Jump to content

Test av Hensholdt 6-24x72


Guest solheimen

Recommended Posts

  • 2 years later...
  • 2 weeks later...

Stod i vinduet i går kveld og siktet utover ett større området med snø og skog. Retikkelet var syltynt så for å skyte noe i feks måneskinn så ser det ut til at lys må være på. Jaja i mellomtiden får jeg sette meg ned og lære litt mildot bruk :c)

Link to comment
Share on other sites

Man skulle tro at det jeg tjente på en x72 vs x56 i skumrings egenskaper forsvinner når jeg setter på det store lyset der og mister nattsynet. NB! Ren synsing siden jeg ikke har prøvd.

 

Får prøve å finne ringer som passer så jeg får montert saken. Tenkte å sette den på en såkalt langholdsrigg som jeg sjelden skyter på over 200 meter med :mrgreen: Har std Leopold ringer i dag.

Link to comment
Share on other sites

Som Solheimen skriver, mister man ikke nattsynet ved bruk av rødt lys.

Noe som er ennå viktigere, men nesten aldri omtalt er bruk av musling.

Muslingen "tvinger" øyet ditt til kun å hente lys igjennom siktet, og ikke "baklys", dette resulterer til 10-15% bedre effekt ved jakt og skyting i dunkle lysforhold.

Mvh Bjørnar/ bransjetilknyttet via jaktfall.no

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når retikkelet er i første plan blir retikkelet større når du zoomer inn, og mindre når du zoomer inn.

Altså er retikkelet like stort i forhold til omgivelsene uansett zoom-nivå.

Hvis du har mildotretikkel stemmer altså retikkelet alltid, uansett zoom-nivå.

 

Med retikkelet i andre plan er retikkelet samme størrelse uansett om du zoomer helt inn eller helt ut,

og med mildotretikkel stemmer altså retikkelet kun ved èn bestemt forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Når retikkelet er i første plan blir retikkelet større når du zoomer inn, og mindre når du zoomer inn.

Altså er retikkelet like stort i forhold til omgivelsene uansett zoom-nivå.

Hvis du har mildotretikkel stemmer altså retikkelet alltid, uansett zoom-nivå.

 

Med retikkelet i andre plan er retikkelet samme størrelse uansett om du zoomer helt inn eller helt ut,

og med mildotretikkel stemmer altså retikkelet kun ved èn bestemt forstørrelse.

 

så da er det en fordel med og bestile i andre plan da?

/Morten

Link to comment
Share on other sites

så da er det en fordel med og bestile i andre plan da?

/Morten

 

Det kommer vel an på hva du har tenkt å måle med retikkelet. Hvis det er små avstander, vil du vel uansett bruke noe forstørrelse, og retikkelet er godt lesbart også i 1. plan. Uten at du trenger tenke på nøyaktig hva forstørrelsen er. For å dra nytte av retikkel i 2. plan og på lave forstørrelser, må være for å måle ting som opptar større del av synsfeltet enn 1m på 100m. Sånn tenkte ihvertfall jeg, og valgte 1. plan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 3-12x56 med retikkel 8+lysprikk i 1. plan. Dette er helt fint. Mye letter å bedømme avstand når retikkelet ligger i 1.plan siden det da er en ting mindre å tenke på. Dette er viktig når det skal gå fort, dvs jakt eller enkelte konkuranseformer.

 

For banekoseskyting uten tidspress er ikke dette med retikkel i 1.plan så viktig lenger. Da kan du ligge der og sjekke forstørrelse og knotte i vei på kalkulatoren og ha det helt fint.

Ser også at de aller fleste kikkerter med høy forstørrelse har retikkel i 2. plan. Jeg regner med at dette er fordi strekene blir tjukke etterhvert.

Mitt retikkel gjemmer ikke mye på 12X så dette er ikke mye heft. På 24x ville jeg tro det begynner å bli generende tykke streker og små mål begynner å forvinne. Når vi kommer opp i 30-40x kan jeg ikke skjønne annet enn at det ville være ubrukelig med retikkel i 1.plan. Dette har jeg dog ikke sett, siden jeg ikke har sett en kikkert med 30-40x og retikkel i 1.plan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...