Jump to content

Spørsmål ang ny lov om våpenskap


Bein

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har fått tips om at vi snart må ha våpenskap fra første våpen og har pga dette et par spørsmål ;

 

Stemmer dette og fra hvilken dato vil dette innføres ?

Vil loven ha tilbakevirkende kraft ? (dvs, må alle som eier feks en hagle kjøpe seg våpenskap, eller blir det kun aktuelt hvis de kjøper seg en ny eller en til ? )

 

På forhånd takk for svar

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir mest sannsynlig godkjent våpenskap fra og med første våpen. Dette blir gjeldende fra tidspunktet den nye forskriften trer i kraft - akkurat når vites ikke, men det er et eller annet på trappene nå. Slik jeg har forstått det, vil det bli slik at de som allerede har våpen men ikke skap, får inntil et år på å skaffe dette og dokumentere kjøpet for politiet.

Link to comment
Share on other sites

Det er foreslått våpenskap fra første våpen ja.

Bestemmelsen er enda ikke trådt i kraft, og dato for dette er det vel ingen som vet for øyeblikket. Uansett vil det også gå ett år fra den den trår i kraft til den blir gjeldende slik at folk skal få en mulighet til å erverve skap innenfor en rimelig tidsperiode.

 

Men følger jevnt og trutt med her inne vil det ikke være tvil om NÅR den trer i kraft iallefall, blir nok diskusjoner for å si det mildt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har fått tips om at vi snart må ha våpenskap fra første våpen og har pga dette et par spørsmål ;

 

Stemmer dette og fra hvilken dato vil dette innføres ?

Vil loven ha tilbakevirkende kraft ? (dvs, må alle som eier feks en hagle kjøpe seg våpenskap, eller blir det kun aktuelt hvis de kjøper seg en ny eller en til ? )

 

På forhånd takk for svar

 

Ole

 

 

 

Ehhhh,,,, hvorfor vil du ikke ha våpenskap å låse inn våpenene dine i :?:

 

Du har tydligvis ikke det nå.

Link to comment
Share on other sites

Det vil ikke være "tilbakevirkende kraft" om det blir et påbud med våpenskap fra første våpen man kjøper. Men her ligger det vel flere muligheter til hvordan en slik forskrift vil bli, feks: om det fra en gitt dato må kjøpes inn våpenskap for de som får tillatelse til erverv mens de som alt har våpen ikke omfattes av forskriften, eller om det blir påbud med våpenskap for alle med våpen.

 

Uansett er en slik forkrift et angrep på våpeneierne i Norge. Hensikten er selvsagt å gøre det dyrere og mer komplisert å inneha våpen slik at det blir færre våpeneiere. Husk at det er et politisk ønske om å få ned antallet våpen i Norge.

 

I rekruttering av jegere og skyttere i Norge vil det bli helt avgjørende om den lokale lensmannen gir disposisjon til oppbevaring av våpen hos foreldre/familiemedlemmer. Det er spesielt i perioden hvor man flytter ut av hjemmet og har dårlig råd, gjerne bare råd til å bo på hybel, at myndighetene vil benytte anledningen til å stille krav som gjør det vanskelig eller umulig å eie våpen for de med minst penger. Jeg skjønner logikken, mindre våpen hos de med lavest sosio-økonomisk status (arbeiderklassen) betyr også mindre misbruk av våpen til kriminelle handlinger, men jeg liker det ikke.

Link to comment
Share on other sites

...

Uansett er en slik forkrift et angrep på våpeneierne i Norge. Hensikten er selvsagt å gøre det dyrere og mer komplisert å inneha våpen slik at det blir færre våpeneiere. Husk at det er et politisk ønske om å få ned antallet våpen i Norge ...

Og hvor var du når den gjeldene reglen om skap fra 1. Pistol/Revolver/halvauto ble innført ?

Den gangen, da det "bare gikk ut over de med kort-pang" (og halvauto) var det ikke så mange protester å høre fra jegere/DFS skyttere.

 

Da de kom for å ta meg, var det ingen igjen som kunne protestere

 

PS.

Jeg kjøpte meg skap istedet for våpen nr. 2, lenge før det ble krav om skap, for det er ingen grunn til ikke å ha skap.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel rom i forskriften for at man oppbevarer vital del - som jo ikke er regpliktig og derfor ikke fordrer utlånstillatelse - i annen manns våpenskap? Ikke bare er forskriftens bokstav fulgt, men man får ett lag til med sikkerhet da skapets eier f.eks. ikke vil gi ut sluttstykke til en gråtende dritings kamerat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke, bortsett fra noen ganske tynne økonomiske begrunnelser, at skyttere og jegere skal argumentere mot sikker oppbevaring av skytevåpen - spesielt med tanke på rekruttering. God rekruttering betyr flere skyttere og flere våpen, og dermed en økt risiko for tyveri. Om nullvisjonkonseptet skal anvendes noe sted med en nogenlunde reell effekt, må det være nettopp her. Det stjeles svært få skytevåpen fra privat eie i dag, og slik skal det fortsette og helst bli enda bedre. Fra politisk- og embedshold har nettopp tyveri av våpen blitt brukt som argument for å underbygge innskjerpinger i privat våpeninnehav, men argumentene har heldigvis falt på steingrunn, dels fordi Noen™ har påpekt manglende grunnlag for påstanden (problemet er statistisk insignifikant). Jeg ser ingen som helst grunn til å la dette argumentet få gyldighet bare fordi noen vil knipe inn 2500 kroner eller hvadetnåkoster for et enkelt, godkjent våpenskap. Ved første halvauto og/eller første etthåndsvåpen gjelder det uansett, og fra 4 langvåpen (uansett type) det samme. En helt annen sak er den enkelte våpeneiers personlige ansvarsfølelse og tanker rundt sikkerhet i eget hjem. Jeg kunne aldri tenke meg å ha våpen uten muligheten til å oppbevare dem sikkert i mitt eget hjem.

 

Jeg vet DFS har argumentert mot kravet om FG-godkjent skap fra og med første våpen fordi det kan påvirke rekruttering negativt. Nuvel - hva er 2500 kroners andel av summen som kreves for å kjøpe inn full DFS-pakke, med våpen, dress, hansker, albuebeskyttere, hørselvern osv osv?

 

Helt ærlig synes jeg jegere og skyttere burde gått i bresjen for lenge siden, og skaffet seg våpenskap fra første våpen selv - det blir aldri oppfattet negativt å ta samfunnsansvar. Jeg for min del har vært for våpenskap fra den dagen jeg fikk mitt første våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del har vært for våpenskap fra den dagen jeg fikk mitt første.
Første våpen eller første våpenskap? ;)

 

Jeg er prinsipielt helt enig med deg, Morten, men siden jeg hadde børsa i skapet og fortre/sluttstykke gjemt unna et annet sted i endel år før jeg kjøpte skap, kan jeg til en viss grad forstå -- om enn ikke være enig i -- skepsisen til å "måtte" svi av de relativt få kronene et skikkelig skap koster. Sjøl kjøpte jeg våpenskap da ungene begynte å bli sånn passe... skal vi si "oppfinnsomme og inititativrike"?... og det er vel omtrent det eneste våpenrelaterte stæsjet som har blitt 100% velsignet av økh uten snev av hoderysten eller forhandlinger. I dag kunne jeg ikke tenke meg å oppbevare våpen og ammunisjon i huset uten at alt er forsvarlig innlåst. Først og fremst av hensyn til egne og andres barns sikkerhet, i andre rekke av hensyn til tyverifaren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må igjen si meg 100% enig med Vinje her. Jeg er også en av de som kjøpte skap lenge før jeg var pliktig, og det er en investering som jeg ikke angrer på et sekund. Ja det koster noen kroner, og jeg ser problemet for en fattig student. Men vi skyttere har påtatt oss et ansvar, og det må vi ta på alvor.

 

Skulle tyveri-problematikken bli reell har vi et helsikes mye større problem enn en engangsinvestering på et par-tre tusenlapper.

Link to comment
Share on other sites

Og senest i dag var det en guttunge som tok med seg hagla og fyrte av et par skudd på skolen fordi han var sint på en medelev. Dette alene burde være grunn nok til å forstå kravet.

 

Så har vi dette med tyveri, og kanskje like viktig dette med selvmord. Det påstås at terskelen for å begå selvmord blir adskillig høyere dersom du ,istedet for å ta hagla ut av skapet og skyte deg, først må finne nøkkelen til våpenskapet og deretter låse opp skapet for å finne våpnet. Kanskje også låse opp et annet skap for å finne ammo.

Link to comment
Share on other sites

Morten Vinje skrev:Jeg forstår ikke, bortsett fra noen ganske tynne økonomiske begrunnelser, at skyttere og jegere skal argumentere mot sikker oppbevaring av skytevåpen

Er enig med deg der ,Men det burde godt ann og låse våpenet forsvarlig på veggen også ,noen våpen blandt annet drillingen til skaubjørn er ett flott skue i ei stue :lol:

ps amo må selfølgelig låses avskilt.

Link to comment
Share on other sites

Krav om forsvarlig oppbevaring er helt klart på sin plass, og like viktig på våpen nr 1 som på nr. 5 og 6. Men skulle likevel likt litt mer fleksibilitet i mulighetene, f.eks at kravet om fastbolting først kom ved 3-4 våpen, at løsninger som f.eks låsbart veggstativ kunne godtaes (kanskje etter inspeksjon/godkjenning). For som student er det faktisk ikke så lett å få lov til å lag 4 svære høl i gulvet der du leier, å kjøpe selve skapet derimot klarer vel de fleste.

 

Allt i allt er jeg egentlig likevel fornøyd med kravet som det er, kan se for meg at det hadde vært ett innviklet regelverk, med rundskriv og styr, om det skulle gjøres på en annen, mer fleksibel, måte.

Link to comment
Share on other sites

Allt i allt er jeg egentlig likevel fornøyd med kravet som det er, kan se for meg at det hadde vært ett innviklet regelverk, med rundskriv og styr, om det skulle gjøres på en annen, mer fleksibel, måte.

 

Enig, ved å gå for FG-godkjenning har man eliminert veldig mange regler og sikrer at godkjente skap er lett tilgjengelig. Og husk at det er mulig å ha et skap frittstående så lenge egenvekten er over 300kg, så bolter er ikke et absolutt krav.

Link to comment
Share on other sites

Og senest i dag var det en guttunge som tok med seg hagla og fyrte av et par skudd på skolen fordi han var sint på en medelev.
Offtopic: Nå kan det jo hende at det var litt mer med saken enn at ungen bare "var sint på" en medelev. Han kan faktisk ha vært i en slik situasjon at han ikke var i stand å se noe annet alternativ.

 

Ontopic: Jeg er helt enig i at dette er et glimrende eksempel på en av de mange grunnene til at våpen bør oppbevares innelåst. Hvis man ikke har opplevd det selv eller i nær familie, har man ingen muliget til å forstå hvor fortvilet og desperat en unge kan bli hvis h*n har et hel*** på skolen på grunn av mobbende medelever. Jeg har ingen problemer med å forstå at en unge uten tilstrekkelig opplæring i våpensikkerhet og våpenbehandling kan finne på noe slikt, og det er vår forbannede plikt som voksne å sørge for at en slik person ikke får muligheten til å gjøre noe som vedkommende kan komme til å angre på resten av livet. Om man ikke bryr seg om selvdraps- eller tyveririsikoen som følger usikret oppbevaring av våpen, bør man i det minste ha den grunnen til våpenskapinnkjøp klart for seg.

Link to comment
Share on other sites

Våpenskap ja, der finnes det mangt og mye, og etterhvert endel ganske så rimlige løsninger (2500kr?) også.

 

Hvorfor ha våpenskap?

 

For min del var det jo egentlig ikke påkrevd, hadde jo bar ett par salonger liggende og slenge (+ AG'n da).

 

Jeg så jo hvor det bar med muligheten for at der ville bli nye våpen i hus etterhvert, og etter å ha luftet tanken for min samboer (ØKH). Fikk jeg ett svar som overrasket meg, ja kjøp gjerne våpenskap. For jeg synes det er så skummelt med våpen og amo gjemt rundt i huset, tenk om noen kommer seg inn og finner de! :shock: Tanken på at dette var skummelt for andre hadde ikke engang falt meg inn.

Og våpenskap ble innhandlet så snart jeg hadde klart for meg hvilket jeg skulle velge (kjøpte 4 ganger større enn behovet da var, og nå er det fullt).

 

Kjekkeste hobbytingen jeg noengang har brukt penger på var ØKH's domm dengang.

 

Moralen?

 

Jo fordi om at jeg eller dere ikke ser noe "problem" med "fri" oppbevaring, så er det neigu ikke sikkert at andre føler det på samme måten.

 

+ uten om alt det selvfølglige som er nevnt av andre, er at man får en mye bedre orden med våpnene i våpenskap.

Jeg er i hvertfall for våpenskap fra første våpen.

 

Når det gjelder DSF, er det rart de ikke heller konsentrerer seg på å få til ett samarbeide med en eller annen våpenskap levrandør. Og slik få levert/lånt ut? sterkt sponsede skap til t.d. sine juniorer.

 

De hadde jeg kalt å ta ansvar og grep om egen fremtid, da der er helt andre ting enn våpenskap fra første våpen som det er noe å suttre om i den nye foreskriften (og Gud vet hva de nå er i gang med av endringer). :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke, bortsett fra noen ganske tynne økonomiske begrunnelser, at skyttere og jegere skal argumentere mot sikker oppbevaring av skytevåpen - spesielt med tanke på rekruttering....

 

Jeg ser ingen som helst grunn til å la dette argumentet få gyldighet bare fordi noen vil knipe inn 2500 kroner eller hvadetnåkoster for et enkelt, godkjent våpenskap. ...

 

Jeg vet DFS har argumentert mot kravet om FG-godkjent skap fra og med første våpen fordi det kan påvirke rekruttering negativt. Nuvel - hva er 2500 kroners andel av summen som kreves for å kjøpe inn full DFS-pakke, med våpen, dress, hansker, albuebeskyttere, hørselvern osv osv?

 

 

Grunnen til at DFS argumenterte mot kravet om FG-godkjent skap fra første våpen var fordi individene i DFS greide å se forbi sin egen nesetipp. Egosentriske tanker på hva som er greit for MEG, er kanskje ikke noe solidarisk utgangspunkt for å lage regler som skal gjelde også de som ikke har det like bra?

 

Alle er enige i at man skal oppbevare våpen forsvarlig. For oss med god økonomi er 2500,- ikke mer enn vi bruker en hyggelig tur på restaurant el. Det er heller ikke noe problem å kjøpe våpenskap fordi vi har god plass og eier egen leilighet/hus slik at vi kan gjøre hva vi vil. Rent praktisk må jo våpnene lagres et sted uansett og da er det like greit med et eget skap. For MEG var det ikke en gang noe å tenke på den gang jeg flyttet ut av redet, da ble det et fint våpenskap til å oppbevare skattene mine.

 

MEN, det finnes andre som ikke har de mulighetene jeg har hatt, som synes 2500,- er et betydelig beløp, spesielt hvis de "har arvet hagla til far", ofte er de ikke like interessert i jakt eller skyting som meg. Disse mister vi i en fremtid med krav til skap fra første våpen. For andre, som bor på en hybel de første årene etter de flyttet hjemmefra, er det kanskje ikke mulig å sette inn et våpenskap, de får ikke lov til å borre opp vegger og gulv for å feste det forskriftsmessig. Disse mister vi også.

Til slutt blir våpeneierne en gjeng bestående av bare de mest ihuga jakt- og skytterfanatikerne som er villige til å gjøre hva som helst - ikke særlig folkelig og sympatisk gjeng spør du meg.

 

Forøvrig, det er ikke noe magisk med våpenskap. De forandrer ikke mennesker. De som er ansvarsløse vil ikke opptre mer ansvarsfullt selv om de tvinges til å ha et skap hjemme. Hvor mange våpenskap tror dere står med nøkkelen i rundt om i de tusen hjem? De gale blir heller ikke kurert av å ha et våpenskap. De få gangene som lovlige våpen har blitt misbrukt til voldshandlinger har det ofte vært en far som har blitt sinnsyk og tatt livet av familien sin. Det hjelper lite med våpenskap når den som misbruker våpnene har nøkkelen.

 

En bred folkelig forankring er det viktigste for omdømmet til våpeneierne i Norge. Det betyr at vi som jegere og skyttere bør tenke langsiktig og være forsiktig med å støtte svart/hvitt-løsninger. I dag kan du møte alt fra statsministeren til en fra samfunnets laveste lag ute i skogen (sannsynligvis ikke i samme terreng, men likevel...), det mener jeg et et sunt tegn på at vi har et velfungerende regelverk med tanke på rekruttering.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gikk på plate og sveis på videregående i '91-'92 lagde jeg meg låsbare skap til å henge på veggen, der våpna kunne henge til pynt. Var bare å fjerne sluttstykke osv.

 

Da jeg kjøpte hagle til min samboer for 3-4 år siden, så sendte jeg inn våpensøknad. Da ble jeg bedt om å dokumentere at jeg hadde en sikker patent, fordi jeg hadde "litt" mer enn 4 våpen. Jeg tok så bilder av dette i alle mulige vinkler, skreiv ut dette på PC'n, og leverte bildene til våpenkontoret. Søknaden ble innvilga uten et ord i protest. De våpenholderne var bolta gjennom veggen med 4 stk. 12 mm bolter, med store skiver, og låsemuttere på baksida av veggen.

 

Ingen hadde fått rivd dette av veggen med håndkraft, men det hadde selvsagt sine begrensninger.....det kunne jo bare benyttes med hengelås av type inntil 12 mm bøyle. Men med en skikkelig kraftavbiter, eller vinkelsliper(jeg har jo strømkontakt rett ved siden av), så tar det jo ikke lange stunda før dem er igjennom. Men så måtte dem jo ha leita etter resten av våpna da, for å få dem skytbare. Da begynner fort tida dems å renne ut, med mindre man er på ferie, men da hadde jeg alltid våpna mine hos muttern. Der er det også alarm overalt. Så jeg har i alle år gjort så godt jeg kan, men at et FG skap er bedre er det liten tvil om. Men jeg har rett og slett ikke hatt råd/kunnet tatt meg råd. Dette blir en tynn unnskyldning, og det ser jeg sjøl også, så jeg godtar at det er kritikkverdig :oops:

 

Ifjor høst sponsa heldigvis muttern meg med et FG våpenskap :D:D .....det rommer 22 langvåpen, men det er uten kikkerter, sluttstykker osv. Man kan si at det praktisk rommer ca. 12 komplette jaktvåpen, og jeg må si jeg er veldig tilfreds og fornøyd med å ha dette skapet. Jeg føler meg mye tryggere da jeg forlater huset + at jeg fikk innstallert alarm i hele huset ved juletider, som er tilknytta alarmselskap. Jeg får en tlf. ca. 10 sek. etter at alarmen har gått, og hvis jeg ikke er hjemme, eller i nærheten, så sender dem sporenstreks ut en vekter. Det skal også oppgis et passord, og hvis det jeg sier ikke samsvarer med det dem har i sine papirer, så sender dem vekter uansett om jeg sier at jeg er hjemme. Jeg har testa at alarmen, og at alle sensorene funker :D

Dette føles gull verdt å vite når man ikke er hjemme 8)

 

Når det gjelder studentboliger osv., så ser jeg helt klart begrensningene av at man ikke får lov til å lage høl overalt. Det må jo bare respekteres av leietaker, men når man har eget sted, så ser jeg ingen begrensninger ved å kunne bolte fast dette skapet i golv og vegger, for å imøtekomme kravene. Det viktigste er jo at ingen uvedkommende får tak i dette, eller innholdet. Sjøl om det ikke nødvendigvis blir så jævla pent, men det finnes jo andre rom enn stua og kjøkkenet som regel da. Jeg hadde ihvertfall et godt egna kott, så det er ingen som ser værken skapet eller høla hvis jeg noengang skulle forlate dette huset.....noe jeg tviler sterkt på.....så lenge banken er enig da..... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

...

Grunnen til at DFS argumenterte mot kravet om FG-godkjent skap fra første våpen var fordi individene i DFS greide å se forbi sin egen nesetipp.

Egosentriske tanker på hva som er greit for MEG, er kanskje ikke noe solidarisk utgangspunkt for å lage regler som skal gjelde også de som ikke har det like bra?

...

 

Gjentar meg selv litt jeg, siden jeg ikke sikker på om du så hva jeg skrev tidligere her:

 

Hvor var du (eller DFS) når den gjeldene reglen om skap fra 1. Pistol/Revolver/halvauto ble innført ?

Den gangen, da det "bare gikk ut over de med kort-pang" (og halvauto) var det ikke så mange protester å høre fra jegere/DFS skyttere.

Noe som står litt i kontrast til hva du skriver i sitatet ovenfor.

 

Da de kom for å ta meg, var det ingen igjen som kunne protestere

Kanskje noe å huske på til neste korsvei ?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte hagle til min samboer for 3-4 år siden, så sendte jeg inn våpensøknad. Da ble jeg bedt om å dokumentere at jeg hadde en sikker patent, fordi jeg hadde "litt" mer enn 4 våpen. Jeg tok så bilder av dette i alle mulige vinkler, skreiv ut dette på PC'n, og leverte bildene til våpenkontoret. Søknaden ble innvilga uten et ord i protest. De våpenholderne var bolta gjennom veggen med 4 stk. 12 mm bolter, med store skiver, og låsemuttere på baksida av veggen.

 

Det er ingen god idé at saksbehandlere finner på sitt eget regelverk på sparket, selvom det i ditt tilfelle fikk et positivt utfall. Forskriften er rimelig klar på at oppbevaring av mer enn fire registreringspliktige våpen forutsetter oppbevaring i skap godkjent av Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevn, ikke Turid på kontoret basert på søkers innsendte bilder. Hadde våpeneiere tatt lignende krumspring så tipper jeg at saksutfallet hadde vært noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du kan ha rett. Jeg aner jo ikke hva som ble lagt til grunn for at dette var lov. Jeg er også usikker på hvor streng våpenloven var på akkurat det tidspunktet. Jeg hadde helt klart et ganske sikkert opplegg med fastbolting med null sjanse for å skru det opp, og i tillegg måtte dem leite etter vital del for å få brukt våpenet, men det var jo selvsagt ikke i nærheten så bombesikkert som et FG skap er, så jeg er dønn enig med deg i det du sier.

 

Dessverre på en måte, men når man står midt oppi det, så hender det at en skjønnsmessig tillatelse er på sin plass. Men det gir rom for forskjellige meninger om en og samme lov fra våpenkontor til våpenkontor, og det er jo ikke sånn det skal være. Det kunne jo kommet en annen med akkurat samme patent som meg, som hadde fått avslag. Da blir det blodig urettferdig ovenfor den som får avslaget, at det blir helt på trynet, siden jeg fikk det til.

 

Men pr. idag så er ihvertfall alt i orden, og ingen kan komme og si noe som helst, noengang. Det føles veldig beroligende 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har fått tips om at vi snart må ha våpenskap fra første våpen og har pga dette et par spørsmål ;

 

Stemmer dette og fra hvilken dato vil dette innføres ?

Vil loven ha tilbakevirkende kraft ? (dvs, må alle som eier feks en hagle kjøpe seg våpenskap, eller blir det kun aktuelt hvis de kjøper seg en ny eller en til ? )

 

På forhånd takk for svar

 

Ole

 

 

 

Ehhhh,,,, hvorfor vil du ikke ha våpenskap å låse inn våpenene dine i :?:

 

Du har tydligvis ikke det nå.

 

Så jeg kan ikke spørre om når den ny loven kommer eller hvordan den vil virke selv om jeg selv har skap ?

Hva prøver du å tilføre dialogen her med kommentaren din egentlig ?

Hvor skrev jeg at jeg ikke VIL ha våpenskap?

Ikke bare er det fullstendig tåpelig å komme med et sånt flåsete innlegg, men fullstendig uberettiget også.

For Ja, jeg har flere våpen, og ja jeg har et stort og fint skap som de er låst inne i.

Så du kan gjerne droppe å skrive innlegg i poster som du ikke har noe konstruktivt å tilføre :evil:

Link to comment
Share on other sites

Må si meg fullstendig enig i dette påbudet. Når jeg selv var 15 år og fikk mitt første våpen så investerte jeg i våpenskap, selv om det ikke var påbudt fra første våpen. Som 15 år gammel avisgutt hadde jeg slett ikke "råd" til dette, men sånn ble prioriteringen. Ser mange nevner studenthybler og hybel eiere som ikke vil lage sveitserost av hybelen. I sånne tilfeller så vil jeg si at det er mer på sin plass med en ordning for dispansasjon fra fastboltingen, heller en å gjøre dette generelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg også skap en god stund før det ble påbudt. For meg var det kombinasjon av en sikker og praktisk løsning når jeg hadde korte og lange våpen og små barn i huset. Det blir forresten ikke mindre behov for sikring når ungene blir større...

 

Skapet er et greit sted å samle noen av tingene som har med skyting å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...