15mnd) på søndag å han hadde rådyrlos 2 ganger. Siste gang så jeg rådyret, kjempe morro. :mrgreen: Virker som han gir seg etter 1time på los. Som han har gjort di siste 4 gangene. Synes han roter/bruker litt å finne tilbake til meg etter 1times los.( jeg sitter på samme sted som jeg slapp å bruker garmin peiler) men det kommer seg vel :?:

Link to comment
Share on other sites

nå er det ikke lenge til det braker løs :D gleder utrolig mye :D

 

 

Ikke lenge igjen nå nei :wink:

 

Var ute en tur med dachsen (Maia) på lørdagen. Hu fant rådyr med en gang, og losen gikk knall bra i 1,5 time, så dro det utenfor hørehold. Etter 30 min slapp vi beagelen vår Sofie (som har større matlyst enn jaktlyst :roll: ). Hu gikk rundt å surra litt, men etter litt fikk hun kontakt med rådyr, og losen gikk utrolig bra. Nå kunne vi høre Maias los også. Vi rakk å se begge dyra før bikkjene kom inn (dachsen først). Dette lover veldig bra for jakta og for grensekampen med Maia :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...