Jump to content

Hentet ut av hiet og skutt


202 outback

Recommended Posts

En Jervetispe og to valper ble lør gravd frem og skutt i sogn og fjordane.

Statens naturoppsyn har i år skutt 7 voksene jerver og 4 valper i sogn og fjordane, jakta skjer fra helekopter.

Er det en hunn med melk blir valpene gravd frem og skutt sier senior rådgiver Knut Morten Vangen i DN.

 

Kilde søn BT.http://www.bt.no/lokalt/sf/article830586.ece

Link to comment
Share on other sites

Og dette skjer i en rovviltregion hvor det ikke er mål om yngling av jerv, men med lokalt store rovvilttap til jerv.

 

DN bemerket følgende i en klagebehandling for årets lisensjakt på jerv:

"Det ikke fastsatt nasjonalt mål om yngling av jerv. De siste 3 år er det verifisert en yngling i regionen (i 2007). Overvåkingsdata viser at det er få individer av jerv i regionen, og det er etter Direktoratet for naturforvaltnings vurdering lite sannsynlig at det er så mange som ni jerver med fast tilhold innenfor regionens grenser."

http://www.rovviltportalen.no/attachment.ap?id=9428

 

DN behandler altså en klage på lisenstildeling i region 1, hvor de anslår at det er "lite sannsynlig at det er så mange som ni jerver" innenfor regionen, og reduserer kvotetildelinga under lisensjakta fra 9 til 6 individer. Så, når jakta mislykkes og ingen jerv felles, peiser de i vei på scooter og helikopter, feller sju voksne jerver og fire valper.

 

Er det bare jeg som er småkvalm? Er det bare jeg som ser at DN/SNO ikke er noe annet enn en mafia?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så lei av statens forelskelse i rovdyr at når de endelig får ut fingeren å får drept noe av svineriet blir jeg så glad inni meg at jeg ser forbi metodene dems :lol:

 

Det eneste som er vedmodig med dette er at det var jerv og ikke ulv!!

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Har jeg forstått det riktig:

 

- Rovviltnemda vedtok felling av 9 jerv i region 1

- Det ble tilslutt kun gitt fellingstillatelse på 6 jerver i region 1 (Etter tilrådning fra DN)

- Ingen av disse ble felt av lokale jegere/grunneiere

- DN har nå satt inn store ressurser på å skyte ut jerven i regionen. Dette fordi grunneriene og jegerne ikke klarte å felle noen selv.

 

Jeg kan overhode ikke se at dette kan gjøre noen kvalme (foruten de som ønsker mer jerv). DN tok feil i sin antakelse om kun 6 lisenser på jerv. Dette fikk åpenbart ingen betydning, da det ikke var noen som klarte å skyte jerv under den ordinære jakta. I ettertid har DN satt igang utskytning for å oppfylle stortingets vedtak om at det ikke skal være jerv i området. Med andre ord bør grunneiere og sauebønder være glade for at DN følger opp dette vedtaket. Gruneierne og jegerne har ikek klart dette selv.

 

Hva gjør deg kvalm Jibrag?

Link to comment
Share on other sites

Så, når jakta mislykkes og ingen jerv felles, peiser de i vei på scooter og helikopter, feller sju voksne jerver og fire valper.

Er det bare jeg som er småkvalm? Er det bare jeg som ser at DN/SNO ikke er noe annet enn en mafia?

 

Dette er ikke ordinær jakt. Dette er uttak av skadedyr som det er gitt felling til. Om den vanlige jakta viser seg å ikke være effektiv nok, så må en nødvendigvis bruke andre metoder i uttak av dyr, så enkelt er det.

Du kan godt bli kvalm, all rett til det, men da mener jeg du har misforstått hva dette dreier seg om. Å kalle DN/SNO for mafia i denne sammenhengen blir å skyte laaangt over mål. Staten sin jobb er ubestridelig, nemlig ta ut det som er bestemt skal taes ut. Scooter og helikopter som virkemidler er greie og humane nok, noe som jeg vet siden jeg har deltatt et par ganger. Problemetmed bruken av slike virkemidler i uttak er at disse kan vekke følelsesregisteret hos en del folk. Bare å ta en titt på den "saklige" debatten under reportasjen i BT så skjønner dere hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Klarer man ikke å felle de jervene som er tildelt under lisensjakta, ja da må de få leve, så kan man forsøke igjen neste år.

Skulle tro at de som skriker høyest pga rovviltet bude tilbringe mye tid ute under lisensjakta... Da har de jo sjansen :roll:

 

Disse hiuttakene er en avskyelig måte å ta ut jerv på spør du meg. :evil:

Link to comment
Share on other sites

For en gangs skyld er jeg hjertens enig med de personene jeg stort sett har vært uenig med. Det må finnes bedre måter og avlive dyr på.

 

Det spiller antagelig ikke så stor rolle for de dyrene som blir avlivet, men sett ut i fra et eget og etisk perspektiv, så blir dette helt feil for meg.

Link to comment
Share on other sites

Her er det JERVEJAKT som diskuteres.

Andre rovdyr tar vi i egne tråder.

 

Huff...ikke kall dette JERVEJAKT... Det har ingenting med jakt å gjøre i det hele tatt.

Slakt i statlig regi av verste sort, for å tilfredstille noen få....ikke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Så, når jakta mislykkes og ingen jerv felles, peiser de i vei på scooter og helikopter, feller sju voksne jerver og fire valper. Er det bare jeg som er småkvalm? Er det bare jeg som ser at DN/SNO ikke er noe annet enn en mafia?

 

Dette er ikke ordinær jakt. Dette er uttak av skadedyr som det er gitt felling til. Om den vanlige jakta viser seg å ikke være effektiv nok, så må en nødvendigvis bruke andre metoder i uttak av dyr, så enkelt er det.

 

Ja, jeg er ikke uenig i at det blir gjort uttak av jerv i regionen. Ei heller måten det blir gjort på. Det er DN sin argumentasjonsrekke og handlingsrekke jeg reagerer på.

 

DN har forøvrig ved en rekke anledninger argumentert mot skadefellinger på jerv, fordi "det ikke er noen automatikk i at jerv som ikke felles under lisensjakt skal tas ut gjennom skadefellinger etter jakta". Det som egentlig står der er: Vi i DN tar full kontroll over jervestammen i Norge.

 

Vi har hatt lisensjakt på bjørn i Midt-Norge i to år nå uten ei eneste felling. Søknader om skadefelling etter jakta/på vårsnø er blankt avvist.

 

Du kan godt bli kvalm, all rett til det, men da mener jeg du har misforstått hva dette dreier seg om. Å kalle DN/SNO for mafia i denne sammenhengen blir å skyte laaangt over mål. Staten sin jobb er ubestridelig, nemlig ta ut det som er bestemt skal taes ut. Scooter og helikopter som virkemidler er greie og humane nok, noe som jeg vet siden jeg har deltatt et par ganger. Problemetmed bruken av slike virkemidler i uttak er at disse kan vekke følelsesregisteret hos en del folk. Bare å ta en titt på den "saklige" debatten under reportasjen i BT så skjønner dere hva jeg mener.

 

Du har tydeligvis ikke skjønt poenget, og ikke er du i nærheten en gang. Det er DN som sitter med befalet i alt av vedtak i denne saken. DN har godkjent forvaltningsplanen for region 1. De har godkjent en forvaltningsplan med null ynglinger av alle fire store. De har underkjent et restriktivt lisensjaktforslag, selv om de vet at effektiviteten i lisensjakta er lav. En frikvote i lisensjakta ville ikke gjort noe fra eller til. Dette vet DN. Klagevedtaket er DN som pisser på rovviltnemdas hjørne. DN argumenterer at det neppe finnes så mye som ni jerv i området, og setter kvota til 6 dyr. DN bestemmer at det skal gjøres skadefelling av jerv etter jakta (dog, i midt-norge begynte de med skadefellingene før lisensperioden var slutt). DN bestemmer selv en kvote for skadefelling som er høyere enn den kvoten de selv har vedtatt for lisensjakta, inklusive ynglende jervetisper.

 

DN kunne istedet ha vært så ærlige at de hadde sagt at de helst ikke vil at rovviltnemdene skal ha makt. De vil ikke at lisensjakta skal lykkes. De vil mye heller gjøre uttakene sjøl, for da får de styre dette akkurat som de vil. Hvis de gir Fellesaksjonen medhold i klage på lisenstildelinga i oktober, hvorfor er det da rett å gjøre et byråkratisk vedtak om skadefelling (uten klagemulighet) i februar/mars?

 

Hvorfor tror du fellingskvotene på lisensjakta er såpass høye i forhold til bestandsanslagene, i forhold til gaupa? Jo, de vet at dette greier vi ikke å skyte likevel, og da kan de i etterkant si at man har fått sjansen og det er antakelig ikke så mye jerv som bøndene påstår. Samtidig som de står på barrikadene og motarbeider ethvert forsøk på å få ut jervebåser på gode fangstplasser, bl.a ved å nekte muligheten for å kontrollere disse elektronisk eller med skuterløyve.

 

Og hvorfor sitter samme DN/SNO og argumenterer hardnakket mot bruk av drivende hund (amerikanske støvere, russerstøvere osv) på jerv og bjørn fordi det stresser dyra så mye, mens de i handlingsplanen mot mårhund argumenterer for bruk av de samme rasene til tross for at drivende hunder fortsatt ikke er lovlige på verken jerv, bjørn eller mårhund? Det er jo klart og tydelig for enhver idiot at her har DN/SNO gjort seg opp selvstendige meninger på huset, og styrer lovverket akkurat i den retning de selv vil. Byråkratene hever seg over demokratiet.

 

Hadde jeg fått valget mellom å måtte handskes med en byråkrat fra DN eller ti gauper i beiteområdet hadde jeg gladelig valgt gaupene.

 

Dette er en mafia.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mykje usakleg argumentasjon mot SNO sitt uttak av jerv.

Kva er forskjelen på at hiet vert leita opp, gravd ut og ungane avliva og at ein bruker hihund etter rev/ grevling?

 

Det gløymde eg, dette er usportsleg jakt fordi det ikkje vert brukt hund :roll:

 

Det er ikkje jakt som vert utført. Og områda der jervane er avliva er ofte utilgjengeleg fra november til midten av april. Dårleg med vegar som er framkomleg om vinteren. Ingen moglegheit til å køyre bil for å finne spor slik som det visst nok er vanleg med på gaupejakta.

 

9 av dei 11 dyra er avliva i Luster kommune (og fleire dyr er det her bekrefta av SNO etter at dei siste dyra vart avliva). Og dette på relativt kort tid, takka vere at SNO får lov å vere effektive med bruk av helikopter og snøskuter i jobben sin.

 

Under den ordinære jakta vart det diverre ikkje skote dyr sjølv om fleire har hatt åte og det er forsøkt med bås.

 

Før hylekoret startar, eg er ikkje bonde! Men har sjølv funne fleire dyr som jerven har drept og har stor forståelse for at bøndene vil ha bestanden redusert. På lik line med dei bøndene som vil ha mindre ulv, gaupe og bjørn.

Link to comment
Share on other sites

Ser vel igrunn ikkje det heilt store problemet med denne saka her. dette er ikkje jakt, men uttak av skadedyr på ein enkel og grei måte.

Etter at mora er skote vil ungane uansett daue, kanskje betre å verte gravd fram og skoten alikavel framfor det å svelte ihjel.

Link to comment
Share on other sites

Ser vel igrunn ikkje det heilt store problemet med denne saka her. dette er ikkje jakt, men uttak av skadedyr på ein enkel og grei måte.

Etter at mora er skote vil ungane uansett daue, kanskje betre å verte gravd fram og skoten alikavel framfor det å svelte ihjel.

 

Mora vert ikkje avliva før dei har fått ut ungane av hiet. Ho vert skoten med bedøvelsepil for å kunne undersøke kjønn og om det er eit hodyr for kjølk i juret.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag, etter å ha lest dine innlegg en gang til om DN og måten de forvalter lisensjakt og deres eget uttak av rovdyr på, er vi faktisk ganske enig. Beklager derfor om jeg ble oppfattet som arrogant eller belærende. Burde ha lest ditt innlegg noget grundigere. Tar jeg feil, så kan jeg heldigvis snu :D

 

Det var egentlig bare en ting jeg ville si i mitt første innlegg. Metodene for uttak av rovdyr som DN benytter er å regne som effektive og human, punktum.

 

Har selv opplevd hvordan DN har trenert og overstyrt resten av forvaltningen i problem områder i Nordland og Troms. Et eksempel er området Nord-Salten. Fylkesmannen har i enkelte saker vist stor forståelse for situasjonen, men så har DN kommet på banen og stoppet prosessen.

Hovedproblemet er at DN detaljstyrer resten av forvaltningen og hever seg over lokalkunnskap om f.eks. tilstedeværelse av Jerv og kadaver. Taushet fra DN er et velkjent virkemiddel, og når de endelig kommer på banen kjenner en ikke igjen virkeligheten. Denne strategien smitter nedover i systemet og skaper stor frustrasjon og mistillit til forvaltningen.

Kommer med et par eksempler:

- De som jobbet med den daglige peilingen i gaupeprosjektet i Nord-Troms, mottok ihvertfall inntil i fjor data som var 2 dager gamle. M.a.o. de klarer ikke engang å stole på sine egne, og da må det nødvendigvis blir steine galt.

- Høsten 2002 ville Fylkesmannen bidra med ressurser i et område i Nord-Salten for å dempe rovdyrdrap på husdyr og rein. Fylkesmannen opprettet en tett dialog med landbruks- og reinnæringen og koblet inn SNO. Næringen påviste ikke mindre enn seks jerv og 4 gauper i et lite begrenset område. Fylkesmannen utrykte muntlig at skadefelling måtte til. DN kom på banen og trenerte hele prosessen og det ble ikke noen uttak. SNO har i noen tilfeller unnlot å rykke ut for dokumentering av spor og kadaver der de på forhånd har uttrykt at dette hadde høyeste prioritet. Hvorfor kan en jo bare spørre seg?

 

Forskjellen i denne saken og i de jeg har hatt befatning med, er at DN i det minste har gått inn å tatt ut dyr, og ikke motsatt seg dette.

Likheten er at DN overstyrer resten av forvaltningen.

 

Du sier "Hadde jeg fått valget mellom å måtte handskes med en byråkrat fra DN eller ti gauper i beiteområdet hadde jeg gladelig valgt gaupene." Dette beskriver godt situasjonen, og for såvidt, godt sagt.

Link to comment
Share on other sites

Det var egentlig bare en ting jeg ville si i mitt første innlegg. Metodene for uttak av rovdyr som DN benytter er å regne som effektive og human, punktum.

 

Ja, det er jeg enig i - og i mine øyne kan man i en skadefellingssituasjon også "strekke" lovverket litt om det er nødvendig for å gjøre jobben effektivt. Det er ikke jakt, det er et uttak.

 

Men det jeg kanskje får frem litt dårlig (noe som nok skyldes at jeg for en gangs skyld blir litt het i toppen når jeg skriver om DN sin maktarroganse) er at DN egentlig er pålagt, gjennom gjeldende politiske vedtak, å legge til rette for at lisensjakta på jerv blir "allmengjort". Dvs at den i størst mulig grad utføres av lokale jegere. Tilhørighet, deltakelse, eierskap til forvaltninga osv. osv. Mange floskler men jeg synes faktisk det er viktig og riktig at lokale får gjøre denne jobben (ikke skadefellinga, men i lisensjakta).

 

Man kunne faktisk se for seg et opplegg der DN tillot litt friere tøyler (f.eks skuterløyver for å sjekke jervebåser, eller for å ta sporingsrunder innover fjella) i en oppstartsfase slik at lokale fikk tilegne seg kunnskap om jakta på jerv. Men det virker ikke som om dette er spesielt interessant for DN...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke jakt, dette er uttak. Å hevde at beitenæringa i tillegg til de problemene vi allerede har med rovdyrstammen skal bli pålagt beskatningen viser liten innsikt i beitenæringens arbeidssituasjon.

 

Jeg ser med bekymring på at mennesker som driver jakt skal skille mellom hva som er uetisk eller ikke. Det tror jeg er en vei vi ikke vil starte på, for da er det veldig lett å forby ALL form for jakt med begrunnelse at det er uetisk å skyte dyr...

 

Når det gjelder bestandsmål så er det fristende å dra en parallell til bjørn. Der ble det i 2007? gjort DNA-registrering i region 6 for å kontrollere anntallet bjørner. Ut fra dette ble det fastsatt et antall bjørner som ble vedtatt som fakta. Senere er det gjort skadefellinger og påkjørsler av bjørn. Vet at rovviltnemda i reg 6 etterspurte DNA-annalyse på de bjørnene som ble påkjørt/felt i skadefelling. Jeg vet ikke om det er gjort analyser på disse dyrene, men jeg har ivertfall ikke registrert at det er offentliggjort resultater på disse....

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke jakt, dette er uttak. Å hevde at beitenæringa i tillegg til de problemene vi allerede har med rovdyrstammen skal bli pålagt beskatningen viser liten innsikt i beitenæringens arbeidssituasjon.

 

Beitenæringa? Pålagt? Jeg snakker om å legge til rette for at lokale jegere skal kunne gjøre et effektivt uttak av jerv i lisensjakta. Om de er saubønder eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Selv om jeg nok har inntrykk av at en del saubønder er rimelig passive i forhold til de mulighetene de har til å drive jakt og sporregistrering.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at det ikke er tillatt med skuter til tillsyn av jervbåser(selv om jeg personlig er uenig), men å ikke tillate bruk av elektronisk overvåkning av jervbåser er ingen ting annet enn trenering. Forvaltningen har ingen interesser i å legge til rette for effektivt uttak av jerv

Link to comment
Share on other sites

SNO sin praksis er dessverre et gufs fra fortida, men med hjelp av moderne hjelpemidler, mer effektivt. Hadde resten av verden vært klar over hva vi holder på med hadde vår kjære hobby vært i fare. Å skille mellom jakt og uttak er en skrivebordsaktivitet for byråkrater og politikere, mens opinionen ser på det som en og samme sak. Jeg vil gå så langt som å si at de skitner til alt vi har så kjært, samt at de undergraver en aksept for jakt som har stått sterkt i Norge. Jeg ville personlig aldri meldt ifra om yngling av noe som helst rovdyr, heller ikke observasjoner, all den tid forvaltningen benytter disse opplysningene til å blidgjøre en yrkesgruppe som er ute av stand til å møte nye naturgitte utfordringer.

Link to comment
Share on other sites

SNO sin praksis er dessverre et gufs fra fortida, men med hjelp av moderne hjelpemidler, mer effektivt. Hadde resten av verden vært klar over hva vi holder på med hadde vår kjære hobby vært i fare. Å skille mellom jakt og uttak er en skrivebordsaktivitet for byråkrater og politikere, mens opinionen ser på det som en og samme sak. Jeg vil gå så langt som å si at de skitner til alt vi har så kjært, samt at de undergraver en aksept for jakt som har stått sterkt i Norge. Jeg ville personlig aldri meldt ifra om yngling av noe som helst rovdyr, heller ikke observasjoner, all den tid forvaltningen benytter disse opplysningene til å blidgjøre en yrkesgruppe som er ute av stand til å møte nye naturgitte utfordringer.

 

Enig med deg. Mitt aller største dilemma med denne jaktformen er at vi har noe som kalles ynglingsfredning her i landet, og uansett hva man mener, så er det moralsk forkastelig å gå rundt dette og ta ut tispe og unger...kun for å tilfredstille en svært begrenset del av befolkningen.

Å la resten av verden få vite om hva som foregår er fort gjort i dag, og en e-post til en av de større organisasjonene, så kommer skredet...garantert. I hvertfall når det gjelder noe slikt som dette.

 

Nytter ikke for myndighetene å dekke seg bak et uttak for å begrense skadeomfanget på beitedyr, som både kan holdes inne bak et gjerde og dermed under oppsikt, om disse setter i gang apparatet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare meg hvordan jeg som sauebonde skal møte det du kaller naturgitte utfordringer(som jeg kaller politisk bestemte overgrep)?

 

Omstilling er det vel noe som heter...? Om jeg som elektriker ikke kan holde på med det jeg driver med, så må jeg finne på noe annet. Sånn er det vel med absolutt alle så vidt meg bekjent... :roll:

Link to comment
Share on other sites

kjenner ikkje til dette med jerv så mye. men når det kommer til gaupe og sau har eg meir peiling. Og ja rovdyr gjør skade uten tvil. men jeg er dritt lei av sauebønder som klager og klager, men den dagen jakta starter ser en nesten ikke en eneste en. virker som de rett og slett ikkje gidder og jakte.. (og det er ikkje tid det står på for en sauebonde vinterstid). mye lettere å sitte å klage enn å ta tak i problemet når en har mulighet til det!

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare meg hvordan jeg som sauebonde skal møte det du kaller naturgitte utfordringer(som jeg kaller politisk bestemte overgrep)?

 

Her er en forklaring http://fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=2860&amid=2568564. Bedre økonomi og mental helse for bonden.

 

Har du noen som helst anelse om hvilken skade en jerv i kalvingsområdet gjør i en reinsflokk? avliving av et par jervunger er bare småtteri.

 

Ja. Omtrent det samme som skjer under under jakta hver høst. Men jerven gjør det av instinkt og selvoppholdelsdrift. Vi gjør det for morro skyld, kameratskapet i jaktlaget, matauk osv. SNO avliver jerveunger i hiet fordi politikerne har bestemt at en yrkesgruppe skal få drive med beitebruk som har gått ut på dato og som gir dårlig dyrevelferd.

Link to comment
Share on other sites

Har du noen som helst anelse om hvilken skade en jerv i kalvingsområdet gjør i en reinsflokk? avliving av et par jervunger er bare småtteri.

 

Nei det er ikke småtteri i de aller flestes øyne. Den gjør like stor skade i alle reinsflokker, ansett om disse flokkene er i Norge, Alaska eller Canada. Slik har det da vært i uminnelige tider.

Link to comment
Share on other sites

SNO avliver jerveunger i hiet fordi politikerne har bestemt at en yrkesgruppe skal få drive med beitebruk som har gått ut på dato og som gir dårlig dyrevelferd.

 

Den der deler du nok med de aller fleste her i landet som har innsett av man ikke kan spole tilbake til det som en gang var, bare fordi det passer sånn. Skulle gjerne gjort det noen ganger, men det funker bare ikke.

Link to comment
Share on other sites

Husqvarna 1900 sitt innlegg

 

kjenner ikkje til dette med jerv så mye. men når det kommer til gaupe og sau har eg meir peiling. Og ja rovdyr gjør skade uten tvil. men jeg er dritt lei av sauebønder som klager og klager, men den dagen jakta starter ser en nesten ikke en eneste en. virker som de rett og slett ikkje gidder og jakte.. (og det er ikkje tid det står på for en sauebonde vinterstid). mye lettere å sitte å klage enn å ta tak i problemet når en har mulighet til det

 

 

Jeg har hverken sau hest eller gris. men det er vell faen ikke vits å si så mye drit om bøndene for at det er så mye rovdyr???

Rovdyr var så godt som utryddet i norge for en del år tilbake, og det er iallefall ikke bøndene som har gått i bresjen for å få mere svineri.

Før alt ble styrt ifra oslo, så ble en ulv, bjørn, gaupe eller jerv skutt så fort den viste seg i samme komune som husdyr.(politikk??? kanskje flere av oss skulle stemme på et parti som er imot rovdyr???)

men slik det er blitt nå så må folk som skal produsere mat til resten av vi som SYTER her i landet, jaggu ha en jobb i tilllegg for å få en normal intekt

Av 100 jegere i ei bygd så er det ikke så mange av de som er bønder. Som regel er det folk som har 5 uker ferie og 9-4 jobb som jakter. De fleste bøndene er ikke late, men har rett og slett ikke tid til å drive på jakt til alle døgnes tider slik som mange av oss andre kan. (forskjeller finnes slfølgelig)

Jeg er som sagt ingen bonde, men har stort sympati for de som er.

Jeg er sterkt imot rovdyr fordi de tar det jeg vil ha det gøy å jakte på, men jeg mister ikke intekten min om den siste elgen blir spist opp.

 

Sikkert mange som synes mine meninger er dumme men jammen tror jeg at mange er enige også......Mener at det innlegget over her er helt feil retning å skyte

Lars Christian

Link to comment
Share on other sites

Ingen som klager på bønda (noe som må gjøres i en annen tråd og under en annen tittel), for det er ikke alle bønder som driver med sau. Det er bøndene som driver med sau i områder der det er jerv som blir mål for noen hugg her, og det må de tåle, simpelthen fordi disse hiuttakene gjøres pga dem.

Ingen sau på beite i jervområder, ingen hiuttak.

Husqarna 1900 har helt rett i at de burde være de som har mest interesse av å ta ut jerv under lisensjakta, og som burde være ute så godt som hele tiden å prøve. Det burde da være en plikt når jerven forårsaker så store problem for dem. Har ikke noe å si om man har tid eller ikke. De bare må.

I stedet forlanger man at SNO (som bare gjør jobben sin) tar ut tisper med unger i fra hiet og avliver dem. Når man krever noe slikt og det gjennomføres i sauebøndenes navn...ja da må man tåle at størstedelen av befolkninga reagerer.

Å halshugge SNO vil jo være helt bak mål.

Link to comment
Share on other sites

No er de kanskje litt forskjell på terrenget på Finnskogen og terrenget i Sogn? Her i Sogn startar terrenget ved sjøen og går opp til 1600 - 1800 moh. Mange plassar finst de ikkje veg for å komme seg opp. Skal ein komme seg opp i høgda lyt ein meir enn ein plass krysse skredutsett terreng.

Her eg bur er har dei fleste som jaktar hjort skaffa seg lisens på jerv og kan såleis jakte på jerven under hjortejakta. Heilt sidan lisensjakta på jerv starta har de vore fleire jervebåsar i Indre Sogn, båsane har ikkje hatt besøk av jerven i vinter.

 

Sjølv om de er teke ut 11 jervar i Indre Sogn er det mest truleg minst 6 jervar igjenn. Dette ut frå innrapporterte spor. I tillegg er de observert ein del spor etter Gaupe. Så spørs de om bjønn dukkar opp att i sommar!! ikkje lett å vera sauebonde når ein lyt ha anna arbeid utanom gardsdrifta for å få ei leveleg inntekt. Skal ein da i tillegg vera ut og jakta rovdyr gjennom heile hausten og vinteren trur eg ikkje døgnet har nok timar.

 

Eg trur også att jerven er ein stor syndar i den sterkt minkande villreinstammen i Vest-Jotunheimen.

 

Eg meinar også att de er viktig att me har bønder i bygdane våre, utan bønder blir de eit dårleg kulturlandskap. Forsvinn kulturlandskapet vil turismen forsvinne. Og eg veit att dei fleste turistane er meir interesserte i kulturlandskapet enn i rovdyra.

 

Når de gjeld SNO burde dei meir enn skjemmast etter dei har teke bilete av jervetispe med kvelpar rett før dei avliva dyra for så å gje desse bileta vidare til media. Er de noko dei prøver å gjera med opinionen i rovdyr spørsmålet?

Kvifor brukar SNO meir enn eit år på å framkalla DNA prøvane frå møk dei finn etter jerv?

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at det ikke er tillatt med skuter til tillsyn av jervbåser(selv om jeg personlig er uenig), men å ikke tillate bruk av elektronisk overvåkning av jervbåser er ingen ting annet enn trenering. Forvaltningen har ingen interesser i å legge til rette for effektivt uttak av jerv

 

Ja, dette er et av eksemplene. Et annet eksempel er at lisensjakt var unntatt grunneiers jaktrett fram til for noen få år tilbake. Dette betød altså at alle som hadde lisens kunne jakte uten å spørre grunneier. Dette ble omgjort, og det betyr at man må innom hver enkelt. Småtterier, kanskje - men det er i allefall ikke en forenkling for jakta.

 

Et annet eksempel er bruken av drivende hund, der det har vært flere initiativ opp mot DN/SNO som har blitt blankt avfeid uten at det finnes noen som helst indikasjoner på at dette skal være verre eller bedre enn å jakte f.eks gaupe eller mårhund med drivende hund. Og det er noe med måten det svares på, og den ordrette argumentasjonsrekka du får uansett hvem du spør innad i "systemet" som tilsier at dette er noe DN/SNO har avklart internt for lenge sia.

 

I mine øyne ville det gi jervjakta en helt ny dimensjon dersom drivende hunder ble tillatt, først og fremst fordi mange som jakter gaupe antakelig ville se det som en mulighet for å få i gang hundene før gaupejakta. Selv om det nok vil by på en del utfordringer en ikke har i gaupejakta - i allefall enkelte steder (les: avstander).

 

Angående jervbåsene har det forsåvidt også vært en del episoder der man har nektet å godkjenne plassering og utforming av båsen, osv. osv. DN/SNO fremstår rett og slett som tverre og vanskelige.

Link to comment
Share on other sites

Den gjør like stor skade i alle reinsflokker, ansett om disse flokkene er i Norge, Alaska eller Canada. Slik har det da vært i uminnelige tider.

 

Iflg undersøkelser utgjør reinsdyr 75% eller mer av jervens naturlige diett. I Norge har vi vedtatt etablering og yngling av jerv i områder hvor det KUN finnes tamrein. I praksis er dette et vedtak om at norske reineiere skal fø på en jervstamme. Forebyggende tiltak? Hvis de er effektive nok vil det si at jerven mister 75% av sin naturlige diett - og vil følgelig sulte ihjel.

 

Hvis vi ikke forutsetter at jerven kan livnære seg på tamrein, er det i prinsippet ikke naturgrunnlag for en jervstamme nord for Forolhogna.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser metodene som blir brukt for å kvitte seg med jervebestanden i sogn og fjordane kan jeg ikke forstå hvorfor denne arten i det hele tatt er fredet utenfor rovvilt sonene i Norge.

Med å innføre ordinær jakt på jerv og oppheve fredingen ville staten i tillegg ha spart mangen millioner kroner i erstattning for sau tatt av fredet rovvilt, jerven blir jo fjernet uannsett med alle midler,

 

Jeg tror heller ikke slike metoder som blir brukt her vil finne sted i fremtiden, nye generasjoner vil garantert ikke tolerere slikt

verken i Norge eller andre plasser i verden, vi husker alle oppstyret etter helikopterjakta på ulv for noen år tilbake som tross alt var utenfor yngletiden.

Link to comment
Share on other sites

Metodene! Hva sier dere da om metodene som brukes når rovdyr mærkes med radiosendere, det er akkurat det samme som skjer da, bare at dyrene ikke avlives.

De blir bare opperert eller får hengt på et tungt og klumpete halsband.

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare meg hvordan jeg som sauebonde skal møte det du kaller naturgitte utfordringer(som jeg kaller politisk bestemte overgrep)?

 

Her er en forklaring http://fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=2860&amid=2568564. Bedre økonomi og mental helse for bonden.

 

Nå er vi i den situasjonen at vi holder til i samme kommune, og har hatt lignende tapsmønster som blir refferert til fra fylkesmannen. Fylkesmannen behandler i disse dager vår søknad om midler til rovdyrsikkert gjerrde. Er spent på å se om det finnes penger og vilje bak de gode intensjonene.

 

Det er viktig å merke seg at dette er en løsning som er bedre enn situasjon med evig kadaverleting. Fylkesmannen klarer greit å se bort fra en enorm økning i kraftforforbruk for å oppnå akseptabel slaktevekt. Samtidig refereres det kun til fjordårets økning i klassifiseringer/slaktevekter, dette i et år der alle i samme område opplevde en svært gunstig beitesommer. Men er prinsippielt uenig i å bytte ut fjellbeite med kraftforsekken.

 

For vårt vedkommende er hiuttak av jerv i beiteområdet det forebyggende tilltaket som har itt best resultat

 

 

Takk til de som faktisk innser hvilken arbeidshverdag bonden har

Link to comment
Share on other sites

Hiuttak er jo en effektiv måte å gjøre det på, men synes at sno kan vente til lisensjakta er over. Det er jo blitt flere med årene som er interesert i å jakte jerv, å uten diskusjon så er åte jakt den som er mest effektivt. Problemet er jo at det ikke er mange plasser jerven kommer ned til bebyggelsen, så åtene må jo være inne på fjellet. Det som er realiteten er at når du som jeger skal ligge i åte bua på natta, å det tar 2 timer å gå fra nermeste ve,i å skal på jobb kl. 07.00 neste morgen. Så sier det seg selv at det ikke blir så mange feltdøgn i løpet av jakta. Hadde Fylkesmannen og DN gitt disp. for å kjøre snø scooter inn i området ikke nermere enn 1,5 km fra åta, så hadde det blitt mange flere feltdøgn og automatisk en mere effektiv jakt.

Hiuttak liker jeg ikke men jeg forstår sau å reindrifts næringa så det må vel bare gjøres for å dempe konflikten.

Det enkleste hadde vert å la samene få ta seg av jervjakta når de er i fjellet, å rapportert inn når de hadde feldt en jerv. jeg tror der er store mørketall for fedt jerv. Å jeg hade nok vurdert å "rydde" litt på arbeidsplassen min hvis jeg var same eller sauebonde. Ikke morro å sitte å se at noen lopper kontoen mens du ser på.

Link to comment
Share on other sites

Det blir hevdet at jerven oppholder seg på ufremkommelige bratte plasser langt fra folk, noe som gjør at det vanskelig å felle den, men hva gjør sauen på slike plasser da :?:

 

Det er jo kommet krav om at sauene skal ha tilsyn minst en gang i uken noe som virker vanskelig i slikt terreng som det er blitt ommtalt i noen av innleggene.

Det er vel også grunnen til så store tapstall enkelte år av fluemakk og sykdom, sauene har ikke fått tilstrekkelig tilsyn :!:

 

Noen hevder at det skulle vært disp til snøscooter å jervejakt, det er det vell noen jervejegere som ordner selv med en vedsekk med seg bakpå scooteren i tilfelle kontroll :roll:

 

Nei. fredningen for jerv må oppheves utenfor rovviltsonene og bør følge reins og hjortejakta, ikke noe bås/hiuttak/scooterkjøring og annent svineri.

Tenk hvor flott bonus og felle en jerv på reinsjakta :mrgreen:

Pluss at staten sparer titalls millioner i erstatningskrav, samt masse negativ ommtale av svineriet som finner sted.

Link to comment
Share on other sites

Det blir hevdet at jerven oppholder seg på ufremkommelige bratte plasser langt fra folk, noe som gjør at det vanskelig å felle den, men hva gjør sauen på slike plasser da :?:

 

Det er jo kommet krav om at sauene skal ha tilsyn minst en gang i uken noe som virker vanskelig i slikt terreng som det er blitt ommtalt i noen av innleggene.

 

 

Det er no ein gang slik at det er lettare å ta seg fram på barmark enn på snøen her på vestlandet. Før snøen kjem så er det mange vegar som går opp i fjellet.

Kart over ein del av området der det er teke ut jerv finn du her http://www.fylkesatlas.no/default.aspx? ... lang=nynor Er kansje lettare å forstå kvifor dei færraste vegane vert brøytt om vinteren når ein ser på kartet.

Når SNO har skote jerven i høgfjellet så kan ein tenke på snømengden som er kommet der når det nede i bygda (på 250 moh) den 19.04.2009 er 101cm med snø, på same staden var det i fjor den 17.04.2008 167cm snø.

 

Så i beitesesongen er det ikkje problematisk å ha tilsyn med sauene.

 

Skifta kartlenke da den fyrste ikkje var rett.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo kommet krav om at sauene skal ha tilsyn minst en gang i uken noe som virker vanskelig i slikt terreng som det er blitt ommtalt i noen av innleggene.

Det er vel også grunnen til så store tapstall enkelte år av fluemakk og sykdom, sauene har ikke fått tilstrekkelig tilsyn :!:

 

Flugemakk er ikkje eit problem her i distriktet. Grunnen er att sauene får gå i høgfjellet og beite. Når de gjeld ettersyn av sauene har eg inntrykk av att bøndene her er ofte ute og ser etter sauene sine. Langt oftare enn ei gang i veka. Dei siste tre beitesesongane har me hatt vitjing av bjønn to år. Desse to åra har dei fleste bønder vore ut og sett etter sauene sine nesten kvar dag.

Resten av spørsmåla dine har du fått svar på og kanskje du skjønnar meir om du studera karta de var linka til!

Link to comment
Share on other sites

For noen år tilbake døde ca 10% av alle sauene som var på utmarksbeite i sogn og fjordane samt i Hordaland av fluemakk.

Fylkesvetrinæren sa at hovdårsaken til de store tapstallene var dårlig tilsyn. :!:

 

Jeg vet også at mangen av disse områdene er utilgjengelig vinterstid, så det er derfor jeg mener fredningen av jerv skulle vært opphevet og at jakttiden kunne fulgt villrein/rype og hjortejakta.

Det skulle ikke være mer ufremkommerlig i disse ommrådene for jakt en på tilsynsturer etter sau på denne årstiden.

 

Men jeg er ikke så sikker på om sauebønder ønsker at fredningen av jerv skal opphøre det var dette med erstatning da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...