Jump to content

Beverjakta 2008


hansen deluxe

Recommended Posts

Ny plass nye muligheter, Hobølelva. Andre hadde ikke mulighet, så jeg lot meg overtale.

Fant raskt en plass der beverherjingene hadde pågått lenge, satte meg ned og hadde en 55m elvestrekning og noe av en sving å se på, rett i svingen en enorm beverhytte fra kanten og flerfoldige meter oppover lia. Hørte plask og gnag bak meg og borten for svingen. Plutselig er beveren framme i vannet foran hytta, i handkikkerten så den enorm ut. Den kravler delvis opp av vannet ved hytta, rister seg og begyner å gnage kvist med ryggen mot meg. Den ser ikke mindre ut i sikte 24x, skjelden jeg bruker den oppløsningen på jakt , men det var så fint sol da, på fredag kveld. Bever pelsen tørker utrolig raskt, skinner i sola som en nyfrisert brunette. Den snur seg og klør med bakfoten bak øret, holder an vil ikke treffe foten. 22-250'n taler, B dumper ned med nesen under vann. Etter et øyeblikk kommer store mengder blod ut av innhullet og farger vannet, deretter noen kraftige kramper i halen, så stille. Voksent dyr, men ikke på langt nær så stor som den hadde sett ut i kikkerten.

 

Her er en skalle, jeg ikke klarte å knuse som er hjemme montert, men ikke sikker på hvordan poste bilder.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 402
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har forøvrig fått bever nr.2 i løpet av helga.....en liten årsunge. Var flere dyr ute, men denne satt seg lagelig til for skudd :mrgreen:

 

Hadde flere mulige posteringsplasser, men måtte velge ett og valgte den mest ferske pinner på.....og valgte, for meg, rett denne gangen.

 

1006220lg1.th.jpg

 

Hadde forøvrig en artig og frustrerende situsajon i løpet av helga.....Satt på en veldig god post med god oversikt. Det kom 3 bever ut....men svømte vekk fra meg og til en beiteplass ca. 300m unna....Hva f....jeg vurderer prøve smyge, men sitter litt til. TIlslutt bestemmer jeg meg for prøve smyge......og etter mye smyging er jeg i nærheten og ser aktivitet i vannkanten...NÅ tenker jeg....smyger meg frem bak en liten berghaus og opp på den...ser to bever....og får børsa i posisjon....perfekt vind....og 30 meter....begynner krumme pekefinger.....så glir begge beverne ut i vannet....mililsekunder før jeg skyter....HVA F....og plutselig kommer det en grevling :shock: av alle ting inn fra siden....den roter litt rundt der...bever plasker og forsvinner....kommer opp igjen ca. 50 meter ute i vannet....grevlingen ser på meg og svimer avgårde videre....han hadde trådkorset på seg flere ganger....men lot være.....både merkelig, artig og frustrerende situsjon.... :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis med beverene :D

 

@ FMH noe sånt jeg hadde i tankene, mulig feste på en "hylle" som skallen står på. Har funnet noen eksempler på skjold former som jeg funderer på.

 

Har blir mindre jakting den siste tiden. Hus og hjem krever sitt i "våronna". Er ikke bare jakt som gjelder desverre. Selvom begge jakter. Men skal utnytte de tre siste dagene så godt det lar seg gjøre 8)

Link to comment
Share on other sites

Da er vi kommet tilbake fra noen dagers jakt i Rendalen. Vi(meg selv, Obelix og Skjørtejegern fra SL + Morten) hadde full klaff med turen. Vi hadde ett kort hver og dro avgårde på tirsdag(2 stk) og onsdag. Hadde leid hytte av Rendal Kommuneskoger. Hytta viste seg å være ribbet for utstyr men etter ett par telefoner ordnet det seg. Været var kjempebra på hele turen.

Første bever som blei skutt var det Obelix som tok. Det var på torsdagen.

 

28042008155230him4i95SvEoM.jpg

 

15,5 kg.

 

28042008155230fiPVIYHYCESM.jpg

 

Her er den flådd og klar for salting.

 

På fredag ble det min tur.

 

28042008155230LovEQn12Qani.jpg

 

280420081552307iA7xj6CAiy9.jpg

 

17 kg.

 

Dette var en raring. Venstre framfot manglet. Var bare en liten beinstump som stod igjen innom skinnet. Klarte ikke helt å finne ut om det var medfødt eller en skade. Pelsen var helt fin over beinstumpen og det var heller ikke noen arr å se. Ellers så var den i god stand og det ser ikke ut som skaden har hemmet den noe særlig.

 

En time seinere mens jeg satt på hytta så smalt det i den retningen Skjørtejegern satt. Han hadde skutt en bever som datt i elva for han. Heldigvis fløyt den så etter å ha byttet til vadebukser fikk han tak i den.

 

28042008155230142qBD445E1G.jpg

 

14,5 kg.

 

280420081620211tUL2s4m1wcB.jpg

 

Mens vi stod ved elva og diskuterte hendelsesforløpet kom det en jerv opp fra elvekanten og diltet i ett rolig tempo over jordet bare 50 m fra oss og videre opp i lia. Artig opplevelse og 1. gangen noen av oss hadde sett jerv.

 

Etter flåing av de tre første beverene var det på tide med bilder av skallene.

 

2804200815523091fh3F1Y4qKn.jpg

 

Fra v mot h. Beverskallene til Skjørtejegern,Obelix og min.

 

Lørdags ettermiddagen måtte vi smake på beverkjøttet og skar opp en ryggfilét i biter og stekte den i fonduegryte. Spesiel smak men helt ok.

 

Siste jaktkvelden var det Morten's tur til å skyte bever.

 

28042008155231dUltVw7MR3AU.jpg

 

11,5 kg.

 

Søndags morgenen var det bare å rydde/vaske hytta og sette kursen hjemover igjen. Dette var en kjempetur og ekstra fint ble det da alle fikk hver sin bever. I tilleg til de som ble skutt så vi flere andre bevere.

 

Alt i alt: En vellykket tur.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har skutt bever. Har vært på bever safari i kveld i undervisningsøyemed. Så til sammen 6 forskjellige individer hvorav vi så 3 av dem 2 ganger så så bever 9 ganger. Grunnen til at vi klarte og skille dem er at de er merket pga forskning. Dette foregikk i Lunde i regi av Høyskolen i Telemark avd. Bø der jeg er student. Klødde litt i avtrekksfingeren må jeg innrømme.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en mindre bever i vestfold :wink: Skutt nesten midt i bilde, på myrkanten :mrgreen: 70-80m hold

beverjakt003.jpg

 

Fikk melding over samband fra 35Whelen at bever var observert langs kanten, så vi ble sittende begge og følge denne med håndkikkert opp og ned langs tjernet i lang tid, men da han dukket ned en tur kom rifla opp i anlegg. Og da han krabba litt opp på myrkanten gikk han over til de evige marker :mrgreen:

beverjakt007.jpg

beverjakt005.jpg

beverjakt010.jpg

Mr Drilling og meg

beverjakt014.jpg

Våpnene som var med på dagens jakt

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til beverskytterne! :D

 

Har akkurat vært en kjapp tur for å titte etter sjøl. Ble ikke noe dyr, men fikk en artig opplevelse! Posterte 500 meter unna kollegaen (som er grunneier der jeg jakter). I halv åtte tiden fant jeg ut at jeg skulle rusle oppom på en kaffe. Pakket ned fjellduken og kastet sekken på ryggen. I det jeg vred meg litt for å få den på ordentlig så jeg jaggu en bever ti meter unna, bak meg og svømmende rett mot meg! Stivnet, omtrent med hjerteinfarkt, og så den gikk i land bare 7 - 8 meter fra meg. At den ikke merket at jeg var der! Var ikke akkurat stille... Og kombien lå på bakken... Satte meg sakte ned, plukket den opp og lente meg inntil treet jeg hadde postert ved, men det var litt kratt i veien så turte ikke skyte umiddelbart. Ville vente til jeg fikk bedre klaring. Så så jeg en til i vannet, også ca ti meter unna. Plutselig plasket den med halen og begge forsvant. Da hadde de nok været meg. Var svakt drag i lufta mot dem. Så ble ikke bever, men du verden så artig lell! :D I grunn ganske utrolig at jeg ikke så dem før de var så nære, men var jo mer fokusert på bestilling av kaffe pr sms og pakking enn bever akkurat da! Du verden for en timing... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja det var en fin fin tur i går. Hadde med Sir K og Mr. Drilling og nok en gang hadde Sir "flaks" med posten sin. (lurer på om han kan lukter hvor bevern kommer jeg :mrgreen: ) Vanskelig å observere i går da det var mye vind, men fant 1 bever i bølgeskvulpet med den store håndkikkerten, 200 meter sør for meg i nærheten av der Sir satt. Så da var det bare å håpe at han gikk på land. Det holdt med 2 sekunder på land, og A-max`n til Sir gjorde jobben som den skulle gjøre. Grattis med flott bever, og til alle dere andre som har fått skutt. Det blir en fin skinnfell til deg og hu mor :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde en liten rekognosering i "stamtjenna" for å se hvordan det står til med bestanden i det vassdraget jeg jakter mest bever, og jaggu var det ikke her de var samlet alle i hop.

Ligger ikke mindre enn 3 beverhus i denne tjenna som forøvrig er ca 100x500m.

.....Så det var der de hadde gjemt seg i hele vår :evil: ..

 

Så en gedigen slamp av en bever som bare lå og duppa i vannet og svømte frem og tilbake +-100m fra det største huset, den ble umiddelbart fredet. Målte kroppen til ca 70-75cm i retikkelet og da var ikke halen med!

Håper det var ei sugge som får mange unger som sprer seg nedover langs elva med tid og stunder.

Ellers så jeg en mindre bever som dreiv på i enden av tjenna. Der var det storhogst, så det hadde nok ikke skadet å ta ut et par av de mindre beverne, men den forsvant innover et dike og holdet var i lengste laget.

Mens jeg lå der og speidet i kikkerten kom jaggu Hr. Grimbart ruslende rett ved diket der beveren hadde forsvunnet minutter tidligere. Fulgte den ca 100m mellom granleggene ved vannkanten.

Han hadde det tydeligvis travelt for å finne seg noe å spise, for det var ikke mye ro i ræva på den karen.

 

Hvis det ikke regner kattunger i kveld blir det nok en ny tur, og siste sjans for min del i år.

 

Det har vært jaktet ganske mye lenger nede i elva og tjennene så det gjør forsåvidt ingenting om det ikke blir noe heller. Beverjakt er noe som er populært her nede på sørlandet om våren, men heldigvis finnes det slike utilgjengelige steder som ingen gidder å oppsøke.

Beveren er merkbart skyere der oppe enn de "tambeverne" som holder til nærmere bebyggelse og folk.

Det er ihvertfall mitt inntrykk.

 

Gratulere til alle beverjegere med fangstene!.. snart fredning og elgbanesesong! ;):oops:

Link to comment
Share on other sites

Vi var en tur i tjønna "mi" igår med en skokk med unger fra ungdomsgruppa i den lokale jeger og fiskeforeninga og så etter Børre.

Tok med meg den eldste og mest ivrige av dem og satt oss på plass mens de andre lekte og herja i andre enden av vannet under oppsikt av de andre lederne....

Fra posten så har vi oversikt over to gnageplasser på andre siden av tjønna, så i kikkerten at Børre hadde vært i gang siden siste besøk på lørdag.

HwC54815.jpg

Rundt i området er det mye aktivitet, så bevern bør være vant til både støy og annen aktivitet, allikevel har jeg ikke sett snurten av ett dyr i våres....

Vi så ikke noe til Børre i går heller, jeg tenker vi lar de være til neste år. (har ikke annet valg :oops: )

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Jakta bever langs glomma et stykke nord for Kongsvinger i helga. Brukte kano på stille sideelver. Det er snodig så lite redd beveren er for båt. En stor hunnbever svømte forbi oss på 5 meters hold. Vi "spanet" den og gled forsiktig etter med kanoen på rundt 100 meters hold. Et stykke unna gikk beveren på land og begynte å spise. Vi kunne padle forsiktig innpå og avgi skudd. Det viste seg å være en stor hunn som jeg vil anslå til rundt 25 kilo. Må si at beverjakt fra kano ga mersmak.

Link to comment
Share on other sites

Har slitt veldig etter året`s første fall. Tett skog, vanskelig vindforhold har lurt meg flere ganger. I tillegg til ett bomskudd.

 

Igår kveld tenkte jeg ut en ny strategi, og smøg meg inn fra annen kant. Kom ut av tett-skogen, og befant meg rett i hogstfeltet. Siden jeg var noe sent ute, var de trolig blitt var meg og støkt. Satt allikevel 2 timer med vann over anklene, uten å se annet enn bobler som forsvant forbi meg oppover bekken. Trolig bever som svømte under vann forbi meg.....

 

Ut igjen ikveld, siste sjanse.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

En bever observert.....

Smyging begynte. Når jeg, på raske føtter, smyger langs vannkanten kjenner jeg at vinden kaster.... noe som ikke lover godt:roll:

Prøver febrilskt å finne rene skudd bilder...men er mye kvist i veien, kjenner nok en gang at vinden kommer i nakken og burre glir ut i vannet.

 

Ligger å værer....PLASK, og borte....i mellom tiden finner jeg en liten gleppe i tilfelle jeg skulle ha flaks og den kommer opp igjen og setter seg på samme sted....er lov å håpe, sant :roll:

 

Burre kommer opp etter ei litta stund, ligger å værer, svirrer rundt men vil ikke på land.

Dukker og blir borte...Filler'n, jeg blir sittende venter på at den kommer opp igjen. Joda, burre er i vannskorpa igjen, denne gangen har'n snudd ryggen til meg og svømmer mot en odde og hytta.

Jeg går tilbake til der jeg opprinnelig satt, tar med tingene og setter meg på en høyde og holder hytta under oppsikt....men ingen burre viser seg.

 

Dett var dett, jaja nå er det 10 mnd til "vårens vakkreste" begynner igjen :? .

Men det blir nok til at jeg tar med kamera å filmer litt i løpet av sommeren... :wink:

Dessuten får jeg nok å henge finga i frem over.... :mrgreen:

 

Gratulerer til dere alle som har fellt bever denne sessongen, og skitt jakt til dere som skal ut i kveld. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som benyttet seg av siste kvelden?? Og var heldige i tillegg....

 

Hvem fikk den siste fellingen? :D

(hvis det ikke er noen med utvidet jakt muligheter da?)

 

Jeg skal benytte rød dagen imorgen til koking av mine 2 skaller, og få de opp på ei plate :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i kveld, siste sjanse. Kom på post rett før 2000. Flott vær, kun en liten bris i lufta. Litt over halv ni hørte jeg lyden av bever i vannet til venstre for meg. Smyger meg stille ned fra posten og nærmere vannkanten. Ser etterhvert beveren på en trestamme ute i vannet. Brått legger den på svøm rett foran hytta. Ligger rolig noen få sekunder og værer. Så PLASK, "pokker" tenkte jeg. Neida, burre svømte en runde til og rett inn mot samme sted. Snek meg enda nærmere uten at jeg klarte å få øye på den. Saumfarte treet og vannet med kikkerten. Yezz, der var`n. På stammen, enda nærmere land. Flytter meg litt til venstre og tar anlegg mot et tre. Bare venter på at den skal snu seg. Sakte men sikkert vrir den seg riktig vei. Bogen i sikte og pang. Burre flater ut på stokken og ligger rolig. Følger med den noen få sekunder før jeg løper opp å henter stanga. Raske føtter tilbake. Beveren er borte :(

I mellomtiden har den sklidd ned fra stammen og ut i vannet. Borte var den.

Så i morgen skal jeg ut med båt i dagslys. Det er kun 1 meter dypt der jeg skjøt den.

Link to comment
Share on other sites

Blir liten fisketur på deg imorgen da hansen.....hørtes ut som den skal ligge der når du kommer imorgen.

Er vel fortsatt litt kaldt i vannet hos deg vel, derfor ikke noe bading?? :D

 

Jeg hadde kommet meg i vannet hvis det var en sjanse til å få den opp :lol:

Den burde ligge der rett under stammen.

Men jeg får ikke ro i kroppen før jeg har sjekket i morgen. Flyter nok opp med tid og stunder. Samme skjedde i fjor. Var å sjekket flere ganger inntil jeg fikk en telefon om at den var funnet 1.5 måned etterpå.

Noe dritt det der. :(

Link to comment
Share on other sites

Siste jaktdag er over for denne gang :( Var ute og på post litt før 20.. ferske gnag siden sist lovet bra, men en uberegnelig vind som kastet alle veier får ta skylden for at burre ikke viste seg verken på land eller i vann. Da skytelyset var over bestemte jeg meg for å rusle mot bilen for å ta en kaffekopp... syntes jeg hørte rasling der jeg hadde sett for meg beveren skulle komme og frøs til. Joda det er noe som definitivt kommer mot meg i tussmørket. Jeg står med ryggen helt inn til ei gran og for føste gang i kveld er vinden på mitt lag. Det som åpenbarer seg får meg til å juble med tanke på 10 august :D Den bukken som passerte meg på to meter var en staselig sekstakker. Utrolig naturopplevelse på slutten av en jaktdag!

Link to comment
Share on other sites

Blir liten fisketur på deg imorgen da hansen.....hørtes ut som den skal ligge der når du kommer imorgen.

Er vel fortsatt litt kaldt i vannet hos deg vel, derfor ikke noe bading?? :D

 

Jeg hadde kommet meg i vannet hvis det var en sjanse til å få den opp :lol:

Den burde ligge der rett under stammen.

Men jeg får ikke ro i kroppen før jeg har sjekket i morgen. Flyter nok opp med tid og stunder. Samme skjedde i fjor. Var å sjekket flere ganger inntil jeg fikk en telefon om at den var funnet 1.5 måned etterpå.

Noe dritt det der. :(

 

Det er noe dritt slikt ja......men satser vel på du finner denne, ihvertfall til du får sjekket.

Er vel ikke strøm eller annet i vannet som kan flytte den..??

Link to comment
Share on other sites

Siste jaktdag er over for denne gang :( Var ute og på post litt før 20.. ferske gnag siden sist lovet bra, men en uberegnelig vind som kastet alle veier får ta skylden for at burre ikke viste seg verken på land eller i vann. Da skytelyset var over bestemte jeg meg for å rusle mot bilen for å ta en kaffekopp... syntes jeg hørte rasling der jeg hadde sett for meg beveren skulle komme og frøs til. Joda det er noe som definitivt kommer mot meg i tussmørket. Jeg står med ryggen helt inn til ei gran og for føste gang i kveld er vinden på mitt lag. Det som åpenbarer seg får meg til å juble med tanke på 10 august :D Den bukken som passerte meg på to meter var en staselig sekstakker. Utrolig naturopplevelse på slutten av en jaktdag!

 

Det er noe dritt når denne dagen kommer.......men med opplevelsen du avsluttet jakta med så har du noe glede deg til....ikke mer enn drøye 3 mnd.... :D

Link to comment
Share on other sites

Siste jaktdag er over for denne gang :( Var ute og på post litt før 20.. ferske gnag siden sist lovet bra, men en uberegnelig vind som kastet alle veier får ta skylden for at burre ikke viste seg verken på land eller i vann. Da skytelyset var over bestemte jeg meg for å rusle mot bilen for å ta en kaffekopp... syntes jeg hørte rasling der jeg hadde sett for meg beveren skulle komme og frøs til. Joda det er noe som definitivt kommer mot meg i tussmørket. Jeg står med ryggen helt inn til ei gran og for føste gang i kveld er vinden på mitt lag. Det som åpenbarer seg får meg til å juble med tanke på 10 august :D Den bukken som passerte meg på to meter var en staselig sekstakker. Utrolig naturopplevelse på slutten av en jaktdag!

 

Det er noe dritt når denne dagen kommer.......men med opplevelsen du avsluttet jakta med så har du noe glede deg til....ikke mer enn drøye 3 mnd.... :D

 

Ja jeg ser virkelig frem til både bukkejakt og hundejakt i år. Er utrolig med dyr i terrenget. Her er det bare å ta ut riktige dyr slik at stammen holder seg!

Link to comment
Share on other sites

Noen som benyttet seg av siste kvelden?? Og var heldige i tillegg....

 

Årets eneste tur med gevær etter beveren i kveld: 5 dyr ved ankomst, fire igjen ved avreise. Hadde glimrende muligheter til å vurdere dyra og velge ut rett kandidat. Resultatet ble en fjorårsunge på ca. 5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Noen som benyttet seg av siste kvelden?? Og var heldige i tillegg....

 

Årets eneste tur med gevær etter beveren i kveld: 5 dyr ved ankomst, fire igjen ved avreise. Hadde glimrende muligheter til å vurdere dyra og velge ut rett kandidat. Resultatet ble en fjorårsunge på ca. 5 kg.

 

Man får gratulere da :D

Link to comment
Share on other sites

Er visst heldig jeg da ser det ut til. Har ikke fått bever på de to småturene jeg har hatt sjøl, men grunneieren har tillatelse til å felle bever frem til 15. mai. :) Blir nok et par turer til for meg da, sjøl om jeg egentlig ikke har tid.

Link to comment
Share on other sites

Forlenga her også. Norge er kontrastenes land og er vi heldige så er det nesten bart når den 15. kommer. Da skal man se det blir en Børre til i år.

 

Skal dessuten på et par dagers "sexreise" i Sverige (for hunden, dessverre) :oops:

Der er det beverjakt fram til 10. mai og jeg har ordnet jaktmulighet mens jeg venter på hundenes gledesstund.

 

Om det blir en i passe størrelse, så er planen en bever rug som kan pryde gulvet ved siden av bamsen.

 

God tur til Frankrike Tussa, og lykke til med fransken. Stikker innom og kikker på den skjønne madonnaen neste gang jeg er i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

Sier som Homer - Yuhuuuu! når jeg fant Kammeret.no!

 

Var ute sist helg, men 50cm råtten snø gjorde det vanskelig å bevege seg, og bekken hadde nok av svinger og da ble det vanskelig - så jeg endte opp med å skremme beveren(e) tre ganger før mørket kom. Satser på bart føre neste helg!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg nyss kommet hjem etter å ha gjort et lite forsøk på å finne beveren fra i går. Men nei, ingen burre :(

Må belage meg på mange turer bortom der for å prøve å finne den. Flyter nok opp om et par uker.

 

Satte meg ned å filosoferte ved beverhytta en halvtimes tid.

Hele jakta der startet med at Mona og jeg tilfeldigvis fant den kolonien i november og holdt den jevnlig under oppsikt. Har ikke tall på hvor mange timer henne og jeg har tilbrakt der, men det er ikke få.

Har stukket innom der på fra jobb. Dratt ut seint på kvelden når det fortsatt var snø på bakken og islagt vann. Så de første tegnene til liv i slutten av februar.

Beverjakta er ikke enkel hvis en skal lykkes. Takk og pris er det fortsatt 2-3 bever igen der. Mor sjøl lever i beste velgående, forhåpentligvis gir den et par nye unger til neste års jakt :)

Men nu er det noen måneder til neste jakt.

 

Er glad jeg kan få oppleve det som er vårens vakreste eventyr 8)

Link to comment
Share on other sites

Det var synd det da hansen.....dette er vel et av de vanskelige tingene med beverjakta..?

 

Virke som kolonien er i godt hold allikevel.....så den byr nok på opplevelser om 10 mnd igjen (med rifle da :D ) Ellers er det vel muligheter og se på de hele sommerhalvåret.....og jakte på de med filmkamera :D morro det også.

 

Og er veldig enig i siste setningen din i posten........... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kom heim fra beverjakt i vrådal å går og hadde med meg børre heim igjen! var der borte med ein kompis gjeng på 4 stk og fekk totalt 3 beverar! kjempe tur og gleder meg til neste år når me skal tilbake igjen!

 

Eg fekkmin første bever den første kvelden (ein bever på ca 15-17 kg) den svømte fint i vatenet før den gjekk på lander og ristet vatnet av seg og satte seg fint til med breisida til ! da gjorde 250` i en jobben med ei 55 gr v-max kule fyngerte utmerket! beveren låg på stedet! fekk noen krame trekninger i halen, men ellers ok!

 

såg bever kvar dag på 7 dagers jakt !

 

Kjempe tur og dette skal gjentas!

Link to comment
Share on other sites

Var ute onsdag kveld, som var siste sjanse. Kastevind gjorde at yndlingsposten måtte gis opp, men jeg hadde lagt merke til aktivitet lenger opp. Gikk derfor dit, og satte meg litt inn på myra. Etter ca. 30 min. tenkte jeg at jeg måtte flytte på meg, siden jeg ikke så noe. Klokka var over åtte, og mørke skyer gjorde at det faktisk begynte å skumre. Reiste meg opp, tok ett overblikk med kikkerten, og jammen satt det ikke en liten fant og spiste i ro og mak ett stykke unna. Midt i kvist og kvas, og jeg hadde småbjørk foran meg. Håpløst å skyte. Måtte smyge rundt, og nærmere. Etter ca. 20-25 minutters smyging og kryping, var jeg i en glenne, og på 30 meters hold. Med skytestaven fant jeg ut at det ville gå bra, og presset avsted skuddet. Helt dødt med en gang, og så ingen bever! Trodde ett øyeblikk at jeg hadde bommet, men så kom krampene, og den lå like ved allikevel. Skuddet hadde vridd den rundt, og bak en buske. Klokka var omtrent ni da skuddet falt. Litt vanskelig å få i land, så det ble for mørkt for bilder.

 

Sierra Varmint 85-grains i 6.5x55. Ladd til 910-920 m/s. Sideskudd på hodet denne gangen, og halve hodet i utgangen var borte. Det ser ikke ut til at min ladning stopper i dyret, ved hodeskudd. Jeg har ladd med skytterlagskrutt, og har som nevnt målt hastigheten til 910-920 m/s. Dersom noen har tips om hvordan stoppe kula i dyret, er jeg takknemlig for råd. Høyere hastighet? (ved mindre hastighet, fikk jeg ikke presisjon). Vil skudd i bogen stoppe bedre enn ved skudd i hodet?

 

Det var året`s siste bever, det ble med to fjor-unger for min del iår.

 

Gratulerer til alle andre som også har skutt bever iår!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vil skudd i bogen stoppe bedre enn ved skudd i hodet?

 

Det var året`s siste bever, det ble med to fjor-unger for min del iår.

 

Gratulerer til alle andre som også har skutt bever iår!

 

mvh Dagl

 

Gratulerer med Burre :D

 

Jeg har skutt mine bevere litt foran bogen og den har blitt på stedet.

 

Jeg lader ikke selv, men brukt ferdige rulla ammo i 30-06......Fusion 180 grains to siste år....det blir jo hull i beveren, men ikke mer en jeg kalrer leve med.

 

Mulig jeg får et annet syn neste år når jeg får min 6,5x55 klar....og kanskje kommet igang med lading... :D

 

Vedr hastigheter og det andre du spør om, må andre svare deg på det :)

Link to comment
Share on other sites

kom heim fra beverjakt i vrådal å går og hadde med meg børre heim igjen! var der borte med ein kompis gjeng på 4 stk og fekk totalt 3 beverar! kjempe tur og gleder meg til neste år når me skal tilbake igjen!

 

Eg fekkmin første bever den første kvelden (ein bever på ca 15-17 kg) den svømte fint i vatenet før den gjekk på lander og ristet vatnet av seg og satte seg fint til med breisida til ! da gjorde 250` i en jobben med ei 55 gr v-max kule fyngerte utmerket! beveren låg på stedet! fekk noen krame trekninger i halen, men ellers ok!

 

såg bever kvar dag på 7 dagers jakt !

 

Kjempe tur og dette skal gjentas!

 

Bare passe seg.....beverjakt er sterkt vanedannende og veldig engasjerende :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sierra Varmint 85-grains i 6.5x55. Ladd til 910-920 m/s.
Med den kula kan du like gjerne parkere B med skudd i området ved bogbladet og nakken. Det funger i hvertfall fint med tilsvarende kule i 50-55grs i +1100m med 22-250, men treffer jeg lengre oppover nakken splintrer skallen av trykket. Trodde du skulle få mere fart på den, og dermed mere splinter av kula, større effekt inne i dyret og mindre tjangs for gjennomskytning.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...