Jump to content

Heens overgangshysle for bytte av løp, erfaringer?


Jeger68

Recommended Posts

Hei.

 

Er i ferd med å kjøpe meg ei rifle i 9,3 der det følger med et løp i 30-06. Så denne annonsen på finn: http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... l&tot=null

Dette er altså en overgang som settes i låskassa som skal gjøre det enkelt å bytte løp.

Har hørt om denne løsningen før, men vet ikke om noen som har brukt den. Er det noen som har erfaringer med dette konseptet?

Link to comment
Share on other sites

Vet dere om de løpene en har må gjenges opp på nytt og tilpasses denne overgangshylsa? Eller, når jeg tenker meg om må de vel det. For å få plass til hylsa i låskassa må vel gjengedelen på løpet få mindre diameter..

Link to comment
Share on other sites

Vil da si at bildene i annonsa er selvforklarende om man har litt teknisk innsikt...

 

Har selv et lignende opplegg i mauseren min og det fungerer like bra som om at pipa skulle vert "hel", dog har jeg M20x1 gjenger på pipa og de går

helt inn til enden på pipa/starten på kammeret. Vet ikke helt jeg, men jeg får meg ikke til å sette inn ei pipe uten en viss form for liming.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på det samme som deg, men jeg vil IKKE velge Heen sin overgangshylse! Jeg ringte for å spørre og hadde alt bestemt meg for at denne måtte jeg ha. Handelen var nesten i boks da han fortalte at han ikke tilpasset de pipene jeg alt hadde men at jeg måtte kjøpe nye av han, han ville heller ikke oppgi hvilke fabrikat pipeemner han bruker.

Harald Viken på Garthus kan lage et like godt system (sikkert de fleste andre BM'er også) så jeg bestiller der, litt dyrere hylse, men du kan bruke de pipene du alt har og da blir det mye billigere i alle tilfelle.

Om Heen ombestemmer seg og vil tilpasse de pipene folk alerede eier har jeg tre rifler som går til han umiddelbart, for at han er en flink fyr er jeg ikke i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Muligens et dumt spørsmål, men hvorfor velger dere Heens system fremfor å få rettet opp brystningen på kassa og skifte mellom vanlige piper ved hjelp av pipestikke og låskassenøkkel? Er fordelen kun at man kan skifte piper uten verktøy med bare håndmakt?

Link to comment
Share on other sites

For å være ærslig her jeg ikke helt greie på det, men en kammerat hadde pratet med en børsemaker som sa at låskassa (gjenger osv) ikke hadde godt av stadig inn og utskruing av løp. Dessuten her jeg ikke utstyret til å bytte piper, men mulig det er like billig som å dette "hylsesystemet"?

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei rifle som er til ombygging hos Viken's Børsemakerverksted, har berre sett godsakene enno, men det systemet som eg har fått lagd er med brutte gjenger sånn at eg dreier pipene ca. 60* for låse dei opp eller igjen.

Ein stor fordel med sånne system som dette utenom berre pipeskifte er at hvis du skal ut å reise eller kunne tenke deg å ha rifla i f.eks. sekken så trenger du ikkje verktøy for å ta ut eller sette i pipen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slik Heen muffe i saueren og er kjempe fornøyd.

Det at han ikke tilpasser løp har vært null problem, hvilken som helst børsemaker gjør dette for 500-1000kr løpet og det er null problem å tilpasse løpa enn alt har, selv har jeg fått tilpassa løp som tidligere har stått i sauer, mauser, remington og tikka.

Link to comment
Share on other sites

Huff, nå kjenner jeg at havesyken våkner igjen. Eller mer korrekt: Lagesyken. Jeg har SÅÅÅ lyst til å lage en slik løsning selv, men samtidig må jeg innrømme at jeg ikke har noe behov for det. Og jeg ser for meg at løsningen gjør det vanskelig/umulig å bruke strekklapper, noe som er et alvorlig minus. Og likevel, vil, vil vil....

Link to comment
Share on other sites

[]Fritenking på[]

 

Hva om man kunne lagd løpsinnfeste som er utforma på samme måte som en Capto-kopling?

C4 skulle vel være grei dimensjon i utgangspunktet.

Utfordringen blir å få trukket denne innfestinga inn på låsekassa, men dette kan løses med en tynn "trekkmutter" på utsida (kan lage den slik at vanlig håndmakt er nok).

Presisjonen ville bli minst like godt som hvilket som helst annet løpsbyttesystem.

 

[]Fritenking av[/]

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen blir å få trukket denne innfestinga inn på låsekassa, men dette kan løses med en tynn "trekkmutter" på utsida

 

Som ei muffe utanpå? Kunne kanskje funka.. Capto er jo eit stabilt og fint system i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Det var faktisk en jækla god ide LeBoost!!

Da hadde man eliminert gjengeavslutningsproblematikken ift rett posisjonering av evt åpne sikter samtidig som at løpsbytte kunne ikke blitt raskere :D

 

Jeg tinger på en til mauseren om du fyrer opp Toshibaen! ;)

Link to comment
Share on other sites

Og jeg ser for meg at løsningen gjør det vanskelig/umulig å bruke strekklapper, noe som er et alvorlig minus. Og likevel, vil, vil vil....

 

Det bør gå an å få til noe som ikke dekker hele kammerdelen av pipa, slik at du fremdeles kan bruke strekklapper. Men da må du muligens ha brutte gjenger i selve låskassa for å spare litt plass i lengden. Hvis du ser min tråd om Winchester 1886 under "børsemaker og prosjekt", så viser det bilder av Winchesters take-down løsning anno slutten av 1800-tallet. Denne har mesteparten av kammeret utenfor kasse og kasseforlenger, så hvis man tar av forskjeftet bør det være uproblematisk å bruke strekklapp til trykkmåling. Systemet har også innebygget mulighet for justering av slakk/slitasje, individuelt pr pipesett.

Nå er dette ei bøylerifle, men de brukte et tilnærmet identisk system også på 1895 (?) utgaven, som har boksmagasin. Magasinrøret er da byttet ut med en justeringsskrue for å ta ut slakk.

 

Selvsagt er det lite ønskelig å kopiere dette direkte, da man ender opp med delt stokk og ikke får mulighet for frittliggende pipe. Men det bør vel gå an å redusere størrelsen på låskasseforlengeren og bruke en liten konisk bolt eller en kileformet hendel til låsing, så man får det inn i en mer moderne stokk.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er pipebytte uten spesielt verktøy, for hurtig skifte av løp. :)

 

Jeg har dette systemet på min Rem. Syver. Laget av Rafdal.

Cal. 260rem. Originalt, nå med vekselpipe i 358Win.

Det fungerer helt supert, uten treffpunktendring når jeg drar til det jeg kan for hånd.

Har Leupold QR montasje, kikkerter ferdig innskutt med hvert kaliber.

 

Skal få tilpasset en 6,5 sauer pipe til vinteren, kamret om til 260. Da har jeg børse for hjort, elg og bane i samme pakken :D

 

Jeg bruker en laminat stokk, i den har jeg åpnet løpskanalen fremover slik at jeg kan skifte pipe uten å løse låsekassen fra stokken. Dette kan selvsagt også gjøres med vanlige gjenger og pipestikke.

 

Er meget fornøyd, men om du ikke har for mange våpen allerede, mener jeg det er mer fornuftig med ett våpen ferdig innskutt til hvert kaliber :? .

 

 

 

 

Heldigvis styres vi ikke altid av fornuft.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sysler litt med tanken på ei børse med slik muffe og enkelt løpsbytte. Jeg kunne godt tenkt meg ei løsning med åpne sikter på i hvertfall ett løp. Mener å ha sett ei løsning der man kapper forskjeftet like forran låskassen og monterer noen metallplater, en på hver del, som gjør det enkelt å ta av og på forskjeftet. Er det noen som vet hvor man kan skaffe seg noe sånt, og til hvilken pris? eller mulig jeg er på bærtur også.

 

Prosjektet er ei tikka i 308 som jeg vil ha et 358 løp til.

Tar gjerne synspunkter fra andre. Andre kalibre jeg bør vurdere i samme slengen?

 

Kenrin, det hadde vore interessant å høyre prisnivå på prosjektet ditt , er steike tøft med brutte gjenger da 8) , men koster vel gjerne litt ekstra også.

 

Mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd å skru i ei pipe i Kongsbergen min, og kun skru med håndmakt. Ikke noe problem å avfyre presis ildgivning etterpå, for så å skru pipa ut igjen med håndmakt. Ser ikke helt behovet for ei slik overgangshylse.

Link to comment
Share on other sites

EHH vel pris er nok litt vanskeligt siden dette har pågått over tid og er underslått i kjøkkenbudsjettet i stillhet.

Men ring Vikens børsemakerverksted så kan dei sikkert svare, og ja det er kun pipen som stikker ut av låsekassen min.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...