Jump to content

Feite hunder


Ranger

Recommended Posts

Trur me snakka litt rundt kverandre her Foxhound. Å få i nok mat i ein fuglehund, det veit eg kan være problematisk. Men på generell basis så er fuglehunder veldig intressert i alt som har med mat å gjere, dei eter omtrent alt og snoker rundt og tigger og stjeler frå andre hunder og unger...

Poenget mitt var at ein IKKJE skal gje etter når dei tigger, la dei få sine faste måltider. I konkurranse eller jaktsammenheng, der ein MÅ få i dei mat for å prestere, så kan ein til nøden gje dei "vår" mat, dersom denne er forsiktig krydra og salta, og hvis den er av et slag som gjer hunden næring, at den ikkje berre fyller opp vomma og går rett gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Mauser68 skrev:

La dei spise til faste tider og rutiner...

Ingenting galt med det, men det finnes gode argumenter for ikke å fore til faste tider.

 

Hunder er ikke avhengige å ha måltider på fastsatt tidspunkt, det er mer en praktisk greie for oss travle mennesker. Hunder som lærer seg til når det blir foret vil ofte bli masete når foringen nærmer seg. De blir rastløse, piper osv. Dette slipper man dersom vi passer på at hunden ikke helt vet hva som skjer, og når det skjer. Lufteturer bør heller ikke være en "rutinegreie". Dette er erfaringer jeg har gjort, og jeg har prøvd begge deler. Jeg tror mye av hemmeligheten bak rolige hunder er at de ikke har et altfor forutsigbart liv. De slipper å bygge opp forventninger, det stresser dem. Når vi går ut døra så vet de ikke om vi skal være ute i 10 minutter eller 10 timer.

 

Mange tjenestehunder(inkl. ettersøkshunder) må ofte være i beredskap, med raske uttrykninger. Det kan da være svært upraktisk å ha veldig fastlagte foringsrutiner. Dette lærte jeg av Svenske politihundtrenere, som må sies å være noen lysår lenger fremme enn sine Norske kollegaer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...