Jump to content

Test av Hensholdt 6-24x72


Guest solheimen

Recommended Posts

Hensold er "militær" merket til Zeiss, i utgangspunktet laget for taktisk bruk. Såvidt jeg vet er det lite forskjell på linser ol, men ett eller annet sted har jeg det i fra at de har litt mer gods i rørene ol, men det kommer sikkert mer utfyllende svar på banen etterhvert.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Generelt er Hensholdt betre kikkerter enn Zeiss ? Snakka med ein fyr ein gong, som meinte at Zeiss var dei beste konsumer sikta, men det er mange typer som er betre enn dei på markedet som er mindre kjente og dyrere enn Zeiss.

Stemmer dette, er Hensholdt ein av desse ?

 

 

 

Fritt oversatt fra tysk :wink:

 

Hensoldt har 1click = 1cm adjustment, Zeiss har 0,5 cm

elevation på Hensoldt er 200 clicks= 200cm @ 100m, Zeiss har 360 clicks = 160cm at 100m

reticle illuminator på Hensoldt går på når "knob" blir rotert 1/4 ur eller moturs , slår av med å trykke på "knob", lysstyrke er trinnløs. Zeiss illuminator må trekkes ut (til venstre)

the screw in accesories like the KillFlash fits only to the Hensoldt scope.

Hensholdt er MIL STD 810E. Vekt inkl montasjer= 1560g (På kjøkkenvekta)

 

Hensholdt er nok en av de siktene du tenker på. :wink: (Vet ikke hvilke andre enn den og S&B PMII) :roll: Håper noen kan komme med forslag.

 

Mit freundlichen Grüßen

Solheimen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er bilder tatt av Ulriken gjennom Hensholdten. (Ps! regner som vanlig i Bergen idag, skal prøve å bytte bilder en dag det er klarvær)

 

Første bilde er 24x, Siste bilde 12x. Er det noen som klarer å se hvor langt unna jeg er?

 

Litt info for å hjelpe litt til :wink:

Masten er 78m høg, bredde 3m nederst.

 

 

 

 

24X

82j3gb9.jpg

 

 

12X

 

8fcc9co.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvordan kan man vite hvilken forstørrelse dette stemmer med i et kikkertsikte?

 

Om du ser på toppen av retikkelet på bildet så står det 12x Det betyr at MIL dot er riktig på 12x forstørring.

Men du kan fint bruke det på f.eks 6x eller 24x bare dele eller gange på 2 :wink:

 

82j3gb9.jpg

 

89s0ksz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette var jammen gøy, dette kunne vi trenge en egen tråd om! :)

Ok, dersom mannen dekker 1,25MIL blir det 1440m. Ikke dumt.

Dersom bilen er 1,60m høy og dekker ca 1 MIL blir det 1600m. Men tror ikke bilen er 1,60 høy.

Ok jeg tipper mellom 1400-1500m.

Link to comment
Share on other sites

Hva pokker betyr foresten 2 4 6 8 10 som står i bunn på kikkerten, og de strekene på skrått oppover, så de var i kikkerten jeg har bestilt også, men glemte å spørre i sjappa...

 

Ble litt nusjerrig nå.

 

De er for estimert avstand 200m, 400m, 600m, 800m, 1000m.

på f.eks 200m vil et objekt på 1m dekke fra bunnlinja (Linja rett over tallene) til streken over 2 tallet.

på 12x. tog du han :roll: (Nu husker jeg hvorfor jeg ikke kom inn på lærerskolen :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Hva pokker betyr foresten 2 4 6 8 10 som står i bunn på kikkerten, og de strekene på skrått oppover, så de var i kikkerten jeg har bestilt også, men glemte å spørre i sjappa...

 

Ble litt nusjerrig nå.

 

2,4,6,8 og 10 = 200, 400 osv.

Avstanden mellom skrekene på skrå og referansestreken tilsvarer 1m på de aktuelle avstandene, dvs. overkroppen på en voksen mann..

Link to comment
Share on other sites

Det med 2,4,6,8,10-strekene kan jeg ikke si jeg forstår helt..

Dette retikkelet i Hensholdt kikkerten, er det standard mil-dot?

 

Siden jeg ikke er pedagog, les her :wink:

 

6yk3q7r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette var jammen gøy, dette kunne vi trenge en egen tråd om! :)

Ok, dersom mannen dekker 1,25MIL blir det 1440m. Ikke dumt.

Dersom bilen er 1,60m høy og dekker ca 1 MIL blir det 1600m. Men tror ikke bilen er 1,60 høy.

Ok jeg tipper mellom 1400-1500m.

 

Såvidt jeg vet er denne bilen 1,485m høy, med normale dekk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var på vei ut døra nå for å dra på jobb, så ringte de fra Winge våpen...

 

Rifla er klar, med "hubbel teleskopet" påmontert!!!!

 

Rett opp på dataen, overføre kroner til riktig konto, skryte litt her, og om ganske nøyaktig 10 min. legger jeg mine klamme hender på nye kikkerten!!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Sitter foreløpig på en Remington 700 LTR i .308.

Dønn presis rifle, som jeg er veldig glad i, så får vi se om det blir noe langholdsyting, da detter siktet plutselig over på noe annet, som TRG-42 eller noe rart.. :wink:

 

Er for ordens skyld ikke en Hensholdt da, men Zeiss i 6-24x72 så det er jo "praktisk talt" det samme...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...