Jump to content

Feite hunder


Ranger

Recommended Posts

Ikke sikkert dette kvalifiserer til en egen tråd, men jeg blir så trist når jeg ser feite hunder! :( Her borti gata i kveld så lufta jeg bikkja mi, og vi møter en kar som er ute og lufter sine to labradorer. De er pinadø trillrunde! :evil: Og jeg bruker en :evil: fordi jeg i mitt stille sinn er fly forbanna på eieren som har latt bikkjene bli sånn.

 

Og det er veldig vanlig at labradorer og tildels retrievere ser bælfeite ut. Hadde jeg hatt en sånn hund så hadde jeg iallfall hatt skamvett nok til å lufte bikkjene et sted hvor andre folk ikke så de, for ikke å snakke om å gjort noe med fedmen! :evil::evil:

 

For dette er dyreplageri!!!!!

 

I gata nedafor her så er det en borderdrever, eller drevercollie, iallfall skikkelig fortausmix (hadde kanskje hatt potensiale til å bli den første jaktbikkja som faktisk driver viltet til jegeren). Den er også formet som et oljefat med beinstubber! Halvparten av føttene på bikkja er pinadø innafor fettlaget, og det stakkars dyret vralter såvidt avgårde.

 

Og på TV her om dagen ser jeg en labriever, eller en retrador, ikke sikker på hvilken, som ei kjerring i England skal ha på slankekur. Unnskyldninga for at bikkja var smellfeit var at den var så glad i mat... Javisst pokker er bikkjer glad i mat!!!!!????? Det er jo de drittfolka som har bikkjene som ikke skjønner at det er de som er ansvarlig for å fore bikkjene rett og trimme de til god kondisjon.

 

Sorry for opprørt språkbruk, men jeg synes oppriktig at her kunne dyrevernet og andre gjort en viktig jobb med å ta disse folka i ørene så det svir. :evil:

Link to comment
Share on other sites

[...]For dette er dyreplageri![...]

 

Absolutt hva det er. Ikke kan jeg se at du har grunn til å unnskylde språkbruk heller. I enkelte tilfeller ligger det kanskje personlige tragedier bak, men de aller aller fleste har absolutt ingen unskyldning for att bikkja blir feit. Virkelig en ting som bringer fram de delene av min personlighet jeg ikke er fullt så stolt over :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Desverre er dette i mange tilfeller ikke bare uvitenhet om kosthold ifra eiernes side. Har drevet en forholdsvis stor hundekennel, og jeg ble stadig overrasket over hvor mange feite hunder som kom inn, og der det ble gitt streng beskjed om at de var alt for tynne. Dette hadde de nemlig blitt fortalt på utstilling. I enkelte tilfeller var det så alvorlig at hundene hadde store bevegelsesproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk 100% einig med deg Ranger. Det er direkte dyreplageri... Ei eg kjenner hadde ein hund, som var så rund at ho måtte hjelpe den opp, så den kom seg til matskåla, då er det laaangt over akseptabel hundehold. Og det hjelper lite med kommentarer " ja men bikkja ser så sulten ut... ", pokker også, det er bikkja 99 % av tida uansett.. Den har rett å slett ikkje magamål...

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke at folk ikke skjønner dette med riktig foring, greit nok at mange hunder får menneskemat, men det må da vitterlig porsjoneres slik at bikkja blir i riktig vekt. Hun engelske dama jeg nevnte satt med ei skål med sjokolade og druer i fanget og delte den med bikkja, og så sjokolade og druer da, som i tråden om farlig hundemat ble nevnt som direkte farlig for bikkjer...

 

Nei jeg tror jakthundfolket er de desidert flinkeste i klassen til å fore bikkjene riktig, både med mengde og kvalitet. Vi har nok de sunneste og gladeste bikkjene!

Link to comment
Share on other sites

Retrievere kan være vanskelige å holde veltrimmede. Jeg har tre bikkjer selv, de to RR'ene mine er veldig enkle å holde slanke mens Labradortispa mi er konstant på W/D og minst mulig godbiter. De får akkurat like mye trim alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo tatt til meg 2 hunder som omtrent trillet for noen år siden, den første var en Beagle, som veide 21,6 kg...

Den andre er den hunden som endel av dere kjenner som sluttstykke dachsen.. Den har forøvrig flyttet til Nannestad der jeg besøkte han igår.. Så gøy å se en hund i rett vekt og som virkelig trives med seg selv. Når jeg hentet dachsen orket han nesten ikke gå i det hele tatt. Men etter 4 uker på Hills R/D var virkeligheten en annen, kombinert med litt lett sykling gikk han fort ned til 12 kg, der han nok bør ligge, siden han er en STOR dachs. Beaglen derimot fikk vi aldri lenger ned enn 18 kg, men ser ut til at han trives der. Han er jo som beagler flest en stor mat-tjuveradd av dimensjoner, men han får den trimmen han trenger, og er forøvrig den råeste jakthunden jeg har jaktet med. Han gikk på samme R/D kur, og den fungerte MEGET tifredsstillende, både for hund og eier. Poenget her er at man trenger ikke være noen sportsidiot for å ha en hund med rette proposjoner, selv om den er glad i mat...

Link to comment
Share on other sites

Retrievere kan være vanskelige å holde veltrimmede.

 

Jeg vil påstå at dette er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes mange forskjellige raser som havner under kategorien retrievere og samtlige kan være flotte og atletiske hunder. At noen, som oftest labrador og golden, får litt ekstra "kjøtt på beina" tror jeg må sees i sammenheng med at det er mange som anskaffer seg slike uten at de kan imøtekomme hundenes behov for aktivitet. Det er "snille" hunder som tiltaler mennesker som ønsker seg en familiehund. Disse blir ofte foret feil og brukt/ stimulert for lite.

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

Helt enig.

 

Men strengt tatt er dette ren matematikk. Får bikkja mer energi inn i form av mat enn den får ut i form av aktivitet så går bikkja opp i vekt, og vica versa. Siden ingen kan skape energi av ingenting så er det i grunn så enkelt som det.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi kan utvide tråden til å diskutere bikkjer som tigger også? Finnes jo ikke noe mer irriterende enn bikkjer som står å sikler i fanget ditt når man skal spise. Sikkert ofte en sammenheng mellom dårlige foringsrutiner og fedme. Jeg tror også mange hunder blir stressa av å ikke ha klare linjer ved foringen, enkelte hunder kan bli fryktlig usympatiske dersom eieren ikke er bevisst dette.

 

Ellers har jeg hatt en av mine på slankekur den siste tiden. Vi var litt slappe med å redusere formengden etter en lang jaktsesong og plutselig var hunden 2 kg. over matchvekt. Med litt justering av formengden var hunden veltrimmet på et par uker.

 

Ang. tigging: Hvorfor i svarte f..n skal hunder ha mat ved bordet??? :x

Link to comment
Share on other sites

Her vises ingen nåde om bikkja prøver å tigge mat ved bordet, jeg har vært så konsekvent på dette at bikkja mi ikke rører mat på stuebordet om jeg er ute av rommet i fem minutter. Om jeg forlater huset for en time så tilgir jeg den om det skjer, sjøl om det ennå ikke har skjedd. Å fore bikkjene ved matbordet er en uting, og bikkjer SKAL ALLTID vente med å få mat til etter at sjefen (meg) har spist.

 

Når det gjelder feite bikkjer så gidder jeg ikke å høre på bortforklaringer, for dersom bikkja ikke har en sykdom så er svaret for mye mat og for lite trim. Basta! :twisted:

 

På forsekken med Eukanuba Platinum Performance står det at 15 kg bikkje skal ha 180 gram tørt daglig ved moderat aktivitet som nå, og da får den det. Det er jo ikke verre enn det, man gjør bikkja en bjørnetjeneste ved å lære den å tigge og gi den for mye mat. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja, var det noe du lurte på?

 

Ja. Mulig jeg misstolker deg, men skal det ikke være: man gjør bikkja en bjørnetjeneste ved å lære den å ikke tigge og gi den for mye mat.

eller?

 

"Bjørnetjeneste er en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren. Uttrykket kommer fra den franske fabelen L'Ours et l'amateur des jardins av Jean de La Fontaine fra slutten av 1600-tallet, der en tam bjørn forsøker å slå i hjel en flue på sin sovende eiers ansikt, men dreper ham med slaget. Fabelen kan føres tilbake til India, der den handler om en ape.

Uttrykket blir noen ganger misforstått og brukt som uttrykk for en "stor tjeneste", kanskje påvirket av uttrykk som bamseklem.

På fransk kalles en bjørnetjeneste le pavé de l'ours, på tysk Bärendienst."

 

Klokere nå? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å fore bikkjene ved matbordet er en uting, og bikkjer SKAL ALLTID vente med å få mat til etter at sjefen (meg) har spist.

 

Dette med at tigging er en uting har jeg aldri forstått. Dachsen min kan ofte få litt ved matbordet, og han kan til og med sleike ren tallerken på gulvet hvis det er så om å gjøre. Men alikevel tar han aldri mat fra bordet fordi han har lært "værsego". Og ja, han tigger. Men jeg ser ærlig talt ikke et eneste problem med at bikkja sitter å ser på meg når jeg spiser. Da har jeg full kontakt. Tigging er et fenomen vi mennesker har funnet ut at vi må mislike. Jeg syns bare det er stas å ha kontakt med bikkja.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som er MEGET viktig er å ikke menneskliggjøre hundens forhold til mat!

Den er et dyr, og nyter ikke mat slik vi mennesker gjør!

Sier ikke at der ikke er ting den liker bedre enn andre,

men den har ikke de følelsene av samhold og sosialt fellesskap gjennom manten som vi har, snarere tvert imot,

Jada, det er morro for oss at voffsen får noe godt å knaske på mens vi koser oss med lørdagsgodtet vårt.

Men en hund, ihvertfall svært mange hunder, spiser alt den blir bydt.

Vår Dachs og ESS spiser ALT!

Og de må passes på utendørs så de ikke skal spise seg mette på sauemøkk, insekter, greiner, jord og stein.

Stort mer kravstore er ikke de fleste hunder.

De spiser fordi de er genetisk programete til å ta til seg mat når den får det, og helst alt slik at ingen andre kan stjele restene.

Så glem Lady og Landstrykeren! Se heller for deg en ulv som kjemper for maten :wink:

Det er veldig mye nærere virkeligheten enn Disneys forvridde verden! :x

Link to comment
Share on other sites

Og ja, han tigger. Men jeg ser ærlig talt ikke et eneste problem med at bikkja sitter å ser på meg når jeg spiser. (...) Jeg syns bare det er stas å ha kontakt med bikkja.

 

Tja, kanskje vi trenger å definere begrepet tigging da...? Selvfølgelig hender det seg at bikkja sitter to meter ute på gulvet og ser på meg når jeg spiser, men som oftest ligger han og sover eller steller seg. Tigging er bikkja som sitter på siden av bordet, eller kommer smygende langs bordkanten og vil snuse på maten din, eller sitter inntil deg og klynker og sikler, mener jeg.

 

Og jeg anser uansett ikke at bikkja sitter og ser på meg spise som noen god kontaktøvelse, til det har man andre situasjoner. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ladden skrev:

Og ja, han tigger. Men jeg ser ærlig talt ikke et eneste problem med at bikkja sitter å ser på meg når jeg spiser. Da har jeg full kontakt.

 

Her mener jeg du tar feil Ladden. Bikkja har fokus på maten, og du er kun en forautomat i denne situasjonen. Bikkjer er mestere i smisking når det er mat i siktet. Som leder i flokken er det jeg som har føringen, og jeg bestemmer når det skal spises. Det bør være klinkende klart for hunden at sjefen er sjef. Finner hunden ut at den kan tigge så svekkes sjefens autoritet, noe som kan få ringvirkninger. Dersom man har flere hunder og sjefens lederskap er svakt kan det bla. føre til interne stridigheter i den lille hundeflokken.

 

Ja til gode ledere, nei til forautomater :D

Link to comment
Share on other sites

Her mener jeg du tar feil Ladden. Bikkja har fokus på maten, og du er kun en forautomat i denne situasjonen. Bikkjer er mestere i smisking når det er mat i siktet. Som leder i flokken er det jeg som har føringen, og jeg bestemmer når det skal spises. Det bør være klinkende klart for hunden at sjefen er sjef. Finner hunden ut at den kan tigge så svekkes sjefens autoritet, noe som kan få ringvirkninger.

 

Feil? Er det feil at jeg ikke ser noe problem med at hunden tigger? Og fòrautomat kan det godt hende jeg er. Eller jeg vet jeg er det fordi det er jeg som fòrer de hver dag. Selv om de tigger ved bordet er det fortsatt jeg som har føringen og det er jeg som bestemmer om de skal få eller ikke. Blir det feil av en hundeeier å slippe ut hunden hvis den står ved døra og piper også? Skal en god leder kun slippe ut hundene når lederen mener de bør pisse?

Link to comment
Share on other sites

Men strengt tatt er dette ren matematikk. Får bikkja mer energi inn i form av mat enn den får ut i form av aktivitet så går bikkja opp i vekt, og vica versa. Siden ingen kan skape energi av ingenting så er det i grunn så enkelt som det.

 

Ja jøss. Alle hunderaser har som kjent akkurat like effektiv forbrenning :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sittering slettet jmonsen

Lav forbrenning og lite aktivitet => mindre for. Høy forbrenning og mye aktivitet => mere for. Om man ikke skal kalle det for matematikk, så kan man kalle det for logikk.

 

"Form follows function"; Gjelder ikke bare for arkitektur, men også for mennesker og bikkjer.

Link to comment
Share on other sites

Her blander du epler og bananer Ladden. Å gå til døra for å pisse er jo det første vi lærer hunden, det er ønsket adferd. På den annen side så godtar ikke jeg stadig renning på døra. Inne har hundene sin faste plass og der skal de ligge i ro.

 

Jeg vil også ha ro rundt måltider. Spesiellt er det viktig at hundene respekterer maten når man ligger i telt. Det er kul umulig å ha med seg hunder i telt dersom De har lært hjemmefra at menneskemat er bare å forsyne seg av. Når de har sleiket i turtallerken din og oppi smørpakka og nappet til seg den siste baconskiva da er min tålmodighet oppbrukt.

 

Bikkjer som tar inititiativ til å tigge og ikke blir korrigert for det, er etter min menig en dårlig jakthund. Hvordan skal vi få en fuglehund rolig i fugl, og hvordan skal vi kalle inn en støver i full los dersom vi ikke utøver et konsekvent lederskap?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Guttapåskauen, dette handler om lederskap. En god leder er gull verdt for en hund(eflokk), og da blir hundene trygge, glade og fornøyde. En hund vil ha en sterk og konsekvent leder, inkonsekvent atferd hos flokkleder forvirrer hunden og gjør den usikker og utrygg, og den kan finne på å utfordre lederskapet for å gjenopprette trygghet i flokken.

 

En hund har ikke samme forhold til mat som vi, ei heller har den samme slags følelser om mat og andre ting som mennesker. Her er det mange som svikter!!

 

En hund handler ut i fra ren egoisme i to punkter:

 

1. Hva kan jeg gjøre for å få en godbit eller ros.

2. Hva kan jeg gjøre for å unngå straff.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men strengt tatt er dette ren matematikk. Får bikkja mer energi inn i form av mat enn den får ut i form av aktivitet så går bikkja opp i vekt, og vica versa. Siden ingen kan skape energi av ingenting så er det i grunn så enkelt som det.

 

Ja jøss. Alle hunderaser har som kjent akkurat like effektiv forbrenning :roll:

 

 

Forstod du ikke hva jeg mente? Om bikkja de har dårligere forbrenning gir du den mindre mat, og vica versa - evnt. utfører aktivitet med den som gjør at forbrenningen øker. Forbrenningen er ingenting annet enn en beskrivelse (delvis) av hvor mye mat bikkja trenger gjennom dagen. Det er fortsatt slik at energi inn = energi ut medfører at bikkja holder vekta i ro. Der du forandrer den ligningen medfører at bikkja går opp eller ned i vekt. Hvis du klarer å vise meg noe annet, fritt valg av hunderase og hundeindivid, så er du i stand til å oppheve fysikkens lover... ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes det må være opp til hver enkelt hva bikkja skal få lov til å ikke lov til, hva jeg mener er kansje ikke så nøye for naboen i akkurat sånne saker.

En ting er ivertfall sikkert, alle bikkjer tigger, mine også tror jeg for de er aldri i samme rom som det serveres mat, det er en grei og enkel måte å løse problemet på.

At bikkja skal være i samme rom som du spiser på og samtidig ikke tigge hva er hensikten med det?

Link to comment
Share on other sites

må si meg enig med generalen her (med måtehold på att det er opp til hver enkelt hva bikkja får lov til å ikke. (bare for å kverulere litt)) :D vi sender snøfte og snuse i buret når det er for tid for oss tobeinte, dette er ikkje grunnet tigging eller stjeling, men vi har gjort dette konsekvent siden de kom i hus! ser mislighold av hundestell her på øyna og, men dyrevernsnemnda gjør en god jobb her ute og har som oftest kontroll med de som gjentatte ganger overforer og ikkje trimmer hundene. det er, som sagt i første melding i denne tråden, dyremishandling. :(

Link to comment
Share on other sites

Ikke har jeg allverdens dressur på mine hunder , trener da heller ikke dressur :wink: Ting går seg til under jakt. Tigger gjør hundene mine også når de får lov å være inne , og det plager meg ikke i det hele tatt. Dårlige jakthunder........kanskje det , men de fungerer for meg :D

Link to comment
Share on other sites

Vil si det er feil å påstå at hvis hunden tigger, er den en dårlig jakthund.

Som flere sier her så tigger alle hunder, også mine. Men det betyr ikke at de får noe for det.

Jeg har aldri gitt dem mat ved matbordet, og kommer aldri til å gjøre det. Men tigger gjør de likevell hvis de får sjansen.

Tigginga har absolutt ingen sammenheng med jaktegenskapene. Men at den sitter å sikler ved matbordet er jo selvfølgelig helt uaktseptabelt.

Til meg ligger de i ei hundeseng noen meter unna matbordet når jeg spiser. De ligger sikkert å ser opp på maten å prøver å tigge innimellom, men jeg bare lar være å gi dem øyekontakt

 

Når det gjelder fete hunder så er jeg helt enig i at det er dyreplageri.

Har selv en labrador, og vil si den er i akkurat passe form (Se hjemmesida hvis dere vil ha bildebevis :P )

Og det er ikke noe værre å holde den i form enn bretonen. De får mat to ganger per dag, og mengden mat varierer etter når på året det er.

Er det på sommeren er de ofte i mindre aktivitet, og må ha mindre mat. På høsten er vi mye ute, og formengden øker. Ser du at bikkja begynner å ese ut må du trappe ned litt på formengden og trappe opp på turgåinga :P

Link to comment
Share on other sites

Jøgge skrev:

Vil si det er feil å påstå at hvis hunden tigger, er den en dårlig jakthund.

 

Min definisjon på en god jakthund:

Den hund som sørger for at jeg blir bedt på gode jakter, igjen og igjen og igjen.....osv.

 

Jeg har også jakt jeg kan dele med andre. Jeg vet godt hvem jeg ønsker å ha med meg, og hvem jeg aldri ringer.

 

Tigginga har absolutt ingen sammenheng med jaktegenskapene

 

Her er jeg uenig med deg. Jeg synes faktisk dette er selve lakmus testen på om det er håp for bikkja.

 

Se for deg Jøgge og Guttapåskauen som sitter rundt bordet i jaktkoia å nyter et måltid. Hunden til Jøgge sitter limt til bordbenet og følger alle bevegelser som gjøres. Jeg ber Jøgge om han kan legge hunden sin på den plassen som den har fått anvist. Det som nå skal skje er veldig spennende. Jeg ser for meg 2 scenarier:

 

1.

Jøgge sier "på plass" og peker i retning anvist plass. Hunden hører tydeligvis ordren, gjør en liten finte og er tilbake ved bordet etter noen sekunder. Denne hunden vil garantert ikke adlyde en innkalling eller "sitt" ute i terrenget. Hunden har sikkert potensiale til å være en god jakthund, men takket være sin talentløse eier er den kun en møkkabikkje.

 

2.

Jøgge sier "på plass" og peker i retning anvist plass. Hunden adlyder momentant og resten av måltidet blir riktig så trivelig. Jakta har også alle forutsetninger til å bli bra.

 

 

For meg må du gjerne ha tupè og utlagt tarm. Du må gjerne jakte i joggebukse og seilerstøvler. Jeg kan tilogmed (til nød) godta at du har frittliggende riflepipe på kombien. Men har du ikke kustus på bikkja di, da.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var vel litt satt på spissen, eller kanskje de kriteriene funker for deg. :wink:

Jeg skal ikke garantere at bikkja mi feks adlyder så perfekt (som oftest gjør den det da..), men jeg skal love deg det ikke går utover jaktegenskapene, ei heller innkalling. :wink:

 

Men nå skrår vi oss vekk fra tema her...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta deg en pils og nyt tilværelsen guttapåskauen :D Jeg sitter forøvrig her med de udresserte møkkabikkjene mine og er faktisk ganske fornøyd med årets jaktsesong. Men det er sikkert jeg som stiller for små krav til mine kjøtere......... :wink:

 

Ta deg en pils til og pris deg lykkelig for at du aldri trenger gå på jakt med meg :D

Link to comment
Share on other sites

Hunden min får aldri sitte ved bordet når de spiser. Da skal de ligge på anvist plass (i senga si/buret eller et annet rom)

Men når vi sitter ved bålet og nyter kaffe og nystekt flesk kan det hende den ligger på andre siden av bålet å ser intenst på meg, og det får den bare gjøre. Kan kanskje hende jeg slenger en bit av brødskiva bort til den også. Hvem vet. Men jeg kan love deg at hvis vi finner fugl etter kaffepausen vår, så er det stor sjanse for at hun gjør det hun skal gjøre.

 

Samme når du er på besøk til meg og vi sitter på verandan å drikker kaffe å forteller jaktskrøner. Da kan det hende hunden sitter litt bortom oss og følger med oss.

Men når noen sier tigging til meg så tenker jeg at den sitter å ser på det jeg har i handa. Kan hende du tenker litt mere sikling o.l.

Begynner den å komme i nærheten av meg eller sikler blir den bedt om å gå å legge seg. Noe som den som regel gjør :P

Vil si det er godt mulig å ha kustus på bikkja i skogen selv om den sitter å sikler i fanget på deg (det gjør IKKE bikkjene mine da, bare så det er sagt :) )

Link to comment
Share on other sites

mauser68 : Da har vi veldig forskellig erfaring ang fuglehunder , ofte er det et problem å få nok mat i en fuglehund når den belastes. En støver derimot , mine spiser iallefall hva som helst. Men poenget i mitt forrige innlegg var sammeligningen denne gutten på skauen hadde ang tigging og dertil dårlige jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...