Jump to content

Innlevering av våpen


barfoed

Recommended Posts

Man tar vel i mot de fleste steder, men strengt tatt er det vel egentlig eier selv som skal dekke utgifter til destruksjon. Jeg tror at den offisielt riktige måen er å få en børsemaker til å gjøre våpenet ubrukelig, så skriver børsemakeren en erklæring om at våpenet ikke lenger eksisterer. Dette papiret leveres til politiet, som sletter våpenet fra registeret.

 

Men du kan jo prøve; tar de i mot så slipper du rimeligere unna :-)

Link to comment
Share on other sites

Sidan våpna er registrerte, er det totalt uproblematisk å levere dei inn til politiet.

 

Amnestiet hadde som mål å få uregistrerte våpen ut av samfunnet, derfor kunne ein komme og levere inn uregistrerte (dvs ulovlege) våpen utan frykt for straffereaksjon.

Link to comment
Share on other sites

Det andre er mitt, en gammel Mauser fra forsvaret, M59F1. Er ikke mye man får for den likevel.

 

 

Ca 1000kr vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Det andre er mitt, en gammel Mauser fra forsvaret, M59F1. Er ikke mye man får for den likevel.

Øh. Gi'n bort til en fersk jeger med dårlig økonomi? Hvis du ikke får napp på en "Mauser gis bort"-annonse her inne blir jeg mildt sagt overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Edward!

 

Så fremt riflen er i skytbar og sikker stand, så kan den bli et godt utgangspunkt for en fersk og ung jeger. Eller du kan gi den til en som har et eller annet prosjekt i tankene og sette som krav at prosjektet blir dokumentert og beskrevet i en egen tråd. Da får vi alle glede av riflen :D .

Link to comment
Share on other sites

Det andre er mitt, en gammel Mauser fra forsvaret, M59F1. Er ikke mye man får for den likevel.

M 59 er et ypperlig våpen til div. "prosjekter". Flotte nøttetreskjefter har de også. Produksjonskodene er vel slipt bort (stemmer det, Mentor?), så en finner kanskje ikke ut hvilken fabrikk kassen opprinnelig ble laget på. Men Kongsberg bygde ikke opp våpen på dårlige kasser! Alt for godt våpen til å destrueres! (Jeg har faktisk ingen 7,62 Nato/308W på kortet for tida, så kanskje Onkel, dvs. "Tante", kan overtales til å registrere en slik?).

Link to comment
Share on other sites

Kan man fremdeles lever våpen inn til Politiet for destruksjon eller var det bare under amnestiet? De er registrerte men ønsker å bli kvitt de.

 

Lämnade in nått kilo ammunition till politiet efter amnesti perioden. Visade enbart upp våpenkortet på kalibern, kostade mig inget. (Ammunition var defekt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...