Jump to content

Kokeboka: hvordan lage balistikk tabell


høggern

Recommended Posts

Et spørsmål som jeg har sett noen ganger er hvordan man skal lage en felt-tabell eller en balistikk tabell.

 

Skal gå gjennom hvordan man enkelt kan gjøre det. alt man trenger er en skytter, et våpen, en patrontype, en fartsmåler, en pc og et balistikkprogram

 

Kortversjonen er at disse 6 ingrediensene skal surre å gå rundt på en skytebane med alle fasiliteter i noen timer, deretter kommer det ut et ferdig produkt som består av en balistisk tabell som er prøveskutt, et innskutt våpen og en happy skytter.

 

 

 

Men her kommer en kokebok-oppskrift:

 

Ingredienser:

1 stk skytter som er intressert i å skyte på en annen avstand enn han har skutt inn på, å gjerne i vind også....

1 stk våpen skytteren har tenkt bruke

1 stk patrontype skytteren har tenkt bruke i våpenet(med kjent BC)

1 stk kronograf(fartsmåler)

1 stk PC

1 stk balistikkprogram til PC (feks PCB)

 

Slik gjør du:

 

1) finn ut BC på den aktuelle kula du skal bruke, feks 7,62 kuler fra raufoss som har en BC på .420 (det har du sjekka på forhånd)

 

2) du må finne ut forskjellige verdier våpenet ditt har. de to viktigste er siktehøyde og hvor mye ett klikk utgjør feks på 100m.

 

3)finn ut hastighet på patronen din, dette fixer fartsmålern, (tallet ble 860 msek)

 

4) finn ut hvor langt du skal skyte inn på, min erfaring er at feks 200m er et greit utgangspunkt.

 

5) du lager en kulebanetabell på balistikkprogrammet ditt, på grunnlag av de data du nettopp har funnet ut (innskytingsavstand, hvor langt ut tabellen skal gå, hastighet, kuletype og BC)

 

6) du skyter inn børsa på valgt avstand(200m) å merker/nullstiller siktene.

 

7) du testskyter(og noterer treffpunkt eller andre rare overraskelser) på runde sikteblinker på 1-2-3-4-500 osv meter (avhengig av hvor langt du vil gå ut)

 

8.) du evaluerer om tabellen stemte. om tabellen din da er totalt på bærtur, å du har et bra balistikkprogram (PCB feks) så kan det være at du enten har skutt dårlig, eller matet programmet med feil verdier. om dette blir avskrevet som grunn prøveskyter man det en gang til å ser om det er like mye avvik. om avvikene er konstante må tabellen som er laget på balistikkprogrammet revurderes. det er tross alt praksis som teller ;)

 

9) en vindtabell lager du med balistikkprogrammet. feks for 1-2-3-4-6 osv m/sek vind.

 

10) gjenta innskyting og sjekk av tabellen på forskjellige avstander(kontrollskyting) flere ganger. Gjerne i forskjellig lys osv.

 

 

 

 

Lykke til.

 

 

 

edit: skriveleiferer

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel et godt tegn når ingen skriver noe, ingen som har noen komentarer til og gjøre det anderledes.

 

Men kan man ikke først kronografere, og skrive inn på pcb. så finne ut om det stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Æhhh, joda, altså du skyter først og spør programmet om kulebana etterpå, eller var det omvendt, og kruttet har du i først ellers så smeller det ? Øhh, blei litt usikkert på det dette, kan du ha med pc`en på skytebana, eller må du skyte i stua ? :shock::oops::arrow::mrgreen:

 

Neida, eg forsto iallefall korleis dette henger sammen, og skal snart teste det ut også. Må finne godladninga først, så skal eg plotte inn BC, fart og knepp, så får me sjå kva som skjer og om det stemmer.

 

Flott tråd Høggern, takk for den !! :)

Link to comment
Share on other sites

tror jeg kan spare endel tid på å bruke denne metoden med kronograf og pcb, istedet for prøv og feil metoden som ble brukt for årets klikk tabell. tar fort lit tid å studere snøen rundt figuren på 420m for å finne ut hvilken vei jeg må skru :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget meg ei Excelfil for knepptabeller. Den er mer enn bare litt basert på Roes knepptabeller i langholdsmaterialet han har laget, så jeg skal ikke ta mye av æren for den. Men jeg synes den funker fint til mitt bruk. Dataene fra PCB kopieres in i fane nr. 3, og så bruker jeg Copy / Paste Values fra den fanen og over i selve knepptabellen.

 

Til fri avbenyttelse: http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10110/Ballistikkort%2C_mal.xls

Link to comment
Share on other sites

se der. der kom det et forslag på knepptabell og.

 

jeg for min del lager en klikk/avstandstabell for hver 25 meter, fra 100 til feks 600 meter.

i tillegg lager jeg en egen vind klikktabell for 1-2-3-4-6-8-10-12 msek for hver 50 meter fram til 600m. i alle felter hvor jeg får over 30 klikk(1cm klikk 100m) på vinden dropper jeg å skrive noe......... for min erfaring er at jeg ikke tør skru over 25 knepp på vinden ;) .

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Neida, eg forsto iallefall korleis dette henger sammen, og skal snart teste det ut også. Må finne godladninga først, så skal eg plotte inn BC, fart og knepp, så får me sjå kva som skjer og om det stemmer.

Skal snike inn noen små kommentarer.

 

- sålenge en synes dette er vanskelig, styr unna korreksjoner for temp og trykk, bruk den temp som er nærmest den du normalt skyter ved, og den høyden der du skyter mest.. Eller programmets std. verdier. Når en får det inn i hodet kan en lage separate tabeller for f.eks. sjøen om vinteren (dvs. 0moh og 0°C), tiurskogen (400moh og -25°C) osv..

 

- Ha ei notatblokk, og noter forhold, forventet og virkelig treff hvor hvert skudd eller samling

 

- første tabellen du skal ut å verifisere ved skyting trenger ikke være Excel i farger og laminert etc..

 

- sjekk (på 100m f.eks.) at f.eks. 25 klikk flytter treffpunkt så langt som det skal. Legg virkelig klikkverdi inn i PCB

 

- sjekk på 100m, at justering rett opp faktisk flytter treffpunkt rett opp, tegn ei linje med loddsnor på blinken (lengst mulig linje) skyt på ner-enden, og still så opp til ca. øver-enden, og sikt (seff) på ner-enden og skyt igjen, ofte blir det skjevt, kikkertmontering eller billig kikert er syndere her

 

- PCB etc. stemmer - har du rett inndata, så er det rett antall klikk iallefall 6-800m.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når man endrer temperaturen i pcb så endres antall klikk.

Er dette pga endret Vo eller luftens motstand?

 

Må man derfor endre både temperatur og Vo for å få riktig resultat?

PCB (eller andre ballistikkprogram) vet ikke hvor mye din ladning varierer med temperatur. Om du kun endrer temp. i PCB, ser du endringen som skyldes luftmotstandens variasjon pga. tetthet. Tettheten er nemlig proporsjonal med temperaturen.

 

Hvor mye en ladnings utgangshastighet varierer med temperatur kan en spekulere mye over, og 1m/s /grad stemmer nokså greit, som regel. Noen lader jo til konstant utgangshastighet, eller iallefall sommer- og vinterladninger.

 

Om du i tillegg til å legge inn temperaturen, legger inn den utgangshastigheten du har ved den aktuelle temperaturen vil du få korrekt antall klikk.

 

Eks, min favoritt ladning i .223 gir omtrent 825m/s i 15°C, så når det er 15°C bruker jeg 15°C og 825m/s. I -20°gjør den omtretn 790m/s, så da legger jeg inn 790m/s og -20°C i ballistikkprogrammet. En kan jo evt ha en patronprofil (heter det i "Bulletflight") for +15, en for 0, en for 400moh - en for wtf..

 

En ser raskt at å drive å korrigere for alt, OG dobbeltsjekke alt blir litt omfattende. Det mest effektive er imo og bare skyte og smile, og skrive opp hvor mye en må stille i de forskjellige situasjoner, og helst kronografere så mye og ofte som mulig. Det slår meg igrunnen stadig hvor underlig mye fokus det er på rattabeller og antall klikk og programmer osv. det er jo ikke der utfordringen ligger, hvor er f,eks. den store Vindbedømmingstråden

 

En viktig ting som er kilden til mye frustrasjon er innskyting, om det skal hjelpe å stille, med utgangspunkt i innskutt på 100m - så må en være INNSKUTT på 100m. Skikkelig innskutt.

Siden feil forsterkes utover (3cm feil @ 100m er 15@600) så er det mere effektivt å bruke innskyting på eks. 300m og så stille seg innover.

En ting man ofte ser anbefalt er innskyting i høyde på lenger hold, gjerne 3-500m, og innskyting i side på 100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Oppskriften i første post er "hvordan gjøre dette enkelt", dvs jeg anbefaler folk bruke den hastigheten og den temperaturen de har målt hastigheten for i begynnelsen(er nok det PCB "går ut fra", den hastigheten og den temperaturen du knotter inn).

 

Når man begynner få kontroll på ting, kan man sette inn forskjellige hastigheter og temperaturer. (hastighet du vet du får i den faktiske temperaturen)

 

Min løsning på forskjellige temperaturer er å lage forskjellige kort.

For feltpatronen min har jeg feks laget kort for

870 msek (+15)

855 msek (0 grader)

840 msek (-15 grader)

825 msek (-30 grader)

Å de stemmer i de forskjellige temperaturene for avstander ut til 600m.(dette er testede hastigheter jeg vet jeg får i de forskjellige temperaturene)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei

Et lite spørsmål, bare for å sjekke om jeg har skjønt dette rett. Jeg bruker "Ballistics" på iPhonen min, og fikk denne tabellen ut:

 

1f448ed0.jpg

 

Er det da slik at skal jeg skyte på f.eks 300 meter, så har jeg et drop på 5,63MOA og jeg må da justere 22 klikk opp? Jeg har 1/4 MOA på min Bushnell kikkert..

 

Jeg vet forøvrig at denne tabellen er litt tøysete. Er blant annet skutt inn på 100 meter, skal skyte inn på 200 tenkte jeg. Er og lagt inn litt for mye vind osv.

Link to comment
Share on other sites

Du må gange antall MOA du skal opp med 4 om du virkelig har 1/4 MOA klikk.

5,63X4= 22,52.

så 22 klikk er vel ikke helt galt. Om alt annet stemmer da. (du sier ikke BC, V0 osv)

 

Takk for svar folkens. Måtte bare vite om jeg hadde skjønt basicen rett.. Da kan jeg altså bruke dette programmet.. :)

 

Har lagt inn BC og alt slikt i det..

 

Jeg har vel 1/4 MOA ja... Er en Bushnell Elite 6500 4.5-30x50

Dette står på opticsplanet:

Click Value (MOA): .25

 

EDIT:

1/4 M.O.A. or finer fingertip, audible/resettable windage and elevation adjustment

http://www.bushnell.com/products/scopes ... 0/654305T/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...